Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Started by holco, May 5, 2015, 14:52:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

holco

Nog wel een opmerking, normaal neem ik de sub apart mee in de meting, maar nu de sub ook een eigen miniDSP heeft is deze daar op ingeregeld en dmv routing in de 88A is de sub nu onderdeel van de main speakers geworden, dit is dan als geheel door Dirac gecorrigeerd als zijnde enkel stereo.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Zeker weten!! een mooi lijntje is helemaal niet zo moeilijk  ;)

Quote from: Contour on February 11, 2019, 19:56:27
De kwaliteit en eigenklank van de units is mogelijk dus belangrijker dan alleen een mooi lijntje.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Hele volksstammen geloven dat als het lijntje gelijk is, de klank ook precies hetzelfde zal zijn. Dus onderschat niet het belang van jouw eigen ervaring.

Gr. Walter

Roksan

Als ik jouw before curve vergelijk met de mijne, dan ziet die er al best goed uit
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Harry HT

Hi Holco,

Heb je ook een meting voordat je de sub inregeld?

Gegroet,

Harry

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hrcc

Quote from: Contour on February 11, 2019, 20:26:39
Hele volksstammen geloven dat als het lijntje gelijk is, de klank ook precies hetzelfde zal zijn. Dus onderschat niet het belang van jouw eigen ervaring.

Gr. Walter

Ik vraag me dat ook wel eens af, klinkt bijv. een alu woofer, hetzelfde als polypropyleen woofer als ze beiden dezelfde freq.curve laten zien ?
Mijn gevoel zegt nee, verstand zegt ja.


op eigen verzoek verwijderd.

Volgens mij maakt het materiaal wat betreft klank heel erg weinig tot niets uit, zou ook wel bijzonder zijn als een instrument anders klinkt wanneer afgespeeld op drivers die zijn opgebouwd uit een ander materiaal.

Wel heeft een speaker van papier natuurlijk andere eigenschappen dan één van aluminium.

Bas Akkerman

Oei, die glazen tafel. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het geluid. Of heb je er geen last van?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

xlr8

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 08:32:51
Volgens mij maakt het materiaal wat betreft klank heel erg weinig tot niets uit, zou ook wel bijzonder zijn als een instrument anders klinkt wanneer afgespeeld op drivers die zijn opgebouwd uit een ander materiaal.

Wel heeft een speaker van papier natuurlijk andere eigenschappen dan één van aluminium.

Dat niet alleen maar toch ook in de praktijk (tenminste naar mijn ervaringen) hoorbaar.

Moeilijk te omschrijven maar vooral laagweergevers met alu conussen geven toch een ander soort kick bass dan papier of polypropyleen.
Specifiek bij Canton speakers die doorgaans aluminium (aldaniet in sandwich constructie) gebruiken is typisch.
Binnen dezelfde line up van Sonos Faber, Venere 3.0 papier mix versus de S met alu woofers. In direct verglijk totaal ander laag... wederom moeilijk te omschrijven in audio-taal maar als ik een gooi mag doen zou het synthetisch versus organisch zijn  :)

Staaled

Quote from: xlr8 on February 12, 2019, 09:00:49
Dat niet alleen maar toch ook in de praktijk (tenminste naar mijn ervaringen) hoorbaar.

Moeilijk te omschrijven maar vooral laagweergevers met alu conussen geven toch een ander soort kick bass dan papier of polypropyleen.
Specifiek bij Canton speakers die doorgaans aluminium (aldaniet in sandwich constructie) gebruiken is typisch.
Binnen dezelfde line up van Sonos Faber, Venere 3.0 papier mix versus de S met alu woofers. In direct verglijk totaal ander laag... wederom moeilijk te omschrijven in audio-taal maar als ik een gooi mag doen zou het synthetisch versus organisch zijn  :)
Papier mix = synthetisch en alu=organisch ?
Of per ongeluk verwisseld ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

holco

Ook een mooie kamer respons  ::) die van mij is inderdaad wat vlakker maar DSP is nog steeds een must!! wat zouden wij zonder moeten......

Wil je wel de tip mee geven om niet boven de 0db lijn te gaan corrigeren, boosten vraagt heel veel van je units en versterker en geeft over het algemeen een wat gestreste uitkomst, ga je lager zitten met je target curve wordt dat beloont met meer rust, geldt ook voor het oprekken van het sub laag, je before meting geeft duidelijk aan dat 25Hz wel de grens is voor de 18W in de SP44 (mooie speakers trouwens), en volgens mij heeft het laag ook een reflexpoort en voor zover ik weet is sub laag boosten dan zeker een no-go.

Probeer maar eens de zelfde target curve op 5db lager, je krijgt dan automatisch 5hz meer sub laag cadeau  ;)   

Quote from: Roksan on February 12, 2019, 05:27:56
Als ik jouw before curve vergelijk met de mijne, dan ziet die er al best goed uit
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Hoe bedoel je?

Quote from: Harry HT on February 12, 2019, 07:51:47
Hi Holco,

Heb je ook een meting voordat je de sub inregeld?

Gegroet,

Harry

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Geen idee Bas.... ? Het zal best wel negatief zijn, maar het blijft een woonkamer en we zullen het er mee moeten doen.


Quote from: Bas Akkerman on February 12, 2019, 08:51:56
Oei, die glazen tafel. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het geluid. Of heb je er geen last van?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Zelf denk ik ook dat het wel uitmaakt, klankkleur is alleen (nog) niet meetbaar, algemeen is wel bekent dat bv papier een warmere sound geeft als bv ceramiek wat weer meer detail geeft, denk ook dat de vervorming een rol speelt, sommige klinken best aangenaam en andere totaal niet.



Quote from: hrcc on February 12, 2019, 08:25:58
Ik vraag me dat ook wel eens af, klinkt bijv. een alu woofer, hetzelfde als polypropyleen woofer als ze beiden dezelfde freq.curve laten zien ?
Mijn gevoel zegt nee, verstand zegt ja.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: xlr8 on February 12, 2019, 09:00:49
Dat niet alleen maar toch ook in de praktijk (tenminste naar mijn ervaringen) hoorbaar.

Dat mag.

Ik zou de vernomen verschillen echter niet aan het conus materiaal wijten. Of men moet bewust de grenzen van het materiaal hebben opgezocht om zo een 'eigen geluid' te krijgen?

Timvg

Klankkleur is absoluut meetbaar. Maar dan moet je een luidspreker in een anechoïsche kamer gaan meten - en dat in alle richtingen (vele tientallen metingen), en er eentje ontwerpen dat zich overal goed gaat gedragen, maw het gereflecteerde geluid dient zich te gedragen ten opzichte van het directe geluid, zonder uitschieters.

Wat wij horen is een combinatie van het directe geluid (het eerste geluid dat onze oren bereikt) gevolgd door de vroege reflecties, en daarna de late reflecties. Specificaties zoals opgegeven door vele fabrikanten zeggen niets. We moeten die metingen zien willen we een oordeel kunnen vellen, als ze überhaupt gemaakt zijn door de fabrikant. Het antwoord is vaak 'neen'.

Wat we in de huiskamer gaan meten is dan ook een combinatie van het directe plus het gereflecteerde geluid. Stel dat luidspreker A min of meer vlak meet wanneer je er recht voor zit, op luisterhoogte, maar het gereflecteerde geluid vertoont wat kleuring - dan ga je dat ook meten. Als je vervolgens de boel gaat rechttrekken met EQ dan verneuk je ook meteen het beste aan die luidspreker, namelijk het vlakke directe geluid. Zonder professionele anechoïsche metingen blijft het giswerk natuurlijk. Vandaar dat de ene lovend is over zaken als Audyssey/Dirac/.. en de andere niet. Te veel variabelen zonder voorkennis van wat de luidspreker zelf doet. Stel dat luidspreker B niet zo netjes meet, maar dat de afstraling zich wel netjes gedraagt ten opzichte van het directe geluid - dan zal ADSY/Dirac/.. mogelijk een verbetering teweeg brengen.

Voor de rest maakt het geen zak uit of een driver nu van papier, plastic of boterhammen* gemaakt is - zolang die maar goed geïntegreerd is in het systeem dmv het wisselfilter mbt amplitude, afstraling en vervorming.

*figuurlijk


holco

Je zou het kunnen vergelijk met bv violen, een Stradivarius kost miljoenen vanwege zijn klankkleur en een Chinese viool is geen reet waard vanwege de klankkleur, je kan dat op zo'n beetje elk instrument toepassen, ook al zijn ze alle gelijk gestemd het gehele plaatje moet kloppen om het een mooi instrument te laten zijn, mijn vermoeden is dat juist de onvermijdelijke vervorming en tijd een grotere rol spelen als dat wij denken.

Neem bv Binaural audio waar ik eerder een video van gepost heb, het plaatje klopt zodra ze microfoons in nagemaakte oorschelpen plaatsen, dit omdat dan pas onze hersens er een beeld van kunnen maken, en als ik mij dan denkbeeldig indenk hoe het geluid rechtstreeks en via ruimte reflecties eenmaal in een oorschelp nog even flink gehusseld worden is het eigenlijk niet te bevatten dat er dan pas een goed plaatje door onze hersens uit gehaald wordt, geluid is niet zomaar simpel geluid.


Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 10:51:56
Dat mag.

Ik zou de vernomen verschillen echter niet aan het conus materiaal wijten. Of men moet bewust de grenzen van het materiaal hebben opgezocht om zo een 'eigen geluid' te krijgen?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

evilniek

Quote from: Contour on February 11, 2019, 19:56:27
De kwaliteit en eigenklank van de units is mogelijk dus belangrijker dan alleen een mooi lijntje.

Bjorn van BB&G heeft bij mij Dirac ingeregeld, en heeft de platte curve wel wat aangepast, en zeker met de intentie om het karakter van het systeem te behouden.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

noot87

Mijn verwachting is dat materiaalgebruik juist een van de grootste factoren is in de klankkleur.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Timvg

Goede luidsprekers voegen niet toe, en laten niet weg. Materiaal speelt daar een onderdeel in omdat de ontwerper o.a. moet rekening houden met de zin hiervoor. Zolang, o.a., aan die voorwaarden voldaan wordt, maakt materiaal niet uit - Het is de implementatie die telt.

noot87

Dat geloof ik niet. Luidsprekers voegen altijd wat toe. Er zijn vele factoren die verschillende invloed hebben. Materiaalgebruik is er één van. Als een ontwerper een type materiaal toepast, dan moet hij uiteraard rekening houden met wat dit materiaal doet. Maar ieder materiaal zal wel degelijk een net wat ander type geluid produceren. Het moet natuurlijk ook goed geïmplementeerd worden. Alsof alle luidsprekers van alle materialen in een voor hen optimale omgeving, de geluiden die ze moeten produceren allemaal precies hetzelfde doen. Lijkt mij zeker niet het geval. De stijfheid, dichtheid en nog veel meer factoren van een materiaal bepalen mede het type geluid.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: holco on February 12, 2019, 11:23:44
Je zou het kunnen vergelijk met bv violen, een Stradivarius kost miljoenen vanwege zijn klankkleur en een Chinese viool is geen reet waard vanwege de klankkleur, je kan dat op zo'n beetje elk instrument toepassen, ook al zijn ze alle gelijk gestemd het gehele plaatje moet kloppen om het een mooi instrument te laten zijn, mijn vermoeden is dat juist de onvermijdelijke vervorming en tijd een grotere rol spelen als dat wij denken.

De vergelijking tussen een instrument en een luidspreker zie je vaker voorbij komen en de vergelijking gaat telkenmale mank, in mijn ogen dan. Bij een gedegen ABX kon men een Stadi niet onderscheiden van zijn moderne (wellicht Chinese) evenknie Daarbij is de vervorming aan instrument kant eigen en gewenst en aan weergavekant juist niet. Die rijkheid aan tonaliteit zit 'em vooral tussen de oren.

Die Stradivarius is vooral duur omdat 'ie duur gemaakt is/wordt. Net als bijvoorbeeld wijn, klassieke wagens en andere gebruiksgoederen die zeldzaam, bijzonder zijn.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: noot87 on February 12, 2019, 12:15:27
Mijn verwachting is dat materiaalgebruik juist een van de grootste factoren is in de klankkleur.

Waar baseer jij jouw verwachting dan op?

Staaled

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 12:50:44
De vergelijking tussen een instrument en een luidspreker zie je vaker voorbij komen en de vergelijking gaat telkenmale mank, in mijn ogen dan. Bij een gedegen ABX kon men een Stadi niet onderscheiden van zijn moderne (wellicht Chinese) evenknie Daarbij is de vervorming aan instrument kant eigen en gewenst en aan weergavekant juist niet. Die rijkheid aan tonaliteit zit 'em vooral tussen de oren.

Die Stradivarius is vooral duur omdat 'ie duur gemaakt is/wordt. Net als bijvoorbeeld wijn, klassieke wagens en andere gebruiksgoederen die zeldzaam, bijzonder zijn.
Niet enkel in de jouwe.
Het komt neer op snobisme/special snowflake.
De musicus wordt "uitverkoren".
Bovendien is het een ordinair beleggingsobject dat gedijt bij de mythe.
Prachtig uiteraard maar niet uitzonderlijk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

holco

Als dat zo zou zijn kunnen we dus net zo goed conussen van pannenkoeken maken en violen van karton  :D materiaal keuzes zijn juist een heel belangrijk onderdeel van...........eigenlijk alles.


Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 12:50:44
De vergelijking tussen een instrument en een luidspreker zie je vaker voorbij komen en de vergelijking gaat telkenmale mank, in mijn ogen dan. Bij een gedegen ABX kon men een Stadi niet onderscheiden van zijn moderne (wellicht Chinese) evenknie Daarbij is de vervorming aan instrument kant eigen en gewenst en aan weergavekant juist niet. Die rijkheid aan tonaliteit zit 'em vooral tussen de oren.

Die Stradivarius is vooral duur omdat 'ie duur gemaakt is/wordt. Net als bijvoorbeeld wijn, klassieke wagens en andere gebruiksgoederen die zeldzaam, bijzonder zijn.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.