Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Mooi project!
Waarom zitten er speakerterminals op de print?
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke trafo's worden er voor de uitgang gebruikt?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#676
Quote from: Kingpin on August  3, 2019, 07:43:37
Mooi project!
Waarom zitten er speakerterminals op de print?
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke trafo's worden er voor de uitgang gebruikt?

Het is allemaal bare wire, geen speakerterminals op een print oid. Is schaduw van het hout misschien? Off uhh.. nieuwe bril?  :P
De speakerterminals zitten zoals je ziet verzonken in een gefreesde ruimte. Zie foto hieronder, maakt het wat duidelijker ;). Hij is in die zin een purist en gebruikt geen printplaat oid. Dat gele in het midden puur een versteviging voor de caps en wat weerstanden, ook weer bare wire aangesloten met elkaar.

De transformers zijn van zichzelf, merk onbekend. Hij gebruikt normaal Tango als transformer. Eveneens de weerstanden gebruikt hij zijn eigen die hij weer inkoopt in japan. Bare wire was een vereiste, want kan ik later evt de weerstanden vervangen voor audio note en de transformers voor tamradio of hashimoto, maar is toekomst muziek.

" no loss of fine detail "

Pinda13

#677
Weer terug van weggeweest. Na een heerlijke vakantie werd de versterker netjes ingepakt en wel bezorgd bij ons.

Wat was ik verrast van de kwaliteit, klinkt erg aangenaam; helder, fris en uiterst muzikaal. Juist helemaal niet dat wollige buizensound zoals die vaak van een buis wordt verwacht. Nee juist veel dynamiek met het gevoel dat je de instrumenten echt kan aanraken. Wat me ook meteen opviel is hoe makkelijk de versterker speelt met deze tannoy imitaties. Zoals eerder werd aangekaart door lid PHY zou het lastig worden ivm een zekere dempingsfactor en laag probleem. Nu waren de epakers met mijn vorige speaker al niet uitblinkers in het laag en met deze versterker evenmin. Ik mis het ook niet moet ik zeggen, er zou evt altijd een subje naast kunnen, maar doordat we op de 45ste wonen en ik toch rekening met de buren wil houden(mega aardige lui) ben ik hier juist wel blij mee. Maar niet dat het laag zo anders is dan tov de kt150.

Verder wel gestuit op een probleem(pje) en inmiddels ben ik er wel achter waar het door kwam. Bij het eerste keer aansluiten kwam er uit 1 speaker slechts muziek. 2a3 tube omgedraaid en hup geluid veranderde van speaker. 2a3 full music buisjes terug gestuurd en na enige tijd weer nieuwe erin gedaan. Speelde de sterren van de hemel voor een paar uur, maar bij de 2de powercycle later kwam het geluid erg vervormd uit de speakers... Toen begon ik wel beetje zenuwachtig te worden. De bouwer gesproken en stuurde andere buisjes op van psvane 2a3. Want was nu het probleem van de versterker of toch weer de 2a3 buisjes?? Psvane getest en werkte perfect. Zou het dan toch de 2a3 full music buisjes zijn die niet goed waren? Er zat een test rapport bij van de buisjes met recente datum en beide matched vanaf fabriek. Misschien door het verzendingsproces? Pff lastig lastig.
Uiteindelijk de 274b full music eens verwisseld met diegene uit mijn dac. Dus de 274b full music in mijn dac en de WE274b in de versterker. De full music 2a3 buisjes werkten weer! Eerst eens testen voor 24 uur, paar powercycles verder en ja bleef 100% werken. Psvane werkt ook, zou het dan toch die 274b van full music zijn?? Nu dus de 274b full music verwisseld voor een psvane 274b-tii mark buis. Ik laat de we274b lekker in de versterker zitten, want kennelijk is hij goed bevriend met de 2a3. De winkel en bouwer vertelde mij wel dat de laatste tijd bij full music veel productie fouten worden gemaakt. Ze zijn 3 jaar geleden overgenomen door andere eigenaar. psvane was stabieler hierin.. Nou zijn chinezen erg stereotype en de buisjes uit USA zijn natuurlijk het beste en wordt grof geld voor neergelegd hier. Terwijl ik de psvane en full music hoog heb zitten..

Edit: de full music 274b deed het dan wel weer prima in de dac.. XD Maar aangezien de bouwer aangaf dat deze in de dac minder hoeft te doen dan in de versterker (ivm de helft werking) kan het zijn dat deze nog steeds stuk is maar daar wel verder prima werkt.. Vond het wat vaag..

Waarom niet een andere gekozen zoals de 5u4g? Ik vind de 274b heerlijk klinken en blijf daar graag bij.
Zoals gezegd, de versterker speelt nu heerlijk en bijzonder tevreden. Ik merkte dat er nog een klein verschil in de verlichting van de 2a3 buisjes zat, dit eens ff meten en de bias evt bij te stellen.

Wat denken jullie over die problemen met de 274b, 2a3 buisjes verhaal? Toch vaag dat het eerste bij de bouwer wel werkt (274b fullmusic+ 2a3 full music) en later bij mij niet meer. Maar de 274b full music met de psvane wel. Nou ja ik ga er me niet meer druk om maken en lekker genieten.  :coffee:

Groet.

foto;


" no loss of fine detail "

i2Paq

Wat een stuk vakwerk!  :worship:

Geniet er van!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Pjotr27

Quote from: i2Paq on August 31, 2019, 17:36:18
Wat een stuk vakwerk!  :worship:

Geniet er van!

Daar ben ik het helemaal mee eens, en dat voor een prijs waar je in Europa echt helemaal niets bijzonders voor kan kopen. Maar ja, rechtstreeks vanaf bouwer bespaart ook een importeur en winkel...
Mooi proces om te volgen, soort imitatie Sun Audio....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kingpin

 :worship: ziet er mooi uit.
Man man ... bij mij begint het ook weer te kriebelen om wat te maken...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Mooie aanwinst, veel muziekplezier gewenst 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Kingpin on August 31, 2019, 18:10:03
:worship: ziet er mooi uit.
Man man ... bij mij begint het ook weer te kriebelen om wat te maken...
Whammerdyne Truth clone?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#683
Quote from: TabCam on August 31, 2019, 20:54:57
Whammerdyne Truth clone?
Hebben we het binnenkort wel ff over .. heb al wat in gedachten en sterker nog al aanpassingen gemaakt. Je bent wel warm, maar dan zonder de buizen.
Budget en 'grootte' doet me nog flink peinzen, wordt vervolgt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

Quote from: i2Paq on August 31, 2019, 17:36:18
Wat een stuk vakwerk!  :worship:

Geniet er van!
Quote from: Pjotr27 on August 31, 2019, 17:43:09
Daar ben ik het helemaal mee eens, en dat voor een prijs waar je in Europa echt helemaal niets bijzonders voor kan kopen. Maar ja, rechtstreeks vanaf bouwer bespaart ook een importeur en winkel...
Mooi proces om te volgen, soort imitatie Sun Audio....
Quote from: Kingpin on August 31, 2019, 18:10:03
:worship: ziet er mooi uit.
Man man ... bij mij begint het ook weer te kriebelen om wat te maken...
Quote from: Xander32 on August 31, 2019, 20:25:14
Mooie aanwinst, veel muziekplezier gewenst 👍🏻


Thanks gasten!
Aangezien ik nieuwe buisjes heb moet ik de bias instellen. De bouwer gaf aan dat + en - in pin 1 en pin 4 van 2a3 gedaan moesten worden en dat het volt rond de 2,5v moest zijn, dat ze dan top zijn. Weten jullie eventueel een andere manier of idd lekker zo doen zoals hij het zegt? Er zitten geen bias plekken om te meten volgens mij, en de potmeters zitten binnenin. Multimeter besteld en komt binnenkort binnen.
" no loss of fine detail "

Kingpin

Als je het niet vertrouwd ... niet doen!
Er staat veel spanning op .. aanraken is einde oefening.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pjotr27

Quote from: Kingpin on September  1, 2019, 16:44:47
Als je het niet vertrouwd ... niet doen!
Er staat veel spanning op .. aanraken is einde oefening.

Helemaal mee eens, zolang je ook geen brom hebt zou ik me er niet te druk om maken.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

#687
Quote from: Kingpin on September  1, 2019, 16:44:47
Als je het niet vertrouwd ... niet doen!
Er staat veel spanning op .. aanraken is einde oefening.

Ik vertrouw het prima, ik zie alleen verschil qua licht tussen links en rechts op buis(zie je meteen) dus wil het sowieso meten om te kijken of het ook echt anders is tussen elkaar. Vroeg me alleen af of er ook een andere manier is? Zo niet dan houd ik zijn methode aan, vaak bej te bange heh.. Haha nee maar hij heeft filmpje gestuurd hoe en wat ik moet doen en ziet er niet moeilijk uit. Ik ben gaan Google en dat moet je eigenlijk nooit doen met zoiets.. Ik houd nauw contact met hem iig en zal uiterst voorzichtig zijn 😉.
" no loss of fine detail "

Kingpin

#688
Quote from: Pinda13 on September  1, 2019, 19:37:16
... vaak bej te bange heh.. Haha nee maar hij heeft filmpje gestuurd hoe en wat ik moet doen en ziet er niet moeilijk uit.
Tips

Zorg dat je ALTIJD met 1 hand werkt !
Gebruik zo'n kabeltje met krokodillenbekje waarvan je de - van de meter aan het chassis legt zodat je met 1 hand kunt werken (meten), en uiteraard je chassis wel geaard is natuurlijk ;)
Makkelijker is om ook het andere eind van de + een krokodillenbekje te gebruiken zodat je niet met 2 handen hoeft te werken als je de bias gaat afregelen.
Bij het afregelen van de bias gebruik je een geisolleerde (1000V) schroevendraaier of iets dergelijks (liefst plastic).

Suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

phy

Er hoeft in deze versterker geen bias afgeregeld te worden het is een auto bias ontwerp door de grote groene weerstanden
hij bedoelt misschien de ontbrom potmeters
dat kan je ook gewoon op het gehoor daar heb je geen universeel meter voor nodig


Kingpin

Quote from: phy on September  2, 2019, 07:40:03
Er hoeft in deze versterker geen bias afgeregeld te worden het is een auto bias ontwerp door de grote groene weerstanden
hij bedoelt misschien de ontbrom potmeters
dat kan je ook gewoon op het gehoor daar heb je geen universeel meter voor nodig
Idd bij autobias valt er niets te regelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#691
Quote from: phy on September  2, 2019, 07:40:03
Er hoeft in deze versterker geen bias afgeregeld te worden het is een auto bias ontwerp door de grote groene weerstanden
hij bedoelt misschien de ontbrom potmeters
dat kan je ook gewoon op het gehoor daar heb je geen universeel meter voor nodig

Aha! Check dat is het inderdaad en probeert hij mij dat uit te leggen(lekker die taalbarrière). Ik hoor wat verschil namelijk dat linker speaker meer naar voren komt dan rechter. En bedoelt hij dat in de zin om te testen of er rond de 2,5v uitkomt bij die 1ne tube aangezien er zo'n verschil is. Misschien dat er dan toch een fout in zit of is gekomen door de vorige buisjes die het niet of nauwelijks deden.

Op gehoor en dan zo af en toe eens draaien aan de potmeter en luisteren hoe en wat? Ik heb nu dus helemaal geen brom oid alleen verschil tussen links en rechts op gehoor.

Het wordt me wel steeds een beetje meer duidelijk [emoji6].

Edit; hij kwam al met het schema en in de zin dat het self bias was. Snapte ik al weinig van. Thanks phy iig!
En toch blijf ik flink verschil in buis zien qua licht dit is dan gewoon toeval?




Tot de conclusie gekomen dat die versterker maar eens even nagekeken moet worden ipv dat ik idd een goeie volt door m'n lichaampje laat gaan haha. En het verschil met links en recht is dermate vervelend dat er evt intern iets niet goed is gegaan door de vorige buisjes. Wordt vervolgd!
" no loss of fine detail "

phy

De 2a3 buisjes hebben 2 dikke pennen en 2 dunnere
je kan met een voltmeter op AC over de dikke pennen meten of het voltage tussen de 2 buizen gelijk is het moet 2,5 volt zijn
als dat zo is gloeit gewoon 1 buis meer
verschil tussen links en rechts heeft er niets mee te maken en heeft een andere oorzaak.
heb je een universeel meter ?
en als je ook een test signaal hebt van 1k of zo (misschien op een test cd of iets van youtube)
kan ik je zeggen waar je moet meten om het op te sporen

Pinda13

Quote from: phy on September  5, 2019, 19:08:57
De 2a3 buisjes hebben 2 dikke pennen en 2 dunnere
je kan met een voltmeter op AC over de dikke pennen meten of het voltage tussen de 2 buizen gelijk is het moet 2,5 volt zijn
als dat zo is gloeit gewoon 1 buis meer
verschil tussen links en rechts heeft er niets mee te maken en heeft een andere oorzaak.
heb je een universeel meter ?
en als je ook een test signaal hebt van 1k of zo (misschien op een test cd of iets van youtube)
kan ik je zeggen waar je moet meten om het op te sporen

Thanks voor je bericht phy. Dat heeft inderdaad de bouwer dus ook op deze manier willen zeggen. De versterker is al bij hem en hij heeft hem al nagekeken en inderdaad niks aan de hand. Werkt als een zonnetje. De buizen krijgen 2,64v en 2,59v dus gelijk. 1 gloeit gewoon minder. Verder dat rechts dus minder laat horen dan links heeft denken we te maken dat de linker speaker in een hoek staat en dus uitvergroot wordt. Dit had ik niet bij vorige versterker de kt150, maar was de positie niet zo merkbaar als bij deze versterker. Lijkt me best apart, maar het was merkbaar dus eens opnieuw met posities schuiven en luisteren welke het beste is.
" no loss of fine detail "

chansig

Je andere versterker nog eens aansluiten ?

Lijkt me sterk dat de ene versterker het wel doet en de andere niet. Is namelijk een akoestiek dingetje.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Leeuwarden

Buizen even wisselen van plaats...

Pinda13

#697
Quote from: Leeuwarden on September  6, 2019, 08:22:31
Buizen even wisselen van plaats...

Al gedaan geen verschil.

Quote from: chansig on September  6, 2019, 08:15:56
Je andere versterker nog eens aansluiten ?

Lijkt me sterk dat de ene versterker het wel doet en de andere niet. Is namelijk een akoestiek dingetje.

Gr. Hans

Die heb ik nu weer paar dagen aan en de speakers met deze amp zijn een stuk makkelijker te plaatsen. Het is dus wle degelijk zo dat het verschil geeft, dat is nu zeker. Daar heb ik ze juist zo recht mogelijk staan, zonder dus een toe in oid, dan spelen ze het mooist en meeste stereo vind ik. Maar die andere versterker is totaal anders qua geluid dan die kt150 amp(ik vind de kt150 beter voor film dat heb ik wel gemerkt, maar die 2a3 is echt voor muziek zoveel mooier) dat ik er echt even voor moet gaan zitten en kijken hoe ze moeten staan. Ik vind het best vreemd dat het zo anders kan klinken dmv andere amp en mm/cm in opstelling van speakers.
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: chansig on September  6, 2019, 08:15:56
Je andere versterker nog eens aansluiten ?

Lijkt me sterk dat de ene versterker het wel doet en de andere niet. Is namelijk een akoestiek dingetje.

Gr. Hans

Ik ben vanmiddag bezig geweest met de speaker opstelling en waar nodig eens de speakers verplaats. Er zat, doordat de tv niet precies in het midden is opgesteld aan de muur, wel degelijk verschil tussen de speakers. Algauw denk je dat ze dan symmetrisch staan of in ieder geval bijna gelijk. Was toch nog wel cm of 3 a 4 dat ze naar achter stonden en verder uit elkaar. Nooit opgevallen bij de vorige versterker, bij de 2a3 wel.. Raar maar waar :).

Maandag komt de 2a3 weer binnen en ben erg benieuwd hoe die klinkt nu de speakers beter staan. Ik mis de amp echt!

Gelukkig..
" no loss of fine detail "

Pinda13

Joehoe, kort maar krachtig. Probleem is opgelost!!

Vanmiddag kwam de versterker weer aan en bij aansluiten nog steeds dat rare stereo geluid. Sommige geven het zelfs de naam als knuppelstereo (mooi:D). Maar hoe kan dat nou toch? Ergens fase niet goed of toch filter van speakers? Maar waarom met vorige versterker niet? Enfin toen eens een monotrack left en right aangezet en wat bleek; links kwam uit rechts en rechts kwam uit links... Huh??!! Maar de bouwer heeft er toch echt R en L staan bij de inputs. En ja daar ging het dus fout, de bouwer heeft de aanduiding omgedraaid en was het dus simpel op te lossen om de kabels om te draaien. Stereo is terug en meer output, wat fijn wat fijn. Kan je nagaan zoiets simpels.

Nu eens lekker laten inspelen en genieten.
" no loss of fine detail "