Slanke zuil - - revelator/illuminator - klaar!

Started by knubbe, March 29, 2015, 22:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Ondertussen ben ik weer een eindje op weg in de bouw van een set vloerstaanders dus is het eens tijd dit te delen hier :)

Het zijn redelijk recht toe, recht aan zuiltjes. In een slanke vorm, breedte baffle is slechts 17cm. Verder 26cm diep en 92cm hoog. De behuizing is opgesplitst in twee compartimenten. Bovenste is 7.5L en maakt plaats voor de mid en de tweeter. Onderin nog 15.5L welke voorlopig nog niet gebruikt zal worden maar mogelijk dus nog ruimte bied voor een 8/10" woofer aan de zijkanten.

Kist is gemaakt uit 18mm MDF en volledig gedempt met 4mm bitumen. De baffle heeft nog 4mm extra MDF gekregen. Onder komt een voetplaat van 36mm hoog waar ruimte voor spikes is gemaakt. De plaat zelf zal permanent vast wordt gemaakt aan de speaker zelf.

Afwerking van de voet wordt matzwart, de rest van de speaker zal af worden gewerkt met een Wenge fineer die vervolgens nog in de matte Osmo Hardwax wordt gezet.

De gebruikte drivers zijn;
- ScanSpeak Illuminator D3004/6600 AirCirc Tweeter
- Scanspeak 15W/4531G Revelator

Verdere ingredienten zijn dus een stapel bitumen, twaron angelhair, wbt terminals en een aantal filter onderdelen (Jantzen Cross Coils, ClarityCaps Tony Gee, etc). Er is in ieder geval weinig bezuinigd.

Ben er dit weekend aan begonnen en de bouw gaat redelijk vlot. Ik verwacht deze week het fineer en dan snel aan de gang te kunnen. Uiteraard hier alvast eerste fototjes.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mijkie

dat moet goed komen, de ingrediƫnten zijn goed !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Rob_Dingen

Hoi,

Als er een bout door de spoel loopt komt het niet goed.
Daardoor verandert de waarde van de spoel aanzienlijk.
Zou die vervangen voor een kunstof versie of een andere optie zoeken.

Rob


jossie

#4
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141448.msg2613620#msg2613620

Was je dat vergeten Knubbe?   ;D

Of is dat geen spoel? Hij ziet er wel raar uit...
Omni !

knubbe

Zeker niet vergeten Jossie, erg nuttige bijdrage.
Maar het is inderdaad geen spoel maar een Cap.

Filter is gemaakt door iemand die er veel verstand van heeft. Welliswaar voor een andere behuizing maar dat neem ik voor nu even voor lief. Mocht het straks nou totaal niet klinken kan ik altijd nog aan de slag met het filter.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Wijx wondere wereld

Quote from: knubbe on March 31, 2015, 06:27:20
Zeker niet vergeten Jossie, erg nuttige bijdrage.
Maar het is inderdaad geen spoel maar een Cap.

Filter is gemaakt door iemand die er veel verstand van heeft. Welliswaar voor een andere behuizing maar dat neem ik voor nu even voor lief. Mocht het straks nou totaal niet klinken kan ik altijd nog aan de slag met het filter.

Houd het filter aan het begin nog even buiten de kast. De kans dat het beter wordt door aan het filter te rommelen is 100% als de kast waarvoor het filter ontworpen is niet gelijk is.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

knubbe

Het filter is straks nog uit de kast te halen door het gat van de driver. Dus aanpassingen kunnen altijd nog gemaakt worden!

Gisteren het fineer ontvangen en meteen mee aan de slag gegaan. Het scheurt vrij gemakkelijk dus daar moet ik mee oppassen.
Begonnen met de achterkant dus er is nog niks aan de hand :) bovendien heb ik meer dan genoeg fineer.

Volgende stappen is de kabel naar buiten werken en vervolgens de baffle verlijmen. Waarna we rondom kunnen gaan fineren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Raymond187

Leuk en goed bezig Tom  :thumbs-up:

hou ik ff in de gaten.

knubbe

Thx ray!

Ondertussen zijn de kistjes klaar. Binnenkort beginnen met fineren!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Leuk topic! Ik heb sinds kort het HT-virus weer te pakken en ik zat nu ook te kijken om eventueel zelf wat te gaan bouwen.
De componenten die je gebruikt, zoals scanspeak en jantzen wil ik in de loop der tijd gaan verzamelen om uiteindelijk zelf ook zo'n zelfde project te gaan doen.
Nu heb ik er nog totaal geen verstand van dus ik ga dit draadje met grote belangstelling volgen.

Over welke ordegrootte van investering heb je het met deze onderdelen?

knubbe

Met de achterkant begonnen met fineren. Helaas ontstonden er enkele scheurtjes maar gelukkig is het de achterkant :)

Voor de zijkanten maar het fineer even ingetaped. Resultaat is een stuk beter!

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Quote from: Erik1977 on April  2, 2015, 20:52:47
Over welke ordegrootte van investering heb je het met deze onderdelen?

De drivers zitten nieuw al rond de 750-800euro.
Met het hout, bitumen, fineer, filters, lijm, wol, terminals, osmo etc kan je er nog wel een honderd of 3 bij optellen. Maar met een beetje goed verzamelen kan je een hoop besparen!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Ik had ook niet verwacht dat het heel goedkoop zou zijn, eerlijk gezegd valt het me nog best mee.
Als je uiteindelijk een set bouwt die fantastisch klinkt en die je zelf gemaakt hebt lijkt het me de moeite meer dan waard.
Daarnaast is het natuurlijk hobby om enerzijds lekker aan het knutselen te zijn en als het resultaat er uiteindelijk is heb je er jarenlang plezier van.

Hoe heb je zelf deze set componenten samengesteld?
Ervaring uit eerdere projecten?

Ik zag laatst wat jantzen filters in de markt staan maar ik heb dan weer geen idee of deze in dat project zouden passen dus ik heb ze laten staan.
Toen ik me er wat in wilde verdiepen waren ze net verkocht dus ik wil me eerst wat meer gaan inlezen.

knubbe

Bij mij zit de lol vooral in het bouwen. Vaak is het een bestaand ontwerp wat ik bouw maar in dit geval heb ik ze compleet gekocht in een kast welke me niet aanstond.
Dus bouw ik nu iets wat me wel aanstaat met vergelijkbare inhoud.
Dit wordt wel een redelijk rap project want ik verwacht in 2 maanden wel klaar te zijn (voor mijn doen rap :) ). Er liggen ook nog projecten in de kast waarvoor ik nog aan het verzamelen ben voor een volgende bouw.

Als je een keer leuke drivers te koop ziet zou ik er een bestaand ontwerp bijzoeken wat je aanspreekt en naar je eigen zin maken. Vervolgens kan je dan bv filteronderdelen gaan verzamelen omdat je dan concreet weet wat je nodig hebt.

Bij mij spoken diverse projecten heel de dag in mijn hoofd om uit te pluizen hoe ik dingen uit kan voeren :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Het leuke van zo'n forum is dat je stomme vragen kunt stellen en daarmee wat wijzer kunt worden..
Je zal er vast over nagedacht hebben maar als je er later nog een woofer bijplaatst, moet het filter dan ook weer aangepast/uitgebreid worden of is die ook al voorbereid?

knubbe

Het filter is puur een 2-weg filter.
Indien er nog een laagunit in zou komen dan zou deze apart versterkt en apart gefilterd worden. Wellicht actief door bv een MiniDSP.

Ik acht de kans echter voorlopig klein dat er een unit bij wordt geplaatst maar je weet nooit!
In eerste instantie komen deze zuiltjes met 4x10" subs te spelen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Oh die subs, die had ik inderdaad ook al gezien in het markttopic.
Doe je ze weer weg zodat je weer een nieuw project kunt starten?
Tot die tijd moet je inderdaad laag genoeg hebben.  8)

knubbe

Die subs die blijven lekker :) moet ze nog uit de markt halen.

Ondertussen lekker aan het fineeren, alleen de bovenkant nog en dan zit alles erop.
Vervolgens de gaten voor de drivers fresen!  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Lijkt me een lastig klusje, dat fineren.
Als je het goed doet is het natuurlijk een prachtig resultaat.
Maak je het eerst op maat en strijk je het er dan op?


Vanmiddag pics?  :pompom:

knubbe

Ik blijf het inderdaad lastig vinden. Elk fineer is ook weer anders, ene is makkelijker dan andere.
Ik snij het eerst grof op maat, 1-2cm te groot aan elke kant. Dan alles lekker insmeren met houtlijm en op laten drogen. Vervolgens positioneren en met de strijkbout de lijm weer zacht maken en stevig aandrukken. Dan afsnijden op 1-2mm, laatste restje doe ik met de frees.

Vanmiddag/vanavond wel weer pics! Bovenkant zit erop en wil vandaag nog de gaten erin frezen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Kan mn cirkelgeleider niet vinden ;( eerst maar eens op zoek..

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Ziet er vanaf een afstandje in ieder geval erg knap uit, het lijken zo wel massieve blokken.

knubbe

Als we de cirkelgeleider niet kunnen vinden beginnen we maar alvast aan de kabels. 2x2m voor deze speakers, 2x3m voor de subs.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase