Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

brt

Quote from: brt on March 27, 2024, 15:01:54Bedankt voor de info. Ik heb zojuist een tweedehands Mac Mini M2 gekocht. Lees er goede dingen over, hij is supersnel, en stil en verbruikt ook weinig. Morgen of vrijdag Roon erop installeren!

Ook dank voor het meedenken via de app @Richi

Hij is binnen!
De set-up was een makkie, en hij is werkelijk supersnel, zo lekker!

Ben nog met helpdesk @Richi in conclaaf over wat apps om hem van afstand te kunnen benaderen en (daarmee) aan en uit te kunnen zetten. Leuke bonus features maar heeft geen haast wat mij betreft, gezien het verbruik van de M2.

Mooi ding ook om te zien, in al z'n eenvoud en strakke minimalistische vormgeveing.
Maar vooral de snelheid is echt fijn. Innuos was prima, en bood veel meer dan waar ik de M2 nu voor gebruik, maar nu heb ik puur een snelle Roon server nodig met een laag verbruik. Dus dit is prima.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

De laatste dagen ben ik aan het prutsen geweest met DSP in Roon. De opties zijn zeer uitgebreid en de Roon implementatie van Muse (hun DSP engine) is echt zeer goed. Maar, bij het kritisch vergelijken van het geluid met en zonder DSP viel me op dat er een soort 'softheid' over de weergave ligt die ik niet herken als ik direct via de Naim streamer speel.

Naar aanleiding daarvan heb ik net de proef op de som genomen met Walkie Talkie van Air die ik rechtstreeks op de Naim afspeel (bestanden staan op de NAS) en via Roon (dezelfde bestanden op de NAS) en dan klinkt het via Roon net wat wolliger, minder open en wat softer. Uiteraard goed de volumes gematcht, maar Roon lijkt toch een soort laagje over het geluid te leggen.

Op het Roon en Naim forum had ik hier al over gelezen, maar nu ervaar ik het zelf ook. Er zijn mensen die daarom Audirvana gebruiken in plaats van Roon, of JRiver.

Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen met Roon?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

paaj

Maar dan vergelijk je toch Roon DSP met Naim puur?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Richi

Quote from: paaj on March 31, 2024, 11:11:49Maar dan vergelijk je toch Roon DSP met Naim puur?
Nee, uiteraard niet. Roon zonder DSP vergeleken met Naim puur.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Struis

Ik vrees dat ik alleen Audirvana tov een Naim ND5XS en NDX heb gehouden. Ik vond Audirvana altijd erg goed. Zijn indexing was net zo moeizaam als met Roon, al had die (voor mij belangrijk, maar ik ben overduidelijk een uitzondering :) wel een trucje om toch ook via folders te kunnen browsen. Al vond ik persoonlijk de streamers los altijd beter dan de software, omdat de interface vanaf de computer een probleem leek te zijn. Maar dat is met een Intel Mac Mini.... Misschien dat de ARM versie beter is?

Maar Audirvana deed toch geen Tidal, Qobuz e.d. zoeken e.d. wat Roon wel doet?

Quote from: Richi on March 31, 2024, 11:10:07De laatste dagen ben ik aan het prutsen geweest met DSP in Roon. De opties zijn zeer uitgebreid en de Roon implementatie van Muse (hun DSP engine) is echt zeer goed. Maar, bij het kritisch vergelijken van het geluid met en zonder DSP viel me op dat er een soort 'softheid' over de weergave ligt die ik niet herken als ik direct via de Naim streamer speel.

Naar aanleiding daarvan heb ik net de proef op de som genomen met Walkie Talkie van Air die ik rechtstreeks op de Naim afspeel (bestanden staan op de NAS) en via Roon (dezelfde bestanden op de NAS) en dan klinkt het via Roon net wat wolliger, minder open en wat softer. Uiteraard goed de volumes gematcht, maar Roon lijkt toch een soort laagje over het geluid te leggen.

