2e hands kopen. Ervaringen gezocht

Started by VlisChris, March 4, 2004, 18:32:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Wat ik me nou afvraag, veel mensen hier kopen 2e hands via oa internet. Hebben jullie dan allemaal uitgebreide luisterervaring waardoor jullie wel nog voor de geest kunnen halen hoe iets klinkt? Of weten jullie van te voren al of een apparaat bevalt of niet? Of hoe pakken jullie dat aan?
Want niet alle leuke deals komen tegelijk uit de lucht vallen. Daardoor krijg je een beetje het probleem dat je niet goed kan vergelijken.
Als jullie bij mensen langsgaan om te luisteren, hoe weten jullie dan hoe het geluid van het te kopen onderdeel is? De gehele omgeving is in principe anders tenslotte.
De reden dat ik het vraag is omdat ik na de zomer (zeker als ik baantje te pakken krijg) toch echt een nieuwe receiver zal moeten kopen. En daarbij wil ik nu toch het 2e hands circuit niet overslaan. Daarvoor is het teveel winst te behalen. Maar dan wil ik eerst een beetje voorbereid zijn op wat ik allemaal kan verwachten :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

wil

Ik heb na wat aarzelingen me ook op de 2e hands markt gewaagd. Mijn cd-speler heb ik 2e hands gekocht, nadat ik me door leden van dit forum heb laten geruststellen dat het minder eng is dan je denkt, maar dat je wel moet weten wat je zoekt.

Ik zocht een cd-speler van een bepaald merk met enkele minimale eisen. Uiteindelijk heb ik meer gevonden dan ik verwachtte. Ik heb de speler bij iemand beluisterd (op een veeeeeel mooiere set dan ik ooit zal krijgen vrees ik  :-\) maar was toch wel verkocht. De deal was alleen al door het enorme prijsverschil met een nieuwe speler op voorhand gesloten.

Inmiddels durf ik het dus wel aan, maar ik blijf wel oplettend en laat me niet te snel gek maken door koopjes hoewel die Marantz monoblokken die ik onlangs te koop zag wel heel aantrekkelijk vond. Nee, toch maar niet gedaan  ;).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

VlisChris

Maar ik begrijp nu een beetje dat je gewoon bent gaan luisteren om het luisteren? Of vat ik het even anders op?
Waarschijnlijk is 2e hands kopen ook gewoon even het diepe inspringen, en als je eenmaal door bent zal er niets meer aan zijn. Alleen de stap veilige winkel naar 2e hands is best groot :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Lynxxx

#3
Pfff.. de stap tussen "veilige winkel" en "tweedehands markt" is helemaal niet groot.
Als je goed oplet en je een beetje inleest in de materie en aangeboden producten, merk je al gauw dat je bij gerenommeerde zaken flink genaaid wordt met prijzen en specs. Daarnaast zijn veel producten praktisch onverwoestbaar, tenzij ze echt zwaar zijn misbruikt en dus ook tweedehands nog prima bruikbaar. Vooral zaken als eindversterkers en speakers (tenzij de foamranden zijn versleten) worden tweedehands tegen ZEER interessante prijzen aangeboden. De afschrijving op de wat duurdere apparatuur is ZO groot dat het verschil in kwaliteit tussen nieuw en tweedehands (krasje hier en daar?) er nauwelijks meer toe doet.

Ik heb alleen mijn receiver en dvd speler nieuw gekocht (tegen een zeer lage prijs). Gek genoeg is dat het enige apparaat waar ik wat op aan te merken heb. Al mijn overige apparatuur, inclusief effectapparatuur, spelers, eindversterkers en speakers heb ik via via of tweedehands gekocht. Dat scheelde me KLAUWEN met geld. Mocht de boel kapot gaan koop ik gewoon weer iets dergelijks. Ik heb goede ervaringen met diverse aanbieders op marktplaats, maar essentieel is dat je tot in detail hebt uitgeplozen hoe product in elkaar steekt en waar je op moet/kunt letten bij aankoop. Luisteren is meestal mogelijk op lokatie en in sommige gevallen gewoon in de winkel, indien het een redelijk courant artikel betreft.

Op Ebay koop ik uitsluitend electronica onderdelen, beelddragers en apparatuur waarvan ik reeds een exemplaar in huis heb, zodat ik weet waar ik aan toe ben :) Indien je uitsluitend biedt op PayPal Buyers Protected veilingen en let op de feedback van aanbieders loop je eigenlijk nauwelijks risico.

Veel van de apparatuur waar ik op zoek naar ben (naar aanleiding van langdurig vergelijken, lezen van reviews, beluisteren etc) is overigens niet of nauwelijks in de reguliere av winkels te koop. Persoonlijk vind ik juist de wat obscure audio en video producten het leukst en die zijn absoluut onbetaalbaar als je ze nieuw zou willen kopen.

Of hebben jullie allemaal je CRT projector gloedje nieuw gekocht? :)



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

VlisChris

QuoteIk heb goede ervaringen met diverse aanbieders op marktplaats, maar essentieel is dat je tot in detail hebt uitgeplozen hoe product in elkaar steekt en waar je op moet/kunt letten bij aankoop.
Thanx :) Leuk om zo even te lezen. Maar nog even 1 vraagje over die quote: dat is inderdaad een beetje wat ik probeer uit te vissen. Maar tja, wat is er allemaal uit te vogelen over het product. Je bedoelt dat het geen kwaad kan om alle specs ed van het apparaat te weten? Tja, voor zover specs ertoe doen zorg ik idd wel dat ik die weet van te voren :).
Wat een must is is een 5.1 of 7.1 analoge ingang om later dvd-a of sacd te kunnen aansluiten en ik moet ook perse preouts hebben om later een eindversterker of monoblokken op aan te kunnen sluiten :)
Wat is op dit moment (dus voor mij niet van belang) een beetje redelijk eigenlijk voor tussen de 600 tot max 1.000 euro? Moet je dan Denon 3803/Pioneer VSX-D2011/NAD T762 ed gaan denken?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Lynxxx

#5
Als je van te voren hebt uitgezocht over welke functies het apparaat beschikt (bijvoorbeeld door de manual in pdf formaat van het net te plukken) dan kun je die functies op lokatie even testen alvorens tot verkoop over te gaan :)

Een algemene indruk van speakerkwaliteit kun je vinden op www.audioreview.com, daarop posten diverse consumenten hun ervaringen met de bekendere en onbekendere merken. Uiteraard dien je een enkele post met een korreltje zout te nemen, maar als de algemene indruk een goede of juist slechte is, dan kun je je verwachtingspatroon daar een beetje op aanpassen.

Verder geven fora als htforum en avsforum.com een aardige indruk van de kwaliteit en consumerbase die een product heeft. Hoe meer gebruikers, hoe meer informatie er over het betreffende product te vinden is. Verder kunnen ebay (zoeken in de veilingen) en google image search een aardige indruk geven van hoe het product er precies uit hoort te zien en wat de going prices zijn van dergelijke producten. Soms is er niets op google over een bepaalde merk of model te vinden, maar staat er toevallig eentje ter veiling op ebay.com, ebay.de of ebay.co.uk. Helaas is de nederlandse versie van Ebay redelijk uitgestorven. Binnen nederland heb ik meestal meer succes op markplaats.nl en 2ehands.nl. Voor meningen over (elektronische) muziekapparatuur kun je ook terecht op synthforum.nl

Ik mag aannemen dat je een Denon 3803 voor rond de 1000 euro in onberispelijke staat moet kunnen aantreffen. De nieuwprijs zit er namelijk niet ver of nauwelijks wat van af.



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

wil

Quote from: christiaan sauer on March  4, 2004, 20:30:56
Maar ik begrijp nu een beetje dat je gewoon bent gaan luisteren om het luisteren? Of vat ik het even anders op?
Waarschijnlijk is 2e hands kopen ook gewoon even het diepe inspringen, en als je eenmaal door bent zal er niets meer aan zijn. Alleen de stap veilige winkel naar 2e hands is best groot :)

Ik ga natuurlijk niet luisteren om het luisteren. Maar in mijn geval had ik mijn zinnen al gezet op een specifiek type speler. Toen bleek dat ik een heel mooie versie kon krijgen, werd het heel aantrekkelijk. Ik heb - ik geef het toe - niet eerst 20 verschillende cd-spelers beluisterd om tot deze keus te komen, maar dat hoeft ook niet. De luistersessie was bedoeld om me over de streep te trekken.
Natuurlijk is dit een vorm van in het diepe springen. Maar het water voelde bij voorbaat niet te koud aan, dus dan durf ik wel. Zoals Lynxxx zegt is het kopen in een winkel net zo springen in het diepe.

Indien je voor componenten gaat kijken die heel veel eigen karakter hebben zoals een versterker of speakers dan is het goed om ze eerst geheel vrijblijvend ergens hebt kunnen beluisteren (en vergelijken). De verschillen in klank zijn immers heel groot.

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

VlisChris

QuoteIndien je voor componenten gaat kijken die heel veel eigen karakter hebben zoals een versterker of speakers dan is het goed om ze eerst geheel vrijblijvend ergens hebt kunnen beluisteren

En dat is inderdaad een beetje mijn vraag hoe ik aan die luisterervaringen kan komen :) In mijn optiek is het namelijk een beetje zo dat als je gaat luisteren dat je toch wel een klein beetje vastzit aan zo iemand. In ieder geval indien je voor dat type gaat. Verder zit je ook nog met het probleem dat je dan wel de luisterervaring met dat ene type hebt, maar dat je dankzij een ontbrekende abvergelijking op redelijk korte termijn niet goed kan zeggen of je receiver a of receiver b nou prettiger vond klinken :). Als je rond de tijd dat je de eerste gevonden hebt uberhaupt al een tweede geschikte kandidaat hebt :)
PS: even op hifi.nl gekeken op het 2e hands gedeelte en als je ziet welke voordelen daar te halen zijn :o Schrikbarend bijna ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

garmtz

#8
Quote from: christiaan sauer on March  5, 2004, 14:01:42
En dat is inderdaad een beetje mijn vraag hoe ik aan die luisterervaringen kan komen :)

Reviewer worden... ;D  Of in een goede audio-zaak gaan werken. Toevallig doe ik beiden (in audio-zaak staan echter nu bijna nooit meer, eens deed ik dat 1x per week).

VlisChris

;D
Dan moet ik eerst een leren hoe ik moet luisteren en waar ik op moet letten :)
Maar das weer een hele andere discussie :) (die is overigens wel eens gevoerd geloof ik :))
Maar even serieus: er wordt altijd gezegt: ga luisteren van te voren. Als ik straks genoeg geld heb ga ik ook luisteren. Dan hoor ik of het geluid me bevalt of niet. Bevalt het me niet is het heel simpel. Bedanken en weer naar huis. Bevalt het me wel, hoe weet ik dan dat er niet voor hetzelfde geld iets te vinden is dat beter klinkt. Ik weet, als je in een winkel gaat luisteren blijf je dat ook houden, maar dan kun je bij bv 2 winkels langsgaan en je hebt heel veel receivers op een stokkie :). Get the point?
Ik weet het. Ik kan doordrammen ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

willempie

Hallo,

Binnenkort ga ik in mijn nieuwe huis een kamer inrichten als HT-room.

Het huis heeft al een groot deel van het budget opgeslokt zodat het budget voor home cinema wat aan de krappe kant is. Nu heb ik nog een oude Dolby prologic versterker van Rotel en een gemakkelijke upgrade was om tweedehands een voorversterker te kopen.

Via marktplaats.nl ben ik bij iemand in Nijmegen terecht gekomen die net een upgrade gedaan had. Hij had zijn twee jaar oude Rotel RSP 966 vervangen. Hij heeft hem speciaal voor mij geinstalleerd en ik heb rustig kunnen luisteren. Ik heb er uiteindelijk 300 euro voor betaald en dat was een leuke deal omdat als ik alles in keer nieuw zou kopen het budget niet toereikend was. De voorversterker zag er ook nog perfect uit en met bon ab, doos en inpakplastic nog aanwezig.

Daarnaast kun je als je geduld hebt en volgens mij hebben veel mensen dat niet  ;) ook apparatuur, welke een nieuwe opvolger krijgt (of heeft), veel goedkoper aanschaffen. Zo ben ik aan mijn boxen gekomen welke daardoor voor de helft van de prijs zijn aangekocht.

Voor de CRT projectoren geldt het helemaal, want wie kan nu een Barco nieuw aanschaffen?

Als je toch graag iets wilt hebben is 2ehands een goede optie om toch datgene te verkrijgen wat je kunt betalen.

mvg
willem
Projector: Sony VPL-HW590ES/ Screen: Carada Brilliant White 106"/ Receiver: Arcam AVR350, Denon AVR4300/ Speakers: B&W CM7, B&W CM1, B&W Center S1, B&W AM-1 / Mediaplayer: Dune HD Pro  4k, PS4 pro/ ISOL-8 Mini Sub 2 / Synology DS412+

wil

Quote from: christiaan sauer on March  5, 2004, 14:12:36
Bevalt het me niet is het heel simpel. Bedanken en weer naar huis. Bevalt het me wel, hoe weet ik dan dat er niet voor hetzelfde geld iets te vinden is dat beter klinkt. Ik weet, als je in een winkel gaat luisteren blijf je dat ook houden, maar dan kun je bij bv 2 winkels langsgaan en je hebt heel veel receivers op een stokkie :). Get the point?

Je weet nooit of je nóg iets beters kan krijgen voor het geld dat je net hebt uitgegeven. Zowel niet in winkels als 2e hands. Maar waarom zou je niet bij 2-3 winkels langsgaan en daar uitgebreid gaan luisteren? Ik weet het, je maakt dan misbruik van hun service omdat je daarna je aanschaf ergens anders gaat doen. Maar je kan niet alles kopen en er dan eentje uitkiezen.
Maar probeer ook bij anderen te gaan luisteren. Hier op het forum zijn volgens mij verschillende mensen die je wel eens wat willen laten horen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

VlisChris

Ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing is :)
Gebruik maken van aanboden van anderen op dit forum om te mogen luisteren :) En dan zowel rond mijn budget als ver boven mijn budget als de kans zich voordoet ;D
Ik weet dat ik naar winkels kan gaan om te luisteren, maar ik probeer juist een beetje reeel standverhouding met mijn dealer te krijgen, en ik denk niet dat die het geweldig vindt als ik kom luisteren zonder te kopen. Ik ben er al niet ontzettend geweldig gelukkig mee dat ik een oude kennis van me meegenomen heb naar de winkel, dat we geluisterd hebben, en dat hij daar niets gekocht heeft :)
Toen ik op een ML set naar de Nautilus 802 aan het luisteren was heb ik overigens eerst even verteld dat ik die niet ging kopen ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

daburnd

Ik heb meer vertrouwen in het 2e hands kopen via deze site als via marktplaats... gezien daar toch heel wat opknappers enzo tussen zitten. Ik ben daar zelfs gewoon een keer genaaid met een wekker voor 20 euro en een ander persoon dat ik ken met een snijmachine voor 5 euro. Dus als je koopt, zeker zelf gaan kijken en goed kijken.. niet jezelf stomweg laten verbazen. En liever hier in plaats van op marktplaats of 2e hands.nl. Des ondanks heb ik ook daar veel goede koopjes gemaakt.

VlisChris

Inderdaad. Via marktplaats.nl zou ik zowieso al niet kopen :) Zeker niet een eerste keer 2e hands kopen :)
Via dvd.nl/forum of htforum.nl of hifi.nl zou ik er niet echt problemen meer mee hebben. Gewoon eerst zelf kijken en luisteren.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

vtuinen

Volgens mij is het meer van weten wat je zoekt en af en toe mazzel hebben en de indruk die je hebt van de verkoper. Mijn eerste aankoop via Marktplaats was een Loewe Aconda breedbeeld, die ik nieuw van mijn leven niet had kunnen betalen. De beste man ging samenwonen en vriendin wilde het bakbeest niet in huis hebben. Met nog ruim een jaar garantie en voor de minder dan de helft van de nieuwprijs staat ie nu lekker bij mij te spelen.

Het is voor een deel weten wat je zoekt (en eventuele zwakheden van het apparaat) en ook een beetje afgaan op de indruk die je hebt van de verkoper. Heb je twijfels aan zijn verhaal gewoon niet doen.  Heb een keer afgezien van de aankoop van een DVD speler. Volgens de advertentie was het "wegens een upgrade" maar toe ik er kwam stonden er nog een paar dozen in de hoek. Het garantiebewijs kon ie zo gauw niet vinden en dat zou die wel nasturen. Spreekt voor zich dat ik toen maar zonder DVD-speler huiswaarts ben gekeerd.

grtz Erik
Equipment check my avatar

peterrr

Ook ik heb eigenlijk best goede ervaringen marktplaats,
mijn mono blokjes van marantz zijn zo aangeschaft.
het scheelde best wel een hoop (en ze worden niet meer gemaakt Ma500) .
het blijft natuurlijk wel een risico maar ik denk dat bepaalde merken bij liefhebbers staan.
en ze staan nou al weer zo`n 1.5 jaar te verwarmen  ;D

oja en mij stax hoofdtelefoon was ik in 24 uur kwijt even als mijn  oude sub en denon mono blokken dus...
en geen ontevreden klanten.

groeten peterrr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2