"cinema filter error" bij Epson projector (EH TW5000): hoe dit zelf te repareren

Started by frankjorissen, March 21, 2015, 13:52:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankjorissen

Ik heb een Epson PJ type EH TW5000, denk dat ik hem rond 2009 gekocht heb. Heeft 5-6 jaar goed zijn job gedaan tot hij recent een foutmelding gaf die volgens de manual ofwel te maken heeft met de automatische iris of met de cinema filter. Je herkent dit probleem als volgt wanneer je het ook hebt: bij het opstarten van je PJ hoor je eerst een seconde het lage gegrom van de stappenmotor van de auto-iris, vervolgens hoor je een motortje met tandwielkastje een seconde of vijf heel hard zijn best doen (veel langer dan voorheen), waarna de twee rode errorlampjes snel gaan knipperen en je PJ heel hard begint te blazen. Als je dit herkent heb je wellicht hetzelfde voor als ik: de plastieken(!)tandwieltjes in het tandwielkastje van de motor die de cinemafilter (CF) bedient zijn net tot op dat punt versleten dat dat motorje wel nog draait en ook de tandwieltjes nog draaien zolang je hun asje niet te zwaar belast (daardoor ook dat je dit nog hoort), maar in je PJ moeten deze uiteindelijk een schakelaartje openduwen en daarvoor zijn ze nu net te versleten geraakt om dat nog te kunnen: de tandjes slippen dan door en kunnen net het nodige moment niet meer opbrengen... Na een time-out, omdat het beoogde doel niet bereikt wordt, krijg je de error.

De oplossing is eenvoudig: nieuw motortje bestellen en plaatsen. En intussen niets stuk maken (zoals ik wél deed, zie verder).

Mijn inspiratie voor deze reparatie haalde ik in eerste instantie hier (deel 1) -> http://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-000-usd-msrp/1609002-epson-5010-6010-cinema-filter-error-grinding-noise-red-light-fix-pics.html , alsook hier (deel 2, zelfde auteur) -> http://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-000-usd-msrp/1609002-epson-5010-6010-cinema-filter-error-grinding-noise-red-light-fix-pics.html#post30416170 .

Wat ik anders deed: wel ten eerste heb ik een andere Epson PJ dan hij dus aan zijn fotos ga je soms niet zo heel veel hebben; sommige zijn wel nuttig, bv. die van de cinema filter zelf (is identiek aan die in de TW5000).
Ten tweede deed ik ook niet de moeite om te liggen prutsen met het tandwielkastje en/of met een ander ('Pololu') motortje: ik bestelde gewoon een nieuw Epson motortje (als dit weer 6-7 jaar meegaat komt mn PJ tegen dan al op respectabele leeftijd). Dat bestellen kan bij https://www.gedat-spareparts.com/index.php : je bestelt er gewoon het motortje type 0440 van hun explosion diagram op http://www.gedat-spareparts.com/ex/eh_tw5000.pdf  . Dit kost je, inclusief verzending uit Duitsland, net geen 40 Euro.

Ik wil hier terloops wel even opmerken dat het inderdaad doodzonde is van Epson om in zulke dure toestellen tandwielkastjes met *plastieken* tandwieltjes te gebruiken: waarom niet meteen van die Pololu motortjes met *metalen* tandwieltjes ? Opdat zij pakweg een Eurocent kunnen uitsparen had ik bijna een toestel van ver over de 2000 Euro al na goed 5 jaar kunnen wegkeilen... In die zin deel ik de ontevredenheid van anderen op dit forum aangaande Epson: een merk met zo'n naam dat zich laat vangen aan zulke banale kwaliteitsfout, shame on you !!

Nog wat tips:

- je zal je PJ zowat helemaal uit mekaar moeten halen om dat motortje te kunnen vervangen: eerst twee PCB's eruit, vervolgens de auto-iris en de cinema filter en tot slot heel het projectiegedeelte met lens en lamp en al. Leg zeker een digitaal fototoestel naast je en neem bij elke belangrijke stap die je doet een foto, zodat je het toestel achteraf ook terug in mekaar krijgt.. Gelukkig is het wel zo dat je met de connectortjes die van de PCB's moet lostrekken alvast niet veel mis kan doen, zo slim is eea wel gedesigned;

- Pas wel goed op met de flatcables die je moet losmaken, daar maakte ik een fout. De eerste twee flatcables, die je moet losmaken, van de bovenste PCB, maak je los door het plastieken lipje in de flatcablesocket 'naar boven toe' te trekken. Dat (klem)lipje zorgt er normaal voor dat de flatbcable goed ingeklemd zit en dus geen slecht contact maakt, trek je deze los dan kan je ook de flatcable moeiteloos lostmaken (dat is nodig om zijpaneel resp. deksel te kunnen losmaken, anders kan je niet verderwerken);

- Op de tweede/onderste printplaat heb je drie flatcables (van de RGB LCD's) die losmoeten, maar die hebben daarvoor een ***ander klemmechanisme***. Hier moet je het plastieken (klem)lipje ***niet lateraal lostrekken*** (want dan trek je dat stuk, zoals ik deed..), maar voorzichtig naar boven draaien opdat deze flatcables los zouden komen.
Uiteindelijk loste ik ook dit probleem op door onderaan de flatcable twee laagjes gewone scotch tape (op maat gesneden) te plakken. En de (aldus verdikte) flatcable terug op zijn plek te duwen: door deze verdikking maakt die daardoor terug goed contact (erzonder niet, en dat zie je doordat de kleur in kwestie veel te prominent wordt in het beeld, gezien die kleur niet meer gedimd wordt door de LCD in kwestie)).

Ik lees zowat overal dat dit soort defecten aan Epson projectoren eigenlijk ofwel niet gerepareerd worden, ofwel tegen een prijs waaraan je goedkoper een nieuw toestel kan kopen (tegenwoordig vanaf 700 Euro voor een nieuwe HD projector ?)

Deze allicht veel voorkomende reden om een dure Epson PJ al na goed 5 jaar te moeten dumpen kan jij nu alvast ook voor een kleine 40 Euro en enkele werkuren zélf oplossen, veel succes !




luuk123456

Hoi Frank,

Welkom op het forum!

Interessant om te lezen hoe je dit defect op een goedkope manier op hebt kunnen lossen.
Ik geloof niet dat ik dit zelf aan zou durven :o

Verder vraag ik me af hoeveel uur de PJ erop heeft zitten in die 5 jaar.
Als je bijvoorbeeld 2000 uur per jaar kijkt, dan vind ik 5 jaar toch een nette leeftijd voor `n PJ met 10.000 uren!

Maar fijn voor je dat de Epson er weer even tegen kan! ;D

gr. luuk

JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0