Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rovinggecko

Vond het wel een eigen topic waard: Roon Labs.

Waar komen ze vandaan?
Een spinout vanuit Meridian, eigenlijk het originele Sooloos team. Oftewel, wat door velen gezien werd als de beste streaming ervaring, is hier door de 'masters' nog eens flink verbeterd.

Wat is het?
Volgens Roon:
QuoteExperience Music Like Never Before
Roon transforms files and streams into a music collection that you can enjoy everywhere.

Praktisch gezien?
Roon mixed voor mij twee bronnen:
- lokale files op mijn NAS
- Tidal
En levert dat vervolgens op verschillende end points:
- Mijn Meridian 861v6 ID40 end point
- Mijn DDDAC
- Mijn apple tv
- Mijn imac
Het draait bij mij op een intel nuc, maar het ondersteund ook mac os.

Oftewel, ik kan nu met 1 prachtige user interface al mijn muziek afspelen op al mijn verschillende devices.

Features?

Context & Connections
Artist bios, lyrics, photos, reviews, concerts, credits... Roon finds them all and builds them into a surfable, searchable digital magazine about your music.
See Artists in Living Color

The era of the LP and its gatefold sleeves filled with incredible imagery is in the past. But the images are not. Roon puts them all at your fingertips again.


Classical Music Done Right
There's more to classical music than artists, albums, and tracks. Roon understands composers, conductors, periods, works, instrumentation, and form.

A World of Genres
A single genre like Pop, Rock, or Jazz isn't useful to describe music. Roon creates a multi-layered, detailed genre system to explore your collection in new ways.

Audiophile Reproduction
The people who recorded your music took great care creating it. We take the same care playing it back, with Direct Mode and Signal Path features. More DSP, format, and streaming protocol support is coming!

Focus on Your Music
R&B singles from the 60s? Baroque music for trumpet performed in 1978? Everything Eric Clapton ever played on? Use Focus to display your collection in any way you can imagine.

Truly Personal Radio
Our radio isn't made up of tracks with similar tempo or instrumentation. It's based on relationships between performers and composers, starting from tracks you choose.
Discover (and Rediscover)
Find out about new releases from your favorite artists. Get new insights into the music you know and love, and explore a world of new music based on your tastes.


End points?
Via USB vanaf je nuc of mac mini.
Alle Meridian end points.
Apple TV
PCs\macs met Roon als remote daarop geinstalleerd.

Ze hebben  partnerships met Lin, Auralic, ps audio en DCS, de verwachting is dat op afzienbare termijn die ook als end point beschikbaar komen.

Daarnaast wordt een Rhapsody Pi versie van de software (met i2s dac ondersteuning) verwacht, alsmede op wat langere termijn de mogelijkheid om eea vanaf een nas te draaien.

Waar vind ik wat info?
www.roonlabs.com
https://community.roonlabs.com/
https://twitter.com/roonlabs

reviews:
http://www.hifi-advice.com/Roon-review-1.html


Plaatjes, we zijn immers visueel ingesteld?


Wat kost het?
Abonnement: 119 USD
Life time membership: 499 USD
En nu met 10% early bird korting.

Is het wat?
Wat mij betreft zeker de moeite waard om een topic voor te openen. Draait hier nu 3 dagen en voorlopig is de ervaring al helemaal top en dat terwijl er nog aardig wat features en functions aan zitten te komen.
Beniewd hoe anderen Roon ervaren.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

)p(

#1
Ik wacht nog even met proberen tot de ipad app er is zodat ik de gehele combinatie kan uitproberen. Een goede database met mijn eigen muziek en geselecteerde muziek van een streaming service in 1 volledig geïntegreerde database is eigenlijk het enige wat ik nog mis. Daarnaast ben ik vooral benieuwd hoe volledig en consistent Roon mijn verzameling klassiek met veel obscuur modern klassiek kan taggen met composer, work, performer etc.

Er staat op computer audiophile ook nog een video walktrough review:
http://www.computeraudiophile.com/content/640-roon-roon-labs-video-run-through/

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Digi-Bert

Ik heb ook een jaar abonnement aangeschaft met een Tidal Hifi abonnement.