Op het Roon en Naim forum had ik hier al over gelezen, maar nu ervaar ik het zelf ook. Er zijn mensen die daarom Audirvana gebruiken in plaats van Roon, of JRiver.

Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen met Roon?
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Richi

Tegenwoordig heeft Audirvāna al die opties wel, dus Tidal en QOBUZ integratie. En er is een app om te bedienen vanaf de telefoon of tablet.

Voorlopig speel ik wat meer via de Naim app, die ook uitstekend is.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Struis

Mja, me too. En Spotify/Tidal connect en Chromecast voor di.fm en Sound- en Mixcloud. Eigenlijk kan ik niet echt meer zonder Chromecast (bitperfect dan). Airplay klonk leuk, maar dan heb je een portable Apple device nodig, en bijna alles is lossy. Mja, daarvoor heb ik geen goede Naim streamer toch?

Quote from: Richi on March 31, 2024, 12:14:58Tegenwoordig heeft Audirvāna al die opties wel, dus Tidal en QOBUZ integratie. En er is een app om te bedienen vanaf de telefoon of tablet.

Voorlopig speel ik wat meer via de Naim app, die ook uitstekend is.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Richi

Roon lijkt nu serieus werk te maken van het oplossen van (oude) bugs en performance issues. Er staat een heel verhaal op het Roon forum over de aanpak en wat ze in de release van vandaag hebben opgelost.

https://community.roonlabs.com/t/roon-2-0-32-and-arc-1-0-49-are-live/269239
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

Quote from: Richi on April  2, 2024, 20:05:17Roon lijkt nu serieus werk te maken van het oplossen van (oude) bugs en performance issues. Er staat een heel verhaal op het Roon forum over de aanpak en wat ze in de release van vandaag hebben opgelost.

https://community.roonlabs.com/t/roon-2-0-32-and-arc-1-0-49-are-live/269239

Benieuwd wat er voor mij veranderd. Nooit een van de genoemde bugs of issues gehad😂
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

scoc

#2159
Zelf gebruik ik Roon al een tijd niet meer sinds mijn overstap naar Aurender. Vanaf nu zijn de Aurenders (Intels) Roon Ready met de laatste firmware. Dit louter ter info voor de geïntereseerden.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Faxe

Roon heeft vandaag een update uitgebracht die het mogelijk maakt om door mappen te bladeren op zoek naar muziek waarnaar je wil luisteren. Zelf zal ik het niet vaak gebruiken maar mooi dat het kan.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

AudioEnZo

Dat "Folder browsen" staat al heeeeeeeel lang op de wensenlijst van velen. Inderdaad mooi dat dat nu eindelijk kan.
Toen ik Roon pas gebruikte miste ik het best wel. Nu ben ik zo gewend aan de andere manier van door mijn collectie muziek struinen dat ik het niet meer mis. Zal zien of ik het ga gebruiken, het zal zo af en toe best handig zijn.

brt

Ik gebruik de discover functie op Roon regelmatig. Dan kiest ie willekeur wat verbanden, genres, albums of artiesten of een bepaalde periode. Geeft ook altijd wel leuke inspiratie.

Nu Roon weer als een zonnetje draait qua snelheid is het echt weer helemaal top!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chocovla

Quote from: brt on April 17, 2024, 09:35:54Ik gebruik de discover functie op Roon regelmatig. Dan kiest ie willekeur wat verbanden, genres, albums of artiesten of een bepaalde periode. Geeft ook altijd wel leuke inspiratie.

Nu Roon weer als een zonnetje draait qua snelheid is het echt weer helemaal top!

Dat was voor mij in het begin ook hét verkoopargument. Het was een goed algoritme voor mij. Kreeg regelmatig liedjes of albums voorgeschoteld die ik al half was vergeten.

Als ik dan toch moet klagen zou ik wel graag de Discover knop weer wat prominenter aanwezig willen hebben, moet nu iedere keer naar beneden acrollen voor het mini discover balkje.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

brt

Quote from: chocovla on April 17, 2024, 10:47:24Als ik dan toch moet klagen zou ik wel graag de Discover knop weer wat prominenter aanwezig willen hebben, moet nu iedere keer naar beneden acrollen voor het mini discover balkje.

