3 X Sub12 >> Peerless xxls12 woofers in Push Pull

Started by yorkie13, February 21, 2015, 23:10:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

 Eindelijk weer eens een DIY project je.

Heb nog een Eminence Lab 12 woofer op de plank liggen.

Samen met een Hypex ds4.0. 0 is hier een mooie Zu Audio Undertone clone  subwoofer van te maken.


DavyLermi

#1
Volgmodus aan, heb hier ook nog een Lab12 op de plank liggen waar ik eens iets mee wil doen..  :)

Heb je in het verleden niet eens een Submission willen maken? Vanwaar de keuze nu voor de Undertone?  ;)

yorkie13

Die is iets vriendelijker wat afmetingen betreft.

Kast komt op 38 x 38 x 65 cm.

yorkie13

Alternatief  is de Undertone of een kast met gelijke inhoud.

Bedoeling is om een mooie gesloten subwoofer te bouwen , welke beter presteert dan de BK xxls400.
Een leuke en lastige uitdaging.


yorkie13

Klopt, maar wil gewoon met de Hypex ds4.0 plate  amp bouwen.

Fijne versterker , ik speel met dual mono UCD400 op de fronts.
Degelijk gebouwd en zeer betrouwbaar.

Je ziet deze hypex modules ook steeds vaker in dure versterkers toegepast worden.

Alternatief is de Hypex PSC 2.400D  met dsp aan boord.

Contour

Is er al voortgang te melden? Wat foto's van gezaagd hout zou leuk zijn.

Groetjes Walter

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Contour

Tot nu toe heeft RA best wel veel bouwtopics opgestart maar ik heb maar bar weinig eindresultaat gezien om eerlijk te zijn... maar wie weet deze keer, en anders weer een leuk koopje voor iemand in het 2e hands deel!  ;D

mijkie

dat maakt toch niet uit, ieder zijn ding !!

ik vroeg of hij al af is omdat met houtjes werken, mijn ding is  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

yorkie13


AirTimeDMC12

Hoe zit dat nu precies met deze woofer en amp? Lees dat het een veel gebruikte combi is voor een Monolith+-clone, maar begrijp nog niet helemaal hoe het zit met de 4 Ohm van de Hypex en de 6 Ohm van de LAB12. Lees ook wat over het tunen op 20Hz, de highpass filter en het mogelijk beschadigen van de woofer bij nog lagere tonen ofzo? Kan iemand dit mij uitleggen?
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

yorkie13

Dat heeft met een basreflex afstemming te maken.

De clone van de Undertone van Zu Audio  is een gesloten systeem.

morca

Als je poort getuned is op 18 hz,zet je een HPF van 18 hz om de driver te beschermen.
Onder de tuning heeft de woofer geen tegendruk en begint weel te weel te wapperen.
Daar kan hij mechanisch stuk van gaan dus kap je die tonen af met een HPF.

Dit is wel bij een gepoorte zo te lezen maakt Ralf een gesloten die heeft heet HPF nodig.

Contour

Ik lees net dat de Lab12 woofer is verkocht, of heb je meerdere van deze woofers liggen? Anders wordt dit een karige subwoofer!  ;D

Groetjes Walter

yorkie13


yorkie13

#16
Zo , heb maar een setje xxls12 woofer besteld.

Speel op dit moment met 2 x BK xxls400, en wil er 2 bij

De gebuikte plate amp wordt voorlopig de Hypex DS1.2

yorkie13

wat gegevens
Specification

Nominal Impedance   
8 Ohm
Minimum Impedance   
7.1Ohm

DC resistance Re   
5.7 Ohm
Voice coil inductance Le   
0.79mH
Resonance Frequency   
27Hz
Mechanical Q factor Qms   
8.5

Electrical Q factorQes   
0.55
Total Q factorQts   
0.52
Force factor Bl   
13.06Tm
Moving mass Mms   
98.14g
Suspension compliance Cms   
353 um/N
Effective cone diameter   
25.0 Cm's
Effective piston area Sd   
490.9 cm2
Equivalent volume Vas   
119.47 litres
Sensitivity (2.83V/1m)   
87.5db
The 12 inch 8 ohm member of the XXLS product family has all the design features suitable for a high performance, high excursion subwoofer driver. The motor features a double ferrite magnet motor, supporting high excursion, and aluminium shorting rings and pole extenders, lowering and linearizing the inductance of the overhung voice coil. The light and stiff composite paper cone is vented under the dust cap, to reduce air compression. The suspension system features a low-creep rubber surround, and a nomex spider, ensuring long-term reliability under high power conditions. The product also features a rigid cast aluminium basket.

Contour

Ik zou bijna gaan denken dat deze bouwtopics bedoelt zijn om aandacht te kweken voor de verkoopwaar in het 2e hands deel...

Maar dat zal zeker niet zo zijn, tenzij er straks natuurlijk weer losse xxls 12 woofers te koop staan!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

yorkie13

eerder 2 x xxls400 clones  8)

Ik vind de xxls12 woofer toch iets beter uit de verf komen met muziek in een gesloten kast.

yorkie13

Bij het opruimen nog een paar BK plate amps gevonden.

Eens kijken wat die verbruiken bij een uurtje spelen.

Wellicht anders toch voor Hypex ds4.0 of 2.0 gaan .

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

yorkie13


mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6