R's stereo set | voorlopig weer even klaar ;)

Started by R, February 29, 2004, 23:45:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

#1925
Zonder zitten zou echt vreselijk zijn. Dit maakt de verkoop een stuk makkelijker. Wat waren ze trouwens snel verkocht, had niet eens tijd om een advertentie te zetten ;)

Naast de komst van nieuwe speakers, gaan we ook aan slag met akoestische snufjes.
Binnenkort wat testen met de pro elite B22 panels auralex om wat reflectiepunten aan te pakken.


W

Quote from: Ruben on December  3, 2006, 18:24:39
Zonder zitten zou echt vreselijk zijn. Dit maakt de verkoop een stuk makkelijker. Wat waren ze trouwens snel verkocht, had niet eens tijd om een advertentie te zetten ;)

Naast de komst van nieuwe speakers, gaan we ook aan slag met akoestische snufjes.
Binnenkort wat testen met de pro elite B22 panels auralex om wat reflectiepunten aan te pakken.



klinkt interessant!!

Boontje

lijkt mij geen straf, die demo's die je nu hebt staan  ;D Ondertussen hopen dat jouw levering langer gaat duren?  ;)
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

R

Denk dat je even in de war bent met de avatars. Die hebben hier ook gestaan. Nu staan er ook auditoriums. Dus liever mijn eigen kleurtje ;)

Quote from: Boontje on December  3, 2006, 21:43:43
lijkt mij geen straf, die demo's die je nu hebt staan  ;D Ondertussen hopen dat jouw levering langer gaat duren?  ;)

Boontje

d8 idd dat de avatars nog stonden.....

ben benieuwd met de panels, maar dat lees ik vanzelf wel in je topic  ;)
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

R

#1930
Review Living Voice Auditorium (Avatar)


Als echte liefhebber raak je nooit uitgekeken. Het testen van mooie spullen die je set op een (nog) hoger niveau kunnen tillen blijft een mooie bezigheid. Voor mij is dit ook een belangrijk onderdeel van de hobby. Het luisteren, testen en ervaren van nieuwe apparatuur verrijkt je referentiekader, maar is natuurlijk gewoon ook erg leuk om te doen. Een van natuur vrij nieuwsgierig persoon moet ook af en toe even geprikkeld worden door nieuwe ervaringen.

Op het forum wordt er vaak genoeg over geschreven, maar volgens mij niet genoeg gedaan. Je kan een speaker alleen voor 100% beoordelen door hem in je eigen luisterruimte te horen. Iedere ruimte is toch anders. Het uitsluiten van zoveel mogelijk variabelen in het luisterproces is in mijn ogen een belangrijke stap om tot een gefundeerd oordeel te komen. De vaak enorme bedragen die gemoeid gaan met een dergelijke aankoopbeslissing spelen een belangrijke rol. Ik denk dat alles uit de kast gehaald moet worden om een 100% zekere beslissing te kunnen nemen. Hierbij moet er natuurlijk wel meegewerkt worden door de andere partij aan de aanbod kant. Gelukkig ben ik staat gesteld om deze test hier uit te voeren.

Onder het genot van een lekker stukje muziek zet ik even mijn gedachten op papier. Ik zal het een beetje structureren voor mezelf, maar ook om het leesgemak te bevorderen.

De huidige set

De set waarin de Living Voice Auditorium (Avatars) (hierna LV) komen te draaien is het resultaat van een jaar of 4 hobby. Natuurlijk ettelijke duizenden euro’s verder, maar dat even terzijde. Het bron in de set wordt gevormd door de Arcam FMJ CD 33T (http://www.arcam.co.uk/archive/fmj/products/cd33.html). Deze cd speler is door middel van de Nordost Monofil frey (rca) interlink  van 1 meter. (http://www.nordost.com/Interconnects/analog-norse-frey.htm) verbonden aan de FMJ A32 geïntegreerde versterker, tevens ook van Arcam (http://www.arcam.co.uk/prod_fmj_A32_intro.cfm). De luidsprekers op moment worden gevormd door de Sonus Faber Domus Concerto in zwarte pianolak(http://www.sonusfaber.com/index_altri.html). De luidsprekerkabels die dit met elkaar verbinden komen het merk 47 labs. Ze zijn van het type OTA 4708 (http://www.sakurasystems.com). Deze stereoset doet tevens dienst als home theatre met aanvulling van een Sony 32” Bravia LCD, Marantz DV 6500 dvd speler, Marantz SR 4300 receiver en een Velodyne CHT-8R sub.

De Living Voice Auditorium (Avatar)

Een speakermerk met de naam Living Voice wekt natuurlijk enorme verwachtingen. De realiteit zal geen enkele speaker kunnen weergeven, maar het enigszins benaderen is naar mijn mening best mogelijk. Of de naam echt een afspiegeling is van wat het merk beoogt te realiseren blijft natuurlijk een vraag, maar opvallend is het wel.

Het uiterlijk van de speakers is voor mij altijd een belangrijk aspect. Hetgeen ook zeker meespeelde toen ik vorig jaar besloot om een paar Sonus Fabers neer te zetten. Eerlijk gezegd vond de LV’s op het eerste gezicht niet echt mooi om te zien. Als ik mezelf mag citeren: “Jammer dat ze zo lelijk zijn”. Dat was mijn eerste reactie bij Bjorn op bezoek ;). Aan de andere kant waardeer ik ook wel de eenvoud van het ontwerp en de nostalgie die in het kastontwerp zit. Niet in het oog springend door aparte vormen, maar wel door de afwerking. Het fineer is echt van prachtkwaliteit en de grote keus aan afwerkingen zou een eventuele keus niet makkelijk maken. Variërend van Burr Oak naar Birds eye maple, ieder zijn eigen look en uitstraling. Ik meen ook wel eens gehoord te hebben dat uiteenlopende wensen mogelijk zijn.

De zwarte voet die los staat onder de speaker pronkt met een glimmend plaatje waar de naam Living Voice het toch wel chique plaatje het helemaal af maakt. Voor mij was het ontwerp wel iets wat moest groeien en wennen.

Op technisch gebied zijn er ook wat zaken die ik apart vond. LV’s maakt voor de kast gebruik van spaanplaat. Dat is niet iets wat je vaak tegen komt. Ze zijn van mening dat het materiaal veel goede eigenschappen heeft ten opzichte van MDF (wat vaker gebruikt wordt). Zo zou het geringe gewicht goed zijn voor de ratio sterkte/gewicht (19 kg). Dit komt uiteindelijk de snelheid van de speaker ten goede. Daarnaast is de kast intern natuurlijk voorzien van diverse bracing om resonanties tegen te gaan. De resultaten van deze keuzen zullen later worden besproken.

De drivers die door LV worden toegepast in diverse speakermodellen zijn van scanpeak/vifa. Vooral de woofers worden gemodificeerd door zwaardere magneten toe te passen wat de controle en gevoeligheid (94 dB) ten goede komt. Het gebruik van foam randen in plaats van rubber is een bewuste keuze om snellere, efficiëntere en neutralere woofers te krijgen.

De speaker is een twee-weg opstelling in een d’Appolito configuratie. Over het filter is niet zoveel bekend bij mij. Wel schijnt de matching van componenten een belangrijke stap te zijn in het productieproces.

Het luisteren en het resultaat

De eerste aanraking die ik met deze speaker had was bij BBG in de showroom ;). Eigenlijk was ik op zoek naar een monitor speaker vanwege vooral optische redenen, maar toch was ik wel erg benieuwd naar hoe deze speaker zou klinken. Als je dan toch iets gaat luisteren, grijp je meteen die kans aan om het op je eigen apparatuur te luisteren. Tijdens de kennismaking van een uurtje of zo, had ik echt een wow gevoel. Ook was het op mijn eigen apparatuur, toch was het in een andere luisterruimte. Daar moest ik in mijn hoofd natuurlijk wel even rekening mee houden. Ik had een cd of 20 bij me gestoken, maar vooral gebruikt in de test daar waren cd’s van Jackson Browne, Hillary Hahn, Sarah McLachlan, Jan Garbarek, The Corrs, Blue man Group, Morphine en nog enkele anderen. Die cd’s hebben hier thuis ook de basis gevormd voor de luistersessies. Na de eerste sessie was ik toch wel erg benieuwd naar de speaker. Na wat daagjes bezinking heb ik het aanbod van Bjorn geaccepteerd en mocht ik vorige week deze speakers thuis ontvangen in Cherry.



De luistersessies hebben plaatsgevonden over een periode van 2/3 weken waarin de LV Auditorium Avatar en de Auditorium beiden kandidaat waren. Ik ben begonnen met da Avatar en daarna is een paar Auditoriums wezen logeren. De uiterlijke verschillen tussen beiden speakers zijn niet zo groot. Het enige waarneembare verschil is te vinden in de units. Het verschil in prijs is echter wat groter. De Auditoriums zijn te verkrijgen voor 3400€ en de 5000€ voor de Auditorium avatar. Deze prijs kan iets hoger uitvallen, afhankelijk van het type fineer dat gekozen zal worden.

Er zijn een aantal dingen die mij meteen opvielen na het aansluiten van de LV’s in mijn eigen set. Met stip op nummer 1 staat de muzikaliteit van de speaker. Hij swingt gewoon. Ik kan niet precies omschrijven wat de term inhoudt, maar dit is wel het gevoel wat hij opwekt. Er zit een rust en enorme balans in de speaker die mij eigenlijk meteen het technisch luisteren deed vergeten. Ik zat meteen in de muziek. Hoe de filtering precies is gedaan weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat het echt naadloos overloopt. Heel mooi gedaan. Ten opzichte van de Sonus Faber speakers is de stage een stuk minder ver in de diepte geprojecteerd en wordt meer de ruimte in gezet. Het speelt zich meer af voor voor en achter de speakers. Ik vind hem dus ook wat directer dan de SF’s. Hetgeen wat nog versterkt wordt door de dubbele uitvoering van het mid(laag) in kleine units die enorm snel zijn. De speaker weet een aardig druk op te bouwen en de basdefinitie loopt verder door dan de SF’s. Dit is puur op perceptie gebaseerd, want volgens de specificaties lopen ze beiden tot 35 Hz. Ik typeer deze als een wat meer veelzijdige speaker die met heel veel soorten muziek goed uit de voeten kan. De rust/emotie in kleine nummers, maar ook groots en vol in klassiek om daarna weer heel snel terug te keren naar de eenvoud.

Tussen de beide modellen zit ook weldegelijk een verschil. Naast het prijskaartje trekt de avatar alle eigenschappen van de speaker wat verder door. Optisch is het gebruik van andere units waarneembaar, maar in de klank ook. Er zit nog meer verfijning in de tweeter (die is oh zo mooi) en het basgebied wordt met nog meer gevoel weergegeven. De Auditorium heb ik in extreme gevallen wel een kunnen betrappen op een heel klein scherp randje. Hetgeen bij de avatar totaal niet bestond.

De beslissing.. Wat nu te doen. Op het gebied van kwaliteit is het moeilijk uitspraken te doen over het verschil tussen de 2 merken. Het is vooral gewoon anders te noemen. Wel vind ik de LV’s serie wat meer all-round. Binnen de LV reeks zijn de verschillen ook echt duidelijk. Ik ben blij dat ik niet verder ben gaan luisteren naar de andere modellen. Dat moet wel oh zo mooi zijn. Mocht het budget niet meespelen, zou ik meteen een paar avatar besteld hebben.  Echter ben ik toch voor Auditorium gegaan, vanwege de kleinere prijs en omdat hij zoveel van het merk al in zich heeft. Voor mij echt genieten. Nu staat het demopaar nog steeds hier in afwachting van de nieuwe die voor de Kerst hopelijk nog komen.

Bedankt aan Bjorn en Garmt voor het mogelijk maken van deze uitgebreide test :-*



Specificaties:

Living Voice Auditorium:
Gevoeligheid: 94 dB
Afmetingen h/b/d: 104/22/28 cm
Frequentiebereik: 35 Hz - 22.5 kHz
Gewicht: 17 kg per luidspreker
Nominale Impedantie: 6 Ohm
Systeem: Reflex poort
Belastbaarheid: 100 watt

Prijs: vanaf 3400€

Living Voice Auditorium Avatar:
Gevoeligheid: 94 dB
Afmetingen h/b/d: 104/22/28 cm
Frequentiebereik: 35 Hz - 22.5 kHz
Gewicht: 19 kg per luidspreker
Nominale Impedantie: 6 Ohm
Systeem: Reflex poort
Belastbaarheid: 100 watt

Prijs: vanaf 5000€

Meer info op www.livingvoice.nl

Markaudio

#1931
Mooi verhaal, kleine correctie: De woofers zijn van Vifa.

Mvg,


Mark

Edit: Dat is snel!
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

reMC

Coole review 8) Gefeliciteerd alvast, gaat weer lekker snel!

Ik zag je trouwens een tijd geleden iets schrijven over een mogelijk nieuwe interlink? Aangezien de OTA speakerkabel je bevalt, zou je misschien ook de OTA interlink kunnen proberen? Ik krijg begin van het jaar andere interlinks, je mag mijn OTA wel overnemen als ze bevallen!

R

Quote from: reMC on December  7, 2006, 13:32:06
Coole review 8) Gefeliciteerd alvast, gaat weer lekker snel!
Thanks.
Quote
Ik zag je trouwens een tijd geleden iets schrijven over een mogelijk nieuwe interlink? Aangezien de OTA speakerkabel je bevalt, zou je misschien ook de OTA interlink kunnen proberen? Ik krijg begin van het jaar andere interlinks, je mag mijn OTA wel overnemen als ze bevallen!

Hmm, waar heb ik dat geschreven dan? Kan ik me echt niets van herinneren. Eventueel LS kabel.

R

Thanks. Aangepast ;)

Quote from: Markaudio on December  7, 2006, 13:28:20
Mooi verhaal, kleine correctie: De woofers zijn van Vifa.

Mvg,


Mark

Edit: Dat is snel!

reMC

Quote from: Ruben on December  7, 2006, 13:33:32
Hmm, waar heb ik dat geschreven dan? Kan ik me echt niets van herinneren. Eventueel LS kabel.

Ow, dan wil ik het vast te graag ;)

Stefan S.

Mooie review, leuk leesvoer  ;D

molle

Lekker geschreven Ruben 8) Veel luisterplezier met de nieuwe speakers ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

Audiotwin

Mooi verhaal 8)
Een paar vraagjes,

-Hoe zit het met de duurzaamheid van de foamranden van de woofers?
-Kan je later upgraden naar bv de Avators,andere tweeter etc?
Tevredenheid!!!

DA BoSS

leuke review 8)

ook nog twee vragen:
-heb je deze speakers uiteindelijk ook nog vergeleken met andere speakers uit deze prijsklasse? -hoe verhielden die zich tov je nieuwe speaker?
-waarom niet de cremona auditor? (stond die vroeger niet heel hoog op je lijstje?)


mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

R

Quote from: Audiotwin on December  7, 2006, 14:06:12
Mooi verhaal 8)
Een paar vraagjes,
Thanks.
Quote
-Hoe zit het met de duurzaamheid van de foamranden van de woofers?
Geen idee. Durf ik niets over te zeggen.
Quote
-Kan je later upgraden naar bv de Avators,andere tweeter etc?

Goede vraag. Misschien dat bjorn daarop in kan springen? Ik denk niet dat LV daar zo happig op zal zijn. ;)

R

Quote from: DA BoSS on December  7, 2006, 15:21:35
leuke review 8)

ook nog twee vragen:
-heb je deze speakers uiteindelijk ook nog vergeleken met andere speakers uit deze prijsklasse? -hoe verhielden die zich tov je nieuwe speaker?


Niet direct nee, verder weet ik wel een beetje wat er te halen valt op zich. Ben gewoon gegaan voor wat me nu echt verbaasde en waar van kan genieten.
Quote
-waarom niet de cremona auditor? (stond die vroeger niet heel hoog op je lijstje?)
mvg,

Zie een beetje het vorige antwoord. De CA's zijn standmount en eigenlijk wilde ik die switch vanwege de makkelijkere ( optische) plaatsing. Deze luisteren was eigenlijk helemaal niet de bedoeling. Nadat ik ze gehoord had, heb ik toch die monitor wens even los gelaten. Ik had die wens voor een toekomstige woning, maar eigenlijk weet ik toch niet waar ik terecht zal komen ( 3/4 jaar of zo), dus voorlopig werkt het prima en mocht het toekomstig gezien niet werken in die ruimte, zien we het dan wel weer.

garmtz

Quote from: Audiotwin on December  7, 2006, 14:06:12
-Hoe zit het met de duurzaamheid van de foamranden van de woofers?

Ik zal wiel zelf niet uitvinden, zie de FAQ van een andere Living Voice importeur:

http://www.soundscapehifi.com/lv.htm#faq

Quote-Kan je later upgraden naar bv de Avators,andere tweeter etc?

De wisselftilters zijn zodanig minitieus opgezet specifiek voor de gebruikte drivers (eigenlijk is het wisselfilter het hart van deze speakers, meer dan bij veel andere merken, die daar eigenlijk meer aandacht aan zouden moeten besteden), dat het denk ik niet verstandig is ze zonder meer te wisselen. Je kunt het natuurlijk wel proberen op eigen risico... :)

Als je de modellen naast elkaar zet, zie je ook dat de onderlingen afstanden van de woofers en tweeters bij de drie verschillende modellen (Auditorium, Avatar en OBX/IBX) verschillen (ook de frontjes zijn anders voor de drie modellen).

Audiofiel

QuoteThe foam surrounds will wear out, but during their lifetime, which can be up to 5 to 6 years or more in a humid climate (even up to 10 years in some cases), they will provide the Living Voice owner sheer delight, especially in the mentioned areas of speed, transient handling, and dynamics - which is among the best in the industry right now in their medium-sized speakers category.

Die kostenpost moet je dus gewoon meerekenen in het gebruik (en in het eventueel weer doorverkopen):

QuoteModel   Driver Price (all 4 woofers - including labor)
Auditorium   SGD 550 (137.50 per year, assuming 4 years)
Avatar   SGD 650 (162.50 per year, assuming 4 years)
OBX-R   SGD 650 (162.50 per year, assuming 4 years)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

#1944
Klopt. En 550 SGD is 268,66 Euro. Dat is dus voor 4 woofers.

Durk

#1945
SGD is volgens mij ongeveer 0,5 euro dus ongeveer 300 euro voor het vervangen van alle 4 woofers.. moet te doen zijn. vooral als ze 10 jaar meegaan.
Zijn de kosten bij BBG ook in die range?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

garmtz

Quote from: Durk on December  7, 2006, 16:10:49
SGD is volgens mij ongeveer 0,5 euro dus ongeveer 300 euro voor het vervangen van alle 4 woofers.. moet te doen zijn. vooral als ze 10 jaar meegaan.
Zijn de kosten bij BBG ook in die range?

Dat zullen wij nog moeten gaan bekijken. We zijn nog niet 5-6 jaar importeur... ;)

Audiofiel

#1947
Quote from: garmtz on December  7, 2006, 16:14:28
Dat zullen wij nog moeten gaan bekijken. We zijn nog niet 5-6 jaar importeur... ;)

Bedoel je dat een Nederlander die ze al 4 jaar heeft staan niet bij jullie terecht kan? Dat hoop ik toch niet? :-[
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on December  7, 2006, 16:19:42
Bedoel je dat een Nederlander die ze al 4 jaar heeft staan niet bij jullie terecht kan? Dat hoop ik toch niet? :-[

Uiteraard lees je weer wat je WILT lezen... ;)  Uiteraard niet! We hebben alleen nooit zelf de prijzen nagevraagd/bepaald.

Audiofiel

Quote from: garmtz on December  7, 2006, 16:21:03
Uiteraard lees je weer wat je WILT lezen... ;)  Uiteraard niet! We hebben alleen nooit zelf de prijzen nagevraagd/bepaald.

???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.