2x JL Audio 12W3v3...

Started by WilcoL, May 11, 2015, 11:56:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WilcoL

Goedemorgen allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het overpeinzen welke woofers ik in de nabije toekomst wil gaan plaatsen in onze HT-woonkamer. Nu werd ik door een zeker persoon (Morca!!  >:D :clapping:) weer subtiel gewezen op het feit dat zelfbouw ook een optie is. Daar heb ik vaak aan gedacht (sterker nog: ik heb bewust nog een tweede exemplaar van mijn geliefde Phase Linear Aliante Limited woofer in de kast liggen) en nu ben ik er over uit dat het dat eigenlijk zou moeten gaan worden. Mooi om 2 15 jaar oude woofers daar nog eens voor in te zetten  ;D O0

Ik wil er échte actieve van maken voorzien van een goede plate amp en ben er eigenlijk ook al over uit dat dit exemplaren van Hypex moeten gaan worden. Volgens mij zijn die erg degelijk, klinken ze goed en blinken ze  uit in betrouwbaarheid. Ik vermoed dat het 2x DS4.0 zal gaan worden, alhoewel ik liever 2x DS8.0 zou monteren... Maar ja: budget he... Ik vermoed overigens dat de 4.0 één Aliante ook wel in beweging zal krijgen, alhoewel ik gevoelsmatig altijd meer vermogen beschikbaar heb dan ik nodig zal hebben. Kent iemand de DS4.0 en kan hij mij iets vertellen over diens prestaties?

Ik ken de subs erg goed, speel er stiekem al jaren mee in diverse auto's. Ik vind het klankmatig de beste sub (driver) die ik ooit gehoord heb. Absoluut geen SPL monster, alhoewel zeker de Limited behoorlijk kan donderen als het nodig is. Ik heb ze in gepoorte behuizingen gehad, maar gesloten klinken ze toch fijner, strakker en mis ik niets. De definitie in de lagere basregionen vind ik echt exceptioneel bij deze woofers.

Ook weet ik dat ze met relatief weinig vermogen (zo'n 200wrms) prima presteren, maar momenteel stuur ik er eentje aan met ruim 700wrms in een 25 liter gesloten kistje en dat gaat echt geweldig mooi. In een auto dan wel mind you (cabin gain etc., maar uiteraard ook veel meer omgevingslawaai).

Het plan is dus om 2 gesloten behuizingen van zo'n 25 à 30 liter te maken (bij meer beschikbaar vermogen dus eerder 25L...). Behuizingen zullen gemaakt worden uit 25mm MDF met wat interne bracing. Het zullen echte kubussen met rechte hoeken worden. Te zijner tijd zal ik ook een bezoek brengen aan de Arnhemse fijnhouthandel om te kijken of er mooi fineer beschikbaar is om ze optisch aan te laten sluiten bij de Signature Revolutions (in light oak). De woofers worden verzonken in de baffle met een topplaat zodat de surrounds vrij liggen en de lelijke buitenste randen niet zichtbaar zullen zijn. Eventueel een gepolijste ring om de woofers zou helemaal fraai ogen, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Ook zal ik frontjes die magnetisch vastklikken op de behuizingen willen maken, dus ik hoef me niet te vervelen..

Ze komen te spelen in een ruimte van zo'n 80m3 en ondersteunen daarbij mijn Tannoy 5.0 set. Ze zullen een meter of 4-5 uit elkaar staan langs dezelfde doorgetrokken wand en ik overweeg een front-firing design. De 4311 zal alles aansturen en inregelen...

Specs:
Fs Hz 19
Qes  0.27
Qms  1.44
Qts  0.22
VAS liter 165.2
Xmax mm 12
RDC Ω 3.7       
SPL dB 88(1W@1M)/91(2.83V)
Sealed Liter 24
Reflex Liter 42
Port Ø mm 100
Port l. mm 340
500Wrms belastbaar
175mm spreekspoel
18-300Hz frequentiebereik

Plaatjes van één van de 2 drivers:







Ik heb het enorm druk met allerlei andere zaken (het ene project is nog niet af of het andere dient zich alweer aan), maar hoop toch binnenkort te kunnen gaan beginnen. Vorderingen zal ik hier zeker delen. Als iemand nuttige tips of ideeën heeft (of ergens Hypex modules tegen het lijf loopt, haha) wordt het uiteraard gewaardeerd wanneer hij of zij iets van zich laat horen!


Groeten, Wilco

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

knubbe

Leuk Wilco ! Hele leuke plannen, ben benieuwd naar de uitvoering :)

Heb helaas net 2 DS4.0's verkocht ;| Maar het zijn in ieder geval prima units zoals je overal wel zal lezen.

Alvast veel succes !  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Quote from: knubbe on May 11, 2015, 12:06:34
Leuk Wilco ! Hele leuke plannen, ben benieuwd naar de uitvoering :)

Heb helaas net 2 DS4.0's verkocht ;| Maar het zijn in ieder geval prima units zoals je overal wel zal lezen.

Alvast veel succes !  :pompom:

Hey daar, bedankt hoor!

Jammer dat je recentelijk die 2 amps hebt verkocht zeg! En ik ben zelf voornamelijk benieuwd wanneer ik echt de tijd heb om er aan te beginnen, haha!

I'll keep you posted  ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

morca

Mooie plannen Wilco  :thumbs-up:
I like  ;D
Hypex lijkt me zeer verstandig,als ik me inuke eens kan ruilen voor een DS 4 gaat ie weg.
Ik heb nog een DS 4 overliggen maar zoek er 1 bij,dan kan ik alle drie me woofers op hypex kwijt.

Vermogen ,me JL is 600 Wrms en de DS4 trekt dat prima.
Ik neem aan dat Phase 500 watt max bedoeld dan zou je er genoeg aan hebben denk ik.
De hypex stuurt hier zeer relaxt aan ook op hoge volume,s,zeer goeie stabiele amp,s....maar dat wist je al  ;D

Deze gaan we even goed volgen  :popcorn:

WilcoL

Quote from: morca on May 11, 2015, 17:18:42
Mooie plannen Wilco  :thumbs-up:
I like  ;D
Hypex lijkt me zeer verstandig,als ik me inuke eens kan ruilen voor een DS 4 gaat ie weg.
Ik heb nog een DS 4 overliggen maar zoek er 1 bij,dan kan ik alle drie me woofers op hypex kwijt.

Vermogen ,me JL is 600 Wrms en de DS4 trekt dat prima.
Ik neem aan dat Phase 500 watt max bedoeld dan zou je er genoeg aan hebben denk ik.
De hypex stuurt hier zeer relaxt aan ook op hoge volume,s,zeer goeie stabiele amp,s....maar dat wist je al  ;D

Deze gaan we even goed volgen  :popcorn:

Hey, bedankt voor je reactie!

Als je ook nog een DS 4.0 zoekt kunnen we wellicht eens een kwantum-deal ergens regelen, haha! De Aliante Limited is 500 continu, maar ik ken ook mensen die er zonder blozen 1000wrms opzetten. Toen de Limiteds gelanceerd werden, was er geen enkele caraudio amp beschikbaar die hem zou kunnen overbelasten  ;D 8)

Ik heb inmiddels mijn Sketch Up-tekening af en heb 2 setjes Soundcare Superspikes m8 bij Sopper besteld. Volgende week laat ik eens wat hout zagen vermoed ik. Dan eens kijken wanneer ik de amps ga kopen en dan kan het zomaar toch al best rap gaan lopen. Ach ja: een vierkante doos van MDF is nou ook niet zo spannend natuurlijk. Voor mij alleen wat freeswerk en uiteindelijk het fineren... Ik heb er zin in!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear


WilcoL

Quote from: morca on May 14, 2015, 10:03:39
En nog gevorderd?
Nee die hypex wil ik wel maar dan ruilen voor me Inuke 3000 dsp  ;D

Nou Marco, nee: eigenlijk niet echt.

Ik heb wel wat spikes geregeld en mijn zaagplan ligt klaar, maar er zijn wat dingetjes...

Ondanks dat ik de drivers goed ken (in een auto-omgeving) ben ik gisteren toch maar eens even met WinISD gaan spelen. En ik vind het -3dB punt wel érg hoog liggen bij mijn bouwplan (50Hz). Als ik dan gewoon de minder exotische maar zeker niet verkeerde JL 12w3v3 invoer, zie ik een veel interessantere curve verschijnen. Wellicht moet ik me eens gaan beraden op de drivers...

Goed puntje is wel dat ik bij een bekende (en in mijn ogen zeer capabele techneut) de Hypex DS 4.0 even voor het voetlicht bracht en hij daar zeker van gecharmeerd was, maar eigenlijk eerder voor een plate amp van miniDSP zou gaan! Dat geeft wel wat ruimte, want de door mij gewenste vermogens worden al door de PWR-ICE125WD gehaald (kale plate amp zonder poespas) en daar koop je er bijna 2 van voor de prijs van 1 DS 4.0. Dus grote kans dat het die amp gaat worden...

Ik moet me even inhouden, want sta te poppelen om het hout te laten zagen en te bouwen. Ik ga eens even serieus kijken naar 2x 12w of 13w... Wordt vervolgd!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear


WilcoL

Quote from: morca on May 15, 2015, 15:06:29
13 geeft 3 DB meer weer op 20 .
Ik heb ze beide gehad.
Als je eerst wil luisteren wat dat ong doet ben je van harte welkom.

+3dB op 20Hz tov de 12? Haalt een 13 in de door JL aanbevolen gesloten behuizing dat theoretisch in-room? Wow. Ik ben overigens 1 gesloten 12" in 120m3 gewend, dus dat is niet heel veel...

Ik ben er overigens wel uit dat het de Linears echt niet gaan worden. Ik ben aan het rondstruinen geweest en waarschijnlijk wordt het eindresultaat onbevredigend.

Marco, waar woon je? Een indruk krijgen is natuurlijk nooit verkeerd...

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

morca

Quote from: WilcoL on May 16, 2015, 09:20:22
+3dB op 20Hz tov de 12? Haalt een 13 in de door JL aanbevolen gesloten behuizing dat theoretisch in-room? Wow. Ik ben overigens 1 gesloten 12" in 120m3 gewend, dus dat is niet heel veel...

Ik ben er overigens wel uit dat het de Linears echt niet gaan worden. Ik ben aan het rondstruinen geweest en waarschijnlijk wordt het eindresultaat onbevredigend.

Marco, waar woon je? Een indruk krijgen is natuurlijk nooit verkeerd...

Groeten, Wilco
Nu ik terugdenk was het 2 db Wilco,ik had opeens veel teveel output bij 20 hz en die moest in dimmen.
Maar dat was boven ,maar wel beide op dezelfde plaatsing.
En dan in een 40 liter kistje idd

grtz Marco

WilcoL

Het wordt allemaal iets minder apart: zojuist 2x JL Audio 13W3v3 4Ohm besteld!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

morca

Dat word met 2 keer DS 4 apart zat denk ik .
DS 4 is ook een goeie keuze met die ringkern voeding.
Welke dsp ga je toepassen ?

Mooie plannen Wilco  :thumbs-up:

WilcoL

#12
Quote from: morca on May 16, 2015, 14:54:23
Dat word met 2 keer DS 4 apart zat denk ik .
DS 4 is ook een goeie keuze met die ringkern voeding.
Welke dsp ga je toepassen ?

Mooie plannen Wilco  :thumbs-up:

Of toch 2x de hierboven genoemde MiniDSP amps... Heb ik überhaupt DSP nodig? Subsonic filter wellicht wel...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

WilcoL

En plannen veranderen: het zijn 2 12W3v3 drivers geworden. Ze zijn onderweg!

Iets kleiner kistje gaat het worden.
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear


VPI

Waar heb je speakers gehaald?

morca

Vraag ik me ook af ,prijzen varieren nogal.
Maar Wilco kennende zal hij wel een scherpe prijs gevonden hebben.
Hij komt uit de automotive audio dus zal wel een adresje hebben-weten.

WilcoL

Quote from: VPI on May 27, 2015, 19:07:27
Waar heb je speakers gehaald?

Via EBay kwam ik bij een Duitse webshop terecht die een ongelofelijke stuntprijs had voor de 13w3v3. Hij kon ze alleen niet meer leveren, dus heb ik uiteindelijk de 12W3's voor een soortgelijke prijs (+5%) weten te kopen   :clapping:

Zojuist 2x Hypex DS 4.0 bij Speakerland besteld!

langzaamaan, maar het komt vast goed  ;)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

morca

Quote from: WilcoL on June  1, 2015, 13:39:51
Via EBay kwam ik bij een Duitse webshop terecht die een ongelofelijke stuntprijs had voor de 13w3v3. Hij kon ze alleen niet meer leveren, dus heb ik uiteindelijk de 12W3's voor een soortgelijke prijs (+5%) weten te kopen   :clapping:

Zojuist 2x Hypex DS 4.0 bij Speakerland besteld!

langzaamaan, maar het komt vast goed  ;)
Die ken ik me maatje wilde daar ook kopen,maar was te laat.
Hij heeft er 1 van mij overgenomen 4 was toch teveel  ;D

Hypex erbij  :thumbs-up:

WilcoL

oef, wat zijn die Hypexjes mooi opgebouwd! Voelen en ogen degelijk!

Ben nu al tevreden met de aanschaf...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

knubbe

Dat zijn ze ook  :pompom:

Goed aan het verzamelen jij :D

Heb zelf ook weer hypex spullen gekocht voor een bouw  :inlove:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Quote from: knubbe on June  5, 2015, 09:32:51
Dat zijn ze ook  :pompom:

Goed aan het verzamelen jij :D

Heb zelf ook weer hypex spullen gekocht voor een bouw  :inlove:

Ja, aan de spullen kan het iig al niet liggen. Jij gaat ook weer aan de gang ja? ik had niet anders verwacht, haha!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

knubbe

Met jouw handjes gaat het zeker ook iets moois worden.

Ik ga weer aan de gang om stereo eindversterker te maken (UCD400 & UCD700) om zelfbouwers aan te sturen  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on June  5, 2015, 14:26:54
Met jouw handjes gaat het zeker ook iets moois worden.

Ik ga weer aan de gang om stereo eindversterker te maken (UCD400 & UCD700) om zelfbouwers aan te sturen  :pompom:
Cool Man ,maareuh die Crown is wel ?
Word wel mooi/erg goed met hypex  :thumbs-up:

knubbe

Quote from: morca on June  5, 2015, 17:28:26
Cool Man ,maareuh die Crown is wel ?
Word wel mooi/erg goed met hypex  :thumbs-up:

Crown is voor de subs, hypexxen voor de speakers (hoog&laag van de speakers apart aangestuurd). Duurt nog wel even voor het allemaal speelt maar heb geen haast :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase