Eigen zelfbouw NAS met apps en os

Started by ikkeenjij36, April 14, 2015, 19:54:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ikkeenjij36

Hallo wou hier even mijn eigen zelfbouw nas plaatsen.
Ook gelijk als een discussie topic over gratis thuis nas os en meer.
Zelf heb ik een nas die draait op xpenology met alle apps en gemak van een synology nas en het werkt super nu.
Foto's zal ik vandaag of morgen nog even proberen te plaatsen.
Inhoud is 8x2Tb hdd's-1x4Tb hdd-1x3Tb hdd-1x1Tb hdd en 1xoz vertex3 ssd van 60Gb.
Ik draai nu sabnzbd met sonarr headphones couchpotato en plex media server.
Na 2 jaar getobt te hebben met verschillende os'en zoals zfsguru freenas enz. zeg maar alles wat er vrij te gebruiken en te vinden is op het net nu eindelijk tevreden.
Na gisteren heb ik ook een scriptje draaien wat de nzb status doorgeeft aan mijn indexer.
Ik werk met een prive/betaalde indexer omdat daar de community echt super is en via hun ook geweldig geholpen ben met het script enz.
Graag zou ik hier meer mensen spreken om een beetje te kletsen over deze dingen en gedachten wisselen hierover.
Op dit moment wordt mijn verbinding van 200Mb/s vol getrokken door mijn nas.
Laat wat van je oren en voor diegenen die ermee willen beginnen laat ook wat horen zoadat we je verder kunnen helpen of naar de juiste fora door kunnen sturen.
Groeten ikkeenjij36
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

jaco

Ik heb weinig problemen met ZFSGuru gehad, en die er wel waren met hulp van mensen van tweakers.net op kunnen lossen.

Ik betaal niets voor een closed forum waar ik links naar nzb's vandaan haal, en die laat ik mijn pc downloaden. Die hebben een leden stop omdat er te veel lamers waren die de zaak naar spotnet lekken om hun Eigen ego te strelen of meer veren in hun reet te krijgen of vul zelf maar in..

Ik weet niets van aardappels die op banken zitten, maar denk niet dat ik alles op een NAS zou willen regelen. Ding is voor opslag en verder niet. Hou dat liever stabiel, dus een file systeem wat modern is en niet een achterhaald systeem als NTFS, EXT3 met kans op bitrot.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ikkeenjij36

Hoi jaco leuk dat je reageert.
Ja im kan het wel met je eens zijn dat een nas niet voor alles is.
Ik ben echter blij dat ik nu een goed deaaiende heb op deze manier.
Ook ik ben gecharmeerd van zfsguru,als de nieuwe versie er is ga ik hem wel uit proberen op mijn nieuwe samsung evo850 ssd om te kijken of mijn probleem toch niet mijn ouwe ocz vertex3 ssd was/is.
Voorlopig dus nog even blijven bij xpenology.
En als t een beetje meezit worden morgen mijn problemen met mijn upc/ziggo mail ook opgelost en kan ik ook de mailseever goed gaan draaien.
Zo ontdekken we steeds meer mogelijkheden.
Ook een beginnend zelfbouwer?
Stel hier je vragen maar en dan gaan we proberen om je te helpen.
@jaco als je een invite wil ban mijn indexer doe maar even een pm.
Ik ben over deze nu super tevreden.
Heb nu een life pass en ook series van zeg 6/7 jaar geleden zijn er nog steeds te vinden.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

jaco

Ik heb geen hulp nodig voor bouwen.. Maar 1 keer een complete pc gekocht en alles verder zelf gebouwd.

Veel web forums waar goede voorbeelden staan. Het is vrij simpel als je het budget ervoor hebt. Supermicro moederbord, Seasonic voeding, geheugen van de compability list en een CPU die pas bij wat je er mee wilt qua load.
SSD is wat anders maar ook daar kun je op tweakers genoeg over vinden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Als je kijkt naar pro servers hebben die altijd toch wat andere pc hardware dan gewone pc's.
Opvallend is bijvoorbeeld het verschil in processoren, in de servers zitten meestal Xeons.
Wat is daar nu de reden voor wat maakt een Xeon beter dan een i7 ? En als je een zelfbouw NAS puur voor storage wilt bouwen is zo'n servermoederbord met Xeon te verkiezen boven een standaard moederbord met i5/i7 processor?

jaco

Xeon heeft dubbel zo veel L3 cache dan een i7.
Is helaas iets duurder
Leverbaar metl 12 cores, i7 met 8, als je een pizzabox wilt bouwen als esxi server voor tig vm's kan het handig zijn.
Sommige Xeon modellen zijn voor multi processor geschikt.
Xeon e5 en e7 kun je veel meer ram mee gebruiken, 64 of 128 of 256 GB
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

