Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Started by holco, May 5, 2015, 14:52:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

op eigen verzoek verwijderd.


holco

Juist wel!! die personal touch maakt dat mensen juist voor dat ene of andere merk gaan.

Er zijn legio manieren om bv een klankbord te tunen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klankkast

https://www.designofaclassicalguitar.com/soundboard



Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:24:40
De liefde die iemand ergens in legt is niet universeel voor iedereen even zichtbaar of misschien beter voelbaar.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

scrutinizer

Geen materiaal is vrij van resonantie ....
Het gekozen materiaal voor een conus en spoeldrager is mede bepalend voor het vervormingsspectrum  K2, K3, K4......enz Welke zeker hoor en meetbaar zijn.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.

En waarom gaat de een voor het ene merk en de ander voor het ander?

Omdat, niet iedereen gekieteld wordt door hetzelfde...?

noot87

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:30:18
Ik denk, nog niet uitgezocht of iets, dat geen enkele serieuze luidspreker fabrikant ook maar ergens rept over verschillen in klank tussen diverse materialen.
Je bedoelt naast dat de producent beweert zijn materiaalkeuze het beste in deze omstandigheden is. Iedere luidspreker klinkt anders, met allemaal verschillende materialen en productiewijze. Het is inderdaad geneuzel, maar we hebben het hier over details.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

HuubF

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:31:45
Dat heeft Huub ook, graag maar.

Duidelijk verhaal. Ik zie alleen maar stokpaardjes (en ego's), al heel lang. Dat maakt o.a. dit topic moeilijk leesbaar. En ik post 1 keer over wat ik vind en ik word onmiddellijk afgezeken.  ;D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

holco

Jij wil dus zeggen dat het geen reet uitmaakt hoe je iets maakt en zolang ze maar het zelfde meten zullen ze het zelfde klinken?

Even het uiterlijke daar gelaten.


Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:36:48
En waarom gaat de een voor het ene merk en de ander voor het ander?

Omdat, niet iedereen gekieteld wordt door hetzelfde...?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: scrutinizer on February 12, 2019, 16:36:39
Geen materiaal is vrij van resonantie ....
Het gekozen materiaal voor een conus en spoeldrager is mede bepalend voor het vervormingsspectrum  K2, K3, K4......enz welke zeker hoorbaar zijn.

Precies.

En gelukkig hebben we scheidingsfilters om ons zoveel uit die vervorming te houden dat ze niet opvallen.

holco

Ok dan is dat iig duidelijk, niet mijn mening maar dat hoeft ook niet ;)

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:39:42
Precies.

En gelukkig hebben we scheidingsfilters om ons zoveel uit die vervorming te houden dat ze niet opvallen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Timvg

Twee verschillende drivers verschillen natuurlijk gewoon, ze zijn ook gewoon meetbaar die verschillen.
Ook een triangel en een trommel verschillen, ook dat is meetbaar aan te tonen.

Wanneer de afstraling en amplitude/frequentie overeenkomt, zal de boel ook hetzelfde klinken wanneer vervorming onder de hoorbare drempel ligt - en dit ongeacht het materiaal. Alle hoorbare (en niet hoorbare) verschillen kunnen gewoon gemeten worden, althans in een anechoische kamer.

mijkie

Niet of minder opvallen, ze krijgen dat met verschillende eigenschappen van drivers natuurlijk nooit helemaal gelijk ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

scrutinizer

Quote from: noot87 on February 12, 2019, 16:37:59
Je bedoelt naast dat de producent beweert zijn materiaalkeuze het beste in deze omstandigheden is. Iedere luidspreker klinkt anders, met allemaal verschillende materialen en productiewijze. Het is inderdaad geneuzel, maar we hebben het hier over details.

Geneuzel!!!
Luidsprekers zijn qua ontwerp en constructie ondingen. Dus iedere winst die te behalen valt is van belang. Toch?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: noot87 on February 12, 2019, 16:37:59
Je bedoelt naast dat de producent beweert zijn materiaalkeuze het beste in deze omstandigheden is. Iedere luidspreker klinkt anders, met allemaal verschillende materialen en productiewijze. Het is inderdaad geneuzel, maar we hebben het hier over details.

Het zal je verbazen hoe erg gelijkwaardige speakers het zelfde klinken...

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on February 12, 2019, 16:38:38
Duidelijk verhaal. Ik zie alleen maar stokpaardjes (en ego's), al heel lang. Dat maakt o.a. dit topic moeilijk leesbaar. En ik post 1 keer over wat ik vind en ik word onmiddellijk afgezeken.  ;D

Wel met liefde hoor!

