Nieuwsgierige pinda on tour!

Started by Pinda13, April 2, 2015, 12:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Ik heb het idee dat de 12" is gebaseerd op de Cheviot uit de huidige Legacy serie van Tannoy (de middelste):




... en dat de GRF model heeft gestaan voor de 15":



Echter kent het origineel een 12" i.p.v. 15" met minimaal gelijke kastinhoud (afm. 1240-550-465 mm).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

De Cheviot meet 860-448-260 mm, de kleinere met 10" driver meet 538-376-250 mm.
De kasten zijn t.o.v. die van Tannoy relatief klein in het licht van de afmetingen van de gebruikte drivers.

Quote from: Pinda13 on April 28, 2019, 11:22:44
thanks voor je reactie, met dat basspoort heb ik het ook liever aan de voorkant inderdaad. Afmetingen heb ik:

de 12:
speaker zelf is 40x32x60cm de tripod is 40x32x45cm.

de 15:
speaker is 52x50x107cm

Waarbij de 15 dus in mijn ogen huge is. Heb de canterbury afmetingen ook bij gepakt en die is weliswaar met zijn 68cm breder, maar dus wel minder diep. Denk dat het wel aardig hetzelfde is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

thanks! dit is inderdaad zeer bruikbare info!
" no loss of fine detail "

Richi

Ik zou voor de 12 inch gaan omdat ik vermoed dat die een mooiere combi klank zal hebben van de karakteristieke Tannoy klank (het bruine café noemde ik het altijd) maar wel met de snelheid van een 'kleinere' weergever. Toen ik de TD-8 kocht, adviseerde mijn dealer om de TD-8 te nemen in combinatie met een mooie subwoofer en niet de TD-12 (die hij toen ook had staan), met name omdat hij de grotere Tannoy drivers wat trager vond klinken. Zelf vond ik de TD-12 ook prachtig, maar ik ben voor het formaat van de kleinere TD-8 gegaan.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Pinda13

#529
Quote from: Richi on April 28, 2019, 21:05:39
Ik zou voor de 12 inch gaan omdat ik vermoed dat die een mooiere combi klank zal hebben van de karakteristieke Tannoy klank (het bruine café noemde ik het altijd) maar wel met de snelheid van een 'kleinere' weergever. Toen ik de TD-8 kocht, adviseerde mijn dealer om de TD-8 te nemen in combinatie met een mooie subwoofer en niet de TD-12 (die hij toen ook had staan), met name omdat hij de grotere Tannoy drivers wat trager vond klinken. Zelf vond ik de TD-12 ook prachtig, maar ik ben voor het formaat van de kleinere TD-8 gegaan.

Hier zeg je wel wat belangrijks inderdaad, naar die klank ben ik ook naar op zoek. Ik blijf er ook bij dat het moet passen in de ruimte. En als ik denk aan waar hij in de woonkamer in NL moet komen te staan is het nog best lastig. Ht ruimte is verzadigd met 5.1.4 opstelling. Woonkamer bij tv zitten ingebouwde zelfbouw die voor een spotify muziekje en serietje meer dan prima zijn. Aangezien we hier nog wel even blijven wil ik de dac en buizenversterker optimaal benutten. Die 4 kt150 draaien nou voor een "simpele" monitor speaker en dat blijft wat knagen(wat hebben die een hoge nieuwprijs trouwens oef!). We gaan als we terug komen waarschijnlijk de boel verbouwen en dan met name de keuken uitbouwen tot woonkeuken. Daarin zie ik die 12 perfect een plekje hebben. Lp'tje erbij en heerlijk Oldschool spelen. Haha sigaartje erbij, ownee ik rook niet meer  :coffee:.
Dan zijn ook de 15" te groot voor deze ruimte. En maakt dus dat het aannemelijk is dat ik voor de 12 ga. Nog even verder broeden.
" no loss of fine detail "

i2Paq

Ik speelde tot voor kort met 15" Berkeley in customized kasten gelijk de afmeting die jouw 15" hebben.

Na 4 jaar werd het mij wat te groot en te aanwezig. Niet het geluid dus maar de kasten zelf.

Met de 12" ben je je misschien beter uit qua grootte.

Wat ik wel zie is dat de 12" ook op sokkels geplaatst kunnen worden, hier zou ik zeker over nadenken wat toen mijn drivers op oorhoogte kwamen verbeterde de weergave significant.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Pinda13

Quote from: i2Paq on April 29, 2019, 08:43:48
Ik speelde tot voor kort met 15" Berkeley in customized kasten gelijk de afmeting die jouw 15" hebben.

Na 4 jaar werd het mij wat te groot en te aanwezig. Niet het geluid dus maar de kasten zelf.

Met de 12" ben je je misschien beter uit qua grootte.

Wat ik wel zie is dat de 12" ook op sokkels geplaatst kunnen worden, hier zou ik zeker over nadenken wat toen mijn drivers op oorhoogte kwamen verbeterde de weergave significant.

bedankt voor je info, goed dat je zegt dat het uiteindelijk toch ging irriteren met die halve garderobe kasten ;). De tripod/standaard zit bij de prijs in en sowieso dus hierop. Dit vind ik juist ook zo lijp eruit zien. Ik neig steeds meer naar de 12'' ;)

" no loss of fine detail "

frank2

Ik zou niets kopen, je hebt in Nederland als genoeg speakers.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pinda13

Quote from: frank2 on April 29, 2019, 09:28:38
Ik zou niets kopen, je hebt in Nederland als genoeg speakers.....
Haha dat kan ook, maar dat ga ik niet doen. Er is hier zoveel moois en leuk om eens wat te proberen. Ik zit hier nog wel even en wil niet minder om genieten. [emoji51]

Verstuurd vanaf mijn EVR-L29 met Tapatalk

" no loss of fine detail "

Pjotr27

Quote from: frank2 on April 29, 2019, 09:28:38
Ik zou niets kopen, je hebt in Nederland als genoeg speakers.....

Voor de prijs die dit in China kost? Echt niet, daar koop je heel weinig bijzonders voor in Nederland. Ik zou dit ook wel willen proberen als ik daar zou wonen....Ik heb zelf ook niet voor niets net een nieuwe set speakers besteld in Indonesia... Met fieldcoil units... zoek die maar eens in Nederland...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

De kogel is door de kerk. Het worden de 12'' op de tripods. Puur dat ik nu en in de toekomst de ruimte niet heb voor die grotere en gaat mij uiteindelijk tegen zitten ben ik bang. En de looks van de 12 vind ik stuk mooier dan de grotere broer. Ze zijn besteld en zal foto posten van het geheel als ze binnen zijn. Thanks voor mee denken mensen!
" no loss of fine detail "

Xander32

Gefeli, leuk en spannend 👍🏻.

Laat je ons jouw bevindingen nog weten en hoe ze staan (foto's !).


Quote from: Pinda13 on April 30, 2019, 06:10:15
De kogel is door de kerk. Het worden de 12'' op de tripods. Puur dat ik nu en in de toekomst de ruimte niet heb voor die grotere en gaat mij uiteindelijk tegen zitten ben ik bang. En de looks van de 12 vind ik stuk mooier dan de grotere broer. Ze zijn besteld en zal foto posten van het geheel als ze binnen zijn. Thanks voor mee denken mensen!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

Quote from: Xander32 on April 30, 2019, 07:27:58
Gefeli, leuk en spannend 👍🏻.

Laat je ons jouw bevindingen nog weten en hoe ze staan (foto's !).

