R's stereo set | voorlopig weer even klaar ;)

Started by R, February 29, 2004, 23:45:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

Dan maar een klein reviewtje van mijn kant.

De sub zelf:

Velodyne CHT 8R

Power Requirements:      230V, 50 Hz
Configuration:            Extended Excursion Slot-Loaded Bass-Reflex
Driver:                        8" forward firing(6.3" piston diameter) with vented pole piece
Frequency Response:      34-140 Hz +/-3 dB     
Continuous Power:       160 watts
Dynamic Power:        350 watts
Adviesprijs:                     +/- 400€
en nog wat getallen..

De eisen waren eigenlijk niet zo groot. Een sub die in mijn beperkte ruimte lekker tot zijn recht kwam om alleen bij films mijn sonus fabers te ondersteunen en de film experience wat meer bite te geven. Veel surround formaten kunnen niet echt boeien, maar het sublaag is voor mij wel een toegevoegde dimensie aan de beleving. Bijkomend feit is dat de fronts het laag niet meer hoeven weer te geven en alleen boven de 80 Hz hun werk hoeven te doen. De dvd speler hangt direct achter de dvd speler van marantz en heeft dus een individuele volume control. Met de bijgeleverde afstandsbediening is dit echter een eitje en hoewel de integratie niet 100% zal zijn, neem ik met 95% en een volume setting bij redelijke benadering al genoegen.

De leverancier in dit scenario is natuurlijk weer Beter Beeld en Geluid(waarvoor dank heren). Dit zoveelste bezoek aan mijn huisadres werd meteen gecombineerd met het vervangen van mijn fronts die bij nadere inspectie( door raphie ;)) een laque imperfectie te hebben. Gelukkig heeft mijn dealer dit goed opgepakt gezorgd voor een adequate oplossing. Ik heb dus weer een nieuw paar, hoewel ik tegen het sjouwen op zag, ben ik weer helemaal happy. Het inspelen is weer opnieuw begonnen.

Het uitpakken van de sub toont een erg goed ingepakte gelakte sub in pianolak. Het frontpaneel van de sub is glanzend zwart, wat echt perfect aansluit bij de beauties van sonus faber. De kast van de sub zelf is een fineer soort die zwart is uitgevoerd. Alles maakt een lekker dode en zeker solide indruk. Het achterpanaal van de sub biedt ruimte aan een diversiteit van aansluitingen, van high level tot LFE en wat nog meer. Dus sub is nu aangesloten met een ISOX sub interlink van 5 meter.

Bij het plaatsen had ik alleen een interlink van het type dropveter wat meteen resulteerde in een flinke brom van de subwoofer in idle stand. Deze onafgeschermde interlink pikte ongeveer elke signaal wat in de buurt was op, en gaf het weer. Die is dus meteen verwisseld voor een fatsoenlijke van monster die bjorn even te leen had meegenomen. We zijn begonnen om een soort referentie volume uit te kiezen voor het bekijken van films. Al snel bleek dat in mijn zolderruimte 75 DB een flinke hoeveelheid geluid geeft. Afgesteld op dat volume( 52 op mijn a32) hebben we de sub ook dusdanig ingeregeld. Gezien de thuiswonende situatie en ik ook rekening moet houden met de rest van het huis hebben we besloten het volume wat te dempen. Achteraf bleek het afstellen van de sub met 1 volumeindex hoger vrij goed overeenkomt met 5 punten op de arcam schaal. Dit aanhoudend is het allemaal prima te regelen.

Na wat test te hebben gedaan met films en muziek heb ik afscheid genomen van bjorn die huiswaarts keerde. Dat betekende voor mij dat de pret kon beginnen. Meteen naar de collectie gelopen en wat klassiekers uitgekozen om deze black box eens aan de tand te voelen. Finding nemo, LOTR, pearl harbor, matrix en nog wat andere films zijn de revue gepasseerd. Daarbij heb ik op advies van bjorn wat gespeeld met de instellingen van de sub die processormatig geregeld worden. De "movie" tegenover de "classical" instellingen boden de 2 meest geschikte presets. De eerste gaat echt voor geweld en diepte, terwijl de tweede echt sneller is. Voor films prefereer is wel de movie stand.

Na meteen het volledige volume van alles goed open te hebben geschroefd begon het testen. Ik ben niet echt gigantisch ervaren op het gebied subs, maar ik zal het proberen te verwoorden. De klassieke test met het aquarium werd erg succesvol weergegeven. De ruimte werd hierboven gevuld met goed harde klappen die in mijn oren verbazend laag waren en waarbij lekkere druk te voelen was. De beleving van de sub is erg goed. Nadat bjorn hem goed heeft neergezet, biedt het aanvulling van een niet te lokaliseren laag. Deze toevoeging resulteerde na het bekijken en beluisteren van wat andere films en fragmenten in een gezichtsbrede glimlach van oor tot oor. Dit was erg leuk... Vooral pearl harbor was erg goed. Zowieso een goede film om mee te testen heeft in mijn oren een nieuwe dimensie getoond. De stoten en feedback van verschillende machinegeweren met in de achtergrond de gigantische ontploffingen waren echt geweldig. Echter was geen enkel moment waar de soundstrack het de sub moeilijk maakte en de sub het geluidsbeeld los liet. De controle van de weergave in zijn domein is erg goed. Hij doet wat ie kan en dat doet ie ook heel goed. Prijstechnisch gezien is dit een winner, want ik heb wel eens vele malen duurdere subs gehoord(hoewel niet in mijn ruimte), maar die zouden het vrij moeilijk krijgen denk ik. Deze sub blijft zeker staan, want het is echt een beauty..

De sub zal geen functie vervullen in stereo daar mijn fronts vrij diep gaan en ik wel rekening houd met de beperking van sub. Het ontbreken van een parametrische EQ bijvoorbeeld is een van aspecten die integratie in stereo niet volledig zullen laten slagen.

bmateijsen

Leuk om te lezen Ruben! En het is inderdaad een topper!

B.J.

Leuk verhaal, wat was de "laque imperfectie"  ???

blackball147

iemand een idee hoe deze zich verhoudt tov Rocket UFW-10?

blackball147

Quote from: Bas Janssen on September 14, 2005, 12:51:33
Leuk verhaal, wat was de "laque imperfectie"  ???

ik vermoed een foutje in de laque afwerking van de luidspreker?

B.J.

Quote from: blackball147 on September 14, 2005, 12:57:48
ik vermoed een foutje in de laque afwerking van de luidspreker?

Gewoon in de LAK dus?

bmateijsen

Quote from: blackball147 on September 14, 2005, 12:57:48
ik vermoed een foutje in de laque afwerking van de luidspreker?

Aan de bovenkant was te zien dat men in het pianolak proces iets teveel hadden gepolijst, de ondergrond kwam er lichtjes doorheen. Deze luidsprekers zijn daarom weer terug naar Sonus Faber en Ruben heeft nieuwe gekregen.

Groet Bjorn

wil

Goed verhaal. Het lijkt alsof het lastig wordt om een betere sub te vinden voor dit geld. Kan je nog iets vertellen over de plaatsing van de sub en of het laag in een bepaalde richting te herleiden is? Het is immers een frontfiring sub en kan me voorstellen dat je kan merken wáár de sub staat.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Subs die vervormen hoor je staan vanwege de harmonischen die ze genereren. En aangezien deze sub niet (of weinig) vervormd...  ;D

bmateijsen

Quote from: wil on September 14, 2005, 13:12:26
Goed verhaal. Het lijkt alsof het lastig wordt om een betere sub te vinden voor dit geld. Kan je nog iets vertellen over de plaatsing van de sub en of het laag in een bepaalde richting te herleiden is? Het is immers een frontfiring sub en kan me voorstellen dat je kan merken wáár de sub staat.

wil

Misschien dat Ruben een foto kan maken.. ?

molle

Mooie service van SF ;) Mooie review Ruben ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

myself

Quote from: Ruben on September 14, 2005, 12:22:50
Deze toevoeging resulteerde na het bekijken en beluisteren van wat andere films en fragmenten in een gezichtsbrede glimlach van oor tot oor. Dit was erg leuk...
kan me er iets bij voorstellen  ;D ;D ;D nogmaals gefeli met je aanwinst.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

wil

Quote from: garmtz on September 14, 2005, 13:16:39
Subs die vervormen hoor je staan vanwege de harmonischen die ze genereren. En aangezien deze sub niet (of weinig) vervormd...  ;D
Dit is theorie Garmt, geen bewijs ;)

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Quote from: wil on September 14, 2005, 14:56:03
Dit is theorie Garmt, geen bewijs ;)

Ik heb toch veel ervaringstesten gelezen (bekijk de white papers op de Harman site). Een goede sub met een vlakke respons is beneden 80 Hz niet plaatsbaar. Ik kan je verzekeren dat dat waar is... Echter, in de praktijk zijn er issues waardoor dit moeilijk haalbaar is.

wil

Quote from: garmtz on September 14, 2005, 15:08:24
Ik heb toch veel ervaringstesten gelezen (bekijk de white papers op de Harman site). Een goede sub met een vlakke respons is beneden 80 Hz niet plaatsbaar. Ik kan je verzekeren dat dat waar is... Echter, in de praktijk zijn er issues waardoor dit moeilijk haalbaar is.
Ik geloof je wel hoor, maar kan Ruben het ook hóren ;). Immers, er zal voor deze sub in Ruben's ruimte vast geen responscurve zijn (gemaakt).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: garmtz on September 14, 2005, 15:08:24
Ik heb toch veel ervaringstesten gelezen (bekijk de white papers op de Harman site). Een goede sub met een vlakke respons is beneden 80 Hz niet plaatsbaar.

Als je daar 40 tot hooguit 50 Hz van maakt, dan ga ik er in mee. ;D
Maar tussen 40-80 Hz is er wel degelijk sprake van plaatsing (en dus meerwaarde in stereo subs)...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

@ blackball. Geen idee. Die rocket nog nooit gehoord.

@ bas, gewoon lak dus. Ik wil nog wel eens piano laque typen omdat de mooie woorden beter aansluiten bij de realiteit ;)

@wil. De sub is echt totaal niet te lokaliseren qua geluid. Hij staat erg goed opgesteld. Hij staat net iets rechts schuin achter de linker front. De camera is buitenshuis, maar ik zal morgen wat schieten met mijn telefoon.

wil

Quote from: Ruben on September 14, 2005, 21:40:36
@wil. De sub is echt totaal niet te lokaliseren qua geluid. Hij staat erg goed opgesteld. Hij staat net iets rechts schuin achter de linker front. De camera is buitenshuis, maar ik zal morgen wat schieten met mijn telefoon.
Tjonge, klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik weet dat je hem niet voor muziek wilt gebruiken, maar heb je het wel geprobeerd?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Quote from: wil on September 14, 2005, 21:47:03
Tjonge, klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik weet dat je hem niet voor muziek wilt gebruiken, maar heb je het wel geprobeerd?

Ik ben in ieder geval ontzettend tevreden. Ik ga eerst mijn fronts goed inspelen en dan doe ik wel een keer een testje doen als ik zin heb.

R

Zoals beloofd een foto'tje van de setup incl sub.

myself

heeeee en nu incl poster  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R


frank2

mooie poster, blauw lampje, past niet bij het groen van de arcam......... inruilen dus..

nee gekheid, veel luisterplezier
frank2
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Jean Pierre

MOoi hoor, maar een sub voor filmpje enzo.. waar is de tv dan  ::) 8)

R

TV ( tje ;)) staat even er naast. Komt binnekort weer tussen de fronts.