De software is zeer interesant, vanwege de extra informatie en link mogelijkheden vanuit de software.

Belooft veel goeds voor de toekomst, veel features moeten nog geimplementeerd en geperfectioneerd worden. Veel zaken zijn nu in J River nog beter geregeld (zoekfunktie op artiest, nu moet je  weten hoe de exacte naam is, bij J River komt er gelijk een voorstel in alle mogelijke zoekvelden). Er is nu zelf nog niet veel aan te passen, maar dat komt allemaal nog, eigenlijk wil ik niet constant lopen editen zoals ik nu doe J river. De integratie met Tidal is perfect. Mijn wensen zijn nu nog DSD (liefst ISO) en het afspelen mbv Cue-files.

Radio functie vind ik ook goed, nieuwe nummers op basis van een zelf gebruikt afspeel lijst.

zegel

Ook ik heb een jaarabonnement afgesloten; een genot om nu echt zonder hiërarchieën door je collectie op de NAS en die van Tidal door te lopen; ook alweer veel nieuwe muziek ontdekt.

Ik heb een Intel NUC van een forumgenoot overgenomen waardoor de "user experience" ook echt top is; de applicatie is echt supersnel; besturen vanaf mijn laptop gaat prima - maar hopelijk deze week komt de Android app.

Verder is voor mij een belangrijke pre dat mijn Squeezebox legacy  ( nog 4 apparaten) naar verwachting ook binnenkort op de schop kan -  Roon bied ook hiervoor een in potentie mooie oplossing ( moet nog uitgebouwd worden) die naar verluid ook prima op een Raspberry kan draaien

Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

blueray

Ik zit in de trial, maar helaas worden nogal veel cd's van mij niet herkend of verkeerd getagged en kan je zelf niet eenvoudig tags aanpassen of kiezen dat je eigen tags worden overgenomen (allemaal cds die met dbpoweramp zonder problemen getagged zijn). Ook zoeken vind ik nog niet intuitief, omdat je 'gedwongen' wordt de focuslogica van roon te volgen. Wat dat betreft is minimserver beperkter, maar wel handiger doordat het gewoon een boomstructuur volgt waarlangs je op alle manieren kan zoeken.

Als muziek wel wordt herkend zijn de mogelijkheden wel enorm qua info en kruisverbanden in je collectie. Dus ik twijfel nog, zeker omdat het niet echt goedkoop is met jaarlijkse kosten voor toegang tot een database.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

J.S.

Ook even de trial geinstalleerd en het is zeker veelbelovend. Voor mij is het ontbreken van een goede remote een no-go, zeker omdat er amper te navigeren valt vanaf een tablet i.c.m. remote desktop. Ik hoop dat dit, zoals aangekondigd, snel verholpen wordt, want al die toegevoegde informatie is super.

road rebel

Kan je die trial ook downloaden zonder jouw kredietkaartinformatie te moeten ingeven?

Kerkhoffd

Volgmodus. Nog wel even twijfel over wat het moet kosten. Teveel Apple in huis om op dit moment de trial al te starten.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

road rebel

#9
Ik wil best geloven dat het de nieuwe referentie wordt, maar aan de hand van de website is het mij niet echt duidelijk wat Roon nu precies doet. 449€ voor een verbeterde iTunes lijkt mij toch aardig aan de prijs?!

blueray

Het heeft denk ik vooral meerwaarde als je meer wilt weten over muziek en artiesten/muzikanten, over 'dwarsverbanden' in je eigen verzameling en als je nieuwe muziek wilt ontdekken. Op die punten gaat het wel veel verder dan itunes of spotify omdat de data veel gedetailleerder zijn. De vraag is dan denk ik hoe belangrijk je dit soort 'ontdekkingen' vindt, naast het gewoon luisteren naar muziek, want dat kan goedkoper/gratis met heel veel andere server/controlpoint combinaties of spotify/tidal enz. Ik heb nu gezien dat 200 van mijn cd's niet zijn herkend, voornamelijk 'wereldmuziek' en Nederlandse Jazz en klassieke uitvoeringen uit Nederland. Dat beperkt nogal de meerwaarde voor mij, dus ze zullen hun database in ieder geval moeten verbeteren om het voor mij interessant te maken.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

zegel

Zeker is de toegevoegde informatie fijn, maar toch met name het kunnen navigeren zonder de gebondenheid die je hebt in de hierarchie bij de "traditionele" servers ( ik gebruik normaliter met name Minim en soms nog Twonky).  Ik blijf daar toch vaak hangen in bijvoorbeeld muziek van een bepaald jaartal; of bij de albums rondom een bepaalde beginlettter. Misschien de nieuwigheid; maar de vrijheid is voor mij het grote pluspunt, naast de perfecte integratie van Tidal , die met goed op mijn smaak afgestemde nieuwe ontdekkingen wordt gepresenteerd.

Ik heb overigens wel drop outs bij Tidal, hopenlijk gaan ze nog iets met bufferen doen. Een eerder testje met een  Aurender verliep perfect - die heeft volgens mij wel een buffer
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

jeepee

Kun je ook gewoon door je muziek bladeren dmv de traditionele mappen structuur?
Dus zoals je het ordent als mappen op je hardeschijf?

blueray

Volgens mij niet, hij gebruikt alleen zijn eigen database om muziek te ordenen en doet niks met mappen
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

paaj

#14
Ik heb hem ook geprobeerd net, naast ga later nog eens een testperiode doen. Het is nog niet af genoeg (met name tags tweaken) en ik mis een ios app plus linux endpoint ondersteuning om het echt in te gaan zetten thuis.

Plus dat 120 per jaar of 450 voor vijf wel heel veel geld is voor wat geautomatiseerde toegang tot info en Wikipedia. Met Spotify, Deezer of Tidal al krijg je voor dat bedrag gelijk alle muziek erbij... Gebaseerd op 'kosten' zeggen ze, maar dan vraag ik me toch af wat voor magie ze benutten.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

zegel

Quote from: jeepee on May 20, 2015, 12:28:11
Kun je ook gewoon door je muziek bladeren dmv de traditionele mappen structuur?
Dus zoals je het ordent als mappen op je hardeschijf?

Als jouw mappen zijn gestructureerd als artiest, en onderliggend album - dan kan dat ja.
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

blueray

Hoe zoek je dan via eigen mappen? Ik kan alleen via tags van roon zoeken dacht ik
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

zegel

Quote from: blueray on May 20, 2015, 20:02:48
Hoe zoek je dan via eigen mappen? Ik kan alleen via tags van roon zoeken dacht ik

Sorry, maar mss benaderde ik je vraag te pragmatisch,  als je op artist sorteerd met focus op je eigen collectie krijg je  ( ik) precies op mapvolgorde je collectie. Met je rolwieltje op de muis zap je daar razendsnel doorheen.  Wat voor zoekresultaat wil je bereiken?
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

blueray

Zo zoek je toch gewoon via de tag artiest? Dat kan inderdaad, maar zoeken via folder is voor mij dat je via de mappen op je schijf kan zoeken, zoals minimserver wel kan. Bij mij zijn 200 cd's 'unidentified' door roon ondanks de goede tags die ik zelf heb toegevoegd bij het rippen. Deze albums vind ik alleen via album en dan focus unidentified, maar roon 'weet' verder niks van deze cd's of de artiesten. :eh:
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Isflicka

Heb ook even getest met Roon Labs maar ik vertrouw het datamining van Roon niet. Je netwerk wordt niet alleen op muziek + aanverwante info gescand maar ook op allerlei andere zaken waar Roon niets mee te maken heeft. Voor mij is dit een no-go.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

allineedisbass

Quote from: Isflicka on May 22, 2015, 09:09:01
Heb ook even getest met Roon Labs maar ik vertrouw het datamining van Roon niet. Je netwerk wordt niet alleen op muziek + aanverwante info gescand maar ook op allerlei andere zaken waar Roon niets mee te maken heeft. Voor mij is dit een no-go.

Bedoel je dat Roon verder "snuffelt" dan strikt noodzakelijk? Dan ja, dan is dit een no-go. Al denk ik dat veel sotware dit doet zonder dat we het weten, niet alleen Roon. Welke info scant Roon dan welke niet relevant is? Hoe kun je zoiets zien/vaststellen?
Stereo: McIntosh MA7900 / B&W 803D / Lumin D2 / roon / Kenwood KX7030 / Kenwood DP8020 / Project 6.9
HT: Sony 83AJ90 / Marantz SR7010 / Pioneer LX5080 / B&W / Velodyne / Dune / APTV4K / Shield Pro

zegel

Het is erg stil in dit draadje, terwijl we naar mijn idee toch echt spreken over een revolutie in de zin dat er nu een beter alternatief is voor de stilstaande en bedaagde Upnp standaard.  Ik lees dat men met meerdere (20) bedrijven spreekt en dat PS audio de eerste zou zijn met Roon Radio; en dat een port voor de Raspberry PI2 aanstaande is ( eindelijk mijn squeezebox restanten vervangen?).

Roon Radio is een stukje software in het apparaat dat het mogelijk maakt Roon af te spelen vanaf het basisstation ( nu een windows of Mac mini). Ik heb de Android app als besturing - en die werkt heel fijn.

Ik speel nu sinds het begin met Roon en kan wel zeggen dat ik niet eerder een zo gedreven club mensen ben tegengekomen, die vaak meerder keren per week verbeteringen toevoegen aan hun software. Bijvoorbeeld de mogelijkheid een "tijdschrift"te maken van je muziek ( via de discover functie) geeft via allerlei insteken je een impuls om je collectie - of die van Tidal - nog eens her te beluisteren.

Wat ik maar wil zeggen: laat Roon niet links liggen en probeer het eens. Ik ben er erg tevreden mee!
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

rovinggecko

Quote from: zegel on June 19, 2015, 18:19:31
Het is erg stil in dit draadje
Tja, ik zit er hier gewoon lekker rustig naar te luisteren, dan krijg je dat :).

Wat mij betreft heeft Roon nu echt de kritische massa. Speelt naadloos met mijn DDDAC direct op mijn inuc Roon 'server' en helemaal top op mijn Meridian 861v6 ID40.
Daarnaast streamt ie als ik wil ook naar mijn atv en alle pc/macs en android tablet.

Qua muziek ontdekken is het echt helemaal top, de discover functie is helemaal leuk. Maar de mix met Tidal (die overigens nog weer beter schijnt te worden) is ook ideaal.

Er valt natuurlijk altijd nog iets te wensen in zo'n nieuw product.
Zoals inderdaad de Rhaspberry Pi die waarschijnlijk ergens deze zomer als end point beschikbaar komt.
En het zou mooi zijn als ze ook bv convolver zouden embedden.
Het hotste item voor mij is de iOS app, ergens deze\komende maand verwacht.

Het leuke is dat ze inderdaad heel actief met de community bezig zijn en in hoog tempo mooie en leuke features toevoegen.
De hardware support voor end points zoals devialet loopt ook sneller dan ik had verwacht.

Als je nog niet geprobeerd hebt, zou ik het zeker niet na laten, zoals zegel al aan geef!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Quote from: rovinggecko on June 19, 2015, 19:40:54
Het hotste item voor mij is de iOS app, ergens deze\komende maand verwacht.

laat het alsjeblief ff in dit draadje weten als ze zover zijn, want dan hebben ze aan ondergetekende absoluut een nieuwe gebruiker
zonder degelijke app op de iPad begin ik er voorlopig niet aan, maar ik kijk er dus wel erg naar uit.
imo een platform met alle voordelen van de Sooloos UI...and more  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Quote from: Dynky on June 19, 2015, 20:11:38
laat het alsjeblief ff in dit draadje weten als ze zover zijn
Tuurlijk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer