Woofer kraakt

Started by CZ79, April 26, 2015, 11:35:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Een tijdje terug heb ik voor een vriend van me een paar Totems Mites gekocht via een forumlid. Mijn vriend is helemaal gelukkig hiermee maar een van de woorers kraakt. Ik heb de woofer al losgemaakt maar kan niets geks vinden, alle solderingen zien er goed uit en ook zit de woofer goed vast(dus geen losse schroeven oid), ik zie ook geen bachadigingen aan de woofer dus alles lijkt intact, maar...


Het is enkel de linkerspeaker die hier last van heeft, de andere mankeert helemaal niets.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou het het filter kunnen zijn of is het echt de woofer?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

bmateijsen

Het kan de woofer zijn.... wat je kan checken is door de woofer (zonder dat er signaal op staat), deze voorzichtig naar achteren duwt met de hand. Als je voelt dat dit niet makkelijk gaat en het een beetje schraapt, dan moet hij vervangen worden.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Schraapt inderdaad een beetje, anders dan de andere want die hoor ik in het geheel niet.
Vreemd want de woofers zijn niet lang geleden al eens vervangen (door mede forumlid)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Kwart slag draaien ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

#5
blijft schrapen als je de woofer voorzichtig indrukt, ik heb de woofer er net weer uitgehaald en bekeken maar kan werkelijk niets zien waardoor deze een schrapend geluid zou maken
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Van Jerry ooit eens een boze blik gekregen toen ik vertelde dat ik de woofer aan het indrukken was. Bij mij schraapte het overigens ook....maar die deed dus niets meer. Die was echt kaduuk.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

je hoort wel een heel erg duidelijk vershil tussen de twee Totems wanneer je voorzichtig (niet aangesloten) de woofer indrukt. de ene is geruisloos en de andere zeker niet, die kraakt dus ook wanneer er muzik wordt afgespeeld
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Je spoel is verbrand,dat zie je idd niet aan de buitenkant maar door hem in te drukken.
Apart dat er net een nieuwe inzit,hoeveel watt zijn de speakers en zijn amp?

erik s.

Of hij is niet goed gecentreerd.
Je kunt kijken wat hij doet als je hem er onderste boven in hangt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

Hij heeft een marantz sr7500 en luistert altijd erg zacht, niets geks. De speakers geven een power handling van 60-80w aan. Er komt overigens nog wel gewoon geluid uit, is dat normaal als de spoel verbrand is?

Als de woofer defect is dan zal deze vervangen moeten worden, moet ik kijken wat voor woofers dit zijn
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

#11
Quote from: erik s. on April 26, 2015, 12:17:03
Of hij is niet goed gecentreerd.
Je kunt kijken wat hij doet als je hem er onderste boven in hangt.

Kwart slag en een halve slag geven hetzelfde resultaat, schrapen en een krakend geluid wanneer ik hem aansluit
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

erik s.

Quote from: cz79 on April 26, 2015, 12:19:17
Kwart slag en een halve slag geven hetzelfde resultaat, schrapen en een krakend geluid wanneer ik hem aansluit
Dan is idd de spoel te warm geworden.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

hifiman

Weet je zeker dat het de speaker is? Kan ook DC op de uitgang van het versterker kanaal zijn!

Dit is uiteraard uit te sluiten door de speakers even om te wisselen en te kijken of het probleem wel of niet mee verhuisd.

CZ79

Is uitgesloten, ik heb de Totems aan mijn set hangen nu (en de set van mijn dochter heb ik het ook mee getest).

De kinderen van die vriend van me hebben de versterker vol open gehad toen de film startte, de versterker doet niets meer maar het gekraak was daarvoor ook al, wellicht is dit de druppel geweest voor de speaker
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Kom er net ook achter dat het enkel met bepaalde muziek hoorbaar is of beter gezegd met bepaalde frequenties. Als je norah jones opzet is er niets aan de hand, bach concert daarentegen hoor je duidelijk een kraak in de woofer
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Als de spoel doorgebrand zou zijn is het dan niet logischer dat de woofer helemaal geen geluid meer maakt?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

Kortom spreekspoel is beschadigd dus vervangen van de woofer.

CZ79

Prima, is een Tonsil woofer en die zijn lastig in NL verkrijgbaar dus moet ik uit Polen laten komen.
Gelukkig zijn de units erg goedkoop
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

yorkie13

Goedkope speakertjes gebruikt bij Totem

erik s.

Quote from: RA SUBS on April 27, 2015, 10:53:14
Kortom spreekspoel is beschadigd dus vervangen van de woofer.
Als de woofer te zwaar belast wordt, vervormt de spoel en past hij niet meer goed in de magneet.
Hij is niet doorgebrand, daarom werkt hij nog wel.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

Ja en toch klinken die speakertjes meer dan goed in de Totems, ik heb ze hier heel even gehad aan de set en klonk meer dan verdienstelijk. Mooi vol geluid uit speakertjes die niet veel grote zijn dan een a4.

Weet jij of ik andere woofers kan gebruiken die passen en zonder aanpassingen aan het filter te doen?

Duidelijk vwb de spoel
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Interficior

Quote from: erik s. on April 27, 2015, 11:08:08
Als de woofer te zwaar belast wordt, vervormt de spoel en past hij niet meer goed in de magneet.
Hij is niet doorgebrand, daarom werkt hij nog wel.
Wat ook kan is dat door de hitte wat spoelwikkelingen losraken van de spoeldrager. Deze losse wikkelingen schrapen dan tegen de poolplaat aan. Je kan dit testen (niet echt relevant op dit moment) door de losse woofer aan de korf vast te houden met één hand en met je andere hand met de muis tegen de magneet "aanstompen". Als je dan een geluid als "trrrrr" hoort weet je dat het losse spoeldraden zijn. Is overigens wel te repareren, maar gezien de prijs van de drivers niet waard. :)
Take it or lease it

erik s.

Quote from: Interficior on April 27, 2015, 12:04:24
Wat ook kan is dat door de hitte wat spoelwikkelingen losraken van de spoeldrager. Deze losse wikkelingen schrapen dan tegen de poolplaat aan. Je kan dit testen (niet echt relevant op dit moment) door de losse woofer aan de korf vast te houden met één hand en met je andere hand met de muis tegen de magneet "aanstompen". Als je dan een geluid als "trrrrr" hoort weet je dat het losse spoeldraden zijn. Is overigens wel te repareren, maar gezien de prijs van de drivers niet waard. :)
helemaal correct, dank je voor de aanvulling.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

martin778

#24
Ze zijn dus degelijk overbelast geweest. Misschien was hij niet eens aanwezig toen dat voor het eerst gebeurde?
Zoals ik al schreef via PM - die GDN13/40/2 kunnen niet veel hebben en het kan zelfs het geval zijn dat de lijm ergens heeft losgelaten.
Toendertijd zijn er gewoon fabrieksnieuwe woofers in gezet.

Je mag de conus van een woofer indrukken maar nooit met je vingers aan de zijkant van de conus drukken want dan gaat hij altijd schrapen.
Het moet of met 1 vinger in het midden maar dan moet je uitkijken dat je de stofkap niet indrukt of met 3 vingers rondom de stofkap.

De filters zijn doodsimpel bij de Mite's maar je zou het kunnen proberen om de woofers om te wisselen.

Ook belangrijk - de 13/40 kent meerdere uitvoeringen!!! Er is ook een "13/40" zonder /2 maar het is een totaal andere speaker.