Zeker, dat ga ik doen.  ;)
" no loss of fine detail "

Pinda13

Ik ben vandaag gebeld door de bezorgservice en ze komen morgen de speakers afleveren. Toen ik vroeg naar een geschatte tijd kreeg ik tussen 9 en 16u te horen. Haha zucht.. dat moet denk ik wel lukken bij ze.. :colgate:
" no loss of fine detail "

Pjotr27

Quote from: Pinda13 on May  3, 2019, 12:27:48
Ik ben vandaag gebeld door de bezorgservice en ze komen morgen de speakers afleveren. Toen ik vroeg naar een geschatte tijd kreeg ik tussen 9 en 16u te horen. Haha zucht.. dat moet denk ik wel lukken bij ze.. :colgate:

Wow, wat een snelle levering! Hier in Indonesia duurt alles heel wat langer..... Eerst produceren, dan versturen per boot naar Sulawesi. Ik ga nog wel een maand of anderhalf geduld moeten hebben vrees ik... Ik ben benieuwd naar de foto's en hoe je ze vindt klinken... Spannend...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

#540
Quote from: Pjotr27 on May  3, 2019, 13:33:10
Wow, wat een snelle levering! Hier in Indonesia duurt alles heel wat langer..... Eerst produceren, dan versturen per boot naar Sulawesi. Ik ga nog wel een maand of anderhalf geduld moeten hebben vrees ik... Ik ben benieuwd naar de foto's en hoe je ze vindt klinken... Spannend...

Dat ben ik wel van ze gewend. Eigenlijk grotendeels wat je besteld komt uit de buurt van shenzheng en is vaak met 3 of 4 dagen wel aan de andere kant van china. Daarbij maakt het dus niet uit hoe duur, delicaat of goedkoop het product is, het gaat op de vrachtwagen (als je die soms op de snelweg ziet rijden en dan met name hoe vol ze bepakt zijn!!). Daarom altijd goed checken met bezorging op eventuele schade! Wel lastig lijkt me om 1,5 maand te wachten oef.. Maar je krijgt er ook zeker wat moois voor terug man! Ik zal uiteraard mijn bevindingen posten.
" no loss of fine detail "

Tabcam

Quote from: Pjotr27 on May  3, 2019, 13:33:10
Wow, wat een snelle levering! Hier in Indonesia duurt alles heel wat langer..... Eerst produceren, dan versturen per boot naar Sulawesi. Ik ga nog wel een maand of anderhalf geduld moeten hebben vrees ik... Ik ben benieuwd naar de foto's en hoe je ze vindt klinken... Spannend...
De pinda is niet de enige nieuwsgierige  :tongue2:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pjotr27

Dat is het probleem in Indonesia, 14.000 bewoonde eilanden. Het moet dus per boot of vliegtuig. Het laatste is gewoon te duur. Dus het wordt dan de boot. Ach, kan ik nog genieten van mijn WLM Stella monitor.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte. Als het goed is komende week foto's van mijn kasten. Die zouden dan klaar zijn.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Spannunddddddd !!!!


Quote from: Pinda13 on May  3, 2019, 12:27:48
Ik ben vandaag gebeld door de bezorgservice en ze komen morgen de speakers afleveren. Toen ik vroeg naar een geschatte tijd kreeg ik tussen 9 en 16u te horen. Haha zucht.. dat moet denk ik wel lukken bij ze.. :colgate:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Toni71

En? Is het een feest met de nieuwe speakers?   :headbanging:

mijkie

ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat hij helemaal in zijn nopjes is met de nieuwe speakers, geen tijd meer om op het forum verslag uit te brengen  ;D

Mooie aanwinst Carl !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Pinda13

#546
Haha! Klopt klopt zoo enorm blij en na de hele dag de setup anders neer te zetten (kwam ff wat ruimte tekort haha). We kijken nu arctic en zal daarna direct verslag doen! Maar al ontelbare kippenvel momenten gehad!!

Edit:
Zo, tja waar moet ik beginnen manman. Vanmorgen rond 11u kregen we telefoontje dat de carrier over klein half uurtje voor de deur staat met de boxen. Dat was een ongeduldig half uurtje haha, *dingdong hallo!!

