van SB naar PB > JL Audio 13w3v3 + Hypex DS4

Started by r3v0ss, June 27, 2016, 13:35:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

r3v0ss

Met dank aan allen hier die het mogelijk hebben gemaakt om m'n closed sub te bouwen, het is nu tijd om er een gepoorte variant van te maken. De verhouding muziek vs. films/series is zo'n beetje 20/80 geworden. Met 2 kleine koters is het rustig luisteren toch wat naar de achtergrond verschoven.

Wat is de bedoeling?
De woofer (JL Audio 13w3v3-4) en plate amp (Hypex DS4.0) worden hergebruikt, ik heb dus alleen een nieuwe kast (en klein materiaal) nodig.

Eisen/wensen
'compacte' kast, strakke bas, laag bereik. Qua looks weet ik nog niet goed of ik een ronde of vierkante poort wil. Eventueel aangevuld met een DSP ((nog) niet in mijn bezit).

WinISD komt met een kist van ca. 167,5l getuned voor 22Hz. Eigenlijk wil ik 20Hz. :hmmm:

Iemand nog op- en/of aanmerkingen? Nu weet ik dat Mocra ooit iets heeft gefabriekt, maar ik kan dat zo snel niet terug vinden

Ga ik ondertussen in SketchUp wat uittekenen.  :coffee:


Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

morca

Die heb ik vorig jaar voor een maatje gebouwd.
110 liter netto
70 of 76 cm lange PE buis met een diameter van 10 cm
Ik raad je wel aan PE te gebruiken,dit klinkt stuk beter/geeft het laag veel mooier weer als pvc door de stijfheid.
Ik zal je via PM sturen waar je die kan kopen en de bocht erin laten lassen.

Bovenstaande is uit me hoofd,ga het project nu opzoeken,tuning was dan 16 hz.
Kom er zo op terug

morca

#2
110 liter netto.
tuning 16 hz.
poort 80 cm lang diameter 10 cm

Airspeed 20 m/s op 20 hz.
Kan de max 400 watt van de hypex aan en bereikt dan net ze xmax bij 30 hz.
Bij 15 hz piekt hij eroverheen maar daar grijpt het filter van de hypex DS4 in die 24 db/oc afvalt.
Klinkt goed bij teus1988 .

Nogmaals dit raad ik je wel met klem aan:
Ik raad je wel aan PE te gebruiken,dit klinkt stuk beter/geeft het laag veel mooier weer als pvc door de stijfheid.
Ik zal je via PM sturen waar je die kan kopen en de bocht erin laten lassen.

Linkje van het bouwtopic met foto,s:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151885.msg2811670#msg2811670

r3v0ss

Ik wacht je PM af.  8) Zit zelf te twijfelen tussen MDF of populieren multiplex. Iemand daar nog ervaringen mee?
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

knubbe

Populieren multiplex is behoorlijk licht en gevoelig voor beschadegingen.
Als je het wilt gebruiken zou ik het aan de binnenkant in een sandwichconstructie toepassen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Ik zou mdf nemen ,dat harde niet wat ze in elke bouwmarkt verkopen.
Ook omdat je met de bovenfrees dat poortgat mooi af kan ronden wat wel echt nodig is.
Ik pm je straks even

r3v0ss

dat idee had ik zelf ook al, wordt weer een lekker zware box.  :coffee:
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

Witalik

Leuk, subscribed.   :thumbs-up:

Alleen helaas , zoals ik ook al achter bent gekomen, ported kan niet klein :(   Wilde misshien ook een side box maken maar die komt minimaal op 80 liter.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

knubbe

Quote from: Witalik on June 28, 2016, 12:56:27
Wilde misshien ook een side box maken maar die komt minimaal op 80 liter.

Wat is een side box? Voor in de auto?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Witalik

Hmm, ik denk dat er hier een vage auto correctie aan staat die ik niet uit krijg. Maar ik bedoelde 'ook zo een box' te zeggen.  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

r3v0ss

Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.

knubbe

Quote from: Witalik on June 28, 2016, 13:36:39
Hmm, ik denk dat er hier een vage auto correctie aan staat die ik niet uit krijg. Maar ik bedoelde 'ook zo een box' te zeggen.  ::)

Haha, had hem al gegoogled en blijkbaar heet een sub in de auto bij je wielkast ook een side box :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

teus1988