Rythmik subwoofer topic

Started by Cobraatje, February 25, 2015, 11:17:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


raindog

Quote from: holco on October 27, 2019, 12:51:10
Ik zeg 2x de F18  ;D

Zorg wel dat ze goed time alligned zijn anders beter bij 1 sub blijven  ;)

Absoluut waar maar correct aangesloten en ingemeten vind ik een dubbele opstelling echt een flinke meerwaarde hebben. In mijn vorige HT kreeg ik een enkele 15" van Klipsch nooit helemaal lekker ingesteld maar toen ik er een tweede bij plaatste viel alles wel op z'n plek. Die ervaring duwt me nu naar een dubbele opstelling. Maar aangezien mijn ruimte niet heel groot is denk ik dat twee F15's ook prima zullen voldoen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

noot87

Ik ben benieuwd welke verschillen worden ervaren tussen de F18, F15HP en FV15HP.
Of er duidelijk een verschil waargenomen wordt tussen de gepoorte en gesloten variant.
En wat het verschil is tussen de 18 incher en de 15 inch gesloten versie.

Zelf ben ik van eerst 1 en wat later 2 F12's naar 1x FV15HP gegaan.

Dat verschil is groot.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

raindog

Quote from: noot87 on October 28, 2019, 16:51:02
Ik ben benieuwd welke verschillen worden ervaren tussen de F18, F15HP en FV15HP.
Of er duidelijk een verschil waargenomen wordt tussen de gepoorte en gesloten variant.
En wat het verschil is tussen de 18 incher en de 15 inch gesloten versie.

Zelf ben ik van eerst 1 en wat later 2 F12's naar 1x FV15HP gegaan.

Dat verschil is groot.

Ben ook wel benieuwd of in een niet al te grote ruimte, bij een enigszins acceptabel luisterniveau, er duidelijk een verschil te horen is tussen een F15 en een F18. Gesloten of gepoort ga je wel snel een verschil in horen, dat concept is nu eenmaal anders.

Van twee kleinere gesloten subs naar één grote open sub, dat is best een bijzondere stap. Hoe ervaar je de voor- en nadelen?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

holco

Mijn ervaring is dat een grotere gesloten subwoofer makkelijker klinkt dan een kleinere, en daar kan je wat mij betreft alles onder scharen  ;)

Een BR sub zal IMHO vrijwel altijd flinke bulten vertonen in de respons curve, iets wat je ook niet zo maar even rechttrekt dmv DSP!! sommige worden
daar helemaal nat van maar vaak is het verre van een realistisch laag zoals het eigenlijk bedoeld is.


Quote from: raindog on October 28, 2019, 18:15:39
Ben ook wel benieuwd of in een niet al te grote ruimte, bij een enigszins acceptabel luisterniveau, er duidelijk een verschil te horen is tussen een F15 en een F18. Gesloten of gepoort ga je wel snel een verschil in horen, dat concept is nu eenmaal anders.

Van twee kleinere gesloten subs naar één grote open sub, dat is best een bijzondere stap. Hoe ervaar je de voor- en nadelen?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

mancaver

#2005
Quote from: raindog on October 28, 2019, 16:16:07
Absoluut waar maar correct aangesloten en ingemeten vind ik een dubbele opstelling echt een flinke meerwaarde hebben. In mijn vorige HT kreeg ik een enkele 15" van Klipsch nooit helemaal lekker ingesteld maar toen ik er een tweede bij plaatste viel alles wel op z'n plek. Die ervaring duwt me nu naar een dubbele opstelling. Maar aangezien mijn ruimte niet heel groot is denk ik dat twee F15's ook prima zullen voldoen.
Zoals Mario en ik in een andere thread al aangaven is het niet zo simpel om de time-alignment precies te krijgen. Ik heb jaren ge-experimenteert met multi-sub opstellingen (van 2 t/m 5 subs) en eigenlijk nooit met 100% tevredenheid. Zeker, het klonk beter als de enkele sub opstelling maar ik 'miste' altijd iets.

Ik gebruik hier nu sinds kort de MiniDSP DDRC-88A i.c.m de DDRC-BM plug-in voor. De time-alignment van de subs word d.m.v REW metingen in het programa MSO (Multi Sub Optimizer) berekend. Zo staat de Sub 2 nu met een vertraging van 4,24 MILI-seconden t.o.v Sub 1 in de Bass-Management plug-in. En dan zijn er nog de filters die per sub berekend worden om tot een nagenoeg perfect geheel (lees; beide zo goed als 1 subwoofer) te komen.

Ik zal een dezer dagen eens wat screenshots posten wat het een en ander verduidelijkt ;)

DofN

Staan ze op verschillende afstanden tot de luisterplek, ofwel staan ze op verschillende afstanden van de fronts?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mancaver

Quote from: doorofnight on October 28, 2019, 21:53:41
Staan ze op verschillende afstanden tot de luisterplek, ofwel staan ze op verschillende afstanden van de fronts?
verschillende afstand.
Ook al staan ze direct naast beide kanten van je stoel, zal de meting per sub verschillend zijn en niet zullen ze niet ''samenwerken''

noot87

Quote from: holco on October 28, 2019, 18:40:07
Mijn ervaring is dat een grotere gesloten subwoofer makkelijker klinkt dan een kleinere, en daar kan je wat mij betreft alles onder scharen  ;)

Een BR sub zal IMHO vrijwel altijd flinke bulten vertonen in de respons curve, iets wat je ook niet zo maar even rechttrekt dmv DSP!! sommige worden
daar helemaal nat van maar vaak is het verre van een realistisch laag zoals het eigenlijk bedoeld is.

Dat een grotere gemakkelijker klinkt is ook mijn ervaring. Ik merkte vooral meer voelbare impact, waarbij de sub in volume niet harder staat.
Daarnaast heb ik nu ook het idee dat het zo hard kan als ik maar zou willen.
Ik ga over een maand verhuizen, dus heb nooit echt de moeite genomen in deze ruimte om te meten, dat is wel jammer.
Ik ben wel van plan om op termijn een MiniDSP met dirac aan te schaffen voor stereo met 1 sub (voorlopig).

Deze vraag hoort misschien in het MiniDSP topic, maar ook in stereo, zonder crossover, zorgt dirac er dan ook voor dat de time-alignment precies juist is?
Of zou je dan altijd werken met een crossover?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

holco

Het laag van je speakers gaat dmv Dirac gelijk lopen met je sub, als het goed is ga je je sub ook totaal niet meer horen en is het alsof je speakers full range zijn tot aan de ondergrens van je sub, filteren is wel een must vind ik, geeft veel meer rust in het totaal.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Cobraatje

Quote from: rkwinkel on October 28, 2019, 11:09:22
waar kopen jullie Rythmik en is er een mogelijkheid om er een te beluisteren ? Hoe verhoudt dit merk zicht tov SVS of JL Audio ?

Vergelijk Rythmik E15 en SVS SB13 Ultra door subguru Jim Wilson':
Before I reveal which of these subwoofers I kept I wanted to reiterate that there is no winner here, for if there was that means there's also a loser. That's not the case at all because the SVS SB13 Ultra and Rythmik E15HP are both exceptional subwoofers, either of which I would be happy to live with day in and day out. This decision was harder than I expected it to be, even though I never thought it was going to be a piece of cake. In the end though my proclivity for articulate sound, and desire to configure things however I please, tipped the scales in favor of the Rythmik E15HP. For me the SVS SB13 Ultra was a 9, but the Rythmik E15HP was a 10. They were literally thisclose in my mind.'

http://www.avsforum.com/t/1471574/rythmik-e15-vs-svs-sb13-ultra/90
Zie post 102 voor zijn zeer uitgebreide verslag.'

Zelf heb ik de SVS SB13 en Rythmik F15 in één ruimte gehoord, ik vond de Rythmik vooral bij muziek duidelijk beter.
Ik ken de laatste SVS serie niet, weet niet hoe die zijn.

Ik heb de Rythmik F12 en JL Audio F112 direct na elkaar gehad.
Vanuit een ander topic:
'Ik heb de Rythmik F12 en de JL Audio F112v1 direct na elkaar gehad.
Qua afwerking is JL Audio het beste wat ik ken op subwoofergebied, duidelijk beter dan Rythmik.
Ook qua compactheid met output het beste wat ik ken. JL levert de output van een maat grotere woofer vergeleken bij meeste ander merken.

Vergeleken met Rythmik moet je zeker een maat groter gaan voor dezelfde output: E110/F110 - F12, E112/F112 - E/F15
Vermogen vergelijken gaat niet helemaal op, direct servo van Rythmik is een efficiënter systeem en er is minder vermogen nodig om tot output te komen.
Goede vergelijkingssite: https://www.data-bass.com/data?page=systems&col=3&type=0&sort=desc&mfr=-1

Klank is ook duidelijk anders, JL Audio klinkt 'vetter' en heeft meer impact.
Rythmik gaat duidelijk lager en klinkt 'snerpender'.
Vergelijkingsfilm voor mij is altijd Constantine. Bij het vinden van de speer wordt de vinder aangereden door een auto.
Met de F112v1 was er veel impact, zonder detailverlies. Met de F12 was er minder impact, maar het verwringen van metaal klinkt 'krijsender'.



rkwinkel

Thanks voor het duidelijke verhaal.  :headbanging:

Cobraatje

Inmiddels al wezen luisteren?

mancaver

Quote from: Cobraatje on October 30, 2019, 08:26:57
Klank is ook duidelijk anders, JL Audio klinkt 'vetter' en heeft meer impact.
Rythmik gaat duidelijk lager en klinkt 'snerpender'.
Vergelijkingsfilm voor mij is altijd Constantine. Bij het vinden van de speer wordt de vinder aangereden door een auto.
Met de F112v1 was er veel impact, zonder detailverlies. Met de F12 was er minder impact, maar het verwringen van metaal klinkt 'krijsender'.
Ik heb nooit een JL sub gehad maar kan me zeker vinden in je bevindingen over de Rythmik. En voor de prijs een no-brainer imo.

Quote from: Cobraatje on November  9, 2019, 07:38:27
Inmiddels al wezen luisteren?
Ik ga morgen bij Holco de 18'' beluisteren, hoge verwachtingen  :headbanging:


martien

#2015
Mezelf getracteerd op dual rythmiks, ben benieuwd hoe ze gaan bevallen. Komende tijd proberen om wat te testen en luisteren.



Ps. Dit is trouwens de L12 van rythmik


holco

 :thumbs-up:

Quote from: martien on December  9, 2019, 22:11:29
Mezelf getracteerd op dual rythmiks, ben benieuwd hoe ze gaan bevallen. Komende tijd proberen om wat te testen en luisteren.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

martien

Dank u.
Inmiddels wat ingemeten met de minidsp en alvast geluisterd.
Ik heb ze links en rechtsvoor in de hoeken gezet. Ze spelen tot 100hz en de luidsprekers gaan tot 60hz, dit meet in ieder geval iets beter dan beide op 100hz, en daarom maar eerst luisteren hoe ze het beste meten. Later een keer dirac weer in laten regelen. Mijn eerste indruk is uiteraard erg positief, ik merk ook weinig verschil met de f12g.

pameijer

Sinds een maand of 3 heb ik af en toe een brom in de ampplate van de E15HP. RCA er uit halen of de sub uit zetten maakt niks uit dan. Heel soms is het ook een wat hardere brom. Laatste week weer  geen brom gehoord. Na contact met Brian en Enrico van Rythmik (wat een topservice geeft dat bedrijf toch! Altijd een snelle en professionele reactie) tipten ze me om het te proberen met een zogenaamde "cheater plug" te gebruiken, omdat het aan de DC Offset kan liggen. Zegt me niks maar heb zo'n plugje maar gekocht voor 2 euro. Ik ben benieuwd! Dat de sub dan niet meer geaard is schijnt niks uit te maken.

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

jossie

Dat plugje heeft niks met DC offset te maken.

Bromt de trafo of komt de brom uit de luidspreker?
Omni !

Ralf67

Waarom zou je een subwoofer met randaarding eigenlijk op een geaarde wandcontactdoos moeten aansluiten ?

Altijd lastig een dergelijke brom in je subwoofer.

Zit deze wel in de plate amp, of is de veroorzaker extern.

morca

Quote from: pameijer on March  3, 2020, 16:46:13
Sinds een maand of 3 heb ik af en toe een brom in de ampplate van de E15HP. RCA er uit halen of de sub uit zetten maakt niks uit dan. Heel soms is het ook een wat hardere brom. Laatste week weer  geen brom gehoord. Na contact met Brian en Enrico van Rythmik (wat een topservice geeft dat bedrijf toch! Altijd een snelle en professionele reactie) tipten ze me om het te proberen met een zogenaamde "cheater plug" te gebruiken, omdat het aan de DC Offset kan liggen. Zegt me niks maar heb zo'n plugje maar gekocht voor 2 euro. Ik ben benieuwd! Dat de sub dan niet meer geaard is schijnt niks uit te maken.



Als er een ringkern inzit kan die brommen,DC ofset.
En zoals jossie al zegt ,dat is geen DC killer.

Vraag me af waarom hij je de cheater plug tipt.
Dat is om een aardlus te ontkoppelen lijkt me.
Kan zijn dat hij een aardlus uit wilde sluiten ,voor je een dure DC killer te adviseren. ;D


pameijer

Quote from: jossie on March  3, 2020, 17:27:54
Dat plugje heeft niks met DC offset te maken.

Bromt de trafo of komt de brom uit de luidspreker?
Brom komt uit de ampplate, zeker niet van de driver. Letterlijk zei Enrico: That could be caused by DC offset. Try using a cheater plug (3 to 2 prong adapter to see if that helps. Basically lift the ground.

Vanmiddag bromde hij trouwens weer. Ik bedenk me wel dat ik enkele maanden geleden de powerbutton op altijd aan had gezet omdat ik overdag vaak op laag volume naar de radio luister en de sub niet inschakelde. Knopje vandaag maar weer omgezet.

Brian mailde me ook nog, wist ws niet dat zijn collega de melding al had opgepakt. Hij zei:
Toroidal transformers are susceptive to power wall DC.   Can you think of any electrical components you have added 2-3 months ago? 

Let us assume it is not wall power DC related, then one type of amplifier failure can cause that.  In this case, the heatsink panel becomes warm even when it is in red LED.


Snap ik weinig van. Uit mijn stopcontact komt toch echt AC en geen DC.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!