Vragen over zelfbouw speaker

Started by Kuupke, October 11, 2015, 14:05:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuupke

Nadat ik mijn eerste zelfbouw sub heb gebouwd (sub7 mkII) jeukt om ook een zelfbouw speaker te maken. Nadat de subwoofer gebouwd was stond ik zelf te kijken wat voor kwaliteit zelfbouw kan brengen met de juiste inzet en wil.

Het idee is om een relatief goedkope en makkelijke speaker te bouwen zodat ik ervaring op kan doen met zowel bouwen en misschien zelf met metingen. Ik heb namelijk (nog) geen nieuwe speakers nodig maar als ik dezelfde kwaliteit ervaar als met mijn zelfbouw sub, dan ben ik er "bang" voor ;)

Omdat ik zelf de benodigde skills mis om vanaf scratch een speaker te bouwen, ben ik na lang zoeken op het volgende zelfbouw speaker uitgekomen:
http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860.htm

Het ziet er naar uit dat deze speaker voldoet aan mijn eisen: relatief makkelijk en goedkoop.

Nu heb ik echter een vraag over de filter. De leverancier waar ik mijn onderdelen ga bestellen heeft op de website geen onderdelen van het merk "Jantzen" (Hier wil ik wel graag bestellen). Op de partlist van Troels gravesen staat een spoel van 0.27 mH met een draad dikte van 0.8 mm. Als ik op de website van mijn leverancier kijk dan heeft deze wel een spoel van 0.27 mH maar met een draad dikte van 0.71 of 1.0 mm. Wat voor verschil gaat dit nu leveren op gedrag van de speaker? Wat is dan de beste draad dikte die ik kan kiezen?

Verder zie ik ook dat Troels gravesen de spoel weerstand erbij zet (R2011). Staat de draad dikte van spoel in verband met de spoelweerstand en hoe belangrijk is de spoelweerstand voor het filter?

Ik hoop dat mensen inmiddels niet in slaap zijn gevallen vanwege mijn (lang dradige) lap tekst. Zoals je kunt zien ben ik nogal een rookie op het gebied van speaker bouw en alvast excuses als ik termen, kreten, feiten door elkaar haal. Nogmaals ik wil mijn eerste stappen zetten en hopelijk een hele hoop leren.   

rovinggecko

Met de 1mm zit je dichter bij de ohmse waarde van de originele spoel.
Je zou het kleine verschil wellicht met de serie weerstandswaarde kunnen compenseren.

Weet niet wie je leverancier is, maar zou daar ook gewoon rustig de vraag stellen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

djoeri

Dat kleine beetje verschil zal niet heel veel uitmaken zal er voor zorgen dat de driver wat harder of zachter speelt afhankelijk van de ohmse weerstand. Het is wel zo dat het verschil in merk spoel veel groter zal zijn. Je kunt spoeltjes van heel simpel tot bv de jantzen kopen welke tot de betere worden gerekend.

Die middentoner is echt een leuke driver om te beginnen en klinkt voor dat geld gewoon lekker.

Gr Djoeri

Kuupke

Quote from: rovinggecko on October 11, 2015, 14:17:37
Met de 1mm zit je dichter bij de ohmse waarde van de originele spoel.
Je zou het kleine verschil wellicht met de serie weerstandswaarde kunnen compenseren.

Weet niet wie je leverancier is, maar zou daar ook gewoon rustig de vraag stellen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem nog geen e-mail heb gestuurd. Dat ga ik zeer binnen kort ook doen. Maar ik wilde eerst hier nog wat informatie inwinnen.

hvlemmi

Van de goedkopere spoelen vind ik persoonlijk de Jantzen spoelen erg fijn en vind ik beter dan zowel die van Mundorf als van Audyn. Als het je niet teveel gedoe is, kan ik aanraden toch voor Jantzen spoeltjes te gaan...

Mocht je daarna je speaker willen verbeteren kan je kijken de serie-caps van de tweeter (3,3 uF en 8,2 uF) te vervangen met bijvoorbeeld een Audyn Cap Plus, Mundorf Supreme of Jantzen Z-Superior. Ook de twee weerstanden in serie met de tweeter kunnen beter voor niet al te veel pegels.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.