Dat klinkt toch net wat lekkerderder, niet?

;D

holco

Zeker, zolang het maar geen commerciƫle winst is als doel.


Quote from: scrutinizer on February 12, 2019, 16:42:39
Geneuzel!!!
Luidsprekers zijn qua ontwerp en constructie ondingen. Dus iedere winst die te behalen valt is van belang. Toch?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: holco on February 12, 2019, 16:38:57
Jij wil dus zeggen dat het geen reet uitmaakt hoe je iets maakt en zolang ze maar het zelfde meten zullen ze het zelfde klinken?

Ze zullen pas hetzelfde meten als ze vergaande hetzelfde zijn. En als ze hetzelfde meten klinken ze dat ook.

scrutinizer

Quote from: holco on February 12, 2019, 16:46:14
Zeker, zolang het maar geen commerciƫle winst is als doel.

Ik denk dat commercie en liefhebber er beiden van profiteren, Mario.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:42:56
Het zal je verbazen hoe erg gelijkwaardige speakers het zelfde klinken...

Zeker weten! Jaren geleden konden we blind geen verschil horen tussen een (passieve) Adam monitor en een reusachtig Gemini systeem met ontzettend veel units, inclusief een subwoofer.

Waarom zijn jullie toch zo bezig met rechte frequentiekarakteristieken. Denk je dat je dat dan wel hoort?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.


holco

Ik doelde meer op hoe tegenwoordig iets in elkaar steekt, uiterlijk vs functie speelt de laatste jaren telkens meer een grotere rol, als je bv mijn Thiels open schroeft of de Kef's R900 die ik daarvoor had is het wel triest om te zien waar tegenwoordig de kwaliteit heen gaat.


Quote from: scrutinizer on February 12, 2019, 16:48:23
Ik denk dat commercie en liefhebber er beiden van profiteren, Mario.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Zoals eerder al aangegeven zijn er te veel variabelen die dat mijn inziens tegenspreken.


Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:47:37
Ze zullen pas hetzelfde meten als ze vergaande hetzelfde zijn. En als ze hetzelfde meten klinken ze dat ook.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

scrutinizer

Quote from: holco on February 12, 2019, 16:54:22
Ik doelde meer op hoe tegenwoordig iets in elkaar steekt, uiterlijk vs functie speelt de laatste jaren telkens meer een grotere rol, als je bv mijn Thiels open schroeft of de Kef's R900 die ik daarvoor had is het wel triest om te zien waar tegenwoordig de kwaliteit heen gaat.

Je ziet idd terug waar het de fabrikant eerder om naam dan winst gaat. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Timvg

Quote from: HuubF on February 12, 2019, 16:50:06
Waarom zijn jullie toch zo bezig met rechte frequentiekarakteristieken. Denk je dat je dat dan wel hoort?

Precies Huub, dat zegt objectief wetenschappelijk onderzoek ons. Luidsprekers die -anechoisch- netjes en recht meten, zonder resonanties, met een nette, gecontroleerde afstraling, worden keer op keer gekozen als de betere in vergelijking met meer gekleurde luidsprekers, in blinde tests. En om het luisteren gaat het toch uiteindelijk?

scrutinizer

Quote from: Timvg on February 12, 2019, 17:07:47
Precies Huub, dat zegt objectief wetenschappelijk onderzoek ons. Luidsprekers die -anechoisch- netjes en recht meten, zonder resonanties, met een nette, gecontroleerde afstraling, worden keer op keer gekozen als de betere in vergelijking met meer gekleurde luidsprekers, in blinde tests. En om het luisteren gaat het toch uiteindelijk?

Maar er zijn geen luidsprekersystemen bekend die vrij van enige resonantie zijn, Tim.

Daarnaast is er geen mens gelijk aan waar het gehoorgevoeligheid en freq verloop betreft.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

holco

Je ziet ook steeds meer recht toe recht aan speakers, netwerkje erin om de units weer op tijd te zetten en we hebben weer een speaker, maar die zelfde tijdcorrectie doet mijn inziens (Jim Thiel ook) onverklaarbare dingen die niet gewenst zijn waardoor er een stukje natuurlijkheid (coherentie) verloren gaat, met meten zal alles kloppen maar de uitkomst is toch anders.


Quote from: scrutinizer on February 12, 2019, 17:04:59
Je ziet idd terug waar het de fabrikant eerder om naam dan winst gaat. ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.