 Maar als je dus een NAS puur voor opslag wilt gebruiken? Heb je dan iets aan zon Xeon plus serverboard? Of gebruikt deze slechts een core?

road rebel

#7
Xeon-moederborden hebben meer ram- channels (4 ipv 2) en ecc-ram (stabieler). Je kiest dus een xeon-platoform als je 1) meer betrouwbaarheid en 2) een hogere multicore werkload hebt of hogere I/O nodig. Voor de huis tuin en keuken server met wat HD films en wat gedownload heb je dat niet nodig, bij virtualisatie en CAE is dat een ander verhaal.
Sterker: in veel gevallen heb je als particulier hogere prestaties met een i7 dan met een Xeon. En al helemaal eens je kijkt naar prestatie/verbruik (TDP)

XtrmB

Hier ook een zelfbouw nas op basis van Xpenology. Waar ik nu tegen aanloop is dat mijn failed downloads niet opnieuw worden ingeladen vanuit een andere bron. Dit doe ik met behulp van Potato en Sickbeard. Ook series krijg niet goed gedownload. Dit doe ik dus gewoon weer handmatig.

Ik heb een gedeelde nzb map op mijn server gelinkt aan mijn google drive en kan dus vanaf mijn phone zo de nzb bestanden inladen. Hiermee voorkom ik www acces van de server.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

ikkeenjij36

Quote from: road rebel on April 16, 2015, 08:55:57
Xeon-moederborden hebben meer ram- channels (4 ipv 2) en ecc-ram (stabieler). Je kiest dus een xeon-platoform als je 1) meer betrouwbaarheid en 2) een hogere multicore werkload hebt of hogere I/O nodig. Voor de huis tuin en keuken server met wat HD films en wat gedownload heb je dat niet nodig, bij virtualisatie en CAE is dat een ander verhaal.
Sterker: in veel gevallen heb je als particulier hogere prestaties met een i7 dan met een Xeon. En al helemaal eens je kijkt naar prestatie/verbruik (TDP)
Eens +1.
Daarom heb ik zoals gezegd mijn ouwe pc die niet meer gebruikt werd omgebouwd tot nas door enkel andere kast te kopen en wat hdd's er extra in te zetten en heb ik toch mijn eigen DIY nas.
Voor mij is het om wat te dl media opslaan en wat kleine andere dingentjes die je met een bv.syno ook kan.
Vm's enzovoort wordt mij te ingewikkeld en heb ik geen interesse in.
Ik en de rest van mijn familie kunnen nu zo mooi gebruikmaken door heel het huis van alle media die we hebben en overal op onze apparaten bekijken.
Tegenwoordig zijn/worden alle apparaten smart en in het thuisnetwerk  verbonden en vanaf vandaag is er een 2e rpi model2 bijgekomen voor op mijn dochter haar kamer.
Toch vindt ik het leuk om hier gewoon met jullie over door te kletsen want het blijft een leuk onderwerp om over van gedachten te wisselen en misschien andere mensen helpen om er ook mee te beginnen.
Ik ben er van overtuigd dat zelfbouw goedkoper/meer brengt als de producten die in de winkels te koop zijn hoewel dat ook gewoon goeie apparaten(kunnen)zijn.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ikkeenjij36

Quote from: XtrmB on April 16, 2015, 10:03:19
Hier ook een zelfbouw nas op basis van Xpenology. Waar ik nu tegen aanloop is dat mijn failed downloads niet opnieuw worden ingeladen vanuit een andere bron. Dit doe ik met behulp van Potato en Sickbeard. Ook series krijg niet goed gedownload. Dit doe ik dus gewoon weer handmatig.

Ik heb een gedeelde nzb map op mijn server gelinkt aan mijn google drive en kan dus vanaf mijn phone zo de nzb bestanden inladen. Hiermee voorkom ik www acces van de server.
MM ok das wel vreemd iets,ik ben sinds eergisteren overgestapt naar sonarr die failed downloads handling ingebouwd heb.
Ik was eerst grote fan van sickrage maar nu toch wel fijn blij met sonarr,zeker op xpenology.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

road rebel

#11
Ik zal wanneer ik tijd heb eens kijken naar xpenology. Worden alle cpu's ondersteund? Een forumgenoot had me vorig jaar gewezen op de prijs-kwaliteitverhouding van de HP microservers.

jaco

Quote from: Kjelt on April 15, 2015, 22:37:07
Maar als je dus een NAS puur voor opslag wilt gebruiken? Heb je dan iets aan zon Xeon plus serverboard? Of gebruikt deze slechts een core?
Een pentium heeft ook al 2 cores. Een i3 2 met hyperthreading volgens mij. Een i5 heeft 4 cores, en een i7 ook.
Een Xeon E3 heeft er ook 4. Xeon E5 heeft 4 cores met 4 hyper threading, tot 14 cores 28 threads aan toe..

FreeBSD gebruikt netjes multi core. Als ik full speed copy op 10 GE doe is de web interface nog goed te bereiken en kan ik ook naar een andere pool gewoon data met smb schuiven met normale snelheid over een andere interface. Je ziet met het "top" commando netjes de processen over de processoren verdeeld worden.
Als ik een pipe maak met zfs read naar mbuffer zie je dat op 2 cpu's lopen.

Wel heeft een i3 een hogere kloksnelheid per core dan een even dure (of duurdere) Xeon E3. Als je iets hebt wat single core is en afhangkelijk van de kloksnelheid kun je beter een i3 nemen.

Ik heb een hekel aan dingen die niet reageren omdat ze druk met iets bezig zijn, dus ik heb overall een Xeon E3 in gezet. Een gui moet het gewoon doen..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: jaco on April 16, 2015, 15:01:02
Ik heb een hekel aan dingen die niet reageren omdat ze druk met iets bezig zijn, dus ik heb overall een Xeon E3 in gezet. Een gui moet het gewoon doen..
Heb je ergens alle onderdelen van jouw nas setup al gepost?

jaco

#14
ja op tweakers.net
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

XtrmB

Kleine microserver van hp staan.. doet het ook prima hoor ;)
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

jaco

Die HP servers hebben ook ECC ram, prima dingen. Als je niet meer hdd's wilt hebben dan erin passen kun je je daar geen buil aan vallen volgens mij.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

XtrmB

er zitten er nu 8 aan, dat is voorlopig wel even genoeg  :hehe:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

ikkeenjij36

Zo vanmiddag nog even bij de pc boer langs geweest.
Nog maar even 2x4Tb wd red'erbij gezet en een nieuwe ssd voor os erbij ook.
Nu zit mijn kast vol en wacht ik het gewoon even af,laatste mogelijkheid is om er nog een hdd cage bij te zetten met 4 hdd's maar dan is het echt klaar.
Nu met mijn setup happy en kijken of erop de nieuwe ssd het os zfsguru stabiel blijft draaien zonder dingen te doen behalve het os.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Kjelt

Quote from: jaco on April 16, 2015, 15:53:12
ja op tweakers.net (usernaam jacovn)
Mooi systeem had hem bij jou zien staan. Was dat van rivier en zit er dan al een mobo in of hoe wordt dat geleverd ? Zie trouwens die kast niet meer staan bij rivier.  ???

Robbo

Xpenology kende ik nog niet.  Ik draai sinds kort met ZFSGuru.  Bevalt prima. Binnenkort nog eens kijken naar link aggregation.  Voorheen Unraid gebruikt.

jaco

Quote from: Kjelt on April 16, 2015, 17:12:48
Mooi systeem had hem bij jou zien staan. Was dat van rivier en zit er dan al een mobo in of hoe wordt dat geleverd ? Zie trouwens die kast niet meer staan bij rivier.  ???
Nee er zit geen moederbord standaard in die kast. Ook geen voeding..
Wel 20 of 24 hot swap drive bays. Als je die los koop is het 100€ voor 4 hdds over het algemeen.
Voeding moet aantal hdds aankunnen bij spinup, als het 1 keer draait valt gebruik mee.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ikkeenjij36

Quote from: Robbo on April 16, 2015, 17:29:57
Xpenology kende ik nog niet.  Ik draai sinds kort met ZFSGuru.  Bevalt prima. Binnenkort nog eens kijken naar link aggregation.  Voorheen Unraid gebruikt.
Hoi ik heb ook geprobeerd met zfsguru en hoewel het in het begin altijd liep als een trein ging het elke keer mis,nu ga ik het nog eens proberen maar even op een andere ssd en standalone en even paar keer booten met de hand.als main nog steeds xpenology en dat driiat bij mij stabieler maar zfsguru is gewoon een mooi project en als ze met de nieuwe versie uitkomen ben ik erg benieuwd hoe dat loopt.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Bart_M

Quote from: Robbo on April 16, 2015, 17:29:57
Xpenology kende ik nog niet.  Ik draai sinds kort met ZFSGuru.  Bevalt prima. Binnenkort nog eens kijken naar link aggregation.  Voorheen Unraid gebruikt.

Waarom ben je overgestapt?

jaco

Omdat unraid zuigt natuurlijk. a$$hols ontwikkelaar, slecht file systeem.

Opeens wist hij het: ZFS
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm