Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

thepioneer

Ik heb nu ook Roon. Ik vind het een vooruitgang qua suggesties en achtergrond informatie. Je ziet gelijk wat hetzelfde genre is.

Vind het raar dat mensen met brakke apps blijven werken. Meridian was voor mij de enige goed werkend systeem zonder rare servers die je moet installeren en was klaarblijkelijk ook enorm veel geluidsverschil in zit.

Nu met roon is de muziek duidelijker dan ooit. Super interface met waarschijnlijk de beste app op de markt.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

paaj

Ik vind het niet zo gek dat mensen voor gratis of betaalbare alternatieven (JRiver) kiezen. €500 voor een streaming app, nog zonder een streaming muziekdienst, is van de zotte wat mij betreft. iTunes werkt voor mij meer dan prima.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Maro

#77
Quote from: paaj on July  7, 2015, 19:36:30
Ik vind het niet zo gek dat mensen voor gratis of betaalbare alternatieven (JRiver) kiezen. €500 voor een streaming app, nog zonder een streaming muziekdienst, is van de zotte wat mij betreft. iTunes werkt voor mij meer dan prima.


Wat is duur, bv een Marantz NA11 met zeer beperkte app die na 3 jaar outdated is dan ben je duur bezig. Vanuit het Meridian perspectief bekeken is het een koopje. Ik kon de Sooloos streamer MC200 inruilen twv €2800,- daarvoor Roon terug twv €500,-. Je moet Roon ook zien als een server die veel meer doet dan de gangbare servers en dan praat ik niet over die mini PC afhankelijke dingen met iTunes ed want dan vergeet je voor het gemak dat je en nog een PC/Mac mini plus Dac nodig bent en dan ben je sowieso veel duurder uit. Roon (€500,-) Apple TV (€200,-) streamen met de mooiste UI voor €700,- Dac er aan en je zit voor €1500,- op top niveau te streamen. Daar heb je ook een matige renderer voor met de bekende UPnP servers met hun zeer beperkte mogelijkheden. 
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

zegel

En, om misverstanden te voorkomen nu wel erg vaak 500 euro wordt genoemd: Roon kost ( introductie aanbieding) net geen 100 euro per jaar; en een pietsje meer dan 400 euro lifetime. ( en twee weken gratis)
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Maro

Nog een voordeel, geen afschrijving. Op de gangbare standaard streamers betaal je per jaar al meer aan afschrijving.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

paaj

Via Google wisselkoers: €450 - €560 voor een volle licentie (€109p/j). In mijn beleving rond ik dat beiden af naar €500 :)

Voor Roon heb je natuurlijk ook gewoon een PC of zo nodig om op te draaien, qua hardware kosten is dat zeker niet minder dan bij enig andere software.

Ik kan me voorstellen dat het vanuit een Meridian achtergrond goedkoper voelt, dan kun je nu iets vergelijkbaars DIY neerzetten voor veel minder maar ik doe het al met een uitstekend werkend iTunes. ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Maro

Quote from: paaj on July  7, 2015, 21:36:07
Via Google wisselkoers: €450 - €560 voor een volle licentie (€109p/j). In mijn beleving rond ik dat beiden af naar €500 :)

Voor Roon heb je natuurlijk ook gewoon een PC of zo nodig om op te draaien, qua hardware kosten is dat zeker niet minder dan bij enig andere software.

Ik kan me voorstellen dat het vanuit een Meridian achtergrond goedkoper voelt, dan kun je nu iets vergelijkbaars DIY neerzetten voor veel minder maar ik doe het al met een uitstekend werkend iTunes. ;)

Een Mac PC + Dac is aanzienlijk duurder. Maar goed die oplossing is zeker een alternatief. Ik probeer Roon af te zetten tegen gangbare streamers/renderes. Als je dan kijkt zit je voor dik 1000 euro (Life time abo + end point)met Roon future proof en met de super UI. Met een streamer/renderer zit je nog altijd met die beperkte UPnP servers en dito app's. Die hele weg is trekken aan een dood paard inmiddels. Als de software binnenkort ook op een NAS te installeren is zit ik geramd. :D Nas -> cat kabel -> 861 en klaar... :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

blueray

#82
Quote from: Maro on July  7, 2015, 22:10:50
E Ik probeer Roon af te zetten tegen gangbare streamers/renderes. Als je dan kijkt zit je voor dik 1000 euro (Life time abo + end point)met Roon future proof en met de super UI.
Maar Roon is alleen software (voor server+control points), dus je hebt hoe dan ook een pc of nas nodig om deze software op te draaien en een renderapparaat om de muziek af te spelen, net als in andere streaming setups. Dus qua kosten is het volgens mij eerlijker om te vergelijken met andere server+control point software en dan is het echt wel prijzig. Ik gebruik minim server (vooralsnog gratis en zeer flexibel qua browsen van muziek) en bubble upnp (paar euro) en dat werkt prima. De openhome toevoeging van bubble maakt het nog flexibeler. Meerwaarde Roon zit dus voor mij alleen in de databasefuncties en die overtuigen mij nog niet vanwege de metadata, maar ze investeren inderdaad wel veel in doorontwikkeling dus wie weet.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Isflicka

Quote from: blueray on July  8, 2015, 10:15:51
Maar Roon is alleen software (voor server+control points), dus je hebt hoe dan ook een pc of nas nodig om deze software op te draaien en een renderapparaat om de muziek af te spelen, net als in andere streaming setups. Dus qua kosten is het volgens mij eerlijker om te vergelijken met andere server+control point software en dan is het echt wel prijzig. Ik gebruik minim server (vooralsnog gratis en zeer flexibel qua browsen van muziek) en bubble upnp (paar euro) en dat werkt prima. De openhome toevoeging van bubble maakt het nog flexibeler. Meerwaarde Roon zit dus voor mij alleen in de databasefuncties en die overtuigen mij nog niet vanwege de metadata, maar ze investeren inderdaad wel veel in doorontwikkeling dus wie weet.
Maro ziet zijn ID40: Sooloos Card niet als renderapparaat terwijl het natuurlijk wel een renderer is. In dat geval heb ik liever een dood paard naast mijn set dan in mijn preamp. :pompom: Ik begrijp ook de afkeer niet m.b.t UPnP servers en de huidige apps. Verder blijf ik wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen bij Roon. Ik hoop dat ze ook nog doorontwikkelen op het gebied van SQ want misschien doe ik iets niet goed maar het klinkt allemaal een stuk minder dan met JPLAY. Ik zag overigens dat het team van Roon ook al contact heeft met het team van JPLAY dus het komt helemaal goed.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Maro

Quote from: Isflicka on July  8, 2015, 12:46:22
Maro ziet zijn ID40: Sooloos Card niet als renderapparaat terwijl het natuurlijk wel een renderer is. In dat geval heb ik liever een dood paard naast mijn set dan in mijn preamp. :pompom: Ik begrijp ook de afkeer niet m.b.t UPnP servers en de huidige apps. Verder blijf ik wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen bij Roon. Ik hoop dat ze ook nog doorontwikkelen op het gebied van SQ want misschien doe ik iets niet goed maar het klinkt allemaal een stuk minder dan met JPLAY. Ik zag overigens dat het team van Roon ook al contact heeft met het team van JPLAY dus het komt helemaal goed.

De ID40 doet niets met de standaard UPnP servers dus is het Sooloos of Roon. Met UPnP heb ik louter slechte ervaringen maar dat ligt grotendeels aan mijn eigen tagging. Bij Roon en Sooloos maakt het gelukkig niet hoe je de boel hebt getaggd. Elke UPnP server had wel iets wat mij stoorde ook de bijbehorende app's. Dan was/is iPeng/LMS nog altijd de uitzondering op de regel trouwens. Maar er zijn horden mensen erg gelukkig met die constructie dus prima hoor, of ze ook allemaal thuis het vergelijk met Sooloos en nu dan Roon hebben gedaan betwijfel ik wel natuurlijk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Isflicka

Quote from: Maro on July  8, 2015, 16:23:32
De ID40 doet niets met de standaard UPnP servers dus is het Sooloos of Roon.
Maar ben je het wel eens dat de ID40 eigenlijk gewoon een renderer is? Meridian beschrijft de functie van de ID40 Sooloos Card als renders audio streams.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Maro

Zeker eens. Nu heeft tegenwoordig elke receiver een soortgelijke kaart aan boord. Zou wmb ook in gewone stereo amps moeten gebeuren. Die extra kastjes, voedingen, digitale kabels...het brengt slechts onrust.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Isflicka

Quote from: Maro on July  8, 2015, 17:49:36
Zeker eens. Nu heeft tegenwoordig elke receiver een soortgelijke kaart aan boord. Zou wmb ook in gewone stereo amps moeten gebeuren. Die extra kastjes, voedingen, digitale kabels...het brengt slechts onrust.
Bij mij niet hoor. Het maakt onderdeel uit van de hobby.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Maro

Ieder zijn ding, ik ben blij dat ik van die dingen af ben. Gaat mij om de muziek en film beleving niet de hoeveelheid kastjes en kabeltjes. Heb er eigenlijk nog veel te veel alleen kom ik maar niet van die PrePro/EV constuctie's af.  :-X Als je een all in one oplossing weet op het niveau van de 861/G55/G57 combi dan hoor ik het iig graag.. :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maro

Quote from: Isflicka on July  8, 2015, 12:46:22
Maro ziet zijn ID40: Sooloos Card niet als renderapparaat terwijl het natuurlijk wel een renderer is. In dat geval heb ik liever een dood paard naast mijn set dan in mijn preamp. :pompom: Ik begrijp ook de afkeer niet m.b.t UPnP servers en de huidige apps. Verder blijf ik wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen bij Roon. Ik hoop dat ze ook nog doorontwikkelen op het gebied van SQ want misschien doe ik iets niet goed maar het klinkt allemaal een stuk minder dan met JPLAY. Ik zag overigens dat het team van Roon ook al contact heeft met het team van JPLAY dus het komt helemaal goed.

Dit is wat de ontwikkelaars van Roon over het UPnP protocol schrijven:

1) UPnP requires codec support on the endpoint, therefore making different endpoints support a different subset of whats out there. This also puts a burden of patent licensing on the manufacturer.
2) UPnP has no good solution for streaming proprietary/unsupported/new formats
3) UPnP creates an ecosystem of lowest common denominator support
4) UPnP lacks "a brain", like the Roon or Sooloos Core, so it cant do intelligent things like Swim/Radio, normalization, crossfading intelligence, those pretty waveforms in the seek position, etc..
5) UPnP leads to a pretty foul experience. Spreadsheets and file management is not how music should be experienced. We haven't seen a good user experience with UPnP, ever. The HiFi dealers agree, and only put up with UPnP because they must. It was clear that UPnP was made by/for endpoint manufacturers, and not user experience creators. Our party line is that "UPnP leads to Twonky". You can put lipstick on that pig, but fundamentally, without a brain, you have Twonky like experience.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Vaag. Er gaat dus geen support voor een NAS komen. Waarom ze wel afspelen via een pc ondersteunen, is mij een raadsel. Daar gelden toch veel van dezelfde kritiekpunten lijkt me.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

paaj

Ze ondersteunen wel data vanaf een NAS, en er wordt gewerkt aan een Core die draait op de NAS. Maar geen UPnP nog idd.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Isflicka

Quote from: paaj on July 13, 2015, 11:20:28
Ze ondersteunen wel data vanaf een NAS, en er wordt gewerkt aan een Core die draait op de NAS. Maar geen UPnP nog idd.
Van mij mag er best een nieuwe standaard komen i.p.v. UPnP alleen jammer dat ze dat weer gaan gebruiken voor oa. normalization, crossfading intelligence. Overigens de argumenten waarmee upnp wordt afgekraakt slaat helemaal nergens op. Het hele ICT domein is niet ontwikkeld om een beetje muziek af te spelen dus wees daar gewoon eerlijk over.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Bas Akkerman

#93
Quote from: paaj on July 13, 2015, 11:20:28
Ze ondersteunen wel data vanaf een NAS, en er wordt gewerkt aan een Core die draait op de NAS. Maar geen UPnP nog idd.
Maar alleen met tussenkomst van een pc of laptop, toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

paaj

#94
Nog wel: Roon op PC, data op NAS.

Ik wacht nog even tot ze Linux en IOS aan de praat hebben om het nogmaals te proberen. Dan kan ik het in mijn beoogde setup gaan testen en misschien dat ik dan toch maar even doorbijt.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Kerkhoffd

Het hele idee achter mijn keuze om een NAS te gebruiken is nu juist dat ik niet constant een PC of laptop aan heb willen staan als ik naar muziek wil luisteren.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Maro

Kwestie van tijd. Over een jaar zijn al deze basale problemen opgelost.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Quote from: Kerkhoffd on July 13, 2015, 15:57:27
Het hele idee achter mijn keuze om een NAS te gebruiken is nu juist dat ik niet constant een PC of laptop aan heb willen staan als ik naar muziek wil luisteren.
Precies.

Quote from: Maro on July 13, 2015, 16:02:51
Kwestie van tijd. Over een jaar zijn al deze basale problemen opgelost.
Het frustrerende is dat er nog geen ios app is en het niet op een NAS draait terwijl ik er wel lovende verhalen over lees. Luxe frustratie, dat natuurlijk wel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Quote from: Bas Akkerman on July 13, 2015, 17:08:24
Precies.
Het frustrerende is dat er nog geen ios app is en het niet op een NAS draait terwijl ik er wel lovende verhalen over lees. Luxe frustratie, dat natuurlijk wel.

De iOS app kunnen we een deze dagen verwachten. De Nas editie zal nog even op zich laten wachten. Niet super handig dat geef ik toe maar mijn PC staat in een aparte kamer naast de Nas dus merk ik daar in de kamer niets van. PC staat sowieso vaak langdurig aan dus wat dat betreft hier geen problemen mee.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

zegel

Quote from: Bas Akkerman on July 13, 2015, 17:08:24
Precies.
Het frustrerende is dat er nog geen ios app is en het niet op een NAS draait terwijl ik er wel lovende verhalen over lees. Luxe frustratie, dat natuurlijk wel.

Ik draai sinds het begin Roon op een NUC. Ik heb ook een Qnap NAS, maar begin nu plannetjes te maken om zowel de nas als mijn Popcornhour als mijn hele Squeezebox ecosysteem de deur uit te doen. Die Nuc is echt overpowered, wat heel lekker werkt, gebruikt vrijwel geen stroom en is geluidloos en nog makkelijker benaderbaar als een nas ( maakt gewoon integraal deel uit van je home network).  Mijn 1500 cd's zet ik op de SSD schijf, en nieuwe muziek speel ik af via Tidal .  En via allerlei opties kan je 99% van Roon op een Ipad draaien.  Ik zie dus geen reden voor frustratie bij je  ;D
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C