Heb er zelf een bladwijzer functie van gemaakt. Dan zit ie rechtsboven in je scherm en hoef je idd niet de hele tijd te scrollen.

Dat doe je door naar 'ontdekken' te gaan, er op te clicken zodat je op de betreffende pagina zit en dan rechtsboven clicken op 'voeg bladwijzer toe'. Die noem je dan 'Bedankt Bart' en vervolgens kun je lekker ontdekken zonder te scrollen  :tounge:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chocovla

Het bewijs, zeuren helpt, bijna direct antwoord  :pompom: Mooie one stop oplossing zo.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

RZeemering

Grappig! Die discover button heb ik echt nog nooit gebruikt.
Ik maakte wel gebruik van de functie maar dan zette ik 1 nummer op in het genre/ stijl/ mood waar ik zin in had en liet dat dan overnemen door Roon Radio.

Maar ik heb er nu een tabblad van gemaakt. Geinig. Komende tijd eens kijken wat daar uit komt.Scherm­afbeelding 2024-04-17 om 13.25.35.png
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

brt

Hahaha  :clapping:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

Ik zie overigens niet hoe je in het "Ontdek" / "Discovery" overzicht op shuffle kan klikken. Ik krijg een grafisch mooie weergave van min of meer vergeten artiesten maar ik moet dan zelf op een album/artiest klikken. Ik zou een shuffle functie (of gewoon een play functie) in deze categorie wel prettig vinden. Kijk ik eroverheen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Quote from: Faxe on April 16, 2024, 22:44:06Roon heeft vandaag een update uitgebracht die het mogelijk maakt om door mappen te bladeren op zoek naar muziek waarnaar je wil luisteren. Zelf zal ik het niet vaak gebruiken maar mooi dat het kan.

Ein-de-lijk. Nu maar hopen dat ze het goed hebben geïmplementeerd.

Groeten...

brt

#2170
Quote from: DofN on April 18, 2024, 20:51:34Ik zie overigens niet hoe je in het "Ontdek" / "Discovery" overzicht op shuffle kan klikken. Ik krijg een grafisch mooie weergave van min of meer vergeten artiesten maar ik moet dan zelf op een album/artiest klikken. Ik zou een shuffle functie (of gewoon een play functie) in deze categorie wel prettig vinden. Kijk ik eroverheen?



Ik vrees voor jou dat het niet bestaat. Maar dan kan je toch ook bij album, of artists op shuffle clicken?
Of bij een (ander) filter?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RZeemering

Quote from: DofN on April 18, 2024, 20:51:34Ik zie overigens niet hoe je in het "Ontdek" / "Discovery" overzicht op shuffle kan klikken. Ik krijg een grafisch mooie weergave van min of meer vergeten artiesten maar ik moet dan zelf op een album/artiest klikken. Ik zou een shuffle functie (of gewoon een play functie) in deze categorie wel prettig vinden. Kijk ik eroverheen?

Bedoel je deze?Scherm­afbeelding 2024-04-18 om 23.01.34.png
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

brt

Quote from: Kwabbernoot on April 18, 2024, 21:01:45Ein-de-lijk. Nu maar hopen dat ze het goed hebben geïmplementeerd.

Groeten...

Waarom vind jij die functie zo belangrijk?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

Quote from: RZeemering on April 18, 2024, 23:03:07Bedoel je deze?Scherm­afbeelding 2024-04-18 om 23.01.34.png

Nee, ik kan alleen de "Ontdek" functie vinden via Roon -> Browse -> Overzicht. Dan krijg ik het scherm (zie attachment) Schermafbeelding 2024-04-19 082906.png zonder een play-functie.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Unkhman

Je kunt toch ook gewoon onder 'Mijn Bibliotheek' op Albums of Artiesten of Tracks klikken, en dan vervolgens Shuffle
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl