(ver)bouw(ing) van een sunfire sds 12 sub

Started by joey01, March 6, 2015, 16:39:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joey01

Nadat ik mijn lab 12 project de prullenbak in heb gegooid omdat ik niet de voor mij bevredigende resultaten kreeg heb ik besloten om de draad toch weer opnieuw op te pakken.

Ik kwam via internet een defecte Sunfire sds12 sub tegen, de sub zelf kende ik al en sprak mij kwa klank altijd heel erg aan, alleen de afwerking heeft mij altijd een beetje weerhouden om er een aan te schaffen (is enkel in het donker essen te krijgen)
Aangezien ik een tijd terug een set Triangle Bookshelf speakers gekocht heb in het hoogglans zwart zoek ik eigenlijk ook iets in die afwerking.

Afijn ik kwam dus de defecte sunfire sub tegen, versterker bleek defect te zijn (gooit ruis op de uitgang en plopt wanneer je het volume opschroeft)
Maar ik kon deze voor een interessante prijs kopen dus met de gedachten om de amp zelf na te kijken en mocht dit niets worden heb ik toch 2 nette drivers om zelf iets te bouwen.



''e.e.a gedelete om het overzichtelijk te houden''

joey01

#1
''e.e.a gedelete om het overzichtelijk te houden''

Gewoon_Mark

Goed bezig en ik ben benieuwd naar je uiteindelijke sub. Ik kan die creatieve gedachten wel waarderen  :pompom:

joey01

#3
''e.e.a gedelete om het overzichtelijk te houden''

yorkie13

#4
Even een kritische noot  8)

hoe kan je nu serieus een stereoweergave krijgen met de luidsprekers amper een meter uit elkaar ?

joey01

#5
Ik weet dat de opstelling niet optimaal is maar ik heb helaas geen andere mogelijkheid, ik zit ook met de beamer, deze kan ik nergens anders neer hangen.
Het wordt stiekem tijd voor een eigen optrekje maar dit zal nog een jaartje moeten wachten.

Ik heb even gemeten en zit precies 1,10m tussen.
Had ook liever een metertje extra gehad maar zit er niet in.


''e.e.a gedelete om het overzichtelijk te houden''

joey01

Ik ben een flinke tijd bezig geweest met twijfelen hou de sub er nu uit komt te zien.

Wordt een simpel rechthoekig ontwerp met beide woofers aan de voorkant, met daarvoor nog een afdekplaat zodat je de schroefgaten van de woofers niet ziet.


Ala JL:




Nu heb ik even gerekend en de originele kast is 25 liter.
33,5x33,5x33,5 buitenmaat (front is dubbel 18mm, de rest enkel 18mm)

De kast die ik getekend heb 28,5x30x57 komt uit op zon 35 liter zonder bracing en amp (zeg 30 liter netto)

Ik heb geen gegevens van de drivers maar mijn gevoel zegt dat 30 liter niet te groot (misschien zelfs wat klein) is voor een gepoorte (want dat is het in principe) 12 inch sub..

ik wil niet te ver van het origineel afwijken maar 30 liter lijkt me een goed uitgangspunt, Iemand hier een ander idee over?
Ik wil in eerste instantie de sub actief maken maar aangezien de driver 300 watt rms is en er nergens tweedehands een plate amp te koop staat welke zwaar genoeg is (hypex ds4.0) wordt hij waarschijnlijk voorlopig eerst passief aangestuurd zodat ik het e.e.a. kan testen.
(er wordt wel al een gescheiden ruimte voor de versterker ingemaakt)
Mocht de sub goed bevallen kan ik dan alsnog een Hypex bestellen.


Foto van de drivers:




Ik hoop deze week al wat hout te kunnen zagen.

MAW

Heb je nog een dual-force cancelling design overwogen?
Gr. Martijn

morca

Quote from: joey01 on April 29, 2015, 16:58:41
Ik ben een flinke tijd bezig geweest met twijfelen hou de sub er nu uit komt te zien.

Wordt een simpel rechthoekig ontwerp met beide woofers aan de voorkant, met daarvoor nog een afdekplaat zodat je de schroefgaten van de woofers niet ziet.


Ala JL:




Nu heb ik even gerekend en de originele kast is 25 liter.
33,5x33,5x33,5 buitenmaat (front is dubbel 18mm, de rest enkel 18mm)

De kast die ik getekend heb 28,5x30x57 komt uit op zon 35 liter zonder bracing en amp (zeg 30 liter netto)

Ik heb geen gegevens van de drivers maar mijn gevoel zegt dat 30 liter niet te groot (misschien zelfs wat klein) is voor een gepoorte (want dat is het in principe) 12 inch sub..

ik wil niet te ver van het origineel afwijken maar 30 liter lijkt me een goed uitgangspunt, Iemand hier een ander idee over?
Ik wil in eerste instantie de sub actief maken maar aangezien de driver 300 watt rms is en er nergens tweedehands een plate amp te koop staat welke zwaar genoeg is (hypex ds4.0) wordt hij waarschijnlijk voorlopig eerst passief aangestuurd zodat ik het e.e.a. kan testen.
(er wordt wel al een gescheiden ruimte voor de versterker ingemaakt)
Mocht de sub goed bevallen kan ik dan alsnog een Hypex bestellen.


Foto van de drivers:




Ik hoop deze week al wat hout te kunnen zagen.
Als je hem ook zo mooi afwerkt  :thumbs-up:

joey01

QuoteHeb je nog een dual-force cancelling design overwogen?

Bedoel je hiermee dat de woofers tegenover elkaar in de kast zitten?
dat heb ik overwogen, 1 link en 1 rechts maar dan ben ik bang dat ik reflecties van de wand krijg (heb een houten wandje links)
Ik denk dat beide woofers in FF positie het ''veiligste'' ontwerp is.



QuoteAls je hem ook zo mooi afwerkt  :thumbs-up:


Dat komt wel goed morca!

joey01

Nou er is weer het e.e.a. gebeurd, ik heb een Hypex hs200 amp aangeschaft om te testen met de sunfire drivers in de originele behuizing en dit gaat zeer goed.
Amp 3 kwart open gehad en heeft meer dan genoeg vermogen om de speakers flink in beweging te zetten.
De tekening voor de sub ligt klaar, nu alleen nog wat vrije tijd.
Sub wordt 28,5 breed, 60 hoog en 35 diep, inhoud wordt zo'n 29 liter en de amp komt in een gescheiden ruimte.

Wel ben ik bezig geweest met wat schetsen voor de stand.
Het hout hiervoor heb ik nog liggen dus daar wil ik van de week als eerste mee beginnen.


Mij spreekt het 2e model tot nog toe het meeste aan:



Bovenste is de complete tekening, onderste is het bovenaanzicht met de sub erop.

Iemand een andere voorkeur?

jossie

Voor dat wandje hoef je dat FF niet te doen hoor. De basdruk gaat alle kanten op. Als je zelf een symmetrisch ontwerp mooier vindt zou ik dat heroverwegen (het force cancelling concept).
Omni !

XtrmB

Waar is de oude lab 12 gebleven [emoji56]
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

joey01

QuoteVoor dat wandje hoef je dat FF niet te doen hoor. De basdruk gaat alle kanten op. Als je zelf een symmetrisch ontwerp mooier vindt zou ik dat heroverwegen (het force cancelling concept).

Dat was ik wel bewust maar dan vind ik het alleen mooi als het een compacte kubus is, en met de inhoud (mede door de amp) kan ik geen compacte (zeg 30x30) kubus maken.


QuoteWaar is de oude lab 12 gebleven

Deze heb ik weer verkocht samen met de amp.
Het is een leuke driver maar ik kreeg er niet de gewenste resultaten mee (kan ook goed aan de versterker hebben gelegen)


Ik heb helaas nog niets aan de sub zelf gedaan, wel een begin gemaakt aan de voetplaat:

Ontwerpje:




Uitgezaagd:




Onderkant:




En bovenkant gefreesd/ afgewerkt:




Ik zit vanaf de 20e t/m de 29e in het buitenland dus aan de sub wil ik daarna een keer beginnen, ben ook nog niet helemaal uit over de afwerking/ vorm ervan maar dat komt t.z.t. wel goed.


LucasM

Vraag ik me ook af idd, of zien we iets over het hoofd....?

joey01

Ik zie nu pas de reacties, ik heb het stervend druk met werken en ik ben bezig met wat (hifi gerelateerde) producten op de markt te brengen dus de sub staat even op een laag pitje..