De woonkamer van MegaJ

Started by MegaJ, April 1, 2015, 21:00:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MegaJ

Ik draai al even mee op het htforum, maar het blijft vaak ook bij meelezen. Er staan wat veranderingen op stapel, niet zozeer in mijn set zelf, maar in de opstelling wel. Ik vond het wel een goed moment om een eigen topic te openen.

Eerst een stukje geschiedenis van mijn "reis" door de wereld van geluidsreproductie en hifi:

Het begon ooit allemaal met een Akai AC-MX 115 toren setje op een leeftijd dat ik nog op de basisschool zat en zo ongeveer naar het middelbaar ging. Dit setje heb ik grappig genoeg nog steeds in gebruik bij de pc, met de bijbehorende 3-weg speakers. CD's waren er al wel maar kostten destijds nog meer dan 40 gulden per album staat me bij, dus ik heb ook vaak zat bandjes (compact cassette) opgenomen en CD's overgenomen op bandjes met dit setje. Dat duurde altijd een eeuwigheid dat gedoe met die bandjes.

Later rond '99 / 2000 kocht mijn vader een nieuwe tv inclusief een 5.1 set met Magnat fronts, een B&W CC6 center (meen ik), B&W 601 S2 als surrounds en een Yamaha YST-SW120 sub. De tv was een platte 32" Panasonic (destijds nog wel met dikke achterzijde uiteraard) en hij had een Yamaha receiver en Panasonic DVD speler erbij gekocht. Dit was mijn eerste ervaring met Dolby Digital 5.1, de DVD van the Matrix was de ultieme demo destijds. Echt heel vet.

Eenmaal uit huis heb ik 5.1 even gelaten voor wat het is en een tijd gespeeld met een stereo versterker van wederom Akai met daarnaast een degelijke bijbehorende CD-speler. Het type zou ik zo niet meer weten, ik speelde toen nog wel met de speakers van de AC-MX 115 set.

Op enig moment heb ik een oude tv de deur uit gedaan voor een Full-HD LCD uit de 7000 serie van Philips en heb ik kort daarna een PS3 overgenomen om blu-rays op deze tv af te kunnen spelen. Het geluid bleef dus nogal achter bij deze combinatie. Rond deze tijd heb ik ook het htforum ontdekt.

Na een verhuizing was de eerste upgrade het overnemen van een setje B&W 601 S2, deze speakers kende ik natuurlijk vanuit het ouderlijk huis en was het dus voor mij een logische aankoop. Vervolgens is er een Yamaha RX-V471 gekomen om eerst naar 2.1 toe te gaan en later eventueel naar 5.1. De sub is uiteindelijk een BK XXLS400-FF geworden die ik via dit forum van RA SUBS heb overgenomen.

Toen was het tijd om op een wat modernere manier de muziek te verzorgen. Ik had gezien wat je allemaal kan met Sonos apparatuur i.c.m. een NAS en toen heb ik besloten zelf een NAS te bouwen. Voor wat betreft de kosten was dat een stuk interessanter dan een kant en klare, vooral omdat ik wel geïnteresseerd was in mijn data veilig opslaan met enige redundantie. Na aardig wat uitzoek werk heb ik besloten een NAS te bouwen op basis van FreeBSD met ZFS als bestandssysteem. De opslag "pool" draait in RAID-Z, het lijkt op RAID-5 zonder sommige van de nadelen van dat bestandssysteem. Het was aardig wat uitzoekwerk maar wel heel leuk om zelf te bouwen. Omdat het in feite gewoon een normale pc is kan je er ook alle software op draaien die beschikbaar is. Door er een programma op te draaien wat Music Player Daemon heet kan ik de functionaliteit van een Sonos ermee bereiken. De NAS is met een toslink gekoppeld aan de installatie en met een zelf geprogrammeerde app maak ik op de iPhone playlists. Hier kan ik een topic op zich aan wijden, als er veel interesse voor is dan kan ik nog weleens een "HOW-TO" posten.

Ik wou toch weer naar 5.1 toe en heb een setje Monitor Audio R90HD overgenomen om als rears te gebruiken en al eerder eens een keer ergens een B&W LCR60 S3 op de kop getikt als center.

Omdat we een houtkachel hebben hadden de B&W's het af en toe nogal warm, dat lijkt me niet zo goed dus hebben we destijds zelf een meubel gebouwd, waarin ze beschermd staan van de houtkachel. De zijwanden hebben we hoger gemaakt en gevuld met glaswol, het isoleert heel goed voor de hitte van de kachel. Op deze manier kunnen we in de winter lekker stoken zonder dat speakers te warm worden.



De hele set staat net links van deze kachel.

Toen het meubel af was speelde ik alweer meer dan een jaar met de Yamaha en merkte ik steeds meer dat ik vond dat er te weinig vermogen in zat om de B&W's echt goed tot leven te brengen. Om hier verandering in te brengen ben ik uiteindelijk voor een VV en EV combinatie gegaan van Emotiva. De welbekende XPA-5 (generatie 1) EV en de UMC-200 VV. De XPA had helaas wel een brom en daar ben ik lang mee bezig geweest om daar verandering in te krijgen, zie mijn andere topic daarover: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131540.0. Dat was een aardige zoektocht en toch wel enige teleurstelling in Emotiva, alhoewel het nu goed werkt en ik er een goede EV aan heb.

Afgelopen zomer heb ik de fronts vervangen voor een setje B&W CM7 wat ik ook weer heb overgenomen via dit forum. Daarvan heb ik de tweeters nog zelf vervangen, die waren namelijk gedeukt, dat was eigenlijk heel simpel en niet al te duur - €75 per tweeter voor nieuwe van B&W. Het is wel zo dat ik nu het eerdere probleem weer terug heb, één van de fronts staat dus te dicht bij de houtkachel en kan ik niet stoken zonder de speaker te verplaatsen.





Nu ben ik dan ook aangekomen bij de huidige opstelling:

Fronts: B&W CM7
Center: B&W LCR60 S3
Rears: Monitor Audio R90HD
VV: Emotiva UMC-200
EV: Emotiva XPA-5

De plannen zijn er nu om de opstelling te veranderen door een tv-wand te maken. Dan kan ik ook lekker grote tv kwijt, het is nu behelpen met een 32-inch ;)
Dus we zijn weer een nieuw kleiner meubel aan het maken en spullen aan het inkopen om de tv-wand te maken. Ik heb wat inspiratie opgedaan in de topic van Atmoz dus ga de wand ook maken met laminaat. Ik zal foto's posten van de voortgang. Het idee is wel dat e.e.a. hierdoor dus wat smaller wordt en de rechter front verder van de kachel af komt. Misschien dat ik nog wel een mobiel wandje maak voor bescherming, dan kan ik die plaatsen als ik ga stoken. Toch zonde als de woofers te lijden zouden hebben van de hitte.

Als laatste in deze post nog een paar foto's van de huidige opstelling, zoals je ziet staan de 601's ook nog op het huidige meubel maar die gaan in de opslag als we aan de tv wand beginnen.






Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

#1
Alvast een eerste foto van het nieuwe kastje in aanbouw voor de apparatuur voor dadelijk bij de tv wand:



Zijwanden worden nog breder en de bodem dicht. We zijn inmiddels ook al klaar met alle onderdelen en aan het verven, daar zal ik later nog wat foto's van maken.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Roeru117

Mooie set. Ik heb zelf ook met een umc200 en een xpa5 gespeeld en dat ging als de brandweer. Alleen komt die brommende xpa5 me ook erg bekend voor  :-\ Gelukkig heb je het aardig op weten te lossen.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

MegaJ

Pffff we zijn de onderdelen van het kastje aan het verven maar heb deze keer nogal veel last van stofjes etc. in de lak. We rollen de lak erop en daarna kijk je even goed en zie je allemaal pukkeltjes etc. Heeft er iemand nog goede tips om dit te voorkomen? Ik gebruik wel van die speciale lakrollertjes.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

cobaltjeh

Quote from: MegaJ on April  4, 2015, 16:24:14
Pffff we zijn de onderdelen van het kastje aan het verven maar heb deze keer nogal veel last van stofjes etc. in de lak. We rollen de lak erop en daarna kijk je even goed en zie je allemaal pukkeltjes etc. Heeft er iemand nog goede tips om dit te voorkomen? Ik gebruik wel van die speciale lakrollertjes.

Altijd eerst de lakrollertjes bewegen over een stuk schilderstape, zodat je zeker weet dat deze niet meer afgeven.
En altijd zorgen dat het te lakken oppervlak goed schoon is. Ik gebruik altijd lakrollertjes van de action omdat deze me beter bevallen dan de dure bij de bouwmarkt.

Als je verf of waterbasis gebruikt heb je minder last van stof wat er in valt aangezien het sneller droogt.
Maar omdat het sneller droogt en minder vloeit is dit wel moeilijkere verf.

Wat ik altijd deed om terpentine lak goed aan te brengen was het volgende:

1 haal alles wat stof bevat uit de badkamer, dus handdoeken kleren matten etc.
2 Zet nu de douche op warm, zet de afzuiging af en stoom de ruimte goed vol.
3 Laat de stoom weg trekken en verf daarna je spullen in de badkamer.
4 Badkamer afsluiten en wachten tot de spullen droog zijn.

Op deze manier haal je het meeste stof uit de ruimte, maar nog steeds zal het er der wat stof zich in de lak vinden.....

MegaJ

Bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad eens kijken of ik het of in de badkamer kan doen of dat ik bijvoorbeeld in de ruimte waar ik wil verven eerst eens goed ga nevelen met een plantenspuit ofzo. En dat rollen over tape ga ik ook proberen!
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Atmoz


Ah gaaf, daar is het topic :clapping:

Ziet er goed uit, mooie spullen O0

Ben -zoals eerder gezegd- zéér benieuwd naar de tv wand.
Gaaf zeker heel gaaf worden.

Veel succes en vooral plezier met alles!

Ik hou deze in de gaten ;)

Greetz,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

MegaJ

#7
Nog steeds bezig met het kastje, niet heel veel kunnen doen helaas. Ook een deel opnieuw aan het plamuren, vond het niet netjes genoeg na de eerste laag verf.

Daarnaast komen er ook langzaamaan steeds meer spullen binnen voor de tv wand.

Een muurbeugel van Vogel's (type 2225) voor tv's van 32 inch tot 55 inch, dus de huidige tv kan eraan maar dadelijk ook een nieuwe grotere  :clapping: Deze is kantelbaar en zwenkbaar, dus ideaal wat mij betreft.



Geanodiseerd aluminium L-profielen om de zijden van de tv-wand mooi af te werken (20 mm voorzijde en 70 mm naar de muur toe).



2 x 5 m LED-strips heb ik ook al liggen en ben nu aan het kijken om daar een Arduion UNO met een ethernet shield en RGB shield bij te kopen (allemaal gezien op allekabels.nl) zodat ik het op een of andere manier via de telefoon aan kan sturen. De LED strips komen aan de binnenzijde van de aluminium profielen, die komen dadelijk net niet tot de muur is het idee en daar komt dan het licht eruit. Of weet iemand een gemakkelijkere manier om dit aan te sturen?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

keeszondag

Ik dacht al, wat een bekende woonkamer!! Ziet er in het echt nog beter uit!
muziekskes: connect - Yamaha R-N301 - B&W 683s2/ connect:amp-MA R90 HD-Yamaha YST-SW90/ connect:amp - Magnat Monitor 1000/ Play:3/ Play:5
filmpkes: Sony KDL42W705B-Onkyo TX-NR636-B&W DM601-DM600-CC3-Yamaha YST-SW90/RBPi-KODI
bitjes opslag: DIY NAS- FreeBSD met ZFS - 6 x 1 TB in RaidZ

MegaJ

#9
Zo weer een update. Inmiddels in de wand al weer een paar weken af  :pompom: :bigsmile:

Voor de LED's heb ik zoals ik al van plan was een Arduino UNO aangeschaft met een ethernet shield en LED driver shield en daarvoor een programma geschreven. Het idee erachter is een mini-webserver die je een pagina "serveert" als je met een browser (op pc, mobieltje, tablet etc.) waarop je dan vervolgens de kleur van de LEDstrip kan kiezen en die wordt teruggestuurd naar de Arduino die dan de kleur van de LED strips aanpast door de uitgang op de driver shield anders te sturen. Werkt heel goed al zeg ik het zelf  ;D

Het verven van het kastje was uiteindelijk nog wel lastig om netjes te krijgen, ik heb een deel van een kamer boven afgeplakt met plastic en daar de delen in geverfd om het zo stofvrij mogelijk te houden.

Het is tijd voor foto´s denk ik:



























Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Dus nu een mooie opstelling met de fronts ook een eind van de wand, alleen nou moet ik wel weer een los wandje maken wat ik even neer kan zetten als de kachel aan gaat om de rechter front af te schermen  :P
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

keeszondag

Puik stukkie werk! daar heb je vast hulp bij gehad ;D
muziekskes: connect - Yamaha R-N301 - B&W 683s2/ connect:amp-MA R90 HD-Yamaha YST-SW90/ connect:amp - Magnat Monitor 1000/ Play:3/ Play:5
filmpkes: Sony KDL42W705B-Onkyo TX-NR636-B&W DM601-DM600-CC3-Yamaha YST-SW90/RBPi-KODI
bitjes opslag: DIY NAS- FreeBSD met ZFS - 6 x 1 TB in RaidZ

MLCinema

Mooie oplossing zo in de woonkamer. Heerlijk om al die kabels lekker achter die valse wand te kunnen stoppen.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Crownfire

Erg mooi gedaan. Strak resultaat hoor. Top.  :worship:

MegaJ

#14
Quote from: keeszondag on July 22, 2015, 22:08:36
Puik stukkie werk! daar heb je vast hulp bij gehad ;D

Ja je hebt goed geholpen  8)

Quote from: Kamidioblitz on July 22, 2015, 22:17:50
Mooie oplossing zo in de woonkamer. Heerlijk om al die kabels lekker achter die valse wand te kunnen stoppen.

Zeker wel, maar was nog steeds een beste klus. Je staat elke keer als je het los hebt weer te kijken hoeveel kabels het zijn. Ik kan zelfs het kastje niet helemaal tegen de wand schuiven omdat het gewoon teveel bekabeling is!

Quote from: Crownfire on July 22, 2015, 22:20:58
Erg mooi gedaan. Strak resultaat hoor. Top.  :worship:

Dank!

Ik zie net trouwens dat ik helemaal vergeten ben de upgrade van de tv te melden  ::) Dat heb ik maar meteen gedaan zodat die meteen opgehangen kon worden bij het maken van de wand. Het is een SONY KDL50W828 geworden.  8)

Center speaker wil ik overigens nog gaan wrappen. Maar daar moet ik me nog even in gaan verdiepen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Jefften

Ziet er goed uit :clapping:

Mooie oplossing en die led strip maakt het af!

Nu genieten
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

WilcoL

Quote from: Jefften on July 26, 2015, 13:26:58
Ziet er goed uit :clapping:

Mooie oplossing en die led strip maakt het af!

Nu genieten

Mooi uitgevoerd! Ik heb iets soortgelijks gedaan. Alleen is mijn wand wat breder, zit er ook een koof aan waar mijn scherm uit komt gerold en heb ik rondom RGBW in alu profielen gemonteerd die gewoon conventioneel met een RF-remote worden bediend... Leuk om zelf wat te maken nietwaar?

Geniet ze!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

knubbe

Leuke set! Volgens mij komen die CM7s me bekend voor ? :)
Knap werk ook met het meubel en de achterwand!  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Witalik

Mooi die wand ! leuke set ook  :thumbs-up:
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

MegaJ

Quote from: Jefften on July 26, 2015, 13:26:58
Ziet er goed uit :clapping:

Mooie oplossing en die led strip maakt het af!

Nu genieten

Is erg leuk om mee te spelen inderdaad. Het genieten komt ook helemaal goed, we hebben er al weer aardig wat films en series opzitten toch stiekem zo in de nieuwe opstelling  8)

Quote from: WilcoL on July 26, 2015, 20:47:09
Mooi uitgevoerd! Ik heb iets soortgelijks gedaan. Alleen is mijn wand wat breder, zit er ook een koof aan waar mijn scherm uit komt gerold en heb ik rondom RGBW in alu profielen gemonteerd die gewoon conventioneel met een RF-remote worden bediend... Leuk om zelf wat te maken nietwaar?

Geniet ze!

Jij gebruikt dus een beamer begrijp ik? Het geeft wel altijd de meeste voldoening als je het zelf in elkaar gedraaid hebt  ;D LED bedienen met RF zoals jij doet was denk ik wel wat voordeliger geweest dan een Arduino, maar de helft van de lol was inderdaad ook het programmeren daarvan en alles aan elkaar knopen zodat het ook daadwerkelijk werkt!

Quote from: knubbe on July 26, 2015, 22:24:38
Leuke set! Volgens mij komen die CM7s me bekend voor ? :)
Knap werk ook met het meubel en de achterwand!  :pompom:

Dank je! De CM7s moet jij inderdaad herkennen, alleen met wat minder gedeukte tweeters nu  :P Spelen prima!

Quote from: Witalik on July 26, 2015, 23:44:19
Mooi die wand ! leuke set ook  :thumbs-up:

Thanks! Op het moment bij mij ook even geen upgrade kriebels meer  :hehe:
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Hmmm ik zie dat alle foto's inmiddels "overleden" zijn. Daar moet ik eens wat aan doen. Tegen het einde van het jaar / begin volgend jaar is onze nieuwe woning af, dan is het weer tijd voor een nieuwe opstelling. Op dit moment staat de hele set in opslag omdat we het oude huis al uit zijn  :dry:

Voor de nieuwe woning wil ik graag de Monitor Audio's in gaan zetten in de keuken, maar ik kan geen stands vinden omdat MA gestopt is met het maken van de stands voor de radius R90 HD en alleen nog stands levert voor de nieuwe uitvoering hiervan de radius 90. Kan iemand mij helpen aan het oude type stand (voor radius R90 HD of radius R45 HD)?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K