Leuk schermpje voor op bureau "40inch"

Started by Erik, March 13, 2015, 20:40:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Hm 3800x2100 daar kun je leuke dingen mee doen. Lightroom heeft meer dan genoeg ruimte, game worden immenser.
Vraag me alleen af of je niet teveel steeds van links naar rechts moet kijken  ;D
Maar serieus toch heeft dit wel wat, als ik upgrade wil ik altijd een flinke spring maken en de prijs valt reuze mee.

http://nl.hardware.info/reviews/5945/philips-bdm4065uc-monitor-review-echt-groot-beeld


En wat kan je er bv mee zie het verschil met een 4K spel
http://nl.hardware.info/nieuws/43263/nieuwe-screenshots-tonen-pc-versie-gta-v-op-4k

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Voor mij veel te groot, als ik QHD zou gaan zou ik voor een 24" of max 27" model gaan, niet voor een "TV" :) Ik zit namelijk betrekkelijk dicht op mijn scherm, maar als je graag wat verder van je scherm zit kan dit denk ik best leuk zijn, al verwacht ik dat 4K games op een kleiner scherm vanwege de hogere pixeldichtheid nog net even wat scherper lijken dan op een bakbeest als dit :)


Erik

Ik zat toch al te kijken voor een 32 of 34 inch scherm. Eerst nog HD maar toen kwamen betaalbare QHD schermen beschikbaar. Enerzijds een voordeel anderzijds schenen interfaces hier niet goed mee om te gaan lees kleine ikonen en menu's. Een nog groter scherm zou daar beter mee om moeten gaan. Eigenlijk zou je zo'n ding een keer op je bureau moeten hebben om te oordelen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Erik on March 14, 2015, 09:33:11
Ik zat toch al te kijken voor een 32 of 34 inch scherm. Eerst nog HD maar toen kwamen betaalbare QHD schermen beschikbaar. Enerzijds een voordeel anderzijds schenen interfaces hier niet goed mee om te gaan lees kleine ikonen en menu's. Een nog groter scherm zou daar beter mee om moeten gaan. Eigenlijk zou je zo'n ding een keer op je bureau moeten hebben om te oordelen.

Scaling kan inderdaad een probleem zijn, maar dat is applicatie specifiek. Windows 7 of hoger zelf zijn volledig compatible met hogere PPI schermen, op de command prompt na (iig in Windows 7), maar dan kan je gewoon de powershell prompt pakken.  Maar het komt inderdaad voor dat oudere applicaties die al jaren niet meer geupdate worden, of gewoon kwalitatief slecht geprogrammeerde applicaties er inderdaad niet goed mee om kunnen gaan, alles in die applicaties wordt dan zeer klein weergegeven inderdaad.

Een groter scherm qua inches zal dat oplossen, echter verlies je ook het grootste voordeel van QHD. Als je PPI namelijk hetzelfde is bij het oude en nieuwe scherm, zal het nieuwe scherm niet scherper zijn want de afstand tussen de pixels is dan nog steeds hetzelfde. Terwijl als je van laten we zeggen 24" Full HD naar 24" inch QHD gaat je wel alle voordelen van de extra scherpte hebt.

als je aanschaf tussen een 32"full HD monitor gaat, of bijv een 32" of 40" QHD dan zal je inderdaad die voordelen wel volledig of deels hebben, maar kan je ook nog steeds tegen scaling issue's aanlopen.     

Ik denk zelf trouwens dat QHD+ voor gaming nog wel 2 generaties schermen / GFX kaarten gaat duren voordat het echt gemeengoed gaat worden, zeker voor de zwaardere games zit je nu nog tegen een investering van minimaal 2000 euro (2x GTX980 + Scherm) te kijken wil je de meeste zware games vloeiend op high / ultra kunnen draaien op een QHD resolutie. Voordat dit bereikbaar wordt voor gamers met een budget van 1000 voor een hele PC excl Scherm ben je nog wel even verder :)

Voor desktop werk (non 3D) is QHD echter al goed bereikbaar en kan je eigenlijk met iedere GPU van de laatste 2 jaar de stap goed maken.

Erik

En toch kijk eens een demo filmpje in 4K bij de MM en je ziet waanzinnig hoge resolutie en detail. Maar je hebt wel een punt ga van 24inch 1980x1080 naar 40inch 3860x2160 dan heb je niet 2 x de verwachte scherpte maar 1,2x. geeft wel een ander beeld, figuurlijk dan :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

#5
Ik heb er al wat praktijk ervaring mee, demo filmpjes kijken bij de mediamarkt is niet nodig :) Maar inderdaad 4K kan best impressive zijn zeker bij goed gekozen demo materiaal, Ik heb ook al best wat hoge resolutie laptops getest, evenals het Dell top model desktop scherm in 24" en ook daar is het iedere weer een genot om te zien.

Raphie

4k is wel leuk, maar qua screen estate wordt je desktop te klein
Ik vind 2560 * 1600 nog net lekker werken op 30"
Met native DPI, DPI op 150 zetten vind ik niks, dan is alles uit verhouding en zien menus er niet meer uit.
JBL PRX Power!

dennism

Quote from: Raphie on March 14, 2015, 16:00:46
4k is wel leuk, maar qua screen estate wordt je desktop te klein
Ik vind 2560 * 1600 nog net lekker werken op 30"
Met native DPI, DPI op 150 zetten vind ik niks, dan is alles uit verhouding en zien menus er niet meer uit.

DPI verhouding is natuurlijk afhankelijk van de native resolutie, Bij sommige resoluties zal 150% optimaal zijn (geen vertekende menu's), terwijl bij andere resoluties 200% dpi ervoor zorgt dat alles weer in de juiste verhouding is, voor 200% is wel windows 8.1 nodig als standaard setting, in eerde versies is 2005 alleen in te stellen via geavanceerde opties, waardoor niet iedereen dit even makkelijk zal kunnen vinden.

Miesepies

#8
Ben het met Raphie eens. 2560 x 1600 op 30" is goed te doen, maar alles daarboven is erg onprettig om mee te werken. Collega had een 27" 4K scherm waarop je echt niet normaal mee kan werken. Wanneer je een lagere non-native resolutie kiest ziet het er niet uit.

4k op 40"? Het scherm is wel iets groter maar niet zoveel dat 4k weer oogt als 2560x1600 qua lettergrote e.d.

Neemt niet weg dat het dat ik wel benieuwd ben hoe zo'n scherm op mijn buro zou staan :)

dennism

Quote from: Miesepies on March 14, 2015, 22:54:53
Ben het met Raphie eens. 2560 x 1600 op 30" is goed te doen, maar alles daarboven is erg onprettig om mee te werken. Collega had een 27" 4K scherm waarop je echt niet normaal mee kan werken. Wanneer je een lagere non-native resolutie kiest ziet het er niet uit.

4k op 40"? Het scherm is wel iets groter maar niet zoveel dat 4k weer oogt als 2560x1600 qua lettergrote e.d.

Neemt niet weg dat het dat ik wel benieuwd ben hoe zo'n scherm op mijn buro zou staan :)
Als je geen scaling wil gebruiken ben ik het zeker met je eens, dan wordt het onwerkbaar op kleine schermen en downscalen qua resolutie is inderdaad oo niet super, al ziet 1920x1080 er nog redelijk goed uit op een 3840x2160 scherm.

heb zelf de Dell UP2414Q mogen testen en met 200% scaling in het OS (en native bij gaming) is dat wel een enorm mooi scherm, en zou ik hem zeker zelf overwegen wanner ik er de hardware voor had.

Erik

#10
Nog steeds niet losgelaten dit idee maar ik moet zeggen dat ik een leuk alternatief heb gezien de (curved) ultra wide schermen met 21:9 verhouding en 3440x1440 pixles stuk beter voor je videokaart dan 4K en geen problemen die je met QHD wel hebt. Binnenkort eens in het echt bekijken.
Leuk voor een potje gamen en ideaal voor werken. Kost wel wat maar aangezien ik minstens 5 jaar met een scherm doe gemiddeld goed te doen

Misschien moet mijn videokaart wel geupgrade worden. Iemand een linkje waar je je oude videokaart kan vergelijken qua snelheid met wat er nu is een grote database zeg maar. Heb nu een AMD7850 en er mag alleen een kaart in die niet meer dan 150watt vebruikt


https://youtu.be/KnrxNfxRK_4
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Curved? Waarom niet gewoon twee schermen neerzetten. Heb je niet dat onzinnige bochtje in je scherm, en kun je ze zelf neerzetten zoals jij dat wilt :)
Toen ik nog met Windows werkte had ik ook 2x19" staan (in 2010 overgestapt op Apple). Die opstelling beviel mij uitstekend. Iemand die ik toen kende had een 30" monitor. Mij te groot. Mijn 27" iMac vond ik al "fors".
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

#12
Je hebt die bezels in het midden het is toch wel lekker als die er niet meer zijn. Al zal dat eerder iets zijn bij gamen.

Curved is wel leuk kan ik uit ervaring vertellen en dat zeggen ook de meesten die er even mee hebben gewerkt alleen of het mij die €200 extra waard voor een beetje ronding maar het oogt wel natuurlijker. Op werk werk ik ook met 2 schermen en die zou ik niet willen missen ik gebruik alle ruimte maar heb ook best veel collega's die eerst de dag beginnen met het ene scherm voor het andere zetten omdat ze maar met één scherm willen werken.
Overigens ik heb net even gemeten mijn bureau is 93 breed dus meer dan 3inch (83cm) kan ik niet eens kwijt  :sadlike:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Voor gamen heb je inderdaad groot gelijk. Omdat ik zelf niet game (ja, Rollercoaster Tycoon 3 uit 2004 ofzo :P) had ik daar even niet bij stilgestaan ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Niet slecht 10bit kleur

Contrastverhouding (statisch)   1.000:1
Contrastverhouding (dynamisch)   5.000.000:1
Aantal kleuren   1.073 Miljoen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Gisteren even wezen kijken bij MM. Viel me eerlijk gezegd wat tegen ik heb paar keer zitten kijken of dat hem echt was. Had niet de wauw factor die ik hoopte voor 1K mag dat wel vind ik.
Kwam deels ook omdat hij maar net zo hoog leek als mijn oude monitor achteraf bleek dat de opgegeven maat incl de voet was.
Er stond ook een 34inch curved scherm verderop en heel gek de curve is zeer klein en toch heb je meteen het idee ja dat is hem, het klopt allemaal ook al betaal je 200 meer voor curved het is het waard, zal wel iets psychisch zijn.   
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Uiteindelijk wel een 34 inch scherm gekocht maar dan met een resolutie van 2560x1080 dat scheelde zowat de helft. Hij is niet curved en je hebt minder scherp beeld dan met 3440x1440. Maar je hebt daardoor ook niet meteen een nieuwe videokaart kaart nodig. Je hebt maar 30% extra gpu nodig ipv 130% extra kracht.
Vanavond wordt die bezorg ik ben benieuwd wat dit allemaal toevoegd in de praktijk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#17
Zo hij staat ondertussen te spelen dit is toch wel ene verademing zo'n groot scherm ineens zie je veel meer. Vooral met lightroom zie je gewoon meer en dat werkt lekkerder. Wel iets meer scrollen met je muis van links naar rechts. Het verbaast me ook hoeveel sites de ruimte opvullen niet volle breedte maar toch redelijk. Ook enkele oude spellen bv racespel uit 2012 kan ik op 3440x1440 instellen. Crysis 3 lijkt meer kleine details te hebben nu.
Het is toch ene ander scherm gewordne eerste zaak blunderde met afleveren dus heb geannuleerd. Verder gekeken en toen zag ik een samsung met curve en haarscherp beeld als je eenmaal curve gezien hebt kun je niet meer naar een plat scherm kijken. En meer resolutie oogt echt veel prettiger. Dus maar wat meer uitgegeven en voor meer res en curve gegaan, de curve van een dell is wel kleiner btw, meer curve is beter maar weer 200 a 300 hier weer bovenop geloofde ik wel.

Kortom kan het iedereen aanraden
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill