ND filter ??????

Started by RonG, February 23, 2015, 16:56:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Vraag aan de kenners,

Ik heb een Lumia FZ1000 en ben me aan het oriƫnteren naar een ND filter.
Nu wat is wijsheid, een variabele of verschillende vaste (hoeveel stops??).
Deze bv, http://www.fotokonijnenberg.nl/lcw-rapid-nd-mc-hrc-62mm

Wat gebruiken jullie en wat zijn jullie tips? ;D


Wat ik wil ermee is overdag bij veel licht zoiets creƫren, overdag wanneer er ook "te" veel licht is.





Rob Eric Blank

Zelf gebruik ik een ND110. Daarmee stop je heel veel licht weg, om lange sluitertijden te gebruiken. OOk voor vervagende wolken. Wil je alleen een dergelijke waterval is een ND106 vaak genoeg. Die laatste zijn beter kwa kleuren, omdat ND filters toch altijd wat effect hebben op de kleuren van een foto.

Starred

Licht er ook een beetje aan hoe lichtsterk je lens is

danielo

Heb zelf B+W 103/106/110 filters waarvoor je ze wilt gebruiken is inderdaad ook niet onbelangrijk video of foto en welk effect je wilt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mikekiwi

En blijf weg van goeiekope variabele ND-filters, tenzij je geconfronteerd wilt worden met allerlei ongewenste en onvoorspelbare bij-effecten zoals kleurzwemen, rare lichtverlooppatronen, etc...

VlisChris

Quote from: Starred on February 23, 2015, 20:48:36
Licht er ook een beetje aan hoe lichtsterk je lens is

Die moet je me toch uitleggen?
Mijn lenzen zijn 2.8 lenzen, maar als ik die op F8 instel maakt dat niets uit. Misschien bedoel je meer hoeveel scherptediepte je in je foto wil? Maar weinig scherptediepte in combinatie met een bewegingsonscherpte, of dat nu zo'n enorm winnende combinatie is?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RonG

Quote from: Starred on February 23, 2015, 20:48:36
Licht er ook een beetje aan hoe lichtsterk je lens is

Deze lens is het, 25-400mm equiv. F2.8-4 Leica lens

Quote from: mikekiwi on February 23, 2015, 23:25:57
En blijf weg van goeiekope variabele ND-filters, tenzij je geconfronteerd wilt worden met allerlei ongewenste en onvoorspelbare bij-effecten zoals kleurzwemen, rare lichtverlooppatronen, etc...
Zeker weten, wil er wel wat geld aan uitgeven. Heb ook een B&W Pola filter welke niet goedkoop was :).

Quote from: danielo on February 23, 2015, 21:40:57
Heb zelf B+W 103/106/110 filters waarvoor je ze wilt gebruiken is inderdaad ook niet onbelangrijk video of foto en welk effect je wilt.

Dus beter is het verschillende vaste ND filters te hebben dan zo'n variabele?
Ik kan er wel video mee schieten (4K zelfs) maar gebruik ik zelden. Ik fotografeer vnml landschappen en natuur.


RonG

Quote from: Rob Eric Blank on February 23, 2015, 19:09:41
Zelf gebruik ik een ND110. Daarmee stop je heel veel licht weg, om lange sluitertijden te gebruiken. OOk voor vervagende wolken. Wil je alleen een dergelijke waterval is een ND106 vaak genoeg. Die laatste zijn beter kwa kleuren, omdat ND filters toch altijd wat effect hebben op de kleuren van een foto.

Bij de ND110 kan de camera dan nog focussen?

Rob Eric Blank

Quote from: RonG on February 24, 2015, 09:48:05
Bij de ND110 kan de camera dan nog focussen?
Nope....komt bijna geen straal licht door heen. Dus eerst focussen. Filter er op draaien en dan afdrukken. Je kunt dus eerst focussen, de camera vervolgens op manuele focus zetten. Daarna het filter er op draaien en afdrukken. Daarbij gebruik ik meestal F11, waardoor al erg veel scherp is. Dus een focus die er net naast zit is er niets aan de hand.

De B+W ND110 heeft wel meer kleurzeem dan een ND106 van B+W.

RonG

Dat dacht ik al maar geen probleem natuurlijk :).

Ik denk dat ik de variabele versies links laat liggen en ook voor een setje  B+W 103/106/110 filters ga.
Daar kan ik wel mee vooruit denk ik.

danielo

Quote from: RonG on February 24, 2015, 08:48:26
Dus beter is het verschillende vaste ND filters te hebben dan zo'n variabele?
Ik kan er wel video mee schieten (4K zelfs) maar gebruik ik zelden. Ik fotografeer vnml landschappen en natuur.

Punt is voor video wil je vaak buiten iemand interviewen (even als voorbeeld) dan wil je de persoon scherp hebben maar meestal lostrekken van de achtergrond. Indien je dan al naar zeg F22 moet om beetje normaal beeld / framerate te krijgen alles scherp is. Je wil dan bv naar F4 om wel deze scheiding te krijgen maar dan moet je wel veel licht kwijt zien te raken dus nd filter. Een variable is zeker beter maar om de zelfde kwaliteit te krijgen ga je al snel naar 300 euro of meer.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Ik heb zeer goede ervaringen met formatt hi-tech.
Ze hebben een mooi systeem waarmee je het op alle lenzen kan gebruiken zonder nieuwe filters te moeten kopen.

Focussen op een normale DSLR doe je met de display en niet via de zoeker, dat kun je vergeten.
Op een camera met EVF kun je gewoon op de normale manier focussen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 27, 2015, 09:23:18
Ik heb zeer goede ervaringen met formatt hi-tech.
Ze hebben een mooi systeem waarmee je het op alle lenzen kan gebruiken zonder nieuwe filters te moeten kopen.

Naar zo'n systeem heb ik ook al eens gekeken, Lee, Cokin maar zijn prijzig.
De lens van de FZ1000 heeft een filtermaat van 62mm, ik vind niet direct een passende van Formatt hi-tech.

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 27, 2015, 09:23:18
Op een camera met EVF kun je gewoon op de normale manier focussen.
Er zit een EVF in, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn.