Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Started by holco, May 5, 2015, 14:52:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

noot87

Ik heb daar niet de bronnen voor klaarliggen, maar ff snel een linkje bijgezocht van een ander forum:
https://forum.audiogon.com/discussions/what-are-the-differences-in-tweeter-materials

Dit gaat over tweeters, maar voor middentonen speakers en bassspeakers geldt min of meer hetzelfde lijkt mij.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

WillyP

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 08:32:51
Volgens mij maakt het materiaal wat betreft klank heel erg weinig tot niets uit, zou ook wel bijzonder zijn als een instrument anders klinkt wanneer afgespeeld op drivers die zijn opgebouwd uit een ander materiaal.

Wel heeft een speaker van papier natuurlijk andere eigenschappen dan één van aluminium.
Beide alinea's lijken in tegenspraak met elkaar. Mijn ervaring is een andere. Regelmatig - maar niet altijd - hoor ik verschil. Papier klinkt muzikaal, maar een beetje afgerond in de impulsen en met een bepaalde kleuring. Keramisch juist helder en doorzichtig maar soms hard en fel. Het is altijd wat...  En dan wordt vaak ook nog coating toegepast.

Ooit had ik de Yamaha NS-1000: beryllium voor het hoge en middengebied (!) en papier voor de lage tonen. Midden en hoog klonken als één geheel maar het laag sloot daar niet helemaal bij aan. Een soortgelijke ervaring had ik laatst met een luidspreker waarbij voor midden en hoog keramisch materiaal werd gebruikt en voor het laag aluminium. Je hoorde gewoon een karakterverschil.

Eerlijk gezegd vind ik onbehandeld papier een beetje passé. Met moderne materialen moet het toch mogelijk zijn om een conus te ontwikkelen die de goede kwaliteiten heeft van papier, zonder de minpunten? Enige tijd geleden hoorde ik een luidspreker waar je op vele meters afstand al kon horen dat papier was gebruikt en dan met zo'n ouderwetse klank, gekleurd, afgerond, ik vond het verschrikkelijk, bah. Maar in mijn nabijheid bevonden zich mensen die opgetogen waren. Mensen reageren toch verschillend.

Groet,

WillyP

holco

Wat je eigenlijk wil is dat elke toon in een opname voortgebracht wordt door het eigenlijke instrument, totaal niet haalbaar uiteraard!! maar daardoor maakt het deze hobby wel interessant met al die keuzes die er zijn, de een doet het wat beter als de ander maar die vleugel ga je nooit krijgen in je kamer vanuit speakers.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Staaled

Verschillende materialen, verschillende eigenschappen.
Timvg schrijft dat ook gewoon.

Een fabrikant maakt daarin keuzes en dat zeker niet enkel uit objectief oogpunt, maar ook uit overtuiging en commerciele overwegingen.
Wat bijvoorbeeld opvalt is dat exotische materialen, relatief onbekend of iha als hoogwaardig beschouwd (denk aan beryllium of diamant), direct
aan prestaties worden gelinkt met bijbehorend prijskaartje.

Gedragen 2 systemen (kast ,drivers, filter) zich echter identiek ( dus frequentierespons on en off axis , vervorming etc. ) ga je echt niet de materiaalkeuze onderscheiden.

Ik luister BTW voor een groot gedeelte naar polyester. Best kunstmatig. :tounge:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

holco

De meest geroemde tweeters zijn Plasma tweeters, juist door de afwezigheid van enig materiaal scoren deze zo hoog  ;)

Quote from: noot87 on February 12, 2019, 13:24:39
Ik heb daar niet de bronnen voor klaarliggen, maar ff snel een linkje bijgezocht van een ander forum:
https://forum.audiogon.com/discussions/what-are-the-differences-in-tweeter-materials

Dit gaat over tweeters, maar voor middentonen speakers en bassspeakers geldt min of meer hetzelfde lijkt mij.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Staaled

Quote from: holco on February 12, 2019, 13:35:40
Wat je eigenlijk wil is dat elke toon in een opname voortgebracht wordt door het eigenlijke instrument, totaal niet haalbaar uiteraard!! maar daardoor maakt het deze hobby wel interessant met al die keuzes die er zijn, de een doet het wat beter als de ander maar die vleugel ga je nooit krijgen in je kamer vanuit speakers.
Enkel de opname beperkt dat reeds.
Mics vangen het geluid bijvoorbeeld al op andere posities dan waar je je tijdens een concert bevindt.
Klank is dan ook direct anders.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

xlr8

Quote from: Staaled on February 12, 2019, 09:24:13
Papier mix = synthetisch en alu=organisch ?
Of per ongeluk verwisseld ?

Ik doelde meer op de klankmatige verschillen, 'synthetisch' alsof de kickdrum uit een keyboard/sample komt.   

holco

Klopt, de hele keten maakt dat het kunstmatig blijft.


Quote from: Staaled on February 12, 2019, 13:48:21
Enkel de opname beperkt dat reeds.
Mics vangen het geluid bijvoorbeeld al op andere posities dan waar je je tijdens een concert bevindt.
Klank is dan ook direct anders.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: holco on February 12, 2019, 13:23:35
Als dat zo zou zijn kunnen we dus net zo goed conussen van pannenkoeken maken en violen van karton  :D materiaal keuzes zijn juist een heel belangrijk onderdeel van...........eigenlijk alles.

Je leest niet goed.

Ik schreef een Stradivarius en zijn (haar) moderne evenknie. Dat betekent, het een exemplaar van even goede kwaliteit. Jij gaat daar in een ABX geen verschil tussen horen. Ik ook niet trouwens.

Wanneer we het hebben over materiaal keuze bij luidsprekers dan gaat het niet over klank maar break-up gedrag en zulks.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: noot87 on February 12, 2019, 13:24:39
Ik heb daar niet de bronnen voor klaarliggen, maar ff snel een linkje bijgezocht van een ander forum:
https://forum.audiogon.com/discussions/what-are-the-differences-in-tweeter-materials

Dit gaat over tweeters, maar voor middentonen speakers en bassspeakers geldt min of meer hetzelfde lijkt mij.

Dat is een draad vol meningen... Heb ik altijd wat moeite mee...

Tot nu is de conclusie van de artikelen die ik over dit onderwerp heb gelezen dat er geen klank verschil is tussen en papieren en aluminium driver. Mits juist toegepast. Maar omdat deze zich anders gedragen zou hier best een verschil door kunnen ontstaan.

holco

Ik denk dat een kenner dat stellig zal ontkennen.

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 14:34:15
Je leest niet goed.

Ik schreef een Stradivarius en zijn (haar) moderne evenknie. Dat betekent, het een exemplaar van even goede kwaliteit. Jij gaat daar in een ABX geen verschil tussen horen. Ik ook niet trouwens.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

noot87

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 14:37:50
Dat is een draad vol meningen... Heb ik altijd wat moeite mee...

Tot nu is de conclusie van de artikelen die ik over dit onderwerp heb gelezen dat er geen klank verschil is tussen en papieren en aluminium driver. Mits juist toegepast. Maar omdat deze zich anders gedragen zou hier best een verschil door kunnen ontstaan.

Vraag het aan de luidsprekermaker waarom deze kiest voor een bepaald materiaal. Persoonlijk heb ik geen luidsprekers gemaakt, maar het lijkt mij ook gewoon logisch. Een triangel klinkt ook anders dan een trommel. Dit zijn overdreven vergelijkingen en de maker van een luidspreker heeft naast materiaalkeuze een hoop andere mogelijkheden om het weer te geven geluid aan te passen naast het toepassen van een bepaald materiaal.

Quote from: Staaled on February 12, 2019, 13:44:30
Verschillende materialen, verschillende eigenschappen.
Timvg schrijft dat ook gewoon.

Quote from: Timvg on February 12, 2019, 12:23:07
Goede luidsprekers voegen niet toe, en laten niet weg. Materiaal speelt daar een onderdeel in omdat de ontwerper o.a. moet rekening houden met de zin hiervoor. Zolang, o.a., aan die voorwaarden voldaan wordt, maakt materiaal niet uit - Het is de implementatie die telt.

Onder implementatie van een goede luidspreker hoort ook de materiaalkeuze van de onderdelen. Dat je hierin kunt doorslaan lijkt mij duidelijk.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

frank2

Dat er verschillen bestaan tussen een Chinese viool en een echte stravarius geloof ik, net zoals er verschil bestaat tussen aluminium drivers en papieren drivers, hoorbaar ja, maar ik geloof niet dat een dirac of arc van anthem dat in een grafiek kan laten zien.. meteen het nadeel dat een grafiek echt niet alles zegt...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: holco on February 12, 2019, 15:13:42
Ik denk dat een kenner dat stellig zal ontkennen.

Dat hangt helemaal van het type 'kenner' af

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: noot87 on February 12, 2019, 15:47:09
Vraag het aan de luidsprekermaker waarom deze kiest voor een bepaald materiaal. Persoonlijk heb ik geen luidsprekers gemaakt, maar het lijkt mij ook gewoon logisch. Een triangel klinkt ook anders dan een trommel. Dit zijn overdreven vergelijkingen en de maker van een luidspreker heeft naast materiaalkeuze een hoop andere mogelijkheden om het weer te geven geluid aan te passen naast het toepassen van een bepaald materiaal.

Ik heb wel mijn speakers zelfgemaakt. Met de juiste hulp, dat wel.

Wat jou logisch lijkt hoeft dat niet te zijn.

;)

HuubF

Dat de mens in een blinde test meestal niet zijn favoriete biertje, kroket, viool en zijn eigen wijf kan herkennen is een feit.

Maar daar zijn allerlei tegenstrijdige conclusies uit te trekken. Dus dat levert ons niets op.

Van de week las ik ergens dat een Bryston en een Naim versterker gewoon hetzelfde klinken, als je maar de uitgangsniveau's gelijk trekt. Waarschijnlijk niet geschreven door iemand die beide versterkers heeft gehoord.

Een kenner, neem ik aan.



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

holco

De viool was aangehaald als algemeen voorbeeld, maar het lijkt mij duidelijk dat bij instrumenten de manier van bouwen en gebruikte materialen uiteindelijk bepalen of het een erg mooi of minder mooi klinkend instrument is, ik wil het zelfs zo ver doortrekken dat liefde voor je vak ook een belangrijke eigenschap is om goede resultaten te bereiken, all in all met zoveel keuzes materialen en vak kennis/liefde maakt dat het eerder onmogelijk is om twee onafhankelijk van elkaar gemaakte zelfde instrumenten gelijkwaardig te krijgen qua klank, zelfde is ook door te trekken voor luidsprekers, er zijn gewoon te veel variabelen die het eindresultaat bepalen.


Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 15:57:19
Dat hangt helemaal van het type 'kenner' af
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on February 12, 2019, 16:09:24
Dat de mens in een blinde test meestal niet zijn favoriete biertje, kroket, viool en zijn eigen wijf kan herkennen is een feit.

Maar daar zijn allerlei tegenstrijdige conclusies uit te trekken. Dus dat levert ons niets op.

Van de week las ik ergens dat een Bryston en een Naim versterker gewoon hetzelfde klinken, als je maar de uitgangsniveau's gelijk trekt. Waarschijnlijk niet geschreven door iemand die beide versterkers heeft gehoord.

Een kenner, neem ik aan.

Jezus Huub...

Je hebt je stokpaardje weer opgezadeld? Dat eeuwige gehuppel over het niet valide zijn van de ABX is pas echt zaaddodend.

Niettemin heel veel plezier met al je ervaren verschilletjes.

scrutinizer

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:16:41
Jezus Huub...

Je hebt je stokpaardje weer opgezadeld? Dat eeuwige gehuppel over het niet valide zijn van de ABX is pas echt zaaddodend.

Niettemin heel veel plezier met al je ervaren verschilletjes.

Omdat?.......Deze niet strookt met jouw 'kennis'. ervaring en gedachte?

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:01:06


Wat jou logisch lijkt hoeft dat niet te zijn.

;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

noot87

Quote from: Baardmannetje on February 12, 2019, 16:01:06
Ik heb wel mijn speakers zelfgemaakt. Met de juiste hulp, dat wel.

Wat jou logisch lijkt hoeft dat niet te zijn.

;)

Ik heb ook wel eens onderdelen gekocht en daar een luidspreker van gemaakt, maar ik heb nooit een tweeter gemaakt, zelfs niet van papier-maché.

Het is niet gemakkelijk te vergelijken omdat er teveel variabelen zijn. Of je moet even aan je luidsprekerproducent vragen of hij de titanium tweeter eens wil produceren met wat anders.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

hrcc

Dat ik blind mijn eigen wijf er niet uit kan voelen geloof ik niks van dus dat moeten we eerst maar eens testen voordat we verder gaan
over futiliteiten over vermeende verschillen tussen dood materiaal.

Hebben we al een datum en locatie ?
Het moet geen probleem zijn een stuk of dertig wijven te vinden die zich een dagje willen laten bepotelen door een zootje
oudiofielen.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: holco on February 12, 2019, 16:14:12
...er zijn gewoon te veel variabelen die het eindresultaat bepalen.

Alles je weigert bepaalde zaken uit te sluiten zeker.

;D  ;)

De liefde die iemand ergens in legt is niet universeel voor iedereen even zichtbaar of misschien beter voelbaar.

op eigen verzoek verwijderd.


scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: noot87 on February 12, 2019, 16:22:40
Ik heb ook wel eens onderdelen gekocht en daar een luidspreker van gemaakt, maar ik heb nooit een tweeter gemaakt, zelfs niet van papier-maché.

Het is niet gemakkelijk te vergelijken omdat er teveel variabelen zijn. Of je moet even aan je luidsprekerproducent vragen of hij de titanium tweeter eens wil produceren met wat anders.

Ik denk, nog niet uitgezocht of iets, dat geen enkele serieuze luidspreker fabrikant ook maar ergens rept over verschillen in klank tussen diverse materialen.