Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pjotr27

Het wordt tijd voor een serieuze 2A3 amp.... verkoop die LM maar en koop wat moois terug!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Tabcam

#776
Quote from: Pinda13 on January  4, 2021, 14:52:47
Wat ik trouwens wel wat jammer vind, ik heb door deze test de 2a3 amp weer aangesloten om te kijken hoe dit met de fostex ging.. En conclusie is wel dat de 2a3 amp lekkerder op de fostex speelt dan de 219ia..  :blink: :blink: :blink: :blink: :tounge: Zelfs het laag met de 2a3 amp is beter en strakker dan de 219ia.. Hoe dan?? Met de vorige tannoy imitatie was juist de 219ia weer veeeul beter!

Oke de 219ia is giga overkill, met zn 2x28watt tegen de 2x4watt maar het zegt mij nooit zoveel.. Nou dat heb ik gemerkt.. Kakzooi..

Dit geeft maar weer eens aan, duurder of groter is niet altijd beter! haha..

Maar dit zorgt nu wel voor wat onrust..
Mooi dat je ze beiden hebt op uit te proberen :pompom:! Watts zeggen mij ook niet zoveel. Er lijkt veel meer verschil te zitten én in hoe stabiel de voeding is én hoe snel die is. Qua overkill, ik hou van lekker overgedimensioneerd  :clapping:.

Is er een groot verschil in efficiëntie en/of impedantie van beide ontwerpen? Dat maakt vaak veel uit. Ik heb nu een redelijk efficiënt ontwerp met flink wisselende impedantiecurve en dat lijkt niet echt buisvriendelijk voor lagere wattages.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pinda13

Quote from: TabCam on January  4, 2021, 17:09:25
Mooi dat je ze beiden hebt op uit te proberen :pompom:! Watts zeggen mij ook niet zoveel. Er lijkt veel meer verschil te zitten én in hoe stabiel de voeding is én hoe snel die is. Qua overkill, ik hou van lekker overgedimensioneerd  :clapping.

Is er een groot verschil in efficiëntie en/of impedantie van beide ontwerpen? Dat maakt vaak veel uit. Ik heb nu een redelijk efficiënt ontwerp met flink wisselende impedantiecurve en dat lijkt niet echt buisvriendelijk voor lagere wattages.

Ik heb werkelijk geen idee, ik sluit an en luister  :tounge:..

De 219ia staat ws wel schema of zoek je wat anders evt op het web? De 2a3 is zelfbouw en schema van sun audio sv-2a3 amp is daarvoor gebruikt. Ik heb weinig tot geen verstand met impedantie.. De tannoy imi had 'n filter en 219ia speelde werelds hierop en 2a3 was traag, wollig, geen match. En fostex met 219ia is niet traag, gewoon prima en mooi, maar met de 2a3 komt die tot leven op 1 of andere manier. Oh en geen filter gewoon fullband aangesloten deze fostex. De tweeter Ft17h met 1,33uf alleen..
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: Pjotr27 on January  4, 2021, 16:43:19
Het wordt tijd voor een serieuze 2A3 amp.... verkoop die LM maar en koop wat moois terug!

Haha ik wil ook nog 'n x 300b amp testen.. Best of both worlds? De 2a3 is denk ik niet met elke speaker zo blij.. Dan is de vraag welke speaker is het uiteindelijk. Daar is het nu nog te vroeg voor..
" no loss of fine detail "

brt

Quote from: Pinda13 on January  4, 2021, 17:35:01
Haha ik wil ook nog 'n x 300b amp testen.. Best of both worlds? De 2a3 is denk ik niet met elke speaker zo blij.. Dan is de vraag welke speaker is het uiteindelijk. Daar is het nu nog te vroeg voor..