Toen begon het uitpakken, dat was nog even een flink klusje aangezien ze doos in doos zaten en dan was er zelfs nog gebruikt gemaakt van een houten frame om deze doos. Maar wat een feest! De kleur was zelfs mooier dan ik had gedacht. Dat mooie donkere notenhout kleur. Lijp! Alles eens ff met een doekje afdoen en rustig installeren. Er zaten m10 spikes bij en dat oogt met het geheel erg mooi. Man wat een dingen en dat blijven ze ook, voor mijn doen echt huge! Toen al de gedachten gehad van "beter dat ik de grotere niet genomen heb".

Eens verder inspecteren, de bouw is echt goed, zoals gezegd geen "waaibomenhout idee", maar juist massief hout en prachtig gebeitst of gewaxt (daar ben ik nog niet over uit welke van de 2). Kleur is dus al perfect! Bouwkwaliteit geef ik een 9/10, je ziet bijv op 1 of 2 hoeken van de tripod waarbij er een spoortje van lijm is te zien, dat had ik dan even weggestoken of geschuurd, maar tja daar is de prijs ook naar denk ik dan. De speaker zelf is qua bouw bijna flawless, de 1ne basspoort is perfect gefreest de andere ietsje minder, maar tja das dus met kritisch modus aan gekeken. Verder geen rare dingen kunnen ontdekken en zeer tevreden al! Er zaten stukjes kurk bij om tussen de tripod en speakers te doen. Och gewoon doen dan..

Hoppa en aansluiten op die fantastische dac en amp die ik al eerder hier heb aangeschaft en DAMN!! meteen de bek los van verbazing, wat hoor ik bij mn favo nummertjes. Wat een detail zonder ook maar dat geknisper of kille waterval van alles teveel te laten horen, nee juist de snaartjes, de klanken van bijv een viool en vooral de in adem en rust van de zanger.. wtf gebeurt hier? Drummer floept wat naar achteren en is het geheel daardoor super gebalanceerd. Hé en hij moet nog inspelen!! Inmiddels was de lady ook uit nieuwsgierigheid komen kijken en gaf, nadat eventjes op de bank zittend, al aan dat het geheel heerlijk rustig luistert. Toen haar hans zimmertjes, John powell etc nummers erbij en het was net alsof we weer bij een concert van HZ waren. Groots, zo in op de emoties, het is alsof je in een concert zit en je de beste zitplaatsen van de zaal hebt; alles klopt! Kippenvel all-over haha.. Ok is er dan helemaal niks op aan te merken? Mjah ik zie het niet als iets negatiefs, maar met film was het wel even wennen. Je mist die punch van een bijv scanspeak, die geven nou eenmaal meer laag. This niet dat denderende laag gehalte, maar misschien zijn we dit ook niet meer gewend, want je krijgt er zoveel beters voor terug in het klankbeeld! En stel we gaan het misschien missen, kan er altijd gekeken worden naar een subje. Maar die zie ik niet heel snel komen. Ook films zijn gewoon weg spannender! :D..

Ik moest helaas wel m'n setup van plaats veranderen aangezien ik ze eerst niet mooi symmetrisch kon krijgen in onze woonkamer. Inmiddels is dat aardig opgelost. Blijkt een interlink setje wel net tekort van 1m. Zucht haha net 2 weken geleden gekocht, nou ja wordt een 1,5m dan maar.

Tja ik kan echt wel eeuwig doorgaan met het omschrijven en aanprijzen van deze speakers. Conclusie is dat ik ze gigantisch goed vind. Komen ze bij de tannoy die ik ooit gehoord heb? Vind ik zeker een dikke vette ja! Misschien is tannoy nog wat warmer qua klank, maar juist kan dat met niet alle muziek stijlen mee vond ik toen. Nu heerlijk een volbeatje en vanmiddag een Nicolas jaar en Billy F Gibbons was toch ook echt genieten! Heerlijk om dat rauwe "soort van" te voelen xD..

Genoeg jullie willen foto's:


" no loss of fine detail "

Richi

Haha, wat leuk om te lezen jouw enthousiasme! Veel plezier nog vandaag!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Contour


Xander32

Serieuze speakers, fraai fineer 👍🏻. Nu rustig inspelen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT