Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Een NUC is nog wel een idee ja.
Het "frustrerende" vind ik dat er wat mij betreft gewoon een iOS moet zijn en het liefst via een NAS gespeeld kan worden. Juist dat omslachtige van "via allerlei opties" is niet waar ik op zit te wachten voor de prijs die je moet betalen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

rovinggecko

Gewoon effe wachten. Die iOS app is er met een week of wat. De NAS versie komt er ook.
Tot nu toe leveren de jongens van Roon netjes hun fixes en verbeteringen af, dus geen reden om aan te nemen dat dit er allemaal niet of pas over hele lange termijn gaat komen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Isflicka

Quote from: zegel on July 19, 2015, 19:18:43
Ik draai sinds het begin Roon op een NUC.

Maar klinkt dat nog een beetje? Heb nog geen fijne audiowaardige NUC gehoord.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Maro

Quote from: Isflicka on July 19, 2015, 21:32:52
Maar klinkt dat nog een beetje? Heb nog geen fijne audiowaardige NUC gehoord.

Ook niet als puur een renderer? Roon op draaien en dan via cat naar eindpunt?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Isflicka

Quote from: Maro on July 20, 2015, 08:40:14
Ook niet als puur een renderer? Roon op draaien en dan via cat naar eindpunt?
Dat kan inderdaad.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Maro

Quote from: Isflicka on July 20, 2015, 11:26:01
Dat kan inderdaad.

Zit nl ook aan een Intel NUC i7 te denken ook als vv voor mijn huidige desktop PC en NAS vandaar. Persoonlijk denk ik dat de NUC in mijn geval geen invloed op de klank heeft...mag ik hopen toch.  ::)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

zegel

Quote from: Isflicka on July 19, 2015, 21:32:52
Maar klinkt dat nog een beetje? Heb nog geen fijne audiowaardige NUC gehoord.

Zeker wel. Ik heb de Nuc via een Audioquest Coffee op de USB poort van mn Dac ingang van de Audionet aangesloten, via de ASIO Driver in "Exclusive mode" ( de instelling in Roon die maakt dat je bitperfect en zonder digitale volume ingrepen ed kan streamen).  Enige lastige is dat ik nog niet kan schakelen tussen Kodi en Roon; omdat Roon de audiokoppeling zo exclusief houd, dat niets er tussen kan komen.

In vergelijk met de streaming functie van mijn Audionet klinkt de Nuc wat scherper en met iets minder body en dynamiek. De verschillen zijn echter klein.

Er moet ook nog een optie zijn om de USB poort van de Nuc nog wat audiofieler te maken ( heb gelezen dat Rovinggekko daarmee aan de slag was / het heeft toegepast): wat was daarvan eigenlijk het gehoormatige resultaat?
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Isflicka

Quote from: zegel on July 20, 2015, 22:50:13
Zeker wel. Ik heb de Nuc via een Audioquest Coffee op de USB poort van mn Dac ingang van de Audionet aangesloten, via de ASIO Driver in "Exclusive mode" ( de instelling in Roon die maakt dat je bitperfect en zonder digitale volume ingrepen ed kan streamen).  Enige lastige is dat ik nog niet kan schakelen tussen Kodi en Roon; omdat Roon de audiokoppeling zo exclusief houd, dat niets er tussen kan komen.

In vergelijk met de streaming functie van mijn Audionet klinkt de Nuc wat scherper en met iets minder body en dynamiek. De verschillen zijn echter klein.

Er moet ook nog een optie zijn om de USB poort van de Nuc nog wat audiofieler te maken ( heb gelezen dat Rovinggekko daarmee aan de slag was / het heeft toegepast): wat was daarvan eigenlijk het gehoormatige resultaat?
Het grootste probleem van Nuc als eindpunt is inderdaad de kwaliteit van de USB poort. De oplossing van Maro lijkt mij beter wat dat betreft.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Lion of Judah

Quote from: Maro on July 20, 2015, 11:28:25
Zit nl ook aan een Intel NUC i7 te denken ook als vv voor mijn huidige desktop PC en NAS vandaar. Persoonlijk denk ik dat de NUC in mijn geval geen invloed op de klank heeft...mag ik hopen toch.  ::)
Nou, ik ben van laptop met Windows 7 naar NUC i5 met Windows Server 2012r plus de freeware versie van Fidelizer en ik vond het verschil heel groot. NUC via SPDIF converter naar de DAC en bestanden op een harde schijf.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Isflicka

Quote from: Lion of Judah on July 21, 2015, 15:48:42
Nou, ik ben van laptop met Windows 7 naar NUC i5 met Windows Server 2012r plus de freeware versie van Fidelizer en ik vond het verschil heel groot. NUC via SPDIF converter naar de DAC en bestanden op een harde schijf.
Beter/slechter of anders?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Lion of Judah

Quote from: Isflicka on July 22, 2015, 09:34:06
Beter/slechter of anders?

Heel veel beter. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik niet kan beoordelen wat de meeste (misschien wel alle) invloed heeft gehad. Hardware en/of software.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

zegel

Quote from: Lion of Judah on July 22, 2015, 11:21:05
Hardware en/of software.

Als ik alle foruminfo goed heb geïnterpreteerd, zit die Fidelizer software "ingebouwd" in Roon.  Maar mijn buikgevoel zegt dat de USB poort van de NUC  ook zeker moet worden geoptimaliseerd; is ook niet heel duur - meer lastig is het om alles binnen de behuizing te houden
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

paaj

Hoe werkt dat dan? Losse 5V voeding? Wil er in m'n streamer ook wat aandacht aan besteden.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

rovinggecko

Inderdaad audiofiele usb kaarten gebruiken een losse voeding.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

smacdab

Ervaringen van kopers Roon?

bmateijsen

Quote from: smacdab on August  1, 2015, 10:56:40
Ervaringen van kopers Roon?

Wacht met smart op de iPad app. Voor de rest is Roon weer een upgrade van  het huidige Sooloos systeem ;)

rovinggecko

Hier nog steeds happy met Roon. Inderdaad weer een stap voorwaards op Sooloos.

Roon is zo 'hot' dat nvidia een recall gedaan heeft van mijn shield tablet omdat hij bij het gebruik van Roon in de fik kan vliegen.

Wacht dus ook met smart op de iOS app.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Bas Akkerman

#117
Quote from: bmateijsen on August  1, 2015, 14:20:20
Wacht met smart op de iPad app. Voor de rest is Roon weer een upgrade van  het huidige Sooloos systeem ;)
Bjorn, hoe heb jij nu de installatie van Roon ingericht? Met een aparte pc of zo?

Voor nu lijkt me een Mac Mini het meest woonkamervriendelijk. Dan zou het NAS --> Mac Mini --> Resolution Audio Opus 21 worden. Ik meen dat je dan ook toch iets van software op je Mac Mini moet installeren, toch? Dus een €1000,- zal alles wel gaan kosten verwacht ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

leuke video van de werking van de app.

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

thepioneer

Ik heb een server staan met windows 7 erop. Daar draait Roon op. Omdat de app er nog niet is ga ik met de tablet via extern bureaublad de boel bedienen. Werkt verder goed.

In principe kun je met een pc en tablet gewoon streamen.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

smacdab

Quote from: thepioneer on August  2, 2015, 11:28:24
Ik heb een server staan met windows 7 erop. Daar draait Roon op. Omdat de app er nog niet is ga ik met de tablet via extern bureaublad de boel bedienen. Werkt verder goed.

In principe kun je met een pc en tablet gewoon streamen.

En gekocht?

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on August  2, 2015, 08:07:42
Bjorn, hoe heb jij nu de installatie van Roon ingericht? Met een aparte pc of zo?

Voor nu lijkt me een Mac Mini het meest woonkamervriendelijk. Dan zou het NAS --> Mac Mini --> Resolution Audio Opus 21 worden. Ik meen dat je dan ook toch iets van software op je Mac Mini moet installeren, toch? Dus een €1000,- zal alles wel gaan kosten verwacht ik.

Ik heb de Mac Mini voor Roon gebruikt en deze geïnstalleerd.

thepioneer

Quote from: smacdab on August  4, 2015, 20:08:58
En gekocht?

Ja ik heb roon gekocht. Het is een hele andere muziek beleving. Het is wat een platendraaier met de platenhoes heeft maar dan in het kwadraat.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

smacdab

Quote from: bmateijsen on August  4, 2015, 20:11:39
Ik heb de Mac Mini voor Roon gebruikt en deze geïnstalleerd.

Hoe heb je de mini ingericht? Alleen muziek of heb je er 'alles' op,staan?

bmateijsen

Quote from: smacdab on August  5, 2015, 09:51:26
Hoe heb je de mini ingericht? Alleen muziek of heb je er 'alles' op,staan?

Al onze muziek staat op een NAS, dus de Mini doet in feite alleen maar het 'streaming' deel. Zo zou ik hem zelf altijd inrichten. Echter als je collectie nog niet zo groot is, dan zou je de HDD van de mini kunnen gebruiken.