Nee, niet je 219 weg doen hoor! ;)

Ook ik ben benieuwd naar een mooie 300b single ended buizenversterker, de 219 is eigenlijk dikke overkill in mijn kleine woonkamer en dat al op 89db speakers. Ik krijg de VU meter amper in beweging, zonder de buren in beweging te krijgen  :devil:
Zo hard draaien vind ik ook helemaal niet aangenaam, vandaar dat ik wel eens loer naar een apparaat met minder ballen, maar ja, dan ook mindere looks, want die blijven wel ongeevenaard van de 219  :wub:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

NAF

De Line Magnetic LM 210 IA 300B versterker heeft toch wel wat weg van de 219 die je nu hebt.
Zou het geen straf vinden daar tegenaan te mogen kijken  ;)

Zou ook graag nog eens een 300B of 2a3 versterker proberen op mijn speakers daar de 845 die ik nu heb inderdaad nogal overkill is.
Misschien zelfs wel een EL85 gebaseerde versterker.
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

brt

Quote from: NAF on January  5, 2021, 15:29:47
De Line Magnetic LM 210 IA 300B versterker heeft toch wel wat weg van de 219 die je nu hebt.
Zou het geen straf vinden daar tegenaan te mogen kijken  ;)

Zou ook graag nog eens een 300B of 2a3 versterker proberen op mijn speakers daar de 845 die ik nu heb inderdaad nogal overkill is.
Misschien zelfs wel een EL85 gebaseerde versterker.

Ja, die LM 210a is het kleine single ended broertje van de LM219. Ook qua looks. Een stuk minder vermogen dan de 219, maar wel een simpeler opzet en dat spreekt me ergens wel aan. Ik verwacht zelfs met mijn 89 db speakers wel genoeg te hebben, maar aan de andere kant, de 219 héb ik nu, en dat is een prachtding. Dus waarom die dan weg doen :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

NAF

Ik zou die 219 ook zeker niet weg doen.
Heb dat vanaf het begin af aan een prachtig apparaat gevonden met zijn industriële uitstraling.

Ik reageerde eigenlijk alleen op jouw uitspraak dat als je naar een ander apparaat zou gaan met minder ballen, je ook op looks zou moeten inleveren.
De 210 is in mijn ogen qua looks niet echt veel inleveren t.o.v. de 219.

New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

brt

Quote from: NAF on January  5, 2021, 21:22:06
Ik zou die 219 ook zeker niet weg doen.
Heb dat vanaf het begin af aan een prachtig apparaat gevonden met zijn industriële uitstraling.

Ik reageerde eigenlijk alleen op jouw uitspraak dat als je naar een ander apparaat zou gaan met minder ballen, je ook op looks zou moeten inleveren.
De 210 is in mijn ogen qua looks niet echt veel inleveren t.o.v. de 219.

Helemaal mee eens!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Pinda13

#784
Jooo.. ik ga het kort houden.. proberen..
Nadat ik aangenaam verrast was door de 2a3 amp op mijn fostex speakers ben ik samen met de dealer van LM tot de conclusie gekomen om het kleinere broertje van de 219ia te proberen, namelijk de 210ia van line magnetic. Deze dus gekocht en na 3 dagen verzending kwam deze safe en sound vanaf fabriek aan. Ik had gelukkig al goede elite linlai buisjes van de 219ia dus wisselen was geen probleem. Ook deze 210ia ziet er echt geweldig mooi uit, manman wat een beauty! Super! Eerst met de stock tubes gedraaid, dit viel wat tegen. Ook doordat er 1 buisje het helaas niet goed deed was het niet echt een goede start. Enfin de volgende dag de elite linlai erin en eens testen en goed er voor gaan zitten... Hmm.. dat viel toch ook wel tegen. Waar de 219ia met wisselen van tubes zijn jasje uit deed en comfortabel werd, deed het bij de 210 vrij weinig. Niet dat grootse zoals de 219, oke ook niet het grootste prijskaartje.. Maar tja viel op dat het vooral erg vlak was en bulky. Ik kon de 300b sound er wel uithalen, maar miste flink wat gevoel en emotie in de sound. Dat heb ik dus bij de 219ia wel en bij de 2a3 zeker! Hmm oke, gaat inspelen nog wat doen? Misschien, maar moet je het meer zoeken in dat het geluid meer uit de speakers komt ipv het veranderen van klank signatuur van een versterker.. Ik had al een betere zekering klaarstaan, buisjes dus allen geupgrade en tja niet datgene wat ik zoek. Nogmaals de looks zijn geweldig, maar moet toch ook wel een match zijn met mijn fostex speakers en dat was het niet. Owja bij de 219ia heb ik de volumemeter misschien 5% open en is al hard genoeg. Het is wat overkill, maar bij de 210ia hoefde ik hem ook niet meer dan 25% open te draaien en was het echt hard. Misschien is dus zelfs de 2x8watt al meer dan genoeg.

Goed..de 2a3 weer er aan en tja dat was toch echt een stuk beter dan die 210ia en dat is slechts puur ''n simpele'' zelfbouw. Ik heb het nog wat tijd gegeven, maar wij worden geen goede vrienden deze 210ia en ik. Nu de 219ia er weer tussen gedaan en dat blijft een veel betere amp. Groots, realistisch en ontzettend veel controle. En dus zelfs meer emotie te vinden in deze dan de 300b 210ia. De versterker is weer opgehaald en is weer op weg naar de dealer. De zoektocht gaat verder en ws moet ik het dus in de 2a3 hoek zoeken.. Dan toch die sun audio eens mailen of ze iets moois hebben en vooral of het prijstechnisch kan. De zelfbouw 2a3 amp blijft mooi, maar ik wil naar dat ultieme toe..

Foto's, ps 1 van de stock buisjes waren best blauwig in het begin, is dit een volt probleem van de bias of? Volgens dealer kan het in het begin geen kwaad, maar vond het toch opmerkelijk.. :

Laatste foto zoals de set nu is.
" no loss of fine detail "

Pjotr27

Sun Audio SV-2a3 kopen, er zijn op dit forum verschillende mensen die er een bezitten of mee gespeeld hebben. Perfect als combi bij hoogrendement luidsprekers. Bovendien prima zelf in elkaar te zetten la je enige soldeerervaring hebt
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

Na herhaaldelijke emails sturen aan sun audio en dealer acoustic dimension in NL heb ik helaas nog 0,0 reactie. Ik had aangegeven een sv2a3 te willen kopen met oa wat losse onderdelen. Nu na weekje of 3 bijna geen reactie gaat dat plannetje dus niet door.
Toen zoeken naar een ander alternatief, maar een echte goede 2a3 amp is zelden tot niet te vinden. Airtight vind ik geweldig, duur, ontzettend duur, maar ook hier maken ze geen 2a3 amp. Triode labs? Poeh hoe krijg ik dat in china.. Kortom; zelfbouw. En dat kan zeker! De audio markt is hier ontzettend groot en Japan ligt ook niet ver weg.. Dat bied kansen.

Nu is het plan om schema te pakken van de sun audio sv2a3 en deze amp volledig uit te rusten met hashimoto output, choke en power transformer(H20-3.5u, choke 200ma, PT240r) . Gelukkig kan ik die onderdelen uit Japan bestellen. Kost wat, maar heb je ook wat..

Verder wordt het allereerst een hout met koperen chassis. Zowel onder als bovenplaat massief koper. De amp zal ook ruimte genoeg hebben om elke buis netjes te kunnen plaatsen, dus breder dan de originele sun audio. Meteen de "perfect" onderdelen erin. Terminals, rca en iec van puur rood koper van gaofei. Caps omwille van de kosten zullen oa de top van Jensen en mundorf worden. Misschien dat in toekomst duelund erin komt. De weerstanden komen van audio note Japan. De Tcap 47+47uf cap wordt er 1 van tone factory Toichi, in wezen praktisch hetzelfde als degene die sun audio er ook bij levert.

Qua potentiometer kan je echt een hoop halen voor weinig, maar helaas in veel het gevallen is het meuk en doet dat veel in de kwaliteit van weergave. Ik kreeg wat tipjes, zoals de "design by Mr K" shunt volumemeter of Tokyo nos meter, maar ook khozmo meters. En die laatste die heeft een hele mooie 64 steps in het assortiment en is volledig analoog incl een remote. En die remote is toch wel erg lekker. We worden allemaal een daggie ouder.. 😅

https://khozmo.com/64_steps_relay_khozmo_attenuator.html

Dus begin ik na spring festival hier de onderdelen te bestellen, levertijd was soms wel tot 3 maand, maar goed geduld is een schone zaak.

Wordt vervolgd.

" no loss of fine detail "

Leeuwarden

Heb je wel eens eerder een buizen versterker gebouwd?

Pinda13

Quote from: Leeuwarden on January 27, 2021, 07:16:50
Heb je wel eens eerder een buizen versterker gebouwd?

Ik niet, neuh dat laat ik doen bij diegene die mijn vorige 2a3 amp ook heeft gebouwd. In wezen is dat dezelfde ivm zelfde schema gebruikt. Er gaat veel in samenspraak met hem, ik zorg dat de onderdelen iig bij elkaar krijg. Nu eens x voor ultiem gaan..
" no loss of fine detail "

i2Paq

Quote from: Pinda13 on January 27, 2021, 04:48:31
*Knip*

Dus begin ik na spring festival hier de onderdelen te bestellen, levertijd was soms wel tot 3 maand, maar goed geduld is een schone zaak.

Wordt vervolgd.

Gatver!

/jaloersmode off

Veel succes, ben benieuwd naar het resultaat  :blush:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Pjotr27

Gaaf project... Het Sun Audio ontwerp is prima. Dus daar verder op ontwikkelen lijkt me een goede zaak...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

brt

Verstandig die afstandsbediening  ;)

Mooi project dit man!
Klinkt als een grondige aanpak, zeer benieuwd naar het eindresultaat tzt
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Tjeb

Misschien kun je hier iets mee;
https://www2.big.or.jp/~sunaudio/index_e.html#content

https://www.tamuracorp.com/products/electronic_components/category/audio_trance/index.html

Ik weet dat Sun Tamura trafo's gebruikt en dat trafo's een heel groot deel van het geluid maken.
Een Sun ontwerp met een ander merk trafo zal vermoedelijk anders klinken.

Als jij in die contreien zit kun je misschien informeren.

Ik volg je topic al enige tijd met veel interesse.  :)

Pinda13

#793
Quote from: Tjeb on January 27, 2021, 13:55:39
Misschien kun je hier iets mee;
https://www2.big.or.jp/~sunaudio/index_e.html#content

https://www.tamuracorp.com/products/electronic_components/category/audio_trance/index.html

Ik weet dat Sun Tamura trafo's gebruikt en dat trafo's een heel groot deel van het geluid maken.
Een Sun ontwerp met een ander merk trafo zal vermoedelijk anders klinken.

Als jij in die contreien zit kun je misschien informeren.

Ik volg je topic al enige tijd met veel interesse.  :)

Ghehe thanks man voor je linkjes. Inderdaad die site van sun audio is mij wel bekend. Die site is groter dan je zou denken, wat een bak info, maar je moet diep graven.. Zodoende week of 2 geleden herhaaldelijke mails gestuurd naar sun audio met de vraag en bestelling van de 2a3 amp. Met daarbij alu frontplaat, ombouwsetje 300b, als kit etc etc. Bedoeling was om sun audio te halen en dan deze beter maken met de onderdelen die ik zelf beter vind dan sommige die sun gebruikt. Het kan namelijk nog beter, al is het ontwerp etc erg goed. Ook is het verzenden vanuit Japan naar hier heel makkelijk, we zitten immers 2 uurtjes vliegen van Japan af. Maar tja sun is gone.. 😅

De keuzes voor de trafos zijn in dit verhaal leading. Die bepalen alles inderdaad zoals je zegt. Sun audio gebruikt Tamura inderdaad, een hele goede speler. Tamura is wat slecht verkrijgbaar buiten Japan. Dan ga je al snel kijken bij andere, tango iso bijvoorbeeld, maar is weer stukje minder.. Hmm dus wat is beschikbaar, maar zelfde dan al niet beter dan Tamura.. Dan kom je bij hashimoto uit. Ik zeg niet beter, maar zeker net zo goed. De welbekende duurdere merken gebruiken ze niet voor niets, air tight, triode labs, etc etc. Alleen die prijskaartjes die d'r mee gepaard gaan met zulke amps zijn echt veelal boven de 10k tot zelfs dik boven de 15k. Dat vind ik zelf erg veel geld. Het moet leuk blijven, maar toch ook wel zoekende naar die perfectie. Aangezien sun echt (hoe raar) niets maar dan ook niets van zich laat horen. Peter van Acoustic dimension helaas ook niet, ben ik zelf maar begonnen en kan d'r een hoop gerealiseerd worden.

