Denon professional processor DN-500AV vs consumenten apparaten?

Started by Berserker, April 29, 2015, 09:19:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berserker

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar een nieuwe surround processor om mijn thuisbioscoop aan te sturen kwam ik langs een surround processor uit de Denon Professional lijn. De DN-500AV. Er is ook een aparte website voor deze denon professional lijn welke los staat van de consumenten lijn: http://www.d-mpro.com/ Deze processor is o.a. te koop bij de Bax shop voor de zeer aantrekkelijke prijs van 819 euro.

De processor die ik tegen kwam, de DN-500AV, is bijzonder aantrekkelijk geprijst (819 euro) maar is wat “kaler” uitgevoerd dan de meeste processors en receivers uit de consumenten lijn van Denon of Marantz bijvoorbeeld. Zo zitten er uitsluitend XLR aansluitingen op, geen vorm van room correction (Audyssey XT32 bijvoorbeeld), slechts 1 HDMI uitvoer, geen Dolby Atmos enz. Nu zijn de meeste van deze zaken voor mij geen gemis. Ik speel met een Parasound A51 eindversterker sinds kort die XLR ingangen heeft. Mijn passieve subwoofer die ik vanaf dit weekend heb, wordt aangestuurd door een PA versterker die ook een XLR input heeft. Meerdere zones of meerdere HDMI uitgangen zijn voor mij ook niet nodig aangezien ik alleen gebruik maak van mijn dedicated thuisbioscoop op zolder, en de enige beeldbron is mijn projector. Dolby Atmos lijkt me echter wel weer erg mooi, maar dat betekent ook nog meer speakers plaatsen en dat zie ik op korte termijn nog even niet gebeuren. Ik wilde sowieso eerst nog de overstap maken van 5.1 naar 7.1. Het enige dat ik wellicht echt zou missen is een vorm van room correction. Maar ik was al van plan om een behringer DSP aan te schaffen met meetmicrofoon om zelf de ergste pieken en dalen glad te strijken voor zover dit nodig is in mijn ruimte. Van Audyssey XT32 hoor ik gemixte signalen, de een is er lyrisch over, de ander heeft het zelfs uitgezet. De vraag is dus hoeveel waarde ik aan Audyssey moet hangen.

De Denon DN-500AV heeft wel meer dan voldoende HDMI inputs, uitmuntende beeld en geluidskwaliteit naar wat ik heb gelezen, en de mogelijkheid om deze aan het netwerk te hangen. Hierdoor is streaming ook mogelijk, en kan hij bestuurd worden met de Denon remote app. Dit laatste is voor mij wel een toegevoegde waarde omdat ik de apparatuur netjes heb weggewerkt achter panelen in mijn thuisbioscoop. De infrarood stralen van de afstandbediening gaan hier niet doorheen, dus besturing via een app vind ik wel prettig. Net als mijn Dune media speler werkt dit prima.

Mijn vraag aan julie: wie heeft deze processor (die sinds 2012 op de markt is voor zover ik heb gezien) getest en vergeleken met consumenten producten zoals bijvoorbeeld de betere Denon surround receiver of Marantz processors. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Denon AVR-4520, Marantz AV 7701, AV7702, AV8801, AV8802, enz. Wat ik terug lees op het internet is dat hij zeer neutraal klinkt, en heel erg open. Er is verder weinig over te vinden. Er zijn 4 gebruiker reviews terug te lezen bij de Bax Shop. Waarvan 1 koper hem uitgebreid heeft beschreven, ook in vergelijking met consumenten processors die hij hiervoor heeft gehad. Hij leek erg positief te zijn. Daarnaast heb ik via google nog op het amerikaanse AVS forum iemand gevonden die een topic hierover heeft geopend waar enkele mensen op hebben gereageerd. Zie hieronder: http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1430512-denon-professional-dn-500av.html

Enerzijds denk ik, interessant apparaat. Zeker in mijn opstelling wellicht de gok waard om eens te proberen. Ik maak nu ook al gebruik van een PA versterker voor mijn subwoofer, welke perfect aangestuurd kan worden met een apparaat uit de pro-audio wereld vanwege het +4db uitgangssignaal. Consumenten producten hebben een -10db uitgangssignaal. De Denon is overigens schakelbaar tussen deze twee uitgangssignalen om hem flexibel inzetbaar te maken. Qua looks vind ik hem zelf niet eens heel erg lelijk, maar dat is natuurlijk smaak gebonden. En omdat hij bij mij wordt “weggestopt” achter een paneeltje met dubbelzijdig speakerdoek, komt hij volledig uit het zicht. Wat voor mij twijfel punten zijn: Als ik hem ooit weer zou willen verkopen zou dit erg lastig kunnen worden omdat je echt een liefhebber moet vinden voor een dergelijk apparaat. Hij is 4HE (19” rackeenheden) hoog, en in feite gemaakt om in een 19” rack te monteren. Desalniettemin zou hij natuurlijk ook gewoon in een audio meubel kunnen worden geplaatst. Mogelijk ga ik toch het feit dat Audyssey XT32 ontbreekt missen.

Anyways, ik heb in feite al een Denon AVR-4520 receiver op het oog (die in 1ste instantie puur als processor zal worden gebruikt met zijn pre-outs) die los van Dolby Atmos wel alle functies heeft die de Denon DN-500AV ontbreekt. Feit is wel dat de AVR-4520 2de hands duurder is dan een nieuwe Denon professional DN-500AV.

Ik lees graag eventuele ervaringen van gebruikers, of eventuele gedachte spinsels ;) Bedankt alvast voor de input.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Berserker

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

garmtz



Berserker

@ Garmtz: jij hebt het apparaat nog nooit zelf gehoord? Zeker omdat jij veel apparaten kent, zou het natuurlijk mooi zijn als je toevallig ook de Denon DN-500AV zou kennen, maar die kans is natuurlijk klein omdat het uit een hele andere hoek komt. Het lijkt mij inderdaad ook een erg mooi apparaat. Veel waar voor het geld.

@ Morca: Ik wil sowieso gaan werken met een behringer DSP/parametrische eq, om met behulp van REW zelf vooral de bas in de kamer wat recht te trekken. Een vriend-forumgenoot kan mij hier mogelijk bij helpen tzt. Alleen ik lees dat veel mensen na eerst handmatig met een parametrische eq de ergste bas pieken en dalen recht te hebben gestreken alsnog Audyssey XT32 eroverheen laten gaan, wat een nog mooier effect geeft. Dat laatste zou dus met deze processor niet gaan. Wel denk ik dat ik de bas van de JTR Captivator 2400 behoorlijk strak ga krijgen met een parametrische eq zoals die een behringer, ook zonder daarna nog ADS eroverheen te laten gaan.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"


Berserker

Ik moet bekennen dat ik nog nieuw ben op het gebied van room correction. Ik weet dat Audyssey XT32 het volledig automatisch voor je doet, en dat je mogelijk achteraf nog wat dingen kan aanpassen. Een forumgenoot waar ik regelmatig contact mee heb (GPO) heeft echter wat meer ge-experimenteerd op het gebied van room correction. Hij heeft positieve ervaringen met een Behringer DSP1100P als ik me niet vergis. Deze gebruikt hij puur voor de parametrische EQ om zijn dubbele SVS sub setup zo strak mogelijk te krijgen in zijn ruimte. Na wat lezen op internet zie ik dat meer mensen zo'n Behringer DSP gebruiken om vooral de weergave van hun subwoofer strak te trekken in de ruimte. Anderen gebruiken een Anti-Mode 8033C bijvoorbeeld ipv de Behringer. Voordeel van de Behringer in combinatie met het gratis programma REW dat je alles handmatig kan aanpassen tot dat je een zo recht mogelijke respons krijgt, wat de basweergave ten goede zou moeten komen. De Anti-Mode 8033c schijnt ook erg fraai te zijn, maar is ook volledig geautomatiseerd, en er valt achteraf vrij weinig aan te passen heb ik begrepen. Als deze goed zijn werk doet is dat natuurlijk ook niet nodig om nog handmatig dingen te "fine-tunen". Maar voor de tweakers onder ons, is het wellicht ook juist wel leuk om het zelf zo strak mogelijk te krijgen.

Sommigen passen daarna alsnog Audyssey XT32 toe , om een nog beter resultaat te krijgen in het laag. Natuurlijk pakt Audyssey XT32 ook de andere frequenties aan, waar mogelijk ook verbeteringen door ontstaan in het geluidsbeeld.   

Om even terug te komen op de Denon DN-500AV processor, het is dus de afweging hoe groot het gemis van Audyssey XT32 is als ik toch al van plan ben om met een parametrische EQ te gaan werken om de bas zelf zoveel mogelijk strak te trekken. Bijvoorbeeld met een Behringer DSP1100p zoals forumgenoot GPO mij heeft aangeraden. Verder lees ik overal hoe open en neutraal deze klinkt, ik ben zelf bang dat hij misschien wat muzikaliteit mist? Een Marantz AV8801 bijvoorbeeld die misschien met wat geduld over een tijdje ook nog wel eens voorbij komt, is een bewezen processor die ook goed scoort op het gebied van muzikaliteit en warmte in het geluid.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200


Hanz71

Behringer: ik zou dan in ieder geval voor de opvolger gaan. Dsp1124p. Ik meen dat die beter da/ad converteren heeft: 24 ipv 16 bit oid en i.i.g. balanced erbij ipv alleen jack. Moet je even nakijken bij behringer.
Ik heb ook nog de DCX2496 gehad. Dat vond ik een super ding. Cross-over & PEQ: manual en link.
Later echter overgestapt naar een eenvoudiger apparaat: omnes dbc12. Die gebruik ik nu al jaren i.c.m. een eindversterker voor mijn subwoofer(s).
Je moet je wel bedenken of je ook zin hebt in al dat gepiel. Uiteindelijk is Audissey of iets dergelijks (anti mode of ander merk automaat) natuurlijk wel fijn comfortabel.

morca

Quote from: Hanz71 on April 29, 2015, 16:14:47
Behringer: ik zou dan in ieder geval voor de opvolger gaan. Dsp1124p. Ik meen dat die beter da/ad converteren heeft: 24 ipv 16 bit oid en i.i.g. balanced erbij ipv alleen jack. Moet je even nakijken bij behringer.
Ik heb ook nog de DCX2496 gehad. Dat vond ik een super ding. Cross-over & PEQ: manual en link.
Later echter overgestapt naar een eenvoudiger apparaat: omnes dbc12. Die gebruik ik nu al jaren i.c.m. een eindversterker voor mijn subwoofer(s).
Je moet je wel bedenken of je ook zin hebt in al dat gepiel. Uiteindelijk is Audissey of iets dergelijks (anti mode of ander merk automaat) natuurlijk wel fijn comfortabel.
Dat is een PEQ?
Hoeveel banden heeft hij? Wel leuk ding zo te zien !

vik

@ de TS:

Ik zou persoonlijk wat geld steken in akoestische aanpassingen. Mijn persoonlijke voorkeur boven room EQ. Laat je ruimte eens meten en kijk of je je problemen betaalbaar kunt oplossen, d.m.v het gebruik van akoestische elementen. Een voordeel heb je al met de betaalbare prijs van deze processor.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Hanz71

Uit de manual:
Quote from: uit manual
Bij de parameter EQ bepaalt u, of deze functie standaard actief is of niet (ON/OFF). In het vak NR hiernaast, selecteert u het nummer van de benodigde EQ's. U heeft de beschikking over een groot aantal filters, die u geheel naar wens toepassenen bewerken kunt. Het aantal is afhankelijk van mate waarin de processor op een bepaald moment wordt belast. Naast het nummer wordt de nog vrij beschikbare processorcapaciteit in procenten weergegeven, die geheel door het aantal en het soort geselecteerde filters wordt bepaald (bijv. >FREE: 33%).


road rebel

De DN 500AV wordt ondertussen een vrij oud toestel... in AV termen dan  ;D(3 generaties)

Ik denk dat je de voornaamste eigenschappen reeds hebt samengevat:
LPF (cross-over) 80, 90, 100, 110, 120, 150, 200, 250 Hz
parametrische EQ van 63, 125, 250, 500, 1K, 2k, 4k, 8K, 16K

Zijn grootste voordeel is de +4DBU voor pro (actieve) monitoren of eindversterkers.

Op homecinema-fr.com hebben ze een thread lopen van 20pg, maar de voornaamste reden om voor die denon te kiezen was zijn lage prijs (tenzij je dus gebruik maakt van externe equalizers). Ondertussen zijn processoren met HDcodecs legio, zijn de AVreceivers met pre-out op de 2dehandsmarkt beschikbaar en heb je goedkopere processoren (Emotiva, Outlaw, Nuforce, Nakamichi Dragon). Neem daarbij dat de menu's nogal summier zijn en de afstandsbediening zo-zo, dan weet ik niet of de Denon DN 500AV de beste manier is om 800euro te spenderen. Maar bij webshops kan je zomaar retourneren dus misschien loont het de moeite om te proberen!

Berserker

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb het een en ander goed op een rijtje gezet voor mezelf en besloten niet voor de Denon DN-500AV te gaan. Ik ga nu waarschijnlijk eerst voor een Denon AVR-4520 waar ik de preouts van gebruik om aan mijn parasound A51 te koppelen. Mijn wens zou echter een Marantz AV8801, of AV7702 zijn. Nog even doorsparen dus, en de 2dehands markt in de gaten houden. Ondertussen ga ik mij zeker ook bezig houden met room treatment. Maar eerst maar eens meten. Kijken waar eventuele problemen liggen.  :thumbs-up:
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

JC uit V

Hoi Berserker,

Oud topic uit 2015 maar ik ben nieuwsgierig hoe dit is afgelopen?? Ik zit nu (2019 !!!) met hetzelfde en ik ben een fan van Denon. Zelf draai ik met de AVR-4306 en kan geen gebruik maken van XLR, iets wat mijn eindversterkers wel hebben (2x 4400A en 2x 6600). Doordat dit voordelen heeft t.o.v. RCA ben ik op zoek naar een AV voorversterker (liefst van Denon dus) en is mijn oog gevallen op de oudere DN-500AV (gunstig gebruikt te koop) of de nieuwere DN-700AV. Er is zelfs een nog oudere DN-7100 en het summum (althans denk ik) de AVP-A1HD (maar deze laatste is zelfs gebruikt nog onbetaalbaar).

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen en wat zijn de plus en minpunten? Had je liever iets anders gekozen? Ik hoop dat je nog ff reageren wil op je oude topic.

Groetjes, JC
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

Dirk

waarom zou je nu voor de 700AV gaan terwijl je al met externe/aparte eindversterkers draait?
de 700AVP is z'n huidige tegenhanger in processor-vorm, maw zonder die eindversterkers.

fwiw; Berserker is al sinds vorig jaar niet meer online geweest op dit forum, dus ik zou niet te erg meer hopen op een reactie ;)

fyi; ik heb zelf nog een tijdje met een 500AV gedraaid, die deed wat hij moest doen, eigenlijk niets op aan te merken.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JC uit V

Quote from: Dynky on May  9, 2019, 19:21:28
waarom zou je nu voor de 700AV gaan terwijl je al met externe/aparte eindversterkers draait?

Ik heb toch een voorversterker nodig en ik gebruik nu de AVR-4306 als voorversterker. Echter heeft deze geen XLR in- en uitgangen, wat de DN-500 en DN-700 wel heeft. Zowel de 500 als de 700 zijn mijn inziens een stuk beter van kwaliteit dan de AVR-4306

Of denk jij daar anders over?
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

Dirk

ik ken jouw model Denon niet dus ga daar geen uitspraken over doen, maar je mist m'n punt denk ik
je spreekt steeds over de 700AV, niet over de 700AVP, die je (in het geval van de 700 serie) volgens mij nodig hebt...mits je enkel externe eindversterkers gaat gebruiken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JC uit V

 ;D

Ik snap de verwarring maar dat ligt aan de typeaanduiding van Denon. Er zijn een aantal zelfde types met klein verschil:

Denon DN-500AV
Denon DN-A7100
Denon DN-700AV

Dit zijn alledrie Denon Professional AV processoren, dus zonder versterker. Er zijn ook "normale consumenten" uitvoeringen en die heten gek genoeg wel AVP:

Denon AVP-A1HD...
Denon AVP-5000
Denon AVP-8000

Ik kan dus een Denon DN-500AV of DN-700AV gebruiken als voorversterker (of preamp) tezamen met mijn eindversterkers. Als ik hierin verkeerd zit, mijn excuses, dan lees ik heel graag hoe het dan wel zit.
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

Dirk

de DN-500 wordt niet meer gemaakt, de DN-700 is z'n opvolger
daarin heb je (in tegenstelling tot de 500 destijds) nu 2 modellen.
beide hebben idd de door jou gevraagde XLR outputs, maar als je geen versterking nodig hebt, volstaat de 700-AVP, want da's enkel de processor, zonder versterking aan boord.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JC uit V

 :huh2:

Ik snap er nu niets meer van Dynky. Weet je zeker dat je mijn voorgaande berichten ook hebt gelezen? Ik weet wat oud en nieuw is, dat is de vraag ook niet. De DN-500AV is soms gebruikt te koop voor weinig, net als de DN-A7100. De DN-700AV is redelijk nieuw en vooralsnog heb ik deze nog niet in gebruikte toestand te koop gevonden, ik hou me aanbevolen.

Als ik jou nu goed begrijp, zeg jij dat de DN-500AV en DN-700AV dus versterking aan boord hebben voor de luidsprekers. En de DN-500AVP en DN-700AVP zijn volgens jou processors zonder enige versterking aan boord, heb ik dat goed van jou begrepen?
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

RalphH

Dat is wat de specs op internet ook aangeven.

700AV (let op de groene speaker terminals)


700AVP (enkel pre out, balanced en unbalanced)


EDIT
De 500 bestaat zo te zien enkel als pré, dus zonder versterking.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

JC uit V

Thanks RalphH,

Weer wat geleerd, ik had alleen maar de DN-700AV gezien met een foto van de achterkant van een ..AVP dus. Nu is het mij geheel duidelijk dank je wel. Misschien had ik het iets eerder moeten weten want in mijn ongeduld heb ik een DN-500AV gekocht wat dus eigenlijk een ...AVP is....(blijft een beetje raar van Denon).

Inmiddels ben ik op zoek naar een paar eindversterkers voor weinig, om de aansturing van mijn Back-Surround en de Centerspeaker aan te sturen (met de DN-700AV was dit dus geen probleem geweest...).
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

Berserker

Hallo JC,

Sorry voor de extreem late reactie maar ik ben inderdaad nauwelijks nog actief geweest op het HT-forum. De reden is dat ik eigenlijk uiterst tevreden ben met mijn huidige set en gewoon van de hobby aan het genieten ben geweest. Ik heb een HT ruimte ingericht op de zolder van mijn huidige woning. Daar hangt een spanscherm van 2.40 meter, een Sony projector (wel een oud beestje, maar voldoet nog prima in 1080P). Op het gebied van geluid heb ik een Parasound A51 eindversterker en een Marantz AV-8801 voorversterker. Ik ben dus toch voor de veilige route gegaan, en heb een consumenten processor gekozen waarvan ik zeker wist dat deze een goede match zou zijn met mijn Parasound eindversterker. Deze set klinkt fantastisch in elk geval. Zeker in combinatie met mijn Quadral Aurum speakers.

Ik overweeg overigens wel om de set te verkopen wegens een verhuizing die eraan zit te komen waarschijnlijk. Dus mocht je interesse hebben kun je dat alvast in gedachten houden.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"