Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

i2Paq

Uitslover!  :D

Mooi resultaat, zeker als het ook nog luistertechnisch iets toevoegt waar je blij van wordt!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

denoontje

Leuk project, maar hoe weet je nu hoever naar voren op de speaker je de tweeter moet zetten mbt timing tussen de drivers?

Pinda13

Quote from: i2Paq on August 26, 2020, 08:53:26
Uitslover!  :D

Mooi resultaat, zeker als het ook nog luistertechnisch iets toevoegt waar je blij van wordt!

Absoluut😉 en bedankt.
Quote from: cz79 on August 26, 2020, 07:03:16
Mooi werk!

Thanks!

Quote from: denoontje on August 26, 2020, 09:44:59
Leuk project, maar hoe weet je nu hoever naar voren op de speaker je de tweeter moet zetten mbt timing tussen de drivers?

Nou idd dat weet je niet en bijv 1cm naar achter of voren kan al anders klinken. Alles beetje getest en wat lekker klinkt laten staan. De grote speaker unit heeft zelfde 8 ohm als de tweeter en met 96db zijn ze ook gelijk. Ze zouden dan iig het zelfde volume moeten hebben. Verder is de punttweeter erg ver naar achteren, dus heb ik de super tweeter ook verder weg staan.. This wel veel testen..
" no loss of fine detail "

kermy

Het ziet er allemaal geweldig uit.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Pinda13

Quote from: kermy on August 26, 2020, 11:39:52
Het ziet er allemaal geweldig uit.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Bedankt het was ook wel een werkje. Eigenlijk om het toch 100% te krijgen zou ik een soort bandschuurmachine moeten hebben. Nu blijf je de lijmrestjes wat zien en blijft het wat ongelijk. Maar tja kan altijd later nog keer. Klinkt iig al heerlijk!
" no loss of fine detail "

denoontje

Quote from: Pinda13 on August 26, 2020, 11:44:18
Bedankt het was ook wel een werkje. Eigenlijk om het toch 100% te krijgen zou ik een soort bandschuurmachine moeten hebben. Nu blijf je de lijmrestjes wat zien en blijft het wat ongelijk. Maar tja kan altijd later nog keer. Klinkt iig al heerlijk!

nice.

wellicht zoiets..valt best mee qua prijs:
https://www.bol.com/nl/p/black-decker-ka900e-qs-bandschuurmachine-350w-powerfile-met-cyclonic-action-stofopvang/9200000010414548/?bltgh=n0ypnjG2bWdV4hFNG6xC6A.1_36.38.ProductTitle

chansig

Zow...creabea hoor en mooi ook.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pinda13

Quote from: denoontje on August 26, 2020, 13:54:44
nice.

wellicht zoiets..valt best mee qua prijs:
https://www.bol.com/nl/p/black-decker-ka900e-qs-bandschuurmachine-350w-powerfile-met-cyclonic-action-stofopvang/9200000010414548/?bltgh=n0ypnjG2bWdV4hFNG6xC6A.1_36.38.ProductTitle

Klopt alleen deze is te smal waardoor je volgens mij de rondingen niet mooi gelijk krijgt. Mooiste is zo breed als de behuizing en dan met de rondingen mee schuren. Zo krijg je imo beste resultaat.
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: chansig on August 26, 2020, 14:07:42
Zow...creabea hoor en mooi ook.

Gr. Hans

Ja soms verzin je wat en wordt het niks, maar dit x is prima geworden.
" no loss of fine detail "

Leeuwarden


papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Pinda13

Quote from: Leeuwarden on August 27, 2020, 09:50:29
Denk dat zoiets beter zou werken. Die powerfile heb ik in de oude uitvoering. Best handig maar de schuurbandjes breken snel en vliegen je dan letterlijk om de oren soms...

https://www.coolblue.nl/product/832693/ferm-bgm1022.html?cmt=c_a%2Ccid_8860234219%2Caid_91921414529%2Ctid_pla-331643826636%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=Cj0KCQjws536BRDTARIsANeUZ5_nAklAAV0Zx9Y25LrrXN1tBv-j6J2WnXEg5r7jNtdqvhntnqQyWqgaAh1fEALw_wcB

Yes kijk dat bedoelde ik idd zelf ook. Hmm toch wel mooi apparaat ineens 😁
" no loss of fine detail "

Pinda13

#762
De tannoy imitaties zijn naar de werkkamer verplaatst. Ik wou eens wat nieuws proberen en heb daarom fostex fe206en met bijbehorende kasten laten bouwen. Dat gewone berken multiplex look vond ik niet zo mooi, dus ook meteen laagje vineer erop laten zetten. Geen demping toegepast zoals zovelen dat wel (meteen) doen, ik wil eerst de units inspelen en later evt demping toevoegen zoals fostex dat bedoelt heeft. Fostex zegt zelf ook in hun build diy dat demping helemaal niet nodig is, maar mocht je van wat strakker laag en 'n kortere flow van de tonen houden dan zou je dat evt kunnen doen. Met inspelen merkte ik meteen dat de klank anders is dan de vorige, wat maakt dit muziek! Zo natuurlijk dit klinkt! Ik merkte wel dat de unit behoorlijk veel terugslag kreeg, dus heb ik alleen deze gedempt dmv loodbitumen, vilt en dit was 'n goede verbetering. Verder qua kast niks toegevoegd en tot nu toe ben ik daar mega blij mee. Icm de 219ia plus is het 'n match. Ook wel fijn om nu geen filter componenten te hebben, geen upgrade mogelijk..

Bekabeling in de speakers is de belden 9497 intern en de terminals zijn pure rood koperen van gaofei schroef verbinding. Owja en de Ft17h tweeter toegepast in een nieuw jasje/behuizing. Pakt alles mooi mee vanaf 15khz en is bij sommige genres net die kers op de taart.

Buisjes uiteraard wat geupgrade, er is nog een elite linlai 6sn7 naar me op weg, die gaan het opnemen tegen de nos jaren 50 Nanking 6h8c in de dac. Verder een duelund silver bypass cap 0,01uf ook in mn dac geplaatst.

Om de amp, dac en powerblock wat mooier in onze kamer te betrekken, heb ik een audio meubel laten maken. Was nog niet zo makkelijk aangezien het aan bepaalde eisen moest voldoen, zo moest het minimaal 150kg kunnen dragen. 219ia is algauw 80kg (heb de zwarte nog zwaardere plus versie), powerblock die 30kg weegt en dan de dac+andere apparaten. Uiteindelijk gevonden en hebben ze erg mooi gemaakt vinden we. Er is overal gebruikt gemaakt van tenminste 25mm dikte mdf planken.
Ik gebruik trouwens al lange tijd een nos ofc tinned kabel in mijn set, als power, interlink etc, maar ik wil ook duelund dual dca16ga eens proberen. Deze ga ik binnenkort aanschaffen. Later meer..

Fotos (komen zo) ;
" no loss of fine detail "

Tabcam

Je hebt de tweeter parallel zonder filtercomponenten bijgeplaatst? Zonder de 1uF condensator die door Fostex wordt aanbevolen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pinda13

#764
Quote from: TabCam on December 28, 2020, 11:33:34
Je hebt de tweeter parallel zonder filtercomponenten bijgeplaatst? Zonder de 1uF condensator die door Fostex wordt aanbevolen?

Haha nee de tweeter had ik al een tijdje ook icm de vorige speakers. Daar zit dacht ik 1,33uf in (2 caps 1uf en 0,33 van clarity cap de paarse reeks) . Aangezien deze op 96db speelt ipv de 100+ met de duurdere fostex tweeters en met - 6db octafe filter kom je dan met 1,33uf rond de 14/15khz dat hij normaal meespeelt en werkt perfect. Zowel voor de tannoy imi als deze (beide speakers 96db namelijk)

Edit: zie vorige pagina over de tweeter ;)
" no loss of fine detail "

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Tabcam

Zou zeker ook eens kijken of Lii Audio goedkoper binnen China levert. Niet zo goedkoop als de Fostex, maar de metingen lijken ook beter. Ben wel fan van hoog efficiëntie units en luidsprekerontwerpen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pinda13

#767
Quote from: TabCam on December 28, 2020, 18:30:54
Zou zeker ook eens kijken of Lii Audio goedkoper binnen China levert. Niet zo goedkoop als de Fostex, maar de metingen lijken ook beter. Ben wel fan van hoog efficiëntie units en luidsprekerontwerpen.

Zeker zijn ze dat. Een flink stukkie goedkoper. Ze bieden zelfs meer verschillende types aan. D'r is er 1 die lijkt me geweldig, maar erg duur (1300 euro per stuk!!). ALNICO, houten frame, silver spoel het hele rataplan aanwezig. Maar idd ook hun modellen die buiten china te koop zijn. Laatst nog ff gekeken en hadden ze hun betere 10" unit geupgrade naar nieuwere versie. Toch leuk, maar ik heb al zoveel speakers en om nu 'n lii audio in 'n fostex behuizing te stoppen.. Gaat ws niet werken?  Dus met linlai moet d'r weer wat gebouwd worden en vind deze fostex nu juist mooi. Maar wie weet..

Deze speakers vond ik wel erg mooi, met de verbeterde versie van de crystal 10. Maar zoals gezegd heb echt veel speakers nu.. [emoji28] Ik zie verder dat die lii audio niet stil heeft gezeten, wat 'n reeks aan modellen zijn er bij gekomen. Ook zelfs hele goedkope modellen van slechts 'n paar tientjes tot dus inmiddels al 2x 12" modellen met ALNICO. Die 2 blijven wel erg duur helaas voor te hebben om te testen. Hier wat voorbeelden :

Die kleintjes lijken me ook wel rete interessant op 'n bureau bij de pc ofzo. Kost 'n x goede 200 euro. En die crystal 10 voor het bedrag lijkt me ook nog wel leuk. Die speakers zijn trouwens incl crystal 10 nieuwste versie en behuizing rond de 1500 euro omgerekend. Vind ze wel mooi zo in deze kleur!
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: i2Paq on December 28, 2020, 17:57:25
Wat een mooie luidsprekers!

Bedankt, vind ik ook. Verwacht weinig laag, dat was toch tov de vorige wel wat minder, maar het geluid is fantastisch verder.
" no loss of fine detail "

holco

Imposante set zo  :thumbs-up:

Quote from: Pinda13 on December 28, 2020, 11:16:44
De tannoy imitaties zijn naar de werkkamer verplaatst. Ik wou eens wat nieuws proberen en heb daarom fostex fe206en met bijbehorende kasten laten bouwen. Dat gewone berken multiplex look vond ik niet zo mooi, dus ook meteen laagje vineer erop laten zetten. Geen demping toegepast zoals zovelen dat wel (meteen) doen, ik wil eerst de units inspelen en later evt demping toevoegen zoals fostex dat bedoelt heeft. Fostex zegt zelf ook in hun build diy dat demping helemaal niet nodig is, maar mocht je van wat strakker laag en 'n kortere flow van de tonen houden dan zou je dat evt kunnen doen. Met inspelen merkte ik meteen dat de klank anders is dan de vorige, wat maakt dit muziek! Zo natuurlijk dit klinkt! Ik merkte wel dat de unit behoorlijk veel terugslag kreeg, dus heb ik alleen deze gedempt dmv loodbitumen, vilt en dit was 'n goede verbetering. Verder qua kast niks toegevoegd en tot nu toe ben ik daar mega blij mee. Icm de 219ia plus is het 'n match. Ook wel fijn om nu geen filter componenten te hebben, geen upgrade mogelijk..

Bekabeling in de speakers is de belden 9497 intern en de terminals zijn pure rood koperen van gaofei schroef verbinding. Owja en de Ft17h tweeter toegepast in een nieuw jasje/behuizing. Pakt alles mooi mee vanaf 15khz en is bij sommige genres net die kers op de taart.

Buisjes uiteraard wat geupgrade, er is nog een elite linlai 6sn7 naar me op weg, die gaan het opnemen tegen de nos jaren 50 Nanking 6h8c in de dac. Verder een duelund silver bypass cap 0,01uf ook in mn dac geplaatst.

Om de amp, dac en powerblock wat mooier in onze kamer te betrekken, heb ik een audio meubel laten maken. Was nog niet zo makkelijk aangezien het aan bepaalde eisen moest voldoen, zo moest het minimaal 150kg kunnen dragen. 219ia is algauw 80kg (heb de zwarte nog zwaardere plus versie), powerblock die 30kg weegt en dan de dac+andere apparaten. Uiteindelijk gevonden en hebben ze erg mooi gemaakt vinden we. Er is overal gebruikt gemaakt van tenminste 25mm dikte mdf planken.
Ik gebruik trouwens al lange tijd een nos ofc tinned kabel in mijn set, als power, interlink etc, maar ik wil ook duelund dual dca16ga eens proberen. Deze ga ik binnenkort aanschaffen. Later meer..

Fotos (komen zo) ;

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: Pinda13 on December 29, 2020, 01:44:39
Zeker zijn ze dat. Een flink stukkie goedkoper. Ze bieden zelfs meer verschillende types aan. D'r is er 1 die lijkt me geweldig, maar erg duur (1300 euro per stuk!!). ALNICO, houten frame, silver spoel het hele rataplan aanwezig. Maar idd ook hun modellen die buiten china te koop zijn. Laatst nog ff gekeken en hadden ze hun betere 10" unit geupgrade naar nieuwere versie. Toch leuk, maar ik heb al zoveel speakers en om nu 'n lii audio in 'n fostex behuizing te stoppen.. Gaat ws niet werken?  Dus met linlai moet d'r weer wat gebouwd worden en vind deze fostex nu juist mooi. Maar wie weet.. :threadclosed:

Deze speakers vond ik wel erg mooi, met de verbeterde versie van de crystal 10. Maar zoals gezegd heb echt veel speakers nu.. [emoji28] Ik zie verder dat die lii audio niet stil heeft gezeten, wat 'n reeks aan modellen zijn er bij gekomen. Ook zelfs hele goedkope modellen van slechts 'n paar tientjes tot dus inmiddels al 2x 12" modellen met ALNICO. Die 2 blijven wel erg duur helaas voor te hebben om te testen. Hier wat voorbeelden :

Die kleintjes lijken me ook wel rete interessant op 'n bureau bij de pc ofzo. Kost 'n x goede 200 euro. En die crystal 10 voor het bedrag lijkt me ook nog wel leuk. Die speakers zijn trouwens incl crystal 10 nieuwste versie en behuizing rond de 1500 euro omgerekend. Vind ze wel mooi zo in deze kleur!
Dat is redelijk met de Europese prijs van 2395,- ex btw per twee te vergelijken. Nu zijn ze wel met de nieuwste driver uitgerust maar toch...

De Crystal 10 is wel een aanrader. De Fast 15 lijkt nog beter maar is groot. De metingen lijken wel met grote baffle gemeten.

Zelf vind ik dit open baffle model wel geslaagd qua prijs en ontwerp.


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pinda13

#771
Quote from: TabCam on December 29, 2020, 10:37:58
Dat is redelijk met de Europese prijs van 2395,- ex btw per twee te vergelijken. Nu zijn ze wel met de nieuwste driver uitgerust maar toch...

De Crystal 10 is wel een aanrader. De Fast 15 lijkt nog beter maar is groot. De metingen lijken wel met grote baffle gemeten.

Zelf vind ik dit open baffle model wel geslaagd qua prijs en ontwerp.



Die 1500 voor de speakers is hier incl BTW. Maar idd ga ik het verschepen dan komt daar uiteraard weer flink wat meer bij. En vergeet die BTW bij ons niet..

Die fast 15 kost hier 200 euro voor 'n paar. De crystal 10 rond de 700 per paar (nieuwste). Wel mooi, en ik heb de ruimte er nu voor, maar denk dat ik het heerlijk volhoud met m'n fostex. En wie weet open baffle is wel zo gemaakt. En die kasten die je stuurde zijn idd wel aardig ik vind het niet super mooi ofzo, maar met 'n 10 en 15. Kan ze hier eens berichtje doen evt. Sommige modellen zoals de silver reeks die bieden ze hier dan weer niet aan. Grappig, die gasten zitten iig niet stil. Wat 'n keuze!
" no loss of fine detail "

Tabcam

De prijs van de losse units, zeker de Fast15, is wel aantrekkelijk. Het open baffle [\i] ontwerp is eenvoudig maar lijkt mooi gelakt. Ik zou eerder de F15 met de W15 combineren en bouwen. Filter is hooguit verschillende weerstandswaarden proberen omdat de C10 en F15 op elkaar lijken en ik verwacht dat de C en L hetzelfde zullen zijn.

Qua units bevallen de Crystal-10's en ik geloof de metingen wel, je ziet er ook fotos van. Op gebied van hoge efficientie in combinatie met full range is er niet zoveel aanbod.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pinda13

#773
Ik ben deze week bezig geweest met wat buisjes vergelijken en uiteraard kwamen er ook weer nieuwe buisjes binnen om te testen. Allereerst heeft Linlai sinds kort ook Elite versie gemaakt van de in mijn ogen beste pre tube die er is namelijk de E-6sn7 buis. Laat ik de elite reeks nu goed kennen aangezien ik er al lang met volle tevredenheid gebruik van maak in mijn buizenamps(300b, 845, 2a3). En verdomd.. ik ben toch wel echt fan van Linlai(jaja), ik weet niet hoe ze het doen, maar hun elite buisjes zijn stuk voor stuk top buisjes! Kost wat, maar dan heb je ook echt wat! Omschrijven is altijd lastig, maar laat ik zeggen dat het ontzettend realistisch klinkt. Deze eerst in mijn dac gedaan om ze testen en ze gaan het opnemen tegen mijn nos nanking 6h8c uit 1958 buisjes. Ik hou het kort, de nanking buisjes blijven het mooist, maar... wat komen deze E6sn7 dicht in de buurt! De nieuwere type buisjes klinken vaak niet zo echt/realistisch als die typische zeldzame goede nos buisjes (diegene die goede nos buisjes heeft snap ws wel wat ik bedoel). En eindelijk een buis uit het heden die dit wel heef! Super!!

Ik heb ze nog getest in mijn 2a3 amp, maar helaas mijn amp is net te krap voor deze buisjes, waardoor ze tegen elkaar aankomen.. aii.. dus hier blijven de nanking 6h8c zitten. In de dac ben ik tevreden en blijven de elite zitten. De Opstelling is nu als volgt: E-274B, E-6sn7 met duelund silver foil bypass en de normale mundorf supreme 2.2uf caps. De dac chip is paar maand terug geupgrade van 2x4497 naar 2x4499. In de toekomst wil ik de mundorf nog een keer vervangen voor een duelund jdm, maar schrik elke keer weer van die hoge prijs..

De bouwer van de dac gaf nog als tip dat ik de andere 6h6 stock tubes (die alleen voor voeding mee doen aangezien ik de xlr uitgang niet gebruik en alleen de rca signalen) wel weg kon halen met het nieuwe type moederbord(deze is onderhand ook al een keer geupgrade ergens dit najaar). De 6sn7 geeft genoeg voor de dac en na het weghalen merkte ik dat het daardoor ook wat verbeterde. Alle kleine beetjes helpen uiteindelijk.

Voor mijn 219ia ben ik bezig met de 12ax7 aan het testen, en vooralsnog vind ik de 12ax7-s psvane art series erg mooi, maar of ze hier ook de linlai kunnen verslaan (niet de elite versie) dat is nog even verder testen..

Wat foto's:

" no loss of fine detail "

Pinda13

Wat ik trouwens wel wat jammer vind, ik heb door deze test de 2a3 amp weer aangesloten om te kijken hoe dit met de fostex ging.. En conclusie is wel dat de 2a3 amp lekkerder op de fostex speelt dan de 219ia..  :blink: :blink: :blink: :blink: :tounge: Zelfs het laag met de 2a3 amp is beter en strakker dan de 219ia.. Hoe dan?? Met de vorige tannoy imitatie was juist de 219ia weer veeeul beter!

Oke de 219ia is giga overkill, met zn 2x28watt tegen de 2x4watt maar het zegt mij nooit zoveel.. Nou dat heb ik gemerkt.. Kakzooi..

Dit geeft maar weer eens aan, duurder of groter is niet altijd beter! haha..

Maar dit zorgt nu wel voor wat onrust..
" no loss of fine detail "