Redesign PR subwoofer

Started by XtrmB, February 24, 2015, 10:19:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XtrmB

Sinds ik mijn nieuwe set Teufels heb staan wil ik graag mijn subwoofer in dezelfde stijl bouwen. Het gaat om een peerless XLS 10 met een PR. Nu is deze gebouwd in kubus vorm met de PR 90 graden gedraaid ten opzichte van de driver. Mijn bouwtopic is hier te vinden. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97819.0 en het eindresultaat in de foto hieronder



Het huidige ontwerp zal bestaan uit een rechthoekige kast waarbij ze allebei FF worden. De kast wordt horizontaal uitgevoerd.

Gezien ik toch een ander design ga maken vroeg ik me af of ik er nog iets aan kan verbeteren zoals bijvoorbeeld een 2e PR. Ik ben ook naar een grotere woning gegaan dus misschien voldoet deze niet meer en moet ik misschien groter? De peerless wordt aangedreven door een Hypex DS2.0  Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

#1
ik heb een keer een xls10 met 2 x PR gebouwd, woofer front en PR aan dezijkanten.

Deze subwoofer ging als een gek tekeer bij 28 hz en ging letterlijk aan de wandel.

Je zal goed moeten zoeken om nog een xls10PR te vinden, want die worden niet meer gemaakt.

Kijk maar eens naar het ontwerp van de Sonus Faber Gravis subwoofer.

XtrmB

Ja die zijn enorm lastig te vinden. De XLS is nog wel te koop maar de PR is nergens te vinden.

Aan de wandel in de goede zin neem ik aan?  :angel:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

een groot blok marmer erop doet wonderen.

yorkie13

of zo met 1 PR

XtrmB

Die hierboven zie ik echt enorm vaak langskomen, vandaar dat mijn eerste DIY een ff en 1 90 graden vedraaid om het net een andere twist te geven.

Ik kom echt geen PR meer tegen dus dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. Zou een ported versie een groot verschil zijn of loop ik dan weer tegen andere dingen aan?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

een xls10 woofer porten werkt niet echt

Gesloten kan, bv 18 liter.

beter is met PR en dan rond de 31 liter.


XtrmB

Die laatste had ik nog niet eerder gezien. Kan er geen simulatie van maken, zie deze ook niet staan op de site

Hier even een plaatje van de verschillende XLS in 1 grafiek. De gele is een gesloten ontwerp, de rode is een ported versie. De paarse is met 2 passive radiators en de blauw is met 1 PR. Ze zijn alle voorzien van een parametrisch EQ rond de 30hz met 3db

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Na enige denken en uittekenen zal ik de subwoofer maken zoals de Teufels die ik heb staan. Dit betekent dus zwaar afgeronde hoeken en een hoogglans zwarte voet. Ook het speakerdoek zal exact hetzelfde moeten worden wat nog een uitdaging wordt aangezien de doekhouder 1,5cm diep is. Verder wordt ook de voorplaat exact zoals de teufels.

De enige afweging is nog om 2 drivers horizontaal of verticaal te plaatsen.

Ik ben nog opzoek gegaan naar dezelfde soort woofers als die hier gebruikt zijn. Drivers met een zelfde structuur, glasfiber. Helaas ben ik die niet tegen gekomen. Misschien iemand nog een idee? Dit zou het plaatje namelijk helemaal afmaken.

In dit topic houd ik jullie op de hoogte over de voortgang. Hieronder nog enkele detailfotos van de teufels.

Detail van de woofer met zilveren ring


De voet van de teufel. 2 laags met een 30mm naar binnen


Detail van de hoek en tevens de voorplaat van hoogglans zwart.


HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


XtrmB

combineren wordt denk ik wel lelijk. Dan zal ik alle drivers moeten vervangen. Als ik dat zou doen moeten ze wel hetzelfde eruit zien als de woofers van de teufels.. die toevallig oko tegen gekomen?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Ok de teufel resdesign is van tafel. WAF is naar het vriespunt gezakt zeg maar met dit idee. Heb het uitgewerkt maar een no go

Dus opnieuw in de ideeenladder.

Welke driver zal in een gepoorte versie op gelijk niveau staan als mijn huidige PR design en ongeveer de afmetingen hebben van een PB1000?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."