Het grote DALI Topic

Started by Maneblusser, February 20, 2015, 10:00:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen.hhw

Na een tijdje geleden geluisterd te hebben naar de Elac FS287 kwam ik erachter dat er niet noemenswaardig veel verschil zat tussen deze speakers en mijn eigen FS57s. Nu kan ik voor 400 euro een setje Ikon 5 speakers kopen en ik vraag mij af hoe het geluid van Dali zich verhoudt met Elac. Zal ik er op vooruit gaan? Ik wil de speakers gaan gebruiken met de NAD T748, is dit een goede combi?

Maneblusser

Een paar Ikon 5 aan €400 , lijkt me zowiezo al een goeie deal.
En nogmaals : NAD en DALI zijn voor elkaar gemaakt.
Maar het beste blijft nog steeds om ze te beluisteren.
Ik zou zeggen, neem je T748 mee naar de verkoper en vraag een demo.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Eu400,- is inderdaad een mooie deal, voor dat geld krijg je ze ook wel weer verkocht als het toch niet helemaal bevalt.
Ik ken zelf de Elac's niet, maar Nad en Dali wel. Heb de Dali Ikon 6 en Ikon 7 zo'n 2 jaar geleden gehoord op een Nad 757 en heel kort op een Nad 777. Mooie combi, veel meer van onder de indruk dan de Nad op de B&W CM serie toen bijvoorbeeld.
Ik zou inderdaad je versterker meenemen en het eens proberen :D

VincentG

#54
De Dali Ikon 6 mk2 op een Nad T758 en T748 v2 (als ik het goed heb) gehoord.
Klonk erg goed, al hoorde ik toen geen verschil tussen de 2 AVRs.
Het is dat de features voor mij te beperkt zijn op de NADs, waardoor ik toch naar een andere AVR ga kijken (denk aan een Marantz 5010/6010).
Hoop dat er snel wat meer info over de nieuwe Opticon serie komt qua release.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

jeroen.hhw

Gisteren bij hifiklubben geweest en geluisterd naar de ikon 6mk2 op de t748. Wat een sound! De verkoper had per ongeluk de zensor serie aangesloten, dat klonk al goed maar de bass was ongedefinieerd, bij overgang naar de ikon was ik verkocht! Deze week bij de verkoper langs, als ze tekort komen dan verkoop ik ze weer en koop ik nieuwe ikon 6en.

Maneblusser

De Ikon 5 moet echt niet veel onder doen voor de Ikon 6, hoor. 8)
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

VincentG

De Ikon 6 mk2 is dit weekend bij HiFi Klubben zeer scherp geprijsd te koop.
Zet me toch weer aan het denken.  :P
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

Gawain

Heb vorige week bij HifiKlubben kunnen luisteren naar de Dali Epicon 8's op een Classé vv en Classé monoblokken[emoji15]. Dit met de Nad M50 streamer & M51 dac erop aangesloten. Bekabeling was van Audioquest.
De nummers die voorbij zijn gekomen waren oa van Eva Cassidy, Ane Brun, Tori Atmos en Moloko.

Wat me meteen opviel dat het hoog bij een aantal nummers veels te veel aanwezig was, tegen galm aan, en zelfs onprettig. Het detail, gecontroleerdheid en het stereobeeld daar in tegen wauw! Maar waarom dat hoog, zouden de Dali's te weinig ruimte hebben..? Versterkers nog niet opgewarmd..? Ergens geen goede match in deze set..?

Deuren open in de luister ruimte leek iets prettiger geluid te geven, vergelijkbaar met het gevoel als je weer frisse lucht krijgt in je slaapkamer na een nacht met de ramen dicht geslapen te hebben.. Maar nog lang niet wat ik zou willen horen...

Er bleek nog ergens een set van den Hul the Cloud 3T luidspreker kabels te liggen. Aangezien ik heel erg benieuwd was naar deze kabel hebben we deze er tussen geplaatst. Wauw, wat een wereld van verschil, of dit nu met deze luidspreker kabels te maken heeft of het nu volledig opgewarmd zijn van de monoblokken, of een beetje van beide wellicht.. Maar nu leek alles zo goed als op zijn plaats te vallen [emoji4]

Zou ik mijn Helicon 400 MK2's inruilen op de Epicon 8's... Nee, deze hebben zoveel ruimte nodig om tot hun recht te komen heb ik het vermoeden. Zou ik mijn Nad M2 inruilen op de Classé vv en eindblokken, zekers! Denk dat die mijn Helicons helemaal laten zingen, niet dat ik nu te klagen heb met de M2...

Leuke ervaring rijker in ieder geval [emoji3]

DofN

Heb je ook naar de Epicon 6 geluisterd?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Die heb ik een keer gehoord op de nieuwe stereo Nad Master serie's M12+M22, maar daar was ik niet van onder de indruk. Heel klinisch en weinig tot geen emotie vergeleken met mijn oude Master serie's en Helicon's.

Ik zou wel eens de Classé vv en ev combi met de epicon 6 willen horen. En ook eens mijn M2 met de Epicon 6 :D

DofN

#61
Ik denk dat ik je wel snap. Ik vind de Epicon serie niet beter in het hoog dan de Helicon serie (laat staan de Euphonia) en de Epicon is in het middengebied aan de droge kant waardoor het hoog relatief tot het middengebied uitgesprokener klinkt. Ik kan dat wel waarderen want het klinkt wel natuurgetrouw (en eerlijk). De Helicon 400mk2 klinkt dan wat voller, net als de Helicon 800mk2. Om deze  redenen ben ik niet overgestapt op de Epicon serie.
Tenzij een versterker kleurt, wijt ik klankverschillen niet aan de versterker mits die technisch goed is (en dat is een versterker al snel), en wel aan de eigenschappen van de LS (icm de kamer). De Helicon 300mk2 vind ik een veel betere monitor dan de Epicon 2.

Ik wil de E6 nog weleens thuis naast de Euphonia MS4 horen, maar ik denk dat ik een eventuele upgrade niet meer bij DALI ga vinden - dan heb ik andere LS op het oog.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Ja ik geloof inderdaad dat de Epicon luidsprekers eerlijkere luidsprekers zijn dan de Helicon's, zoals je aangeeft. Maar voor mij dan te eerlijk/helder; de emotie is dan voor mijn gevoel weg uit de muziek. Daar waar Dali volgens mij bekend staat om zijn heldere/eerlijke luidsprekers hebben ze met de Helicon voor mij de sweetspot gevonden [emoji3]

De Euphonia's heb ik nog nooit gehoord, maar als die naar de Helicon's neigen maar dan nog een stapje extra detail geloof ik heel graag dat dat fantastische luidsprekers zijn.

Voorlopig ben ik met mijn versterker, streamer en luidsprekers combi nog helemaal happy. Hoewel het altijd kriebelt om dingen te proberen..

Maar mijn volgende (kleine) upgrade gaat zitten in netwerkkabels [emoji5]️ daar waar ik nu nog wifi naar de streamer gebruik moet dit als het goed is voor verbetering zorgen. Maar daarvoor wacht ik nog heel even de bevindingen van Henk af voordat ik het één en ander ga aanschaffen..

DofN

In het DALI topic past ook het noemen van de - zover ik weet - enige DALI versterker ooit

DALI - Gravity

Deze (lelijke) versterker is gemaakt om de DALI Megaline aan te sturen.




Verder las ik laatst dat DALI het bedrijf "Hornslet Cabinets" de kabinetten voor de Euphonia serie liet maken. Zou DALI dat ook nog doen voor de Epicons of de Helicons? Weet iemand dat?





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sultankat

Lyngdorf Electronics staat erop, zal dus wel door Lyngdorf zijn ontwikkeld op basis van vereiste specs Dali. Heel bijzonder in ieder geval.
Quad Artera Play Plus + Quad Artera Stereo eindversterker | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Logitech Squeezebox Touch + Teddy Pardo power supply | Innuos ZENmini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Elipson Futura speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels | Shunyata Research Black Mamba XLR + Chris Cables Van Damme Silver Series Lo-Cap 55 RCA en XLR | Van den Hul Digicoupler | NordOst Odin Gold power cables | Titan Audio powerblocks

Gawain

#65
Woow wat een ding, niet mooi inderdaad maar wel indrukwekkend.. Zal waarschijnlijk ook een bijpassend indrukwekkend prijskaartje aanhangen..?

Edit: oja lees dat er maar 2 ooit gemaakt zijn [emoji15] en een redelijke slurper met 1,1 kW..

chansig

Wel goed je gaspedaal indrukken als je de contactsleutel omdraait.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

 :bored:
Quote from: Gawain on September 14, 2015, 12:10:29
Woow wat een ding, niet mooi inderdaad maar wel indrukwekkend.. Zal waarschijnlijk ook een bijpassend indrukwekkend prijskaartje aanhangen..?

Edit: oja lees dat er maar 2 ooit gemaakt zijn [emoji15] en een redelijke slurper met 1,1 kW..

Ik dacht rond de 40.000 euro nieuwprijs.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

1,1 kWh [emoji85] bedoel ik..

Ok net even boven budget hahaha... Lees in een review dat het wel een hele mooie versterker is, maar dat mag ook wel voor dat geld.

Gawain

Begrijp ik dat die versterker ook daadwerkelijk te koop staat ergens of dat niet?

DofN

Ja op audiomarkt.de en dat had ik gepost maar is weggemod?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Jumping Jack

Nee hoor, je had die link volgens mij enkel in de showcase van Maz gepost en daar staat ie nog steeds  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Aah gevonden, wat een bizarre versterker [emoji15]

Begrijp ik nou goed dat het monoblokken zijn? Wordt hier dan maar 1 monoblok aangeboden of is het wel een stereo eindversterker?

Gawain

Aah het blijken stereo blokken te zijn, waarvan er twee nodig zijn om Dali zijn Megaline luidsprekers aan te sturen :)