Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tjeb

Kijk zo wordt je iedere dag weer wijzer.. :)

Maar klopt het dan dat de aardlek uberhaubt niet werkt als er een scheidingstrafo is toegepast en zou je dan secundair niet beter een eigen zwevende aarde met daarbij weer aardlek moeten creeren?

Kingpin

#501
Quote from: Tjeb on March 24, 2019, 07:07:51
Maar klopt het dan dat de aardlek uberhaubt niet werkt als er een scheidingstrafo is toegepast en zou je dan secundair niet beter een eigen zwevende aarde met daarbij weer aardlek moeten creeren?
Bij voltages groter dan 50Vac (even uit m'n hoofd) wordt er een isolatiebewakingsrelais geplaatst (dat is geen aardlek).
In bovenstaande scheidingstrafo is dit niet toegepast, maar wel aarding op de inlets aangesloten.
Dat betekend dat wanneer er een verbruiker aangesloten wordt waarbij ook de randaarde is aangesloten je in het ongunstigste geval zeer gevaarlijke situaties creëert.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tjeb


Pinda13

Quote from: Kingpin on March 24, 2019, 10:55:52
Bij voltages groter dan 50Vac (even uit m'n hoofd) wordt er een isolatiebewakingsrelais geplaatst (dat is geen aardlek).
In bovenstaande scheidingstrafo is dit niet toegepast, maar wel aarding op de inlets aangesloten.
Dat betekend dat wanneer er een verbruiker aangesloten wordt waarbij ook de randaarde is aangesloten je in het ongunstigste geval zeer gevaarlijke situaties creëert.

Ik zal de bouwer eens vragen hoe dat met die isolation inlets zit tov de gewone waar de aarde naar iec gaat.
" no loss of fine detail "

Kingpin

Quote from: Pinda13 on March 24, 2019, 13:16:07
Ik zal de bouwer eens vragen hoe dat met die isolation inlets zit tov de gewone waar de aarde naar iec gaat.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, let me know.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#505
Quote from: Kingpin on March 24, 2019, 14:00:36
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, let me know.

Het volgende dus: "It goes to the center tap of the transformer and to output socket ground pin". Dus secundair naar iec pin en de primaire naar de iec pin. Komen elkaar dus tegen bij output iec ground pin. "It is called balanced isolation" ..

Wat dan nu het verschil is tussen de "rechtstreeks naar iec" en eerst door naar trafo; geen idee. Maar als goed klinkt[emoji1787][emoji3]

Toch nieuwsgierig en wederom gevraagd waar dan de kabel loopt. Want die zie ik zo niet, maar kan niet in zicht van foto zijn. Deze nu naar bouwer gestuurd. Ben benieuwd :
" no loss of fine detail "

Ralf67


Kingpin

Quote from: Pinda13 on March 24, 2019, 17:02:30
Het volgende dus: "It goes to the center tap of the transformer and to output socket ground pin". Dus secundair naar iec pin en de primaire naar de iec pin. Komen elkaar dus tegen bij output iec ground pin. "It is called balanced isolation" ..
Weinig 'isolation' aan dus ;)
Ze hebben de nulaftakking van de secundaire kant aan aarde gelegt (en dus doorverbonden met de aarde inlets).
Zelfde aarde dus als aan de primaire kant.
Qua veiligheid blijft het dus hetzelfde. Nu zul je daar 99.99% geen last van hebben zolang je er niet aan gaat sleutelen als er een defect optreed.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

Quote from: Ralf67 on March 24, 2019, 18:32:59
Kabeltje vergeten  :D

Haha nou idd xD.. Mare case is grounded zodoende kan de aarde "weg" ipv kabel gebruikt.
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: Kingpin on March 24, 2019, 21:00:35
Weinig 'isolation' aan dus ;)
Ze hebben de nulaftakking van de secundaire kant aan aarde gelegt (en dus doorverbonden met de aarde inlets).
Zelfde aarde dus als aan de primaire kant.
Qua veiligheid blijft het dus hetzelfde. Nu zul je daar 99.99% geen last van hebben zolang je er niet aan gaat sleutelen als er een defect optreed.

Nulaftakking? Deze Nulaftakking komt niet in aanraking van de aarde zoals je kan zien op de foto? Bedoel je dat? Secundaire loopt van inlets naar iec een zwart kabeltje dus dat is de gewone manier zeg maar. De andere inlets gaan naar center tap en deze is dmv de case weer geaard. Lijkt Joost wel..
" no loss of fine detail "

Kingpin

#510
"The center tab of the transformer" betekend niet het midden van de transformator (bevestigingsschroef) zoals jij hebt getekend, maar de nulaftakking aan de secundaire kant.



Dus in het ongunstigste geval staat er bij een defect geen 230V op, maar de helft van de aangesloten spanning aan de primaire kant, dus ongeveer 115V.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#511
Quote from: Kingpin on March 25, 2019, 07:09:18
"The center tab of the transformer" betekend niet het midden van de transformator (bevestigingsschroef) zoals jij hebt getekend, maar de nulaftakking aan de secundaire kant.



Dus in het ongunstigste geval staat er bij een defect geen 230V op, maar de helft van de aangesloten spanning aan de primaire kant, dus ongeveer 115V.

Aha het maakt het iets duidelijker maar nog niet helemaal. Ik heb er ook niet voor geleerd. Zoals je zei 99.99% als je niet gaat sleutelen en dat ben ik inderdaad niet van plan. Laatste dan; ik heb de bouwer ook gevraagd waar de ground dan via gaat naar iec ground pin en geeft hij aan "It is through the socket screw and case and case is grounded". Dus dan niet die grote schroef maar andere? Of wel die bevestigingschroef maar is het daarvoor die nulaftakking en dan..
" no loss of fine detail "

Kingpin

#512
Quote from: Pinda13 on March 25, 2019, 10:09:14
... "It is through the socket screw and case and case is grounded".
Hoop niet dat hij de bevestigingsschroef van de trafo bedoelt, want dat kan zeer grote aardlusstromen veroorzaken!
Maar zoals ik het zie zitten alle aardedraden gewoon aan elkaar (primair en secundair).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#513
Quote from: Kingpin on March 25, 2019, 13:08:16
Hoop niet dat hij de bevestigingsschroef van de trafo bedoelt, want dat kan zeer grote aardlusstromen veroorzaken!
Maar zoals ik het zie zitten alle aardedraden gewoon aan elkaar (primair en secundair).

Ik heb je foto voorgelegd aan hem en klopt zoals je aangaf. ''The center tab of the transformer is dus nulaftakking, grappig weet ik dat ook weer. Die schroef was mijn verkeerde interpretatie en heeft hij het inderdaad niet over, hij bedoelde de socket/verdeelding voor de trafo.

......opgelossttt
" no loss of fine detail "

Pinda13

#514
Weer een eventuele aankoop update. Ik krijg zo nu en dan last van dat vervelende upgraderitus en aangezien ik elke week wel een nieuwsgierig en jaloersmakend audio gerelateerde advertentie langs zie komen op de grootste online winkelketen (jd.com, taobao etc) ben ik geïnteresseerd in de volgende speaker. Namelijk de oatlon coaxial 12 of 15. Het is een ontwerp gejat van tannoy met een 12" of 15 "speaker unit met bijbehorende tweeter. Alnico magneet, paper conus en het geheel ziet er zeer solide uit en erg mooi gebouwd ook. Ze maken zelf reclame als tegenhanger van de tannoy canterbury haha tja Chinezen gaan gauw all the way en dan voor stuk minder geld dan tannoy ervoor vraagt. Natuurlijk moet het ergens zitten, maar het feit dat de speaker unit in Denmark wordt gefabriceerd geeft wel een goed gevoel. Kasten zijn in ieder geval niet van waaibomenhout en zoals gezegd wordt er geen prijs gevraagd zoals die van tannoy, maar voor de Chinese begrippen nog steeds onbetaalbaar. Ik zit momenteel te dubben of ik de 12" of de 15" neem. Ik wou altijd al eens x zoiets proberen en hebben en ik hoop dat de combinatie met mijn buizenversterker een gouden is. Dat weet je pas wanneer je gaat luisteren, maar de fabriek staat in guangzhou en dat is helaas te ver weg. Nu houd ik wel van een gokje dus eens over nadenken en ben zeer benieuwd naar jullie meningen. Ik ben al na wat speurwerk op het interne filter gekomen van de 2014 versies. Inmiddels is hij 3 x onder handen genomen en is het nu een MK3 versie. Dwz dat de tweeter ander kleurtje heeft gekregen, iets luxere uitstraling qua hout en inmiddels ook voorzien van biwire aansluitingen. Het filter ga ik waarschijnlijk wel upgraden als het dat interne filter nog is.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 12" aangezien de 15" zo enorm freaking groot zijn, namelijk 52cm breed en 50 diep. De hoogte maakt ons niet zoveel uit. Mijn vrouw vind de 15" mooier, maar ik kan ze simpel niet makkelijk kwijt qua ruimte. De 12" zijn als het ware harbeth formaat met 40 en 30 diep. Met bijbehorende standaards..

Oatlon maakt ook de bekende b&w lookalikes met de bekende kevlar units.

Owja en natuurlijk over nagedacht hoe dat terug moet naar NL, waarschijnlijk met de snelheid en nieuwsgierigheid naar mooie en kwalitatief goede producten zou er aan het einde van dit traject een container worden geregeld en de spullen dus verscheept worden naar NL.

Wat foto's van de 2 speakers:

" no loss of fine detail "

Xander32

Zien er niet gek uit, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen (afwerking en uiteraard het presteren).
Heb je het 'origineel' uitvoerig beluisterd zodat je ook kan vergelijken?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

#516
Quote from: Xander32 on April 28, 2019, 10:33:12
Zien er niet gek uit, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen (afwerking en uiteraard het presteren).
Heb je het 'origineel' uitvoerig beluisterd zodat je ook kan vergelijken?

Dat vind ik dus ook, en ook dus reuze benieuwd hoe het geheel eruit komt te zien en klinkt. De overige tannoy weleens op beurzen gehoord en dat is me altijd bijgebleven. De alnico/prestige versies heb ik het dan over. Nu is dat altijd anders dan thuis  :tounge: maar vond ik toen fantastisch klinken!
" no loss of fine detail "

Pjotr27

Heel mooi.....in wat voor prijsklasse moet je dit inschatten?
Het ziet er goed uit, maar jammer genoeg kan je niet eerst luisteren.
Dat zou voor mij toch wel een 1e vereiste zijn.
Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

#518
Quote from: Pjotr27 on April 28, 2019, 10:43:10
Heel mooi.....in wat voor prijsklasse moet je dit inschatten?
Het ziet er goed uit, maar jammer genoeg kan je niet eerst luisteren.
Dat zou voor mij toch wel een 1e vereiste zijn.
Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen!

Dat blijft altijd lastig te zeggen, wil je ze in nl hebben dan komt er natuurlijk giga veel meer kosten bij. Maar dit neem ik voor lief en zie ik later wel. Hier kosten ze rond de 2k euro en blijft een hoop natuurlijk voor zo ff testen. Maar wou altijd al zoiets hebben en de kwaliteit zie ik steeds beter worden hier. Wat wel 1 geluk is, ze zijn wanneer ze echt rubbish zijn ook zo weer terug gestuurd voor klein bedrag, alleen service en communicatie is niet hun sterkste punt van chinezen..



Puur qua looks waar zou je voorkeur naar uitgaan? Winkelier gaf aan dat de 15 echt wel stapje meer ruimtelijkheid heeft dan de 12. Maar tja ik denk dus zelf dat die 12 al fantastisch klinkt. En ze zijn nu eenmaal makkelijker te plaatsen in een ruimte..
" no loss of fine detail "

Xander32

De 15" ziet er meer homogeen uit. Nadeel is diens omvang en de baspoorten aan de achterzijde (Tannoy plaatst deze bijna altijd aan de voorzijde in de Prestige). De 15" zal wellicht wat meer klankkleur kennen t.o.v. de 12", die laatste zal wellicht wat sneller, droger spelen. Aannames.
En zonder de exacte afmetingen te weten, ogen beide kasten relatief klein t.o.v. de gebruikte drivers.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

#520
Quote from: Xander32 on April 28, 2019, 11:15:08
De 15" ziet er meer homogeen uit. Nadeel is diens omvang en de baspoorten aan de achterzijde (Tannoy plaatst deze bijna altijd aan de voorzijde in de Prestige). De 15" zal wellicht wat meer klankkleur kennen t.o.v. de 12", die laatste zal wellicht wat sneller, droger spelen. Aannames.
En zonder de exacte afmetingen te weten, ogen beide kasten relatief klein t.o.v. de gebruikte drivers.

thanks voor je reactie, met dat basspoort heb ik het ook liever aan de voorkant inderdaad. Afmetingen heb ik:

de 12:
speaker zelf is 40x32x60cm de tripod is 40x32x45cm.

de 15:
speaker is 52x50x107cm

Waarbij de 15 dus in mijn ogen huge is. Heb de canterbury afmetingen ook bij gepakt en die is weliswaar met zijn 68cm breder, maar dus wel minder diep. Denk dat het wel aardig hetzelfde is.
" no loss of fine detail "

Contour

Ik zou zeker de 15 inch nemen, in navolging van de beste Tannoys.

Gr. Walter

Xander32

Wat is jouw definitie van " beste Tannoys"?
Waarop is deze gebaseerd?

Quote from: Contour on April 28, 2019, 11:24:28
Ik zou zeker de 15 inch nemen, in navolging van de beste Tannoys.

Gr. Walter
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pjotr27

Ik ook, de 12 inch heeft een erg kleine kast voor het formaat speakerunits. Iets zegt me dat dit niet klopt.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

Quote from: Contour on April 28, 2019, 11:24:28
Ik zou zeker de 15 inch nemen, in navolging van de beste Tannoys.

Gr. Walter

Moet wel toepasbaar zijn in de ruimte. En zijn nou niet kleine dingetjes die je ff weg ebt in ruimte. Kan ook juist tegenovergestelde effect hebben. Zoals Xander al zegt vind ik die basspoort aan de voorkant ook beter.. Maar aan andere kant 15'' komt dichtste bij die canterbury idee inderdaad..
" no loss of fine detail "