Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pinda13

#850
De silver 10 met hun behuizing kasten van lii audio zijn al een tijdje geleden hier ontvangen en kan d'r kort over zijn; wat een ongelofelijke lekker spelende speakers. De S6, kleiner broertje van de s10, is al erg goed, warme klank, uiterst muzikaal, maar miste wat in ruimtelijk en groots spelen. Deze s10 maakt dat helemaal goed en combineert dit met een enorm rete strak laag! Wow! Dit laag is ongekend goed, ik heb scanspeaks units gehad die bekend stonden om hun laag, nou dit is pas strak laag. Dit vergelijk ik met een svs sub die ik heb gehad zo laag. Vrachtwagen langsrijden laag  :laugh: haha.. Dit moet wel in je ruimte passen en de unit lijkt helemaal niet zo enorm te bewegen of trillingen te veroorzaken, waarschijnlijk door deze kast die ze hebben gemaakt en gebruiken is het 1 geheel. Die kasten zijn ook echt niet klein, toen ze binnen kwamen moest ik wel ff wennen haha.. Maten zijn 115cm hoog, 60 breed en 50 diep. Heftige shit.. Ik vond de fostex al groot.
Dus deze silver reeks units; ik hou d'r van. Zo super muzikaal en past perfect bij een buizenamp naar mijn idee. De s6 is 96db en de s10 is 99db, mijn 2a3 amp laat ze fantastisch zingen. Ik heb na een tijdje wel de terminals en interne bekabeling van de s10 vervangen, want de gebruikte waren van slechte kwaliteit. Dit veranderde het laag zelfs nog een beetje, perfect voor in mijn ruimte. De s10 blijven, ik ben er heel erg blij mee en beleef muziek op een hele fijne manier met deze set. Ik verander hier en daar nog weleens een cap zoals in mijn voeding, buizenamp, dac om te kijken welke cap het beste bij mn smaak past en verder keer op keer genieten. Fantastisch..

OH en de amp komt ook echt los, super blij mee, er komt nog een replacement pt270 trafo om te kijken of die minder vibratie/geluid heeft binnenin. Ws door verzending is d'r toch iets misschien los geraakt. Contact met hashimoto over gehad en wordt netjes opgelost onder de garantie.

" no loss of fine detail "

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Kingpin

Prachtig, erg mooi inderdaad  :worship:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#854
Quote from: Kingpin on June  3, 2021, 16:10:29
Prachtig, erg mooi inderdaad  :worship:
Quote from: Marco66 on June  3, 2021, 15:41:11
Bijzonder fraaie speakers!
Quote from: i2Paq on June  3, 2021, 15:28:01
Wat mooi zeg!  :wub:

Bedankt! Ja absoluut, moest even wennen, this wat chinees achtig met het goud maar het lak en motief van hout vind ik super. Hier nog een foto van de achterkant. Soort half open baffle idee. Het gebruikte materiaal is marine plywood met flink wat lagen lak erover wat ik heb begrepen. Maar kan je ook wel zien ghehe
" no loss of fine detail "

Rob_Dingen

Zit er totaal geen demping in?
Je moet altijd voorzichtig zijn met beschrijvingen in het laag.
Voor 80% van het laag wat je hoort word veroorzaakt door plaatsing en ruimte.
Als deze speaker bijvoorbeeld wat minder laag heeft als de Scan-Speak die je had kan dat resulteren in minder problemen met de ruimte waardoor het uiteindelijk beter klinkt.

Rob

Tabcam

Denk dat de vorm zo is om staande golven te voorkomen. Zou graag de Silver-10 beluisteren. Ben al erg blij met de Crystal-10, lijkt alsof de Silver meer hoog heeft en of ik daar blij mee zou zijn vraag ik me hu af? Ben benieuwd naar metingen ondanks dat ruimteakoestiek meeweegt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: TabCam on June  3, 2021, 18:16:18
Denk dat de vorm zo is om staande golven te voorkomen. Zou graag de Silver-10 beluisteren. Ben al erg blij met de Crystal-10, lijkt alsof de Silver meer hoog heeft en of ik daar blij mee zou zijn vraag ik me hu af? Ben benieuwd naar metingen ondanks dat ruimteakoestiek meeweegt.
Met de hoogte van de speaker heb je een staande golf als ook in de breedte en diepte en in dit geval zitten die dicht bij elkaar rond de 300Hz en de hoogte 150Hz.
Een speaker kun je met gating boven de 500Hz best betrouwbaar meten.

Rob

Pinda13

Quote from: Rob_Dingen on June  3, 2021, 16:53:13
Zit er totaal geen demping in?
Je moet altijd voorzichtig zijn met beschrijvingen in het laag.
Voor 80% van het laag wat je hoort word veroorzaakt door plaatsing en ruimte.
Als deze speaker bijvoorbeeld wat minder laag heeft als de Scan-Speak die je had kan dat resulteren in minder problemen met de ruimte waardoor het uiteindelijk beter klinkt.

Rob

Nope, geen demping: niks. En het klinkt werelds!
Ik begrijp wat je bedoelt met het omschrijven van laag, en ik zou het niet doen als ik niet zo verrasten positief was. Ik ben weliswaar niet de enige die dit zo beschrijft. In reviews en andere fora (decware bijv) heeft ze ook staan en is elke x ''blown away'' van het laag. Zoals je zegt, kijk ik met zulke aannames uit, alleen nu ik het zelf ervaar ben ik ook ''blown away''  :hehe:

Uiteraard is het afhankelijk van de ruimte, en het klinkt lekker, dus ik ben er happy mee.
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: TabCam on June  3, 2021, 18:16:18
Denk dat de vorm zo is om staande golven te voorkomen. Zou graag de Silver-10 beluisteren. Ben al erg blij met de Crystal-10, lijkt alsof de Silver meer hoog heeft en of ik daar blij mee zou zijn vraag ik me hu af? Ben benieuwd naar metingen ondanks dat ruimteakoestiek meeweegt.

Inderdaad dat beschreef Leo Zhang van lii audio ook. Ik heb de c10 niet gehoord, maar de c6 vond ik helaas echt niks. Oke ik heb deze full range gehoord zonder enige filter er in. Maar dit was ook de bedoeling, ik wou een speaker die kant en klaar is. Zonder metingen, testen etc te hoeven uit te voeren. De c6 in hun kleinere behuizing vond ik echt ruk; intercom geluid, beetje zoals je in een auto zit met ''cheap'' sound.. Pakte me niet. Op het zelfbouwforum gaf leonidas ook al aan dat de c6 met de juiste crossovers heel veel beter speelt en dat geloof ik. Maar de silver reeks heeft iets magisch, ongeacht het full range in de 6 behuizing of 10 zit: super!

Ik zou niet zeggen dat de silver reeks meer hoog heeft, anders het is muzikaler. Het oude ''verhaal'' als transistor vs buizenamp sound. Silver reeks geeft een warm geluid met emotie weer. De crystal geven veel meer weer, maar wordt klinisch en mist die lekkere ''smooth'..
" no loss of fine detail "

Rob_Dingen

Quote from: Pinda13 on June  5, 2021, 03:53:12
Inderdaad dat beschreef Leo Zhang van lii audio ook. Ik heb de c10 niet gehoord, maar de c6 vond ik helaas echt niks. Oke ik heb deze full range gehoord zonder enige filter er in. Maar dit was ook de bedoeling, ik wou een speaker die kant en klaar is. Zonder metingen, testen etc te hoeven uit te voeren. De c6 in hun kleinere behuizing vond ik echt ruk; intercom geluid, beetje zoals je in een auto zit met ''cheap'' sound.. Pakte me niet. Op het zelfbouwforum gaf leonidas ook al aan dat de c6 met de juiste crossovers heel veel beter speelt en dat geloof ik. Maar de silver reeks heeft iets magisch, ongeacht het full range in de 6 behuizing of 10 zit: super!

Ik zou niet zeggen dat de silver reeks meer hoog heeft, anders het is muzikaler. Het oude ''verhaal'' als transistor vs buizenamp sound. Silver reeks geeft een warm geluid met emotie weer. De crystal geven veel meer weer, maar wordt klinisch en mist die lekkere ''smooth'..
Als Leo Zang dat zegt daalt hij bij mij meteen in aanzien.
Je hebt altijd staande golven in een kast en in dit geval zeker, ook de kleine latjes aan de binnenkant verandert daar niets aan.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet klinkt.

Rob

Tabcam

Quote from: Pinda13 on June  5, 2021, 03:53:12
Inderdaad dat beschreef Leo Zhang van lii audio ook. Ik heb de c10 niet gehoord, maar de c6 vond ik helaas echt niks. Oke ik heb deze full range gehoord zonder enige filter er in. Maar dit was ook de bedoeling, ik wou een speaker die kant en klaar is. Zonder metingen, testen etc te hoeven uit te voeren. De c6 in hun kleinere behuizing vond ik echt ruk; intercom geluid, beetje zoals je in een auto zit met ''cheap'' sound.. Pakte me niet. Op het zelfbouwforum gaf leonidas ook al aan dat de c6 met de juiste crossovers heel veel beter speelt en dat geloof ik. Maar de silver reeks heeft iets magisch, ongeacht het full range in de 6 behuizing of 10 zit: super!

Ik zou niet zeggen dat de silver reeks meer hoog heeft, anders het is muzikaler. Het oude ''verhaal'' als transistor vs buizenamp sound. Silver reeks geeft een warm geluid met emotie weer. De crystal geven veel meer weer, maar wordt klinisch en mist die lekkere ''smooth'..
Ik vond de Crystal-10 los ook nog goedkoop klinken. Ingebed in een tweeweg met baffle knapte het veel erg op. Schakel ik het laag uit klinkt het gelijk poep. Geluid uit balans zal niet fijn en goedkoop klinken.

Maar eens kijken of ik de silver-6/10 ergens kan bewonderen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32



Deze heb ik ff gemist, wat mooi 👌🏻
Hoe klinken ze, kan je dat in woorden vatten?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

Quote from: Rob_Dingen on June  5, 2021, 11:33:17
Als Leo Zang dat zegt daalt hij bij mij meteen in aanzien.
Je hebt altijd staande golven in een kast en in dit geval zeker, ook de kleine latjes aan de binnenkant verandert daar niets aan.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet klinkt.

Rob

Ik heb ze zelf niet gemaakt dus kan het je niet vertellen. Ik zeg niet dat het 100% geen staande golven voorkomt. Ik zei dat Leo dit ook beschreef dat het is gemaakt om het te voorkomen. Hoeveel %? Geen idee, klinkt idd lekker.
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: TabCam on June  5, 2021, 12:22:57
Ik vond de Crystal-10 los ook nog goedkoop klinken. Ingebed in een tweeweg met baffle knapte het veel erg op. Schakel ik het laag uit klinkt het gelijk poep. Geluid uit balans zal niet fijn en goedkoop klinken.

Maar eens kijken of ik de silver-6/10 ergens kan bewonderen.

Zou ik zeker overwegen als het lukt! Grappig dat we hetzelfde vinden over de losse unit idd. Ik heb het helaas niet ergens anders kunnen testen. Leonidas van het zbf is ook erg te spreken over de c6, maar moet wel het 1 en ander aan gebeuren. Die s6 kost de kop niet ('n kwart van aanschaf prijs van de c6 volgens mij), die s10 is ineens wel flink verschil. Dus test het evt eens met de s6 als je die kan bestellen.
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: Xander32 on June  5, 2021, 14:34:10


Deze heb ik ff gemist, wat mooi 👌🏻
Hoe klinken ze, kan je dat in woorden vatten?

Lekker 😋.. Haha best een warme sound maar niet wollig of saai. Tov de vorige fostex is het niet zo transparent maar muzikaler, ik vind het realistisch. Ik heb jaren viool beoefend en daarmee vind ik altijd wel leuk om mee te vergelijken. Al blijft dit moeilijk. This geen bak dynamiek en dat je de sisjes en details hoort. Maar juist dat uren luisteren zonder moe er van te worden. Beetje dat oude Brits geluid maar met een betere hoog. En dat laag is geweldig goed.
" no loss of fine detail "

Xander32

Volgens mij een heel fijn speakertje 👍🏻

Quote from: Pinda13 on June  5, 2021, 15:19:40
Lekker 😋.. Haha best een warme sound maar niet wollig of saai. Tov de vorige fostex is het niet zo transparent maar muzikaler, ik vind het realistisch. Ik heb jaren viool beoefend en daarmee vind ik altijd wel leuk om mee te vergelijken. Al blijft dit moeilijk. This geen bak dynamiek en dat je de sisjes en details hoort. Maar juist dat uren luisteren zonder moe er van te worden. Beetje dat oude Brits geluid maar met een betere hoog. En dat laag is geweldig goed.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

#867
Het is flinke tijd geleden dat ik wat gepost heb, maar zeker niet minder gebeurt! Ik ben dol op mijn ''high end 2a3 amp''. Speelt nog steeds heerlijk en icm de lii song silver 10 speakers is het hemels!

De afgelopen maanden veel bezig geweest met upgraden van de caps in mijn apparatuur. Zo eerst met de dac begonnen. De iec, interne bekabeling en wat caps (sprague voor de bekende gouden ROE nos caps 15000uf/16v) vervangen. Hele leuke met name dynamische upgrade. Hierin wil ik nog verder gaan door bijv de electrolytic cap van mundorf, silmic ii (de leren behuizing variant*) en audio note kaisei. De dac wil ik gestaag doen en niet meteen teveel, om te luisteren en te ervaren wat de verschillen zijn en of ze ook juist goed zijn of niet. Zo niet dan gaat de oude of een ander type/merk er in. Een leuke bezigheid zeg maar..

De 2a3 amp ben ik op dezelfde voet verder gegaan en hier en daar ook wat veranderd. De bias wire wound weerstand veranderd in de tamaohm (die ook wordt gebruikt in de sun audio versterkers) en hier een daar wat silmic ii, rifa, Chinese nos caps, audio note kaise polar en non polar caps. Ik kan zeggen dat er veel verschil in zit! Het gekste wat ik ervaarde was dat er veel verschil in silmic ii caps zitten. Zo heb ik een normale zwart glanzende/gouden cap (de standaard) versie en een frost leather behuizing (deze is zwaarder maar ook steviger voelt die aan) versie. En deze laatste frost leather is n hele bijzondere! Doet het ontzettend goed in mijn versterkers! De kaisei zijn ook ontzettend muzikaal, fijne warme sound!

Lekker aan het knutselen dus :)
" no loss of fine detail "

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#869
Ha! Hallo... Uhh m'n grote liefde de Mp dac zit in de doos.. Jaja alleen de dac don't worry. Waarom? Ik heb een waardige opvolger gevonden. Kwam het per abuis tegen en was altijd al nieuwsgierig naar deze dac chips om te proberen. Die verhalen die je af en toe hoort en leest, dat wil ik weleens zelf ervaren of dat dan echt zo is.

Ik ben via een 2dehands site hier op de diy selectie beland, en daar zie je toch wel enorm veel snoepjes voorbij komen qua builds. Buizenamp hier, dacjes daar, pre amp etc etc. Totdat ik op een bouwer stuitte die een ad1865 dac maakt en de Tda1540 (en nog wat anderen). Het viel me op hoe simpel z'n werk is, maar in een uitermate verzorgde layout en het gebruik van componenten etc. Oh en zonder de hoofdprijs er voor te vragen! Berichtje gestuurd, usb board kon toegevoegd worden, maar zelf even aanschaffen en naar hem toe sturen. Prima, duidelijk en paar dagen later werd het kastje (zo rond de 3 a 4kg) bezorgd bij mij. Aanslingeren dat ding; holy shit dit klinkt lekker!! Even lekker laten bijkomen en zien of het na een tijdje nog zo klonk. Nou.. Het werd alleen maar beter. Wat een heerlijke dac!
Met hem weer contact opgenomen om hem te bedankt voor dit mooie product. Kwam die aan met "als je echt mooi wil, test mijn Tda1540 unit dan eens".. Uhh hmm ik had net de ad1865, maarr oké kost de kop niet dus stuur maar op. Met de afspraak ist niks, stuur terug en prima. Haha nou kan d'r kort over zijn, geweldige dac ook weer! Net ff wat warmer deze Tda1540, zet niks aan qua laag, mid of hoog het is allemaal prachtig in balans en ik meen meer te herkennen van een nummer dan voorheen. Toen de vergelijking gedaan met de mp dac.. Tsja.. Tda1540 klinkt gewoon fijner, meer mijn smaak. Terwijl de mp dac tot in de puntjes is geupgrade, meer van "mijn smaak" gemaakt. Toch niet dus... Grrr het blijft bijzonder. De ad1865 heb ik ook gehouden en doet z'n kunstje nu bij mn headamp. Geweldige combi daar. De Tda1540 wil ik niet meer weg doen, maar dat gaat hij wel. Een forumlid heeft hem al gekocht en gaat binnenkort naar nl verstuurd worden. Porto is flink tegenwoordig met die covid situatie, maar goed het is het imo echt dubbel en dwars waard.

Ik moet eens even met de bouwer van deze dac gaan praten.. Wordt vervolgd..

Gebruikte onderdelen;
Usb heb ik gekozen voor de amanero combo384. Vind ik net wat muzikaler klinken dan de xmos. Bij beide dacs is de cs8412 receiver chip gebruikt. En bij de usb naar spdif, aangezien ze beide 14bit of 16bit zijn is spdif eigenlijk het beste om te gebruiken, is het de wm8805. Prima opgelost. Caps die worden gebruikt is geen hoogstaand spul, maar klinkt erg goed. Zo realiseerde ik maar weer eens, match is belangrijker dan "dure shit".

De hoge is de ad1865 en laag model met afgeschermde trafo is de Tda1540. Ik heb trouwens al een ad1865n van hem die er standaard in zat, later geupgrade naar een ad1865n-k versie, ik kon nog geen verschil merken.. Net 1 buisje meer ook in deze tda. De gebruikte buisjes zijn trouwens bij allebei cheap Chinese 6z4 rectifier en de 6n11. Leuk spul.

Zal even wat foto's meeplaatsen.
" no loss of fine detail "

JoWa

Mooi verslag en gefeliciteerd met je aanwinst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

i2Paq

Ik lees over die TDA1540 DAC ook positieve verhalen op een buurtforum.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Pinda13

#872
Die Tda1540 bevalt zo enorm goed dat de musical paradise dac in de doos zit. Bummerrrr.. ach ja dat is de hobby en het hoort erbij. De Tda1540 dac is op dit moment aangekomen in nl bij Peter (pjotr), ben heel benieuwd wat hij d'r van gaat vinden! Ik mistte de tda dac vrij snel, terug naar de ad1865 wat ook niet mis is, maar mijn voorkeur in de woonkamer set gaat duidelijk naar de Tda1540. Ad1865 weer perfect voor op de headphone maar dat terzijde.

Tja dan ga je keuzes maken en ga je eens nadenken wat te doen, of een standaard Tda1540 weer laten maken en van genieten of de vraag stellen: kan het beter? Dat is altijd zo'n rare klote vraag, want ja misschien wel, ja misschien niet. Ook dit is de hobby vind ik, maar duurder/groter/mooier is niet altijd beter. Totdat de bouwer en ik de koppen bij elkaar hebben gestoken om d'r eens wat moois van te gaan maken. Ik opperde mijn favo buisjes, namelijk de 6sn7 en 5u4g/274b ipv de cheap ass Chinese en Russische gebruikte buisjes. Hij ging "onderzoeken" of z'n pcb opstelling etc beter kon.
Om lang verhaal kort te maken, er wordt nu een dac voor mij gebouwd met 2x Tda1540, hashimoto pt270 trafo voor buizen sectie, op maat gemaakte trafo voor dac board (dit is nogal een dingetje met flink wat dezelfde uitgang voltage) en pcb is oa opgebouwd met audio note, miflex en mundorf caps. Ook is de dikste pcb board met flinke koperen lijnen gepakt. Dit alles wordt net zoals de 2a3 amplifier in een massief houten chassis met zowel onder- als bovenplaat van 3mm massief koper gemaakt. Op dit moment is alles wel zo'n beetje klaar, maar wachten we nog op het chassis die deze 2 weken gebouwd wordt. Foto's van cad file voeg ik toe. Hier is te zien, dat de versterker ong 40cm breed, 30 diep en 10cm hoog is. Zoals gezegd, zelfde als de 2a3 amp om toch zoveel mogelijk eenheid te hebben en ik de 2a3 amp echt geweldig vind mag de dac dit ook wel zijn! African blackwood van ieder kant 4cm dik. Owja usb en spdif zijn de ingangen.

Wordt vervolgd!
Foto is front, back panel met top panel, de laatste is bodemplaat. Chassis fabriek wou eerst aluminum doen, maar de prijs voor massief koper was niet heel veel duurder en dat is toch echt wel een stukje beter dan alu..


Edit; de 3de trafo is een choke trafo.
" no loss of fine detail "

brt

Dit kan niet anders dan óók fantastisch te gaan klinken. Mooi project weer Carl!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pjotr27

Intussen is de TDA1540DAC in Nederland aangekomen, de porto kost wat (100 euro tegenwoordig).. maar goed, dat is niet anders.

Vandaag hem voor het eerst beluisterd:
Na een paar weken geduld te hebben gehad kwam de TDA1540 DAC aan in Nederland. Door een Chinese bouwer gemaakt en door onszelf een beetje aangepast, er is o.a. een USB-board toegevoegd. Zie hiervoor de eerdere post van Pinda13. Alles was heel gebleven, zeker de buisjes zijn kwetsbaar.
Helaas heb ik zelf op dit moment in Nederland geen muziekinstallatie om hem te testen.
De DAC dus maar meegenomen naar een vriend met een topinstallatie (in totaal +100K).
Hij had altijd een Metrum Acoustic Pavane maar die is intussen vervangen door een Sonnet Morpheus.
Helaas speelt mijn vriend met allemaal Siltech XLR kabels, dus we moesten een simpele interlink van vandenHul gaan gebruiken. Ook de netkabel was een relatief eenvoudige (Wireworld Aurora) in plaats van de Siltech aan de Sonnet.
We hebben alleen SPDIF geluisterd met een CEC loopwerk als bron.

We hebben een aantal muziekstukken gespeeld, waaronder Schindlers List, The Pink Panter, en een paar stukken van o.a. Nat King Cole en een onbekende zangeres. Na een paar uur luisteren waarbij we twee keer van DAC hebben gewisseld, was het wel duidelijk. Er zit bijna geen verschil tussen de Sonnet en de TDA1540 DAC. Sommige muziek vonden we de TDA1540 echt prachtig, bij andere de Sonnet. Maar dan moet je wel bedenken dat de Sonnet met betere bekabeling was aangesloten en is ingespeeld.  Voor ons was in ieder geval duidelijk dat de TDA1540 een topper is.
De prijs waarvoor ik hem gekocht heb gaat niet lukken, er moet een keurmerk op komen voor de EEG en zeker de aansluit lay-out achterop en de omschrijvingen kan nog wel stukje beter. Maar blij ben ik in ieder geval wel.
Hij blijft in Nederland en wellicht kan ik de komende weken nog wel ergens naar deze DAC luisteren.




Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.