Rythmik subwoofer topic

Started by Cobraatje, February 25, 2015, 11:17:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

#50
Een goede condensator is zeker van groot belang.
Even ter vergelijking, een BK xxls400 gebruikt al 2 x 10000 uF  in de plate amps.

Onlangs bij een dergelijke plate amp de Caps vervangen voor exemplaren van Elna.

Dit geeft meer controle over de woofer, ook de Gain hoeft minder ver open ivm een standaard xxls400.

Mijn andere 3 xxls400 subwoofers zullen ook deze modificatie gaan krijgen.


Cobraatje

Review van de FVX15 van een eigenaar die ook de JL Audio F113 heeft gehad: http://www.rythmikaudio.com/FVX15_reviews.html

Hi Brian, I have watched about 4 movies with these subs and they are amazing. I've owned many subs over the years including dual JL Audio F113's and these subs do a better job of providing the impact and detail that movie producers engineered into the soundtracks. They keep up with the pace, they are forceful while remaining controlled and fill a room with pressure like no other subs I've owned. My room sits 23 people and is about 24x28' with 9' ceilings. It's a dedicated, isolated theater room and these subs are a great compliment to the 9 channel surround system with speakers from Sonance and Sunfire- all powered by Onkyo. Crossed over at 80 hertz the subs are seamless with the rest of the speakers. The sub, once dialed in, becomes part of the main speakers and does not draw attention to itself. Bass is clean, defined and clear. Bass notes and tone are not generic 'bass' like some other subs. You can tell the difference between explosions, bass in music as well as bass from other objects or elements in the movie soundtrack. I'm very pleased with the subs and look forward to enjoying them for years to come.

Maro

Quote from: Cobraatje on May 23, 2015, 08:53:52
Review van de FVX15 van een eigenaar die ook de JL Audio F113 heeft gehad: http://www.rythmikaudio.com/FVX15_reviews.html

Hi Brian, I have watched about 4 movies with these subs and they are amazing. I've owned many subs over the years including dual JL Audio F113's and these subs do a better job of providing the impact and detail that movie producers engineered into the soundtracks. They keep up with the pace, they are forceful while remaining controlled and fill a room with pressure like no other subs I've owned. My room sits 23 people and is about 24x28' with 9' ceilings. It's a dedicated, isolated theater room and these subs are a great compliment to the 9 channel surround system with speakers from Sonance and Sunfire- all powered by Onkyo. Crossed over at 80 hertz the subs are seamless with the rest of the speakers. The sub, once dialed in, becomes part of the main speakers and does not draw attention to itself. Bass is clean, defined and clear. Bass notes and tone are not generic 'bass' like some other subs. You can tell the difference between explosions, bass in music as well as bass from other objects or elements in the movie soundtrack. I'm very pleased with the subs and look forward to enjoying them for years to come.

Natuurlijk wel beseffen dat deze "review" op de Rythmik site geplaatst is. Ben nieuwsgieriger naar een vergelijk op een meer neutralere plek.  :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Cobraatje

Lijkt mij vrij logisch dat de FX voor films beter is dan de F113, is gepoort gaat dieper en heeft meer output.
Verrassend vond ik dat de reviewer ook voor muziek de FVX15 erg goed vind.
De FVX15 is bedoeld als HT-sub en een uitgeklede budgetversie van de FV15HP.
Tot nu toe van wat ik gehoord heb, heeft een gesloten sub duidelijk mijn voorkeur bij muziek.

Staat er toch duidelijk bij waar de review wegkomt, iedereen kan de info duiden zoals hij/zij zelf wil.

Je hebt geen interesse in Ryhtmik, vanwaar dan die nieuwsgierigheid?
Pak je JL F112 onder de arm en we gaan vergelijken met de F12 ;).

Maro

Mag toch nieuwsgierig zijn naar andere subs? En, nee ik ga de F112 niet even ergens naar toe verslepen. Ben er zeer tevreden mee. Als iemand zijn Rythmik in mijn set wil vergelijken met de F112 kan dat natuurlijk altijd...wel oppassen dat je niet teleurgesteld weer naar huis gaat.. :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Cobraatje

No worries Wim, ik zou zeker niet teleurgesteld naar huis gaan ;).
Je weet hoe goed de Rythmik E15 en F12 zijn en hoe goed de JL Audio F112 is.
Was wel lastig luisteren trouwens we hebben er weer teveel doorheen gekletst ;D.

Je weet ik ben niet merk- en statusgevoelig met hifispullen en denk dat de Rythmik F12 en JL Audio F112 ongeveer gelijkwaardig zijn.
De Rythmik F12 gaat lager en is denk ik iets beter met muziek, de JL Audio F112 heeft meer output en is strakker afgewerkt.

Al met al zie ik JL Audio en Rythmik als gelijkwaardig.
Gezien het enorme prijsverschil met JL Audio vind ik Rythmik een enorme bang for tha buck.



morca

Zit je mijn merk weer af te kraken  :clapping:

Nee grapje ik weet dat ze goed zijn.
Gepoort en gesloten vergelijken is imo geen goeie test want dat geeft totaal verschillend geluid.
Wel apart dat hij de gepoorte voor muziek net zo goed  vind.
Vraag me ook af of dat geen smaak is,als je meer geweld wilt kom je daarop uit.
Persoonlijk vind ik het ook minder strak klinken.

Neemt niet weg dat ik nou wel eens zou willen vergelijken,1 sub van wim tegen 1 van jouw. ;D

Cobraatje

Heb ik je erg gekwetst :D.

Idd zelf heb ik voor muziek een voorkeur voor gesloten en het is ook nog de budgetversie FX ook.
Moet er wel bij zeggen ik heb zelf nog geen gepoorte Rythmik gehoord.
Ik vond het dermate opvallend hoe hij een 'budget' HT-sub waardeert, dat ik de review hier even vermeld.

Zelf vergelijken zou idd het mooiste zijn, iedereen is van harte welkom bij mij voor een vergelijk.

DofN

#59
Quote from: Kingpin on March 18, 2015, 08:41:41
Even volgen dit topic.

Deze lijken wel wat op die van mij ... alleen heb ik de electronica in de "voet" zitten ipv de achterkant.



Of deze ook met een feedback (en dat doen ze al jaren)



Audiodata Soetien

Helaas was 1 defect toen ik ze ergens wilde halen.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Nee ik ben niet gekwetst  :clapping:

Ik bouw zelf ook omdat ik een echte JL te duur vind.
Het blijft wel een prestatie om voor dit budget zoiets neer te zetten.

Cobraatje

Voor de liefhebbers van geweld bij film en toch goede strakke bas er wordt een B-stock FV15HP met $165,- korting aangeboden.
Zie Rythmik site onder 'clearance'.

http://www.data-bass.com/data?page=systems&col=1&type=0&sort=desc&mfr=-1
98,5dB @12,5Hz met 1 poort gesloten.

Cobraatje

Interessante uitleg van Brian Ding, ontwerper Rythmik subs, waarom een direct servo volgens hem een een betere bas heeft:

There are several reason why our subs have better bass definition (as pointed out by Falconrx6). It is a combination of 2 things: first, linear scaling between any output level during playback. Ricci (data-bass) actually post that as "Long term power compression" (magnitude). Second is the clean spectrogram. I have posted the following in Ascend community as a reply to N. Boro. Hopefully this will explain the importance of "Long term power compression" plot. As for clean spectrogram, the plot from our FV15HP 1port high damping shows it has similar clean plot (more like bullet head, instead of like caterpilar head) as other sealed subs (such as Paradigm Signature Sub 2).

========


This is Brian from Rythmik Audio. I think N. Boro provides a good explanation of the plots. But there are a few points that I want to add. Anyway, I need to explain why FV15HP is worth the money we ask for. So bear with me (or even take a grain of salt) for a moment.

First the frequency plot actually shows the VTF-15H has a roll-off of -10db at 20hz for 2 port mode and a roll-off of -9db at 14hz in one port mode. VTF-15H is capable of more than that (it was set to Q=0.3 during measrement). But we need to be careful when we compare plots. When we compare a curve with label of 110db, we cannot assume it is 110db everywhere. I believe Josh (site owner of Databass) uses the output of 50hz as the db number on the label. Why is this important? Becaus when you compare 110db curve from sub A with 110db curve from sub B, we need to check the actual output at the frequency we compare. We cannot assume they both have the same output anywhere. I had explained to Josh that we shouldn't use actual db number to label the curve because the db number is only valid at one frequency point -- 50hz. Very often it will be mis-quoted. In fact this leads to one problem, a sub with early roll-off will artificially measure better, not only in distortion (becasue the output is less), but also in impulse response (a FR roll-off at 40hz will take only half of the time of FR roll-off at 20hz), in almost every area. Just remember someone once said "the best bass is no bass" (I don't want to say who he is as he wasn't thinking clearly when he said it). Ilkka (the reference of our DIY subwoofer) had at one time usedcurve A, B, C, D.. as the label, completely do without numbers exactly for this reason.

Now, the curves from Databass for FV15HP has -3db at 18.7hz in 2 port mode. At 20hz, it has less than 1db roll-off. So first, that is a true deep extension subwoofer. Second any db label on the measurement has a better correlation with the output at 20hz whereas the so-called 110db curve for VTF-15H is more like 100db at 20hz for 2 port mode.

Now when it comes to servo, most people will think it is to reduce distortion simply because that concept is simple to understand. But it goes beyond that. One of the area that servo improves is the linear scalability. Databass site publishes curves from 90db all the way to 110db, it serves a purpose. It wants to see how a sub scales with different input level. So if we have a particular 90db FR curve, we want to see in ideal case that when input increases by 5db, the output will simply have 5db added to 90db FR curve. Same thing if the input increases by 10db, 15db, ..etc. Now the best way to check this linear scalability is we can just use 90db as reference, deduct (5db + 90db curve) from the 95db curve, and deduct (10db + 90db curve) from the 100db curve,...etc and all these plots form a so-called "output compression magnitude plot". If a system is perfectly linearly scalable, all these normalized curves will be on top of one another and be 0db. But in reality, the measurement will inevitably pick up noise in one or two measurements. That can cause it to have deviation on one or two curves. It is important to check the tend. Our FV15HP shows the best output compression curve that any sub can see (even better than Velodyne DD-18). The plot of 1 port mode shows the curves are in an extreme tight range above 30hz. The entire band of curves do move up and down because the noise in the 90db measurement curve has moves every other curves up and down at the same time.

So why is this important? Music is dynamic and constanly changing its signal strength. The ability to maintain linearity throughout the entire signal strength range is the first key to high fidelity. In non-servo, the problem is so serious that engineers just cross their fingers and hope for the best. On the other hand, servo completely solves this problem. Moreover, one reason nonservo subs have these problems is because the voice coil temperature can change after we put in that 100W to 600W power to the voice coil. When the temperature goes up, so is the voice coil resistance and that chokes the amount of current going to the driver even when the amplifier output stays the same. Unortunately voice coil temperature does not cool down instantaneously. That becomes a memory effect. We all see how a pressure on a memory foam will leave an imprint that takes time to recover. Same thing is heating up the voice coil. So why is this important? Same linear scalability needs to apply to time domain as well(vs in the domain of the signal strength as discussed above). If we measure a 90db curve A at time moment 0, we expect the same 90db curve to be repeatable at any other time. This seems to be very easy. But later we will see how much better our servo subs perform. The way to test this is Josh will publish two 90db curves in the "long term output compression" plot. The first 90db curve is what he normally runs. The second 90db curve (labelled as 90db REPEAT) is done as soon as he finishes the highest SPL sweep (after the voice coil heats up). Our sub is the only sub that has those two curves almost identical. It is not because of luck. It is because of servo operation. The problem of memory effect is that if we have notes A, B, C, and D. The sequence of these notes can change the strength of each because the power burnt by each note will affect the output of subsequent notes up to some time. It is a type of distortion. Our subs will sound more realistic because it is linear scalable on both signal and on time. The sequence of notes does not affect the playback strength of each note. You can play ABCD or DCBA and each A will have the same strength. That is the coherance we want.


=====

Volledige post met diagrammen:
http://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/1214550-official-rythmik-audio-subwoofer-thread-618.html
post 18530

Cobraatje


pameijer

Bij onze Franse Rythmik distributeur Audiophonics is de FV15HP-SE Signature H600PEQ3 nu in de aanbieding voor €1.899,06 om precies te zijn, en op voorraad. Als je er toch langsrijdt tijdens je vakantie en je hebt nog plek in je caravan, zou ik zeggen!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

pameijer

En nog een voor mij wat ingewikkelde vraag over de sub:

Ik heb sinds een tijdje actieve speakers, AVI ADM9.1RS, met een mono suboutput. Deze stuurt het hele frequentiegebied door en filtert dus niet. Ook heeft deze speakers digitale en 1 analoge ingang. De analoge ingang is aangesloten op de pre-outs van de Marantz SR7005, en de sub is uiteraard op de LFE van de receiver aangesloten. Maar...., ik wil graag mijn digitale bronnen direct op de speakers aansluiten. Zoals het nu is wordt dan de sub niet gebruikt, en da's nie leuk nie  :nopompom:. Dus ik wil ook graag de subuitgang van de speakers aansluiten op de line-in van de Rythmik, en via de backplate de instellingen juist zetten. Echter, voor movies en analoge bronnen (radio, platenspeler) wil ik wel de LFE uitgang blijven gebruiken. Als ik beide ingangen aangesloten heb, gaat dat dan überhaupt goed, of wordt bv. de sub overstuurd als hij van 2 ingangen signaal krijgt bij bv. een film?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Cobraatje

#66
Ik ben niet bekend met de AVI en wat voor aansluitingen er op zitten, maar dubbel aansluiten van de E15 kan wel.
Ik had dezelfde E15 ;) aangesloten op mijn Integra dch 80.2 en via pre outs/line in op mijn Marantz PM14.

L aansluiten lfe in E15 - sub out
L+R aansluiten line in  E15 - L+R pre out

Om zeker te zijn wat precies mogelijk is zou ik Rythmik even mailen of je vraag op het AVS forum in het Rythmik topic stellen.


pameijer

Ze reageren nogal snel bij Rythmik, mooi bedrijf is dat toch! Hier is het antwoord:

Paul,

You are correct. The subwoofer will get signal from the speakers and from the receiver at the same time and that's not good. You have to decide which one to keep. The subwoofer can be used in two systems and that's why you have LINE IN and LFE IN but with only one system playing at a time. You can not send two signals at the same time because the subwoofer will play both.

Best Regards,

Enrico Castagnetti
Rythmik Audio - Tech Support


Zoals jij het had is misschien een wat andere situatie omdat er dan geen situatie is waarbij er een dubbel signaal naar de sub gaat?
Ik durf het eerlijk gezegd niet zelf te proberen, het kan meestal maar 1x fout gaan...
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Cobraatje

Enrico en Briain reageren erg snel en je hebt ook nog direct contact met de ontwerpers ook.
Geen doorverwijzingen naar een andere afdeling e.d., gewoon snel en met kennis van zaken duidelijk antwoord.

Jammer dat het niet eenvoudig kan.
Je kunt nog steeds de E15 gebruiken voor je digitale bronnen, zo lang de SR7005 dan maar geen signaal geeft.
Maar dat is wel een gedoe met aansluiten en aanzetten e.d.

Bij mij kon het omdat de PM14 de pre outs en line ins volledig gescheiden had.
Als ik stereo speelde met de sub, kregen de analoge aansluitingen PM14 naar Integra geen enkel signaal.
Ik kan mij nog herinneren dat een forumgenoot het op zijn Plinius niet zo kon aansluiten omdat deze niet volledig gescheiden circuits had. 



Cobraatje

Quote from: pameijer on June 11, 2015, 15:40:40
Bij onze Franse Rythmik distributeur Audiophonics is de FV15HP-SE Signature H600PEQ3 nu in de aanbieding voor €1.899,06 om precies te zijn, en op voorraad. Als je er toch langsrijdt tijdens je vakantie en je hebt nog plek in je caravan, zou ik zeggen!

Ik zit net even bij te lezen in het Ryhtmik topic op het AVS forum, daar heeft een member 3x FV15HP's :o.
Dat moet een geweld zijn niet normaal, in room REW meeting: 105db @7Hz :o.

pameijer

Quote from: Cobraatje on June 12, 2015, 09:02:09
Ik zit net even bij te lezen in het Ryhtmik topic op het AVS forum, daar heeft een member 3x FV15HP's :o.
Dat moet een geweld zijn niet normaal, in room REW meeting: 105db @7Hz :o.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat überhaupt nog wel prettig luisteren/voelen is  :wow:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

DofN

Dat het kan is al leuk :) Maar 7Hz?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


Cobraatje

Quote from: doorofnight on June 12, 2015, 09:52:19
Dat het kan is al leuk :) Maar 7Hz?

Rythmiks gaan tot 14Hz @-2db outdoors gemeten, met wat room gain is 7Hz makkelijk te halen.

Quote from: morca on June 12, 2015, 10:11:08
Voor film erg prettig gevoel  :headbanging:

Ik vind het met mijn 2xF12's al heftig klinken met films, 3x FV15HP's lijkt mij bring tha house down bas.