R's stereo set | voorlopig weer even klaar ;)

Started by R, February 29, 2004, 23:45:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

Nou de red dawn is binnen en zit er nu een paar uurtjes tussen. 1e reactie dat het een totaal andere kabel is dat de ks 1011. De stage is wat kleiner, bass een stuk gedefineerder(echt opvallend) en stemmen meer echtere feeling. De snelheid van de kabel heb ik nog niet echt vast kunnen stellen, hij moet nog loskomen denk ik. Ik vind snelheid sowieso moeilijk om te horen, persoonlijk.

garmtz

Is het BETER of ANDERS?

R

Anders zeker, beter weet ik nog niet. Dat wordt uitgebreid luisteren en vergelijken. Ik heb pas een paar nummertjes geluisterd. Ik denk ook zeker dat de kabel even moet draaien voordat ik serieuzer ga luisteren.

R

Paar cd's verder.

Een stuk minder forward dan de ks 1011 en vele malen minder bruin. Vooral die laatste is erg lekker. Het laat zich horen in alle regionen, maar vooral laag is echt anders. Merk wel goed dat ie nog even moest wennen in mijn set. Hij komt nu lekker los.

Spacebass

Komt allemaal door je B&W's ;D  (;))

R

tja....












daar gaan we snel achter komen.

Spacebass

Blijft een probleem volgens mij om bij een "set in progress" een goede kabelkeuze te maken. Vooral als je speakers nog niet vaststaan.

Ik blijf dat de grootste bepaler in een set vinden, ondanks een set een serie van schakels is. Daarmee leg je volgens mij grotendeels de basis neer van het (mogelijke eind) karakter van je set. Maar goed, er zullen vast mensen zijn die precies de andere kant op redeneren...tis dus maar een simpele mening moet je maar denken  ;)

R

Het blijft altijd een set in progress denk ik. Toch zijn er veel vaste waarden en een stuk minder variabelen. De amp, cd speler en speaker(kabels) zijn er al een tijdje. Lijkt mij ideaal om een naar andere speakers te kijken. De ks'en heb ik ook al een half bijna. Ik heb nog een paar, dus goed vergelijk blijft mogelijk. Ik begrijp echter precies wat je bedoelt. De speakers duren nog een paar weken voor ze komen voor de test.

R

Even een kleine update met foto's..

Foto 1: Het spider rack, nog te vullen en te plaatsen.

Foto 2: De nieuwe red dawn interlink tussen cd 33 en a32.

garmtz

Ik heb gezocht en nog maar 4 dopjes voor je gevonden Ruben, ik zoek naarstig door...  :-\

R

Hmmm. heb je ze niet in de drop pot gestopt? Zoek maar rustig door, ik zal wel even informeren wat ze los doen.

garmtz

Quote from: Ruben on June 22, 2005, 17:26:20
Hmmm. heb je ze niet in de drop pot gestopt? Zoek maar rustig door, ik zal wel even informeren wat ze los doen.

Mijn vriendin is er de komende dagen ook niet, die heeft een neus voor het vinden van dat soort dingen...  ::)

R

Geen haast van deze kant. tnx alvast.

garmtz


R


molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

R

Wacht maar tot alles erin staat, dan oogt het nog veel mooier.

Rody

Ik ben benieuwd :)
Hoe heb je nu je TV neergezet eigenlijk?

R

Op mijn oude meubel. Dat blijft dienst doen als tv meubel. het spiderrack komt er gewoon bij. Waarschijnlijk niet meer tussen de speakers.

myself

Quote from: Ruben on June 21, 2005, 19:07:39
Nou de red dawn is binnen en zit er nu een paar uurtjes tussen. 1e reactie dat het een totaal andere kabel is dat de ks 1011. De stage is wat kleiner, bass een stuk gedefineerder(echt opvallend) en stemmen meer echtere feeling. De snelheid van de kabel heb ik nog niet echt vast kunnen stellen, hij moet nog loskomen denk ik. Ik vind snelheid sowieso moeilijk om te horen, persoonlijk.
mooi hoor !! weet je waarom de verzending deze keer zo lang geduurd heeft?

klinkt de kabel nu al anders? mijn ervaring is dat pas na 1 a 2 dagen je het uiteindelijke geluid gaat horen. Bas gedefineerder is inderdaad een eigenschap van nordost. De bas is strakker/sneller en daardoor beter definieerbaar.

Vooral op bas kun je snelheid horen en bij bekkens. Maar verder vond ik het ook moeilijk om die verschillen te horen bij interlinks. Bij luidsprekerkabels is het voor mij makkelijker gebleken
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Quote from: myself on June 22, 2005, 23:10:23
mooi hoor !! weet je waarom de verzending deze keer zo lang geduurd heeft?
jahoor, ze moesten er nog even invoerrechten en btw over heffen :(
Quote
klinkt de kabel nu al anders? mijn ervaring is dat pas na 1 a 2 dagen je het uiteindelijke geluid gaat horen. Bas gedefineerder is inderdaad een eigenschap van nordost. De bas is strakker/sneller en daardoor beter definieerbaar.
Ja , hij klinkt anders. Ik hoor de grootste verschillen op het gebied met drums, daarbij dingen als anders klinkende woodblocks e.d. Ook stemmen klinken echt realistischer. Vreemd, maar het lijkt echt zo.
Quote
Vooral op bas kun je snelheid horen en bij bekkens. Maar verder vond ik het ook moeilijk om die verschillen te horen bij interlinks. Bij luidsprekerkabels is het voor mij makkelijker gebleken
Bas is enigzins moeilijk bij mij. Op zich kan de verschillen meestal wel goed horen.

Spacebass

Quoteklinkt de kabel nu al anders? mijn ervaring is dat pas na 1 a 2 dagen je het uiteindelijke geluid gaat horen. Bas gedefineerder is inderdaad een eigenschap van nordost. De bas is strakker/sneller en daardoor beter definieerbaar.
Zou het niet kunnen dat de nordost wat "filtert"waardoor je speakers minder laag hoeven weer te geven? Als je speakers hebt die wat minder "snel" en laag kunnen, dan krijgt de speaker meer ademruimte. Dan krijg je vanzelf dat het minder troebel wordt.

Filteren (eq, low/high-pass etc) is de verhoudingen tussen frequenties wijzigen.

R

ja het zou kunnen, maar ik heb niet echt dat er meer of minder bas is, hij klinkt gewoon anders. ^-^

R

Heb gisteravond na het onweer een kleine review gedaan tussen 2 aardige interlinks ;). Ik ben er eens lekker rustig en goed voor gaan zitten.

Getest zijn de Kimber Select 1011 en de Nordost Red Dawn. Beiden uitgevoerd in RCA's. Voor de kimber is gekozen voor wbt's en de Nordost is afgewerkt met neutrik pluggen. De lengte, voor zover interessant is in beide gevallen 50 cm. Prijzen liggen nieuw voor de kimber over de 400 euro en de red dawn op 370 nieuw.

De red dawn is sinds een week of iets in mijn bezit en heb hem voor de zekerheid eens goed laten inspelen. In het begin wat goed te merken dat de kabel na een dag ( ook enkele uren) al wat losser werd.

Voor de volledigheid even in sneltreinvaart de setup. De interlinks werden in dit geval geplaatst tussen bron ( Arcam FMJ CD 33) en de versterker ( Arcam FMJ A32). Vanaf de geïntegreerde versterker volgt het signaal zijn weg naar de speaker door de 47 labs 4708 ultra dunne luidsprekerkabel. De speaker zijn B&W CDM 7 NT's.

Ik heb 2 tracks gebruikt voor de test. De eerste is afkomstig van een cd van John Mayer – Room for squares. Van deze is track 2 gekozen, lekker rustige gitaar met een fijne mannenstem. Link: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=lIdhMIIH8jBhEcDEVAVfB2LQeIDRg1aB4mg=?BOL_OWNER_ID=1000004001435598&Section=MUSIC&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

De tweede track is afkomstig van een cd van Ilse Delange. Zonder twijfel mijn favoriete Nederlandstalige zangeres. Van de CD Here I am 1998 – 2003 is gekozen voor track 14 – Have a little faith in me. Dat is natuurlijk een cover, maar een oh zo lekkere. Link: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=BeU3pXAZcXU3oDLaxS8JkpDOB5XjUdKfqII=?BOL_OWNER_ID=1000004003064381&Section=MUSIC&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

Kimber Select 1011
Om het geluid van de KS 1011 te beschrijven kan ik meteen zeggen dat het voor mij een hele indrukwekkende interlink was (en is). Toen ik de overstap maakte van de Hero en de zijvertrek(kleine misstap) kwam ik erachter wat een autoriteit deze kabel kan neerzetten. Het beeld is groots en heel diep. De plaatsing is in mijn oren erg goed. De kabel is redelijk snel te noemen, dat viel me nog niet eens zo tegen. De klankkleur is mooi balans. Het geluid van de Kimber is in mijn set in your face te noemen. Een spectaculair geluid wat bij sommige types muziek erg lekker kan zijn. De mate van detailweergave kan ik redelijk neutraal noemen, er is genoeg om te horen, laat ik het zo maar zeggen. De kabel klinkt( om Remko te citeren) erg interessant. Bij een losse luisterervaring is dit snel een kabel die ik zo zou kiezen. Na een vergelijk met een totaal andere kabel kan ik aan deze indicatie toevoegen dat de kimber het geluid wat meer "smeert", individualistische eigenschappen van componenten in de muziek en beeld bij sommige passage steun gaan zoeken bij elkaar. Wat gebrek in snelheid zou hier een goede oorzaak van kunnen zijn. Hier is nog een toe te voegen dat ik de Select heb gebruikt tussen dvd en cd, dat terwijl hij tussen dvd en amp bijna net zo duur is als de cd speler, waardoor ik het eerste paar enkele weken geleden al heb verkocht.

Informatie van de Kabel: http://www.kimber.com/select/pages/ksIntSE1011.aspx


Nordost Red Dawn
De Nordost was voor mij een erg nieuwe ervaring. Hoewel de aanschaf van de kabel een slecht begin behelsde( met dank aan de douane) lijkt het toch nog redelijk goede te gaan komen. De interlink van Nordost die in het middensegment van zit, is een prachtige kabel om te zien. De dunne platte strip zoals het lijkt met een chique neutrik pluggen is een plaatje. Eigenlijk gaat het daar niet om, maar ik vind het altijd wel leuk om te zien.
De luistersessies die ik het gehad heb in mijn set, bleven me steeds boeien. Hoewel het meteen veel verklapt, bleef ik maar cd's uit het rek slepen om gauw in de cd te proppen. Steeds weer benieuwd wat ik voor nieuws ging horen in de cd's die mijn KS verborgen hield. Vooral op het gebied van microdetail een flinke stap voorwaarts. Het karakter van de Kimber deed mij al een beetje vermoeden dat het zo uit ging pakken. De snelheid van de kabel(hoewel ie niet meteen los kwam) is toch wel een flink stuk groter. Tevens is het beeld dat de kabel neerzet wel een beetje kleiner. Een optimist zou het persoonlijker noemen ;). Het beeld van de kimber was breder en grootser, maar met de Nordost werd het dieper. De bassen waren een stukje strakker en waren vooral anders. Dit kan en kon ik niet goed verklaren. De red dawn wist zich vooral te onderscheiden op nuances en in de stiltes. Het uitsterven gebeurd zoals ik het nog niet gehoord had. Dit in combinatie met het neutralere karakter van de RD in een lekker warme arcam set, is gewoon erg lekker.

Informatie van de kabel: http://www.nordost.com/Interconnects/analog-flatline-red-dawn.htm


Conclusie
Vooraf moet ik zeggen dat het 2 setjes kabels zijn waar ik heel erg goed mee zou kunnen leven. De prijzen, doch vrij stevig te noemen, ontlopen elkaar niet zoveel. Ten tweede vind ik het erg leuk om eens met wat kabels te spelen, dus dat komt goed uit. Hoewel het bij een vergelijk in interlink toch gaat om marginale verschillen, waren deze in deze test toch vrij groot. Ik heb gekozen om de RD nog even lekker in mijn set te laten zitten en de KS omdat ie te duur is voor tussen dvd en amp te koop gezet.

Te koop : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31586.0

kit-kat

Mooie shootout recensie ruben....erg knap beschreven..alsof ik bijna mee kan luisteren..
heb de links naar de 2 cd's ook gelijk geluisterd..mooie nummers idd..
ilse de lange kende ik al...maar ik zal nu ook wat meer van John Mayer gaan beluisteren!
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."