Begin is er iig, de volume 64 steps incl remote is besteld(https://khozmo.com/64_steps_relay_khozmo_attenuator.html). En dan voor de amtrans AMRG versie gegaan, die zijn al subliem die weerstanden. 'n dure volume pot, maar goed.. Het is een lang project en dan kan je nog eens spreiden..

:tounge:

Edit: trouwens, zoals sun ook gebruikt is als je dus ander merk pakt van trafos, je wel in hetzelfde straatje moet blijven. Dat raadde hashimoto ook aan, tuurlijk zou ik dat ook als leverancier zeggen, maar de synergie is hierin belangrijk. Dit werd ook beaamt door de bouwer.

Al zou ik niet weten welke beter is Tamura of hashimoto, hier mssn insiders die dit aandurven te zeggen?
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: i2Paq on January 27, 2021, 08:43:43
Gatver!

/jaloersmode off

Veel succes, ben benieuwd naar het resultaat  :blush:

Thanks ik ook.. 😁 Ik heb al zoveel moeite met geduld..
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: brt on January 27, 2021, 13:04:04
Verstandig die afstandsbediening  ;)

Mooi project dit man!
Klinkt als een grondige aanpak, zeer benieuwd naar het eindresultaat tzt

Ja haha dus toch heh! Bedoeling is dat deze net zoals mijn dac en andere apparaten de amp blijft, tja dan meteen maar voor die oude dag.. 😜
" no loss of fine detail "

Pinda13

#796
Double post..
" no loss of fine detail "

Pinda13

Koperen boven- en onderplaat met gebruik van donker massief hout. De indeling zoals deze rode amp vind ik erg mooi en hou ik denk ik aan. De andere 2 worden ws de kleur van het hout. Al weet ik nog niet welke.. Eens zien tzt.
" no loss of fine detail "

Kingpin

Quote from: Pinda13 on January 27, 2021, 14:25:40
...
De keuzes voor de trafos zijn in dit verhaal leading. Die bepalen alles inderdaad zoals je zegt. Sun audio gebruikt Tamura inderdaad, een hele goede speler. Tamura is wat slecht verkrijgbaar buiten Japan. Dan ga je al snel kijken bij andere, tango iso bijvoorbeeld, maar is weer stukje minder.. Hmm dus wat is beschikbaar, maar zelfde dan al niet beter dan Tamura.. Dan kom je bij hashimoto uit. Ik zeg niet beter, maar zeker net zo goed. De welbekende duurdere merken gebruiken ze niet voor niets, air tight, triode labs, etc etc. Alleen die prijskaartjes die d'r mee gepaard gaan met zulke amps zijn echt veelal boven de 10k tot zelfs dik boven de 15k. Dat vind ik zelf erg veel geld. Het moet leuk blijven, maar toch ook wel zoekende naar die perfectie. Aangezien sun echt (hoe raar) niets maar dan ook niets van zich laat horen. Peter van Acoustic dimension helaas ook niet, ben ik zelf maar begonnen en kan d'r een hoop gerealiseerd worden....
Misschien is dit iets voor je: http://www.sacthailand.com/Transformer_Output.html
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

Quote from: Kingpin on January 27, 2021, 16:29:21
Misschien is dit iets voor je: http://www.sacthailand.com/Transformer_Output.html

Oeh ken ik niet, de prijzen zijn meer dan schappelijk. Is het wat? Jij ooit eens gebruikt bijv of je kent iemand die ze heeft gebruikt?
" no loss of fine detail "