Even de ervaringen op een rijtje:
Allereerst even Remko en
Audio-life bedanken voor het beschikbaar stellen van de kabels en vrijmaken van tijd. Bedankt!
Op mijn verzoek had Remko de buurtweg RD-2 meegenomen omdat ik ook wel eens de werking ervan wilde beleven in mijn eigen set. Daarnaast had Remko de interlink op basis van de 4708 kabel met furutech pluggen (Remko help me even met het typenummer, maar ze waren erg mooi) bij zich, en natuurlijk ook de 4719 luidspreker kabel, maar daarover later meer.
Om de volgorde van luisteren even aan te houden, zijn we begonnen met wat muziek John van der Veer, Alanis Morissette en Sarah McLachlan. Met die cd’s werd eerste de werking van de RD-2 getest. Met John van der Veer viel het niet echt heel erg goed op, maar bij Alanis en Sarah was de werking erg duidelijk. Vooral in de stemmen van de zangeressen was meer finesse te horen en het geheel werd subtieler neergezet. Ik vond het heel moeilijk om aan te geven wat je precies hoort qua verandering, maar het is er zeker. Wanneer ik voor mezelf de investering van 360€ tegenover het effect zou zetten, zou ik zeker hard gaan twijfelen. Wel echt een mooie tweak, maar het blijft echt verbeteren in de (kleine) marge. Daarna toch nog wel even snel wat cd’s door de eraser heen gehaald, hij stond er nu toch

Vervolgens hebben we eerst de Nordost Frey vervangen door de OTA 4708 interlink, daarna de OTA luidsprekerkabel door de 4719 en tenslotte de Frey weer teruggeplaatst in combinatie met de 4719.
OTA 4708 >> OTA 4708De eerste opstelling leverde een verslechtering op in het beeld. Hoewel de balans in de setup erg mooi was, en het midden beter werd neergezet, mistte ik wel het ontledende vermogen van de Frey. Daardoor werd het in mijn oren af en toe wat donkerder en leek het wat vol te lopen (dat laatste was Remko het niet helemaal mee eens

). Ik mistte echt het wat meer puntige karakter van de Frey in mijn setup. Toch waren verschillen niet echt gigantisch. Natuurlijk wel als je de prijzen naast elkaar zet
OTA 4708 >> 4719Dit was echt al een stuk beter dan de vorige setup. Het klonk allemaal weer wat gemakkelijker, en een beetje puntige karakter was weer terug. Dit was prima uit te houden. Vooral met vocale tracks was het geheel mooi in balans, mooie brede stage, iets minder diepte, maar zeker erg muzikaal. Echter misschien wel te lief (hier zal het Arcam karakter ook meespeken). Toch was ik erg benieuwd wat de laatste stap weer ging brengen.
Nordost Frey >> 4719Na de afkoppeling van de erg mooie furutech pluggen van de interlink werden de nextgen’s weer vastgezet. Meteen weer terug naar de muziek. De lijn van mijn verwachting werd helemaal doorgezet. Dit was, en we waren het eens, zeker de mooiste combinatie in mijn setup. Eigenlijk alle goede punten van de vorige stap, maar de muziek werd beter uit elkaar gehaald, losser neergezet, maar in een prachtige stage en breedte en diepte. Vooral een stukje snelheid wat even weg was, is bij mij met open armen weer ontvangen, dit klonk echt heerlijk!!
ConclusieDe OTA combinatie pakte in mijn setup niet echt heel lekker uit. Wanneer de Fey in de keten wordt ingebracht, gaat het geheel wat meer leven. Echter wanneer de OTA 4708 wordt afgekoppeld en de 4719 wordt aangesloten, komt het geheel op een stuk hoger niveau. Dat was gister echt genieten. Nu straks maar weer de 4708 aansluiten en weer lekker muziek luisteren. Geen directe gevolgen na deze luistersessie, maar het zal me zeker bijblijven, wanneer ik besluit de luidsprekerkabel te gaan upgraden; een belangrijke kandidaat!!