A poor man's JL F113 (x2) - klaar!

Started by knubbe, May 3, 2015, 18:08:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Meten is een indicatie waarop ik zeker geen LT op toe zou passen.
Ik meet boven tot 15 hz - 3 db met 1 12 inch
Beneden met 2 gesloten afval bij 20 hz,en flink ook.
Maar als je dan film kijkt waar 10-20 hz content inzit donderd het hele huis,en de woofers wapperen dan echt flink heen en weer.

Als ik op die meting een LT zou toepassen had ik nu geen JL,s meer denk ik.
Maar goed ,een meting zal er idd meer over zeggen.
Ik wil je alleen waarschuwen,kijk niet alleen naar die meting maar kijk ook naar hoeveel ze wapperen als je onder 20 hz door kamerinvloeden niet goed meet.


Quote from: knubbe on June 20, 2016, 15:04:07


Beterschap marco !
Dankje Tom,zal ik nodig hebben ......

morca

Quote from: holco on June 20, 2016, 17:11:28
Als je een LT toepast krijg je een veel mooiere curve, zonder heb je een piek in het laag, kan natuurlijk heel indrukwekkend zijn maar...............

Zonder LT


Met LT

Maar wat zegt die close range dan?
Dan meet je cornergain bv totaal niet mee,en andere kamer invloeden.

holco

Close range omdat je dan weet dat je sub iig netjes ingeregeld is, room gain laat ik over aan Audyssey.

Voor het wapperen (wat die van mij totaal niet doet) heb ik er een 24db HP filter op 12hz op staan.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

knubbe

Je moet close range meten om de parameters te bepalen voor de LT meen ik.

Een Umik heb ik! Moet er eens mee aan de gang. Dan het liefst met iemand die er verstand van heeft dus nog even geduld :)

Enne je wilt toch altijd zo laag mogelijk? :) Als je gaat meten wil je een mooie response eruit zien te krijgen. Daarna evt. aanpassen naar smaak.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Zo, bij deze de eerste meting!
Volgende week woensdag komt een forumlid me helpen maar alle tips zijn alvast welkom  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Duidelijk afval door kamerinvloeden,lijkt veel op mijn meting.
Vergis je niet,dat laag voel je evengoed wel .

Zet bv de hulk of pulse eens aan en kijk wat er bij de infrasoon lage stukken met je woofers gebeurt.

Vanaf 35 hz tot 70 hz zitten 3 bulten,die zou je wel wat kunnen gaan vlakken voor een vlakkere response en dan de subamp iets harder zetten denk ik.

holco

Is dit een close range (zonder room gain) meting?

Quote from: knubbe on June 21, 2016, 21:26:48
Zo, bij deze de eerste meting!
Volgende week woensdag komt een forumlid me helpen maar alle tips zijn alvast welkom  :pompom:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

knubbe

Neej dit is gemeten vanuit de luisterpositie.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

holco

Tune eerst je sub zelf met de mic op zo'n 3cm afstand (probeer verchilende mic posities totdat je de meeste rust in je meting ziet, als dat gedaan is vanaf de luisterplek je sub op verschillende posities waar hij zou mogen staan meten en kies dan de positie met het beste resultaat, daarna eventueel pas correcties toepassen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

#259
Ik wil niemand tegen ze schenen schoppen ..
Maar deze manier hebben we pas bij Jeroen geprobeerd.
Werkte voor geen meter bij hem.
Liefste stapte ik morgen in de auto om het voor je te komen doen.
En dan wel vd luisterplezier gemeten.

Je kamerinvloeden zijn te groot op de meting imo om op die manier te werken.
Ook in mijn zeer goeie ruimte boven deed ik altijd de luisterplezier inmeten als bezig.

Nu ga je een boost in het laag toepassen die je kamer/corner al kan  geven en krijg je een overdaad aan laag.
Of je subs staan verkeerd opgesteld /afgesteld mbt fase.

Daarbij gebruikt holco adsy om daarna in te regelen.
Gezien de kamerinvloeden die ik in je meting zie zou ik het zeker niet aan adsy overlaten om Fine te tunnen.
Holco gaf vd week zelf ook al een keer aan dat hij niet helemaal tevreden was met de uitkomst daarvan.
Dus waarom hij er nu wel bij blijft.....
Ik zeg manueel met losse dsp vanaf de luisterplezier

Er staan foto's vd ruimte en plaatsing ergens toch.

holco

Je wilt toch in eerste instantie een strak metende sub inclusief een LT binnen de specs zodat je vanaf de luisterplek iig de fouten van de ruimte meet en niet eventuele fouten uit de sub zelf.

Als knubbe die metingen post zien we wel weer verder.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

knubbe

#261
Huis alleen, weer even gemeten zodat ik het zelf ook enigszins begrijp straks :)
Hier een full range meting vanaf de luisterplek met 1/3 smoothing. Dit is met even spelen in de DSP
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: holco on June 22, 2016, 08:24:17
Je wilt toch in eerste instantie een strak metende sub inclusief een LT binnen de specs zodat je vanaf de luisterplek iig de fouten van de ruimte meet en niet eventuele fouten uit de sub zelf.

Als knubbe die metingen post zien we wel weer verder.
Wat je met fouten uit de sub bedoeld snap ik niet helemaal.
De kist is naar berekening van JL zelf
Wat bedoel je?

Quote from: knubbe on June 23, 2016, 20:33:25
Huis alleen, weer even gemeten zodat ik het zelf ook enigszins begrijp straks :)
Hier een full range meting vanaf de luisterplek met 1/3 smoothing. Dit is met even spelen in de DSP
Ah daar kont 10 hz al omhoog.
Is dit met LT?
Zonder smoothing graag en een waterfall ,even kijken hoeveel reflectie,s aanwezig zijn  ;D

knubbe

Neej dit is zonder LT, vooral bij 50hz naar beneden getrokken en bij 200hz omhoog. Verder niet zoveel.
Heb de meting niet bewaard :) alleen het screenshotje nog over. Het is maar een beetje oefening zodat ik het beter begrijp :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on June 23, 2016, 21:35:31
Neej dit is zonder LT, vooral bij 50hz naar beneden getrokken en bij 200hz omhoog. Verder niet zoveel.
Heb de meting niet bewaard :) alleen het screenshotje nog over. Het is maar een beetje oefening zodat ik het beter begrijp :)
Wauw zonder LT  :thumbs-up:
Dan zou ik niet meer als een hpf toepassen om eventueel onder40 hz ervaring een paar db te bootsen .
Netjes hoor  :thumbs-up:
Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van jouw drivers als mijne dat ook al zo makkelijk weergeven .

Goed bezig Tom

holco

Ben benieuwd naar de close range meting.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Quote from: holco on June 22, 2016, 08:24:17
Je wilt toch in eerste instantie een strak metende sub inclusief een LT binnen de specs zodat je vanaf de luisterplek iig de fouten van de ruimte meet en niet eventuele fouten uit de sub zelf.

Als knubbe die metingen post zien we wel weer verder.
Je hebt nog niet toegelicht wat je bedoeld met fouten uit de sub zelf.
Ontwerp,spl?
Ben wel nieuwsgierig omdat ik hier normaal nooit mee werk en bij Jeroen er pas helemaal niet beter van werd.
Terwijl die een akoestisch nare ruimte heeft.

holco

Ik zij eventueele fouten, en meten is weten en dat begint bij de bron, net als het inregelen van een LT ook dat doe je close range.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

knubbe

Na wat luisteren moet ik wel zeggen dat het met muziek wel echt iets toevoegd!
Reactie was bij het meten dat ik hier geen sub bij nodig zou hebben voor muziek.
Maar het voegt echt iets toe, zoals Ralf het ook omschreef wordt het geheel er warmer van.
Ze doen nauwelijks mee, maar als je ze mute dan mis je direct iets.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


morca

Quote from: holco on June 24, 2016, 12:55:08
Ik zij eventueele fouten, en meten is weten en dat begint bij de bron, net als het inregelen van een LT ook dat doe je close range.
Ik begreep ooit van Timvg die 1 van de eerste was met een minidsp en daar een stukje handleiding heeft geschreven voor het meettopic.
Dat je de spec,s en het ontwerp en de parameters vd sub invoert en de mini dsp daat een LT van maakt.

Maar goed ,ik heb er geen ervaring mee omdat ik het niet nodig heb.
Deze sub,s van mij kan ik geen LT toepassen,dan vliegen ze de kist uit onder 20 hz.
En gaan ze vet over de Xmax.

knubbe

#271
Quote from: morca on June 24, 2016, 21:34:02
En met film? Heb je de demo disc.
Pulse /the hulk of bv Xman 5 is helemaal geweldig de hele film.

Wel wat fragmenten gekeken en ben op dat gebied nog niet echt onder de indruk.
Klinkt niet verkeerd hoor maar ik denk dat ik met 2 presets ga werken, 1 voor muziek en 1 voor film.

Overigens is het hier 90% muziek.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

#272
Voor film staat alles onder 38 hz uit me hoofd op de gesloten sub,s 2,5 db gelift.
Maar naarnaast heb ik de filmsub,dus als je die samen meet is het meer tussen de 6 tot 10 db
6 bij hard kijken,10 db bij wat zachter volume zodat het laag dan toch nog net lekker sensatie geeft.

Je zou een hpf rond de 38 hz kunnen maken,en ga eens iets liften terwijl je hetzelfde stukje steeds af speelt.
Tot je opeens denkt en voelt...hee druk dit is cool  :popcorn:
Zo doe ik het ook dan krijg je een beter beeld op wat het effect is als dat je de film door laat spelen.

Gebruik een film waar goed veel 20 hz en lager inzit  ;)

Toevallig dat die van jouw net als de mijne bij 38 hz iets minder output in de meting geven
Als dat misschien niet zo raar is,mijn F3 punt ligt daar ook.
Dat is een soort van LT die je dan toepast,alleen dan ook meteen finetunen van die boost .
Succes  :thumbs-up:

knubbe

Bedankt voor de tips Marco, gaan we zeker meenemen!

Alleen een hpf (high pass filter?) op 38hz begrijp ik niet helemaal? Dan filter je toch alles eronder weg?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

#274
Sorry ik bedoel een Shelf.
Dan til je alles onder de aangegeven freq van 38 iets omhoog.
Ik weet niet zeker of ik het goed benoem nu,denk het wel.
Overspannen zijn doet me soms verwarrende dingen posten,maar denk dat je nu wel begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb even op me Inuke gekeken daar staat een LS12 filter(low shelf) aan,op 38 hz.
Dat betekend dat hij alles onder 38 hz evenveel lift maar niet vlaktrekt.
Ik weet het weer  ;D

Gezien je meting zou je best 5 a 10 db mogen omhoogtrekken.
Let dan wel even op die bult op 12 hz dat dat niet teveel word,dan demp je die weer iets.
Maar dat hoor of zie je wel aan de woofers,
morgen na instellen van zo,n filter kan je het ook goed aan de driver zien als je hem teveel omhoog zet  :D

Dit is wel voor film bedoeld,al in muziek in die range niet zo heel veel meer gebeurd.
Ligt er wel beetje aan wat voor muziek.
PS luister goed naar elke bijstelling met een paar voorgestelde stukjes.
Dan hoor en voel je hem vanzelf opkomen  :popcorn:

2 settings lijkt me idd een goed plan,maar dat regelt een ander behulpzaam lid wel voor je denk ik.

Verder zou ik zonder smoothing meten ,krijg je een veel beter beeld met afstellen.
Succes morgen mannen ,werderom top dat hij weer gaat helpen  :thumbs-up: :thumbs-up:

Mooie sub,s hoor Tom  :wub: