Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pinda13

#575
Met wat hulp van anderen het volgende bedacht. Aangezien het allemaal bij elkaar behoorlijk prijzig werd, ga ik het anders doen. We zaten op gegeven moment al op mundorf Supreme weerstanden, 4x 10uf Jantzen superior z icm die jantzen alu na het belangrijkste deel van audio note te hebben voorzien. Dus de componenten wederom onder de loep genomen en heb ik gekozen om het gefaseerd te gaan bouwen.
Dus audio note is Jantzen alu geworden en de plek waar Jantzen superior z kwam, wordt nu toch de wima mkp10. Weerstanden ga ik veranderen in de caddock, Dale en mcap mox dit blijft hetzelfde zoals eerst bedacht. De coils blijven en worden later vervangen in wax coils en evt later andere caps, maar voor nu hoop ik al op een betere upgrade.

Aangezien ik dus nog wel even aan het sleutelen blijf aan het filter, heb ik besloten om deze extern in apart kastje te stoppen. Dit alles moet goed de ruimte hebben (ook ivm plaatsing van de coils ;)) zo heb ik gekozen voor een bamboo kist met de maten 30x20x8cm. Dit kan precies over de breedte in de stand. Daarin gaan dan 2 plaatjes van 15x9 en krijgt dus het hf en lf elk hun eigen plaat met eigen terminals om gemakkelijk het filter los te halen en erbij te kunnen. Wel weer extra schakel  terminals er tussen, maar je bent volgens mij een beste jongen als je dit verschil hoort..


Volgende week eerst verhuizen en dan eens aan de knutsel! Zin in!
" no loss of fine detail "

Pinda13

#576
Quote from: dre73 on May 12, 2019, 08:26:30
Lukt het om er een schema van te maken?

Ik heb een poging gedaan om een schema te maken. Vandaag begonnen met 2 externe kastjes voor het filter. Het huidige filter uit de speaker gehaald en zo goed mogelijk bekeken en een schema gemaakt. Wat vinden jullie ervan? Aangezien de speakers bi wire zijn heb ik besloten om dit ook als filter te doen, ik heb immers genoeg ruimte in het doosje.
Verder zijn we verhuist en alles is heel huids aangekomen. Het was immers een ritje 15min met de vrachtwagen, maar toch altijd ff gedoe. We zijn bijna uit de dozen (we kwamen met 2 koffers uhh[emoji1787][emoji4]). Wat foto's zal ik zo plaatsen.

Ik kon natuurlijk weer niet wachten om aan de slag te gaan met het filter zodoende deze post.


" no loss of fine detail "

Pjotr27

Leuk die 2 losse kastjes.... handig om later nog eens mee te experimenteren.
Wat voor kabel ga je gebruiken naar je speakers toe en blijf je dan pluggen gebruiken? Je krijgt zo wel veel overgangen.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

Quote from: Pjotr27 on May 25, 2019, 16:14:45
Leuk die 2 losse kastjes.... handig om later nog eens mee te experimenteren.
Wat voor kabel ga je gebruiken naar je speakers toe en blijf je dan pluggen gebruiken? Je krijgt zo wel veel overgangen.

Alles dezelfde speakerkabel idd of het geluidstechnisch iets oplevert weet ik niet, maar wel voor het gevoel beter. En die overgangen, dat vond ik zelf ook hoor, maar tja zoals ik al eerder aangaf kan je imo dat verschil niet horen. Het verschil is meteen gesoldeerd op filter bord of via een speaker aansluiting. Stel geluid/upgraden oid dan is kwestie van kabeltje los en gaan. Elke x dan los solderen vind ik ook niet handig.
" no loss of fine detail "

dre73

Het filter lijkt zo te kloppen!

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Pinda13

Quote from: dre73 on May 25, 2019, 16:52:36
Het filter lijkt zo te kloppen!

Thanks voor het maken! Idd ik doe dan laag en hoog apart (wel vanuit 1 input) dus hetzelfde idd. Ik ga eens ff wat proef leggen.
" no loss of fine detail "

Pinda13

#581
Zoiets..

Wat ruimte voor wax coil gelaten
" no loss of fine detail "

dre73

Komt die Caddock nog op een koelplaatje?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Pinda13

Quote from: dre73 on May 25, 2019, 17:30:29
Komt die Caddock nog op een koelplaatje?

Jup, to 220. Maar is nog onderweg dus ik wil het eerst eens zonde rproberen ik denk namelijk dat hij niet heet wordt. Dat ga ik ff testen.. En zo ja ff eronder
" no loss of fine detail "

Contour

Die eerste weerstand met het messing koelblokje, zal die de kwaliteit van het hoog niet nadelig beinvloeden? Kun je hier niet beter twee stuks Mundorf MResist of Duelund Cast parallel zetten ofzo, als je grote powerhandling nodig hebt?

Gr. Walter

Pinda13

#585
Quote from: Contour on May 25, 2019, 18:20:27
Die eerste weerstand met het messing koelblokje, zal die de kwaliteit van het hoog niet nadelig beinvloeden? Kun je hier niet beter twee stuks Mundorf MResist of Duelund Cast parallel zetten ofzo, als je grote powerhandling nodig hebt?

Gr. Walter

Schijnt een erg goede te zijn. Dale 10w dus maar genomen. Misschien later ff mresist Supreme erin oid..


Dit filter is met een bang for buck gehalte gemaakt. Dus niet meteen monster bedrag aan filter uitgeven. Zoals duelund vind ik wel veel te duur helaas. Uiteindelijk wil ik naar Jantzen superior z als 10uf en die alumen naar een mooie copper foil. Maar zoals eerder aangegeven wordt het behoorlijk kostbaar. Ik vind het leuker om op deze manier te doen, dit zal hopelijk al een verbetering geven en zo eens een component omwisselen. Mresist wel naar gekeken.. Wie weet ;)
" no loss of fine detail "

dre73

Die Wima's hebben wel wat tijd nodig voordat e helemaal open gaan klinken,dus niet gelijk afschieten. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Pinda13

Quote from: dre73 on May 25, 2019, 18:35:49
Die Wima's hebben wel wat tijd nodig voordat e helemaal open gaan klinken,dus niet gelijk afschieten. :D

Haha klopt daar kwam ik met m'n vorige speaker achter. Ws beetje so so.. Maar uiteindelijk verrassend goed voor het geld.
" no loss of fine detail "

Pinda13

De kastje vandaag gesoldeerd, kabeltjes gemaakt en aangesloten. Holy shit dit klonk echt niet ok. 1 wirwar van van alles en een soepzooitje. Maar hoe kon dat dan? Toch maar de Dale en die Caddock vervangen voor de standaard 5w wat op oude filter zat. En verdomd na dit kleine ingreepje was het geluid terug. Wel wat frisser dan de vorige filter, maar is ook logisch, die wimas moeten nog ff inspelen. Maar eindelijk weer ruimte, groots etc. Wat dan zo'n weerstand kan doen. Nu weet ik niet welke het was of de Dale of de caddock. Maar het verschil in 10w en 30w vind ik teveel dus ik heb nu 10w mundorf moxje voor 6r8 besteld en voor de 20r een 10w mills, deze was verder op 20r niet te krijgen in ander merk. Misschien als ik over 2 maandjes in nl ben de Supreme mundorf maar halen. Hier zijn ze te duur aangezien het om import gaat.

Benieuwd wat die mills en de rest "alles hetzelfde" gaat doen..
" no loss of fine detail "

Contour

Vreemd, weet je zeker dat je dezelfde waardes had?

Gr. Walter

Pinda13

#590
Quote from: Contour on May 26, 2019, 13:35:50
Vreemd, weet je zeker dat je dezelfde waardes had?

Gr. Walter

Jup alles van te voren nagemeten met lcr meter. Het klonk echt als een zooitje. Het hoog bedoel ik dan.

Ik vind/vond het ook echt vreemd, gelukkig was het snel ff wisselen. De caddock en Dale gemeten en was niks mis mee, wat zou het dan nog kunnen zijn? Caddock werd ook niet warm oid en heb ff flink luid gespeeld.. Ach het klinkt iig weer goed. Er is veel meer detail bij gekomen, achtergrond wat naar voren alleen gaat dit wat ten koste van de swing/muzikaliteit. Dus ff tijdje spelen en kijken wat het doet..
" no loss of fine detail "

Contour

Had je niet ergens sluiting gecreeerd ofzo?

Pinda13

#592
Quote from: Contour on May 26, 2019, 13:43:59
Had je niet ergens sluiting gecreeerd ofzo?

Die Caddock en Dale waren trouwens 2dehands. Ik had alleen ohm gemeten. Misschien daarin iets?

Check check dubbel check. Niks gevonden. Dan is het wle heel toevallig dat het bij die 2 onderdelen dan zaten idd..
" no loss of fine detail "

Contour

Anders is het bijna niet te verklaren, heb je een foto hoe het nu zit, na solderen?

Pinda13

Quote from: Contour on May 26, 2019, 13:47:35
Anders is het bijna niet te verklaren, heb je een foto hoe het nu zit, na solderen?
Niet van huidige maar met Dale en caddock vervangen voor de huidige 5w 6r8 en 20r. En blutack op in/outputs..

Verstuurd vanaf mijn EVR-L29 met Tapatalk

" no loss of fine detail "

Contour

Ik weet het niet, zou het te maken met de printplaat waar de messing Dale kortsluiting op maakt ofzo?

Pinda13

#596
Quote from: Contour on May 26, 2019, 13:57:28
Ik weet het niet, zou het te maken met de printplaat waar de messing Dale kortsluiting op maakt ofzo?

Hmm misschien? Maar die staan niet in verbinding. Is meer ingelegd zodat het hele filter er makkelijker uitgehaald kan worden en beter houdt dan hout mbt blutack. Pvc lijmen wisselen is wat lastig.. Ik heb geen 1 contact aan de vloer vast gemaakt. De caddock zou wat kunnen raken.. Blijft gek heh..

Eens zien wat die nieuwen doen.
" no loss of fine detail "

Contour

Nou ik zou toch proberen te kijken waar de fout zit, ook al heb je nu een tijdelijke fix...

Pinda13

Quote from: Contour on May 26, 2019, 14:03:45
Nou ik zou toch proberen te kijken waar de fout zit, ook al heb je nu een tijdelijke fix...

Maar waar heh. Iig die 2 weerstanden ff bekijken, daar zal iets mee zijn want die verwisseld en geluid weer normaal, zo denk ik dan weer..
" no loss of fine detail "

Contour

Is dit op beide kanalen, of bij 1 speaker?