XTZ speaker 99.26

Started by jdongen, May 12, 2015, 10:29:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jdongen

Test XTZ 99.26 monitor speaker.
Vier jaar geleden overwon ik mijn snobisme en kocht na versterkers te hebben gehad van: Krell,  Bryston, Sphinx,  JK Acoustics en  Accuphase een geïntegreerde XTZ versterker.  Deze versterker presteerde op hetzelfde niveau als genoemde  merken maar was qua uitvoering en opties al mijn voorgaande versterkers de baas, en dat voor ongeveer 1/3 van de prijs!

Tijdens een bezoek aan de thuisbasis van XTZ Nederland liet de sympathieke Marc Vertommen mij ook een monitor speaker horen, die zeer goed klonk, de XTZ 99.26. Op dat moment speelde ik zelf nog met de Sonus Faber Electa Amator II die ik vooral in het laag tekort vond schieten. Ik keek dus al uit naar een andere speaker. Vervolgens bleek ik mijn snobisme toch nog niet genoeg de baas te zijn want ik dacht: "van speakers van 3400 euro naar (toen) 850 euro,  dat kan toch niet!"
Ik kocht vervolgens tweedehands de Avalon Avatar met een nieuwwaarde van 7.200 euro, een geweldige weergever waarover genoeg is geschreven.
Afgelopen zomer hebben we onze woonkamer gerestyled en vielen de Avalons erg uit de toon in het geheel, we vonden ze ook wel erg groot en aanwezig.
De Avalons werden dus verkocht en ik ging uitkijken naar een goede monitor, natuurlijk eerst  in het duurdere segment, hoe hardnekkig kan snobisme zijn!
Op en gegeven moment dacht ik: "waar ben ik mee bezig, geef de XTZ een kans" Zo gezegd, zo gedaan. Ik kocht de XTZ 99.26 en hield een flink bedrag over.

De werkelijk prachtig gebouwde, in zwart pianolak uitgevoerde monitoren plaatste ik op een eveneens zwarte stand en sloot ze aan op de gelijknamige XTZ versterker.
Na het laden van de vaste cd's die ik altijd gebruik om te testen verdween mijn scepsis in een ogenblik! Het laag waar ik niet op durfde te hopen was in ruime mate aanwezig, diep soms grommend maar niet flodderig. Het hoog werkelijk prachtig, zonder scherpte. Het midden ook al zeer fraai. De stage waarop ik na de Avalons niet had gerekend was een openbaring! Wijds met een goede plaatsing van de individuele instrumenten Deze weergevers hebben hetzelfde  gedetailleerde en transparante van mijn vroegere Sonus Fabers maar mét een veel dieper en doortekend laag en een grotere stage!

De monitor heeft een schuin lopende baffle en heeft geen parallelle wanden om staande golven te voorkomen. De maten zijn: Br244 x H379 x D352 mm  en ze wegen 10 kg per stuk.
De units zijn de hoogwaardige Seas Exel met faseplug voor het laag en midden  en een Fountek Ribbon tweeter. Alleen de 4 units kosten samen al 500 euro als je ze los koopt.
Ze zijn geschikt voor bi-wiring. Als kers op de slagroom is de tweeter ook aan te passen aan de wens van de luisteraar, d.m.v. verstelbare vorkjes. Zeer bijzonder is het feit dat de monitor zowel als gesloten als open systeem is te gebruiken middels een afsluitbare poort. Je kunt deze monitoren dus helemaal aanpassen aan de ruimte en deels je persoonlijke voorkeur!
Dat alles voor de zeer prettige prijs van 950 euro (Nu in de aanbieding voor 750 euro) . Laat de concurrentie hun best maar doen!

Hans van Dongen

Toni71

Inderdaad een prachtig geluid uit die xtz speakers.  Ik ben ook erg blij met die ribbon tweeters.

Zeker voor het geld.


road rebel

Ligt het aan mij of heeft dit een extreem hoog reclame gehalte?

XtrmB

Dat ligt niet aan jou...
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Toni71

Dat zou ook weleens kunnen. Zeker omdat dit een van de eerste berichten is.

Brammus

Tell sell gehalte is idd hoog te noemen.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Nosferatu

Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Brammus

Quote from: Nosferatu on May 12, 2015, 20:34:08
Niet z'n eerste lofzang over XTZ:
http://www.hear.nl/achtergrond/36/blog_het_snobisme_voorbij
Leuke discussie onder dat artikel. Hij maakt iig wel wat los met zijn sluikreclame [emoji4]
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

road rebel

Ik vind het ergens jammer want xtz spreekt al heel wat aan qua merk en bouwkwaliteit, de prijs is aantrekkelijk maar dergelijke Posts brengen de geloofwaardigheid eerder naar beneden :-(

Brammus

Ik ken het merk niet dus daar heb ik geen mening over. Het word alleen een beetje te erg aangedikt waardoor het op mij niet meer geloofwaardig overkomt.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Remco

Ik vind de 99.26 wel zeer goede speakers. Prachtig gedetailleerd en voldoende laag. De XTZ versterker kon mij niet bekoren, die heb ik na een week weer verkocht en een Arcam AVR350 voor terug gekocht. Die klinkt in mijn oren muzikaler.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

jdongen

Ik zie nu de reacties pas op mijn verslag van mei 2015. Beste mede-audiofielen, ik heb de XTZ apparatuur allemaal netjes voor de normale prijs gekocht! Omdat ik na 30 jaar audio hobby, merken als Bryston, Accuphase, JK, sphinx, Primare, Krell, Avalon, reference 3A  en Sonus Faber langere in huis heb gehad, heb ik enig recht van spreken dacht ik (in alle bescheidenheid) ennn.... "Snobisme" is erg moeilijk te overwinnen!!!

hartelijke groet
Hans van Dongen

RobertVanWoerden

99.26 MKII is een zeer goede speaker. Maar goed ergens enthousiast over zijn is voor sommigen een reclame praatje. Laat ze maar praten zou ik zeggen, anderen genieten van de speakers :)

blue-eyes

Quote from: RobertVanWoerden on March 11, 2016, 15:02:48
99.26 MKII is een zeer goede speaker. Maar goed ergens enthousiast over zijn is voor sommigen een reclame praatje. Laat ze maar praten zou ik zeggen, anderen genieten van de speakers :)

Ook dat is waar. Maar deze review als eerste posting te plaatsen geeft ook voeding voor de eerdere reacties :)
Aan de andere kant, je moet ergens mee beginnen, op elk forum :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

RobertVanWoerden