R's stereo set | voorlopig weer even klaar ;)

Started by R, February 29, 2004, 23:45:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

myself

gefeliciteerd ruben, dat wordt genieten
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Tnx, en dat zijn idd pulsar point.

Veel thuiszitten is er niet bij . Studie /werk gaan voorlopig gewoon door. Moet alleen vervoerd worden.

Dat genieten zal ook wel lukken. Ik laat hem nog wel een weekje inspelen omdat hij echt bijna niet gedraaid heeft bij de vorige eigenaar.

kuiperik

Hoi Ruben, mooie set heb je bij elkaar gekregen. Zag dat je ook OTA bekabeling gebruikt voor je speakers. Hoe bevalt die tov de Kimber 8tc? Zelf heb ik de OTA gebruikt om de VDH CS-122 te vervangen, was een hele goede vooruitgang.  ;D  Enige nadeel vind ik toch wel de kwetsbaarheid van de kabel. Indien je hem een paar keer hebt losgemaakt is het verstandig om hem opnieuw aan te strippen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

R

Het is inderdaad een erg kwetsbare kabel. Ik verwissel eigenlijk niet zo veel, dus erg is het niet. Ik speel nu een paar weken met de kabel en hij bevalt prima. Op sommige vlakken is ie best te vergelijken met de 8 tc. het laag lijkt bij wel redelijk overeen te komen. Hij onderscheidt zich op het gebied van snelheid en emotie. Het lijkt allemaal lekkerder te lopen en klinkt meer af.

R

#104
Natuurlijk moet de belofte waargemaakt worden. Ik ben er vanmiddag eens goed voor gaan zitten. Beide cd spelers zijn (nog) in mijn bezit. Het betreft hier 2 modellen van Arcam. Eigenlijk is het vergelijk wel erg grappig. De review gaat over het instapmodel van het topmodel van arcam. De arcam diva CD 73T en de FMJ CD 33T. Inmiddels is de CD 73 gereserveerd en zal binnenkort uit mijn setup verdwijnen.

Setup
Mijn setup is opgebouwd uit het topmodel op het gebied van geintegreerde verstekers van arcam, de A32. Kortweg 2 x 100 W met een erg grote stroomreserve. Deze wordt gevoed door een bijna aparte stroomgroep die uitkomt op mijn zolderkamer. De stroom wordt vervoerd door Lapp bekabeling met furutech en wattage stekkers. Het blok is van rittal. Enige vorm van filtering is niet aanwezig. De speakers zijn van B&W zoals zovelen op het forum van het model CDM 7 NT uitgevoerd in cherry. Deze zijn aangesloten met 47 labs OTA 4708 bekabeling in 2 x 2,3 meter. De cd speler is bekend. Daarnaast staat een marantz dv 6500 dvd speler die via component op mijn breedbeeld is aangesloten. De mediaspelers zijn beiden analoog aangesloten, anders gaat ook niet. De aansluitingen worden voorzien door 2 analoge RCA interlinks van het type Silver streak(cd) en Hero(dvd) van Kimber Kable.

Looks
FMJ CD 33T


Diva CD 73T


Specs

FMJ CD 33T MSRP 1950 €
high performance 192khz 24-bit sample rate converter and multiple 24-bit digital to analogue conversion laser pick-up  3 beam laser wavelength  780nm numerical aperture  0.45 dynamic range (unweighted)  >93db frequency response (+/-0.2db)  10hz - 20khz signal to noise ratio  113db harmonic distortion (0db, 1khz)  <0.003% output level (0db)  2.2vrms output impedance 50? minimum recommended load  5k? power consumption (maximum)  32va size w/d/h mm. inc. feet.  430 x 290x 85 weight (net) 6.5kg digital output connection  75?co-axial, optical toslink

Diva CD 73T MSRP 698 €
diva cd73 cd player conversion system  wolfson wm8740, multi-level delta sigma dac signal to noise ratio 112db harmonic distortion (0db, 1khz) 0.005% output level (0db) 2.3vrms output impedance 150? power consumption (maximum) 32va size w/d/h mm. inc. feet 430x290x85 weight (net) 4.6kg

De tracks

Naast dat ik geprobeerd heb mijn complete cd collectie te beluisteren de afgelopen week, heb ik me bij de vergelijking beperkt tot 5 tracks. Deze tracks ken ik door en door en dat stelt mij in staat goed het onderscheid te kunnen maken.

De tracks waren:

1. Ilse delange, here I am/1998-2203, track 14, akoustische cover van Have a little faith in me.
2. Norah Jones, Peter malick group, track 2, Strange transmission.
3. The Corrs, unplugged, track 14, cover van rem, Everybody Hurts.
4. The Corrs, unplugged, track 09, No frontiers.
5. Judith, Blue Tears, track 12, Cold.

Resultaat

Voorop moet ik stellen dat de cd 73 in mijn ogen een erg goede cd speler is. De verschillen bevinden zich echt op detailniveau en verschillen in beleving en diepte. Hoewel de spelers uiterlijk bijna niets voor elkaar onder doen en beiden erg mijn oog strelen, gaat mijn voorkeur op dat gebied toch uit naar de cd 33. Die oogt beter bij de a32, maar dat is natuurlijk niet waar het om draait. Het verschil in prijs zou in nieuwprijzen de beslissing toch wel erg moeilijk voor me zijn. De cd 33 is 3 keer duurder dan de cd 73. Ik heb toch wel de voorkeur voor rustige muziek met vrouwlijke zangeressen(misschien wel te zien aan de tracks).
De cd 33 won het op vele gebieden. De vervoering in de muziek is voor mij toch wel het meeste opvallend. De speler neemt je erg gemakkelijk mee in de muziek. Misschien wordt dat wel veroorzaakt door de technische superioriteit van de speler en het gemak waarmee alles wordt weergegeven. Het stereobeeld was al erg goed moet ik zeggen met de cd 73, maar werd toch wel een stuk breder, maar nam vooral toe in de diepte. Ik heb een moeilijke ruimte, maar deze speler laat het potentieel van de set wel veel meer merken. De zuiverheid van de stemmen is eng, als ik ervoor zit lijken de artiesten wel voor je te staan. Ook indirect klinkt dat heel gek, loop ik de trap op terwijl alles aan staat, lijkt het net of er al iemand boven is ;D. Instrumenten krijg allemaal hun eigen duidelijke plek en zijn individualistischer. Daarmee doel ik op het onderscheid dat duidelijker is, ook al spelen verschillende door elkaar heen. Focus je in de gedachten op een instrument, is deze er helemaal uit te halen. De rust in rustige perioden is doodstil en lucht is vollop aanwezig. De hoeveelheid detail was al erg groot bij de cd 73, maar de cd 33 neemt het microdetail echt mee tot een veel hoger niveau. Het loepzuivere hoog is wat mij echt heeft doen vallen voor deze speler. Het middengebied klinkt in mijn oren precies zoals het moet horen en de bassen zijn keurig strak en proportioneel.
Klein minpuntje is de standbyfunctie. Volgens het boekje moet deze met de AB op standby kunnen. Hier reageert hij niet op. Normaal liet ik mijn cd 73 altijd aan staan met het scherm uit. Bij de cd 33 kan het scherm alleen uit als er muziek wordt afgespeeld. Arcam is er al achteraan. Misschien is het software of zo. We zullen zien, op zich niet echt storend.

In 5 woorden opsommend.

Muzikaal
Detailrijk
Vloeiend
Vervoerend
GENIETEN...

Kerstmanno

Even reagerend op het scherm wat alleen uitkan als je een cd speelt... Dat is vreemd, bij mij op de CD23 is dat niet. Zal toch wel met software te fixen zijn neem ik aan.

R

Dan hopen we maar op een update.

Xander

Ruben,

Je hebt PM!

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

reMC

Mooi dat je tevreden bent 8) Ook leuk dat het enige nadeel dat je noemt niet geluidstechnisch is!

Ik zou echter wel wat grotere verschillen verwachten dan jij noemt. Ik denk dat je maar gewoon moet sparen voor een nieuwe update. :D Jij mag raden waar ik op doel ;D

R

Ik heb niet echt nadelen kunnen ontdekken dan. Misschien achteraf dat het verschil in sommige gebieden niet zo groot was als ik had verwacht.

Verschillen, die zullen wel verhuld worden door de speakers... :( Die update zal nog wel even moeten uitblijven.. :D

Mariusz

Wat had je in gedachten?
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

R

Pfft. Er is zoveel moois. Ik zit wel te denken aan monitors. Ik denk dat een paatje Cremona's wel mooi combineerd. Weet nog niet of ik het doe ( en er geld voor heb). Ik zou eerst gruwelijk moeten gaan luisteren. Een paartje Utopia's lijkt me ook wel wat :D. Daarnaast zijn er nog zo veel andere merken....

R

BTW iemand met een leuke tip. hoor ik het graag. Altijd leuk om over na te denken...

Raphie

Quote from: Ruben on February 22, 2005, 21:21:03
BTW iemand met een leuke tip. hoor ik het graag. Altijd leuk om over na te denken...

KEF XQ5, maar dat hoor je nog wel volgende maand  ;D
JBL PRX Power!

R

Goed plan. Ik moet wel zeggen dat ik totaal niet onder de indruk was van de Q serie. Dan moet de XQ wel veel beter zijn.

Raphie

Daarom de upgrade, Kan nu ze zijn ingespeelt de verschillen duidelijk horen
JBL PRX Power!

R

#116
Zijn ze zoveel beter dan? Ik vond (heel overdreven dan) naar een paar units stond te luisteren met een vrouwelijk geslachtsdeel filter en een flink gordijn ervoor. En dat op mijn arcam... :( Q7 en Q5 getest. Niet om de gebruikers af te kraken, maar mijn smaak...


edit: komt goed uit, mijn cd speler begint ook goed los te komen.

Raphie

Ja dat scheelt wel met de Q series hoor, maar KEF is sowieso een "aquired taste" Toen ik van Quadral naar KEF overging dacht ik dat de tweeters van de Q defect waren, maar het is gewoon een ander soort sound
JBL PRX Power!

Mariusz

JMlab Electra 927 ;) imho echt een referentiespeaker in zijn prijsklasse
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

R

 :D.. monitoren.. JMlab moet ik nog een keer gaan luisteren. Ze hebben wel veel modellen.

mradem

Quote from: Ruben on February 22, 2005, 22:07:06
Zijn ze zoveel beter dan? Ik vond (heel overdreven dan) naar een paar units stond te luisteren met een vrouwelijk geslachtsdeel filter en een flink gordijn ervoor. En dat op mijn arcam... :( Q7 en Q5 getest. Niet om de gebruikers af te kraken, maar mijn smaak...


edit: komt goed uit, mijn cd speler begint ook goed los te komen.

Ik doe ze voorlopig niet meer weg ;D . Nu de filters volledig veranderd zijn heb ik niks meer te klagen. Ik zou eigenlijk de XQ weleens in dezelfde ruimte willen horen en vergelijken.

R

Ja schijnt beter te zijn. Als je tevreden bent, is het toch prima.

kit-kat

Hoi Ruben,

Leuk om je vergelijking te lezen tussen de cd73 en cd33 cd spelers.
Ik heb de cd92 en deze heeft inderdaad hetzelfde probleem met de standby functie die je bij de cd33 beschrijft. Niet storend , maar inderdaad merkwaardig!!
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

R

He,

Dankje. was wel leuk om te doen ook. De standby functie stoort me eigenlijk niet meer zo. Het went wel. Ik heb me er bij neergelegd. Gewoon net even wat eerder aanzetten en cd's luisteren. Gaat ook prima.

R

Nieuwe interlink op de deurmat vandaag. Het tweede setje is nog onderweg vanuit griekenland.


Aansluiten doen we zo. resultaat komt nog wel.