Nauwkeurigheid filteronderdelen

Started by knubbe, March 4, 2015, 08:52:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Ik ben van plan om een bestaand filterontwerp te bouwen voor een set DIY speakers.
Nu is er nogal veel keuze qua componenten, verschillende types/series e.d.

Nu vroeg ik me af hoe nauwekeurig je over het algemeen een filter ontwerp moet volgen?
Bijvoorbeeld ik heb een 20uF condensator in mijn schema staan of een 0.40mH spoel.

Ben een beetje rond aan het shoppen en als ik tegen een kwaliteits 22uF condensator aanloop, kan ik deze dan gebruiken?
Of kan ik beter een goedkopere 20uF kopen met dus de juiste waarde.

Als ik puur kijk naar de waarde, zit ik dan altijd goed? Of kan ik ook echt fout gaan met bepaalde types?

Probeer er een beetje gevoel voor te krijgen hoe nauwkeurig een dergelijk schema is !
Overigens wil ik gewoon een filter bouwen volgens ontwerp, niet zelf verschillende filters/onderdelen gaan testen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

J.H

Er is natuurlijk altijd een beetje speelruimte, de componenten zelf hebben ook een bepaalde marge/afwijking.

Probeer gewoon zo dicht mogelijk bij je ontwerp te blijven. In het geval van de condensator zou je ook kunnen kiezen voor 2x 10uF.
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Martijn M

Pak de juiste waarde. In sommige gevallen komt het niet zo nauw, maar zeker in complexere filters kan een kleine verandering in waarde al een groot effect hebben.
Dutch & Dutch

MechanicalAnimal

Quote from: knubbe on March  4, 2015, 08:52:20
Bijvoorbeeld ik heb een 20uF condensator in mijn schema staan of een 0.40mH spoel.

Ben een beetje rond aan het shoppen en als ik tegen een kwaliteits 22uF condensator aanloop, kan ik deze dan gebruiken?
Of kan ik beter een goedkopere 20uF kopen met dus de juiste waarde.

dat ligt er een beetje aan.....in principe dien je de waardes aan te houden die in je schema staan.

Dat gezegd hebbende......

Condensator X van 5 euro met een waarde van 20 uF kan een afwijking hebben van soms wel 10 procent dus die kan schommelen tussen de 18 en 22 uF.

Condensator Z van 20 euro met een waarde van 20 uF kan een afwijking hebben van 1% dus die kan schommelen tussen de 19.8 en 20.2 uF.

Condensator Z van 22 uF kan dus 22.22uF zijn.....dat is iets meer afwijking dan die goedkope van precies 20 uF die stiekem 19.8 uF of 20.2 uF kan zijn.

Moraal van het verhaal........je moet zo dicht bij de juiste waarde zitten als je kunt.
Een C met betere specs (qua afwijking) zit dus ten alle tijden dichter bij die waarde dan een goedkope.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

knubbe

Iedereen bedankt. Het is me weer iets duidelijker!
Had leuke spoelen op het oog van het ZBA forum maar een lastige verkoper..

Ik houd mn ogen open en ga op zoek naar leuke spoelen met de juiste waarden ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase