Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Started by holco, May 5, 2015, 14:52:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 20:35:22
Ik geloof zo dat die JBL een heel andere afstaalgedrag/powerresponse heeft dan 'het geijkte boxje'.

Heb je ergens metingen van deze speaker?
low res



Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


noot87

Heb ik helaas niet, JBL heeft juist erg goede speakers in het hoge segment. Maar in Nederland zijn die bij de hifi winkels niet zo populair.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

op eigen verzoek verwijderd.

Nice!

En ziet er ook erg netjes uit. Ik denk dat de andere speakers waarmee je deze vergelijkt gewoon slechter waren/zijn. Met andere woorden, de vernomen verschillen komen waarschijnlijk doordat je met deze JBL een veel gelijkmatiger aanspreken van de akoestiek hoorde.

noot87

Mwa ik denk dat dat wel mee valt. Het zijn gewoon andere luidsprekers gemaakt met andere materialen :D
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Timvg

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 21:06:13
Nice!

En ziet er ook erg netjes uit. Ik denk dat de andere speakers waarmee je deze vergelijkt gewoon slechter waren/zijn. Met andere woorden, de vernomen verschillen komen waarschijnlijk doordat je met deze JBL een veel gelijkmatiger aanspreken van de akoestiek hoorde.

Gewoon goed ontworpen luidsprekers. 't is allemaal niet zo moeilijk hoor. Links JBL 6328 en rechts Genelec 8050 .. luidsprekers zijn een volwassen wetenschap - en meten is weten, tot spijt van wie het benijdt.




Roksan

Quote from: holco on February 12, 2019, 10:20:55
Ook een mooie kamer respons  ::) die van mij is inderdaad wat vlakker maar DSP is nog steeds een must!! wat zouden wij zonder moeten......

Wil je wel de tip mee geven om niet boven de 0db lijn te gaan corrigeren, boosten vraagt heel veel van je units en versterker en geeft over het algemeen een wat gestreste uitkomst, ga je lager zitten met je target curve wordt dat beloont met meer rust, geldt ook voor het oprekken van het sub laag, je before meting geeft duidelijk aan dat 25Hz wel de grens is voor de 18W in de SP44 (mooie speakers trouwens), en volgens mij heeft het laag ook een reflexpoort en voor zover ik weet is sub laag boosten dan zeker een no-go.

Probeer maar eens de zelfde target curve op 5db lager, je krijgt dan automatisch 5hz meer sub laag cadeau  ;)

Dank voor de tip. Ga ik zeker proberen.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

scrutinizer

Quote from: Timvg on February 13, 2019, 00:08:54
Gewoon goed ontworpen luidsprekers. 't is allemaal niet zo moeilijk hoor. Links JBL 6328 en rechts Genelec 8050 .. luidsprekers zijn een volwassen wetenschap - en meten is weten, tot spijt van wie het benijdt.



Er zijn zat 'goed ontworpen' systemen op de markt .......Voor ieders auditieve cortex en zijn interpretaties wat wils ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

holco

Leesvoer van Lynn Olson (oa designer van de Ariel luidsprekers http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html )

http://usenclosure.com/Diffraction%20Graphs/The%20Art%20of%20Speaker%20Design%20by%20Lynn%20Olson.pdf


2 stukjes uitgefilterde text die ik extra onder de aandacht wil brengen omdat ze onderdeel zijn van de lopende discussie,

Don't be led astray by marketing literature ... all, repeat all, drivers have a sonic signature, which can only be controlled, not eliminated, by equalization in the crossover network. Even though crossover equalization can straighten out the driver in the frequency and time domains, the IM distortion still undergoes a shift in character when the diaphragm or suspension goes into a resonant mode. All physical materials have resonant modes, so if the driver is constructed of physical materials, it'll have resonant modes!

Pulse Coherent Dynamics
Dunlavy, Thiele, Spica, and Vandersteen speakers fall in this group. The designer takes extensive steps to control diffraction, offsets the drivers for a coherent arrival pattern, and usually employs a first-order (6 dB/Oct) crossover. Some, such as Spica, may use 3rd (18 dB/Oct) or 4th order (24 dB/Oct) Gaussian or Bessel crossovers.

This is the only type of direct-radiator speaker to offer accurate pulse reproduction, sometimes even outperforming electrostats or ribbon loudspeakers. However, the audibility of phase, and pulse distortion, is quite controversial in the audio engineering community, with the more conservative engineers feeling it is a waste of time and money to ensure accurate pulse reproduction.

In a typical pulse-coherent design, the drivers are asked to be well controlled 2 or more octaves beyond their normal operating ranges, so power-handling and IM distortion are inevitably compromised. Expensive drivers are required to partially overcome this problem, along with accurate resonance correction in the crossover. Controlling the radiation pattern with first-order crossovers and offset drivers is also difficult; as a result, speakers of this type may sound quite different sitting, standing up, and off-axis.

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Dat is toch ook wat er geschreven wordt?

Het materiaal (onder andere) bepaald hoe en waar een driver over de kling gaat. Als je de driver goed filterd zal dat niet of in ieder geval onhoorbaar gebeuren. Als je die resonanties niet aanspreekt, of onhoorbaar, dan maakt het materiaal dus niets uit.

holco

Het punt is/was dat iedere speaker unit / materiaal zijn eigen klank signatuur heeft.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.


holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

hifi-annemie

Kijk maar eens wat Peter Qvortrup van Audio Note zegt over zijn luidsprekers, die worden als een soort klankkast gebouwd.

Staaled

En Wilson Audio maakt het weer zo inert mogelijk.
Wie o wie ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

hrcc

Ik vind het moeilijk voor te stellen dat een woofer zoveel kleuring in het geluid aanbrengt  als de kasten van Audionote speakers doen.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: hifi-ralph on February 13, 2019, 15:08:33
Kijk maar eens wat Peter Qvortrup van Audio Note zegt over zijn luidsprekers, die worden als een soort klankkast gebouwd.

Dat heeft in mijn ogen dan ook niets te maken met fatsoenlijke luidsprekers bouwen....

hifi-annemie

Quote from: Baardmannetje on February 13, 2019, 17:17:31
Dat heeft in mijn ogen dan ook niets te maken met fatsoenlijke luidsprekers bouwen....
Heb je ze al eens gehoord Baardmannetje, bv op een Ongaku versterker.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: hifi-ralph on February 13, 2019, 17:28:59
Heb je ze al eens gehoord Baardmannetje, bv op een Ongaku versterker.

Ik heb wel eens wat AN gehoord inderdaad. Of dat op een Ongaku versterker was..? Geen idee.

Niettemin vind ik het verschrikkelijk kleurende ellende....

Markus2

Quote from: scrutinizer on February 12, 2019, 17:12:49
Daarnaast is er geen mens gelijk aan waar het gehoorgevoeligheid en freq verloop betreft.

Maar dat maakt niet uit, want de klank van een referentie wijzigd niet omdat deze zaken op individueel niveau verschillen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Sirius666

Quote from: Markus2 on February 14, 2019, 06:24:49
Maar dat maakt niet uit, want de klank van een referentie wijzigd niet omdat deze zaken op individueel niveau verschillen.

Groet, Mark

Als er van totaal 100 man maar 1 overblijft die de klank van een referentie kan herkennen.....hoeveel waarde heeft die referentie dan?

scrutinizer

Quote from: Markus2 on February 14, 2019, 06:24:49
Maar dat maakt niet uit, want de klank van een referentie wijzigd niet omdat deze zaken op individueel niveau verschillen.

Groet, Mark

Geef daarmee aan dat er binnen de variabele van een luidspreker en het individu voorkeursverschillen ontstaan.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

holco

Gelukkig wel, anders zou er maar 1 beste speaker zijn  ;)

Quote from: scrutinizer on February 14, 2019, 10:28:17
Geef daarmee aan dat er binnen de variabele van een luidspreker en het individu voorkeursverschillen ontstaan.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.


holco

Ik had eigenlijk wel wat reacties hier op verwacht, schijnbaar niet interessant  ::)

Quote from: holco on February 13, 2019, 11:10:36
Leesvoer van Lynn Olson (oa designer van de Ariel luidsprekers http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html )

http://usenclosure.com/Diffraction%20Graphs/The%20Art%20of%20Speaker%20Design%20by%20Lynn%20Olson.pdf

Pulse Coherent Dynamics
Dunlavy, Thiele, Spica, and Vandersteen speakers fall in this group. The designer takes extensive steps to control diffraction, offsets the drivers for a coherent arrival pattern, and usually employs a first-order (6 dB/Oct) crossover. Some, such as Spica, may use 3rd (18 dB/Oct) or 4th order (24 dB/Oct) Gaussian or Bessel crossovers.

This is the only type of direct-radiator speaker to offer accurate pulse reproduction, sometimes even outperforming electrostats or ribbon loudspeakers. However, the audibility of phase, and pulse distortion, is quite controversial in the audio engineering community, with the more conservative engineers feeling it is a waste of time and money to ensure accurate pulse reproduction.

In a typical pulse-coherent design, the drivers are asked to be well controlled 2 or more octaves beyond their normal operating ranges, so power-handling and IM distortion are inevitably compromised. Expensive drivers are required to partially overcome this problem, along with accurate resonance correction in the crossover. Controlling the radiation pattern with first-order crossovers and offset drivers is also difficult; as a result, speakers of this type may sound quite different sitting, standing up, and off-axis.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.