Het grote DALI Topic

Started by Maneblusser, February 20, 2015, 10:00:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maneblusser

Een paar Helicon 300 lijkt me qua geluidskwaliteit de beste keuze. Alleen vraag ik me af of je zo'n dure luidsprekers als rear moet gebruiken. En de 400 hiervoor gebruiken lijkt me al helemaal van het goede te veel. Misschien is de kostprijs van de Helicon-reeks de reden waarom er nooit een echte achterste luidspreker binnen dat gamma is gemaakt. Voor surround gebruik zijn minder dure speakers achteraan geen slecht idee, omdat je er geen muziek mee speelt, maar gebruikt voor euh...surround doeleinden . Waarom eens niet experimenteren met een Dali Mentor Menuet ?De Menuet is de enige luidspreker die nog nieuw te koop is binnen het Mentor-gamma. De opvolger van de Mentor-reeks , de Rubicon, heeft wél een dedicated rear speaker : de Rubicon LCR .
Misschien een vragen aan je hifiboer om ze eens mee naar huis te nemen. Als je bij hem al een Helicon 400 hebt gekocht, mag dat geen probleem vormen.
En hoe ga je die surround-luidsprekers aan sturen ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Gawain

#26
Hey Maneblusser,

Ik heb nog eens goed gekeken naar de Helicon 300 stands, dat zijn volgens mij niet de meest handige stands om te laten spuiten of wrappen... Waardoor het waarschijnlijk om en nabij hetzelfde zou kosten als ik een setje 400's, die al piano black zijn, 2de hands op de kop tik.
Waarschijnlijk mega overkill voor rears zoals je al aangeeft [emoji16] Maar door de 400's heb ik waarschijnlijk geen center rear nodig omdat deze luidsprekers al een mooie geluidsmuur produceren... Maar dat is afwachten en testen tzt.

Ik wil de fronts aan blijven sturen met de Nad M2 omdat ik die vreselijk goed vind, voor surround zou dit dan via de ht-passthrough gaan. Maar de center en rears ben ik nog niet uit. Heb namelijk nog een Rotel rmb1075 mk2 eindversterker staan, maar denk dat dit geluid teveel verschilt van de Nad en dat het geheel daardoor wel eens storend kan worden om naar te luisteren.

Zit dan ook te denken de Rotel ev weg te doen en opzoek te gaan naar een Nad M25 ev met misschien een M15HD(2) vv...?
Of tzt een Nad receiver is ook een optie om niet teveel losse apparaten te krijgen, misschien een T777 of een T787... Maar geen idee of deze mooi samen gaan met de Nad M2.

DofN

De Helicon 800mk2 staan even geparkeerd.



En de Euphonia MS4 nemen de honneurs waar.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

daanvanduif

Quote from: doorofnight on May  3, 2015, 18:06:03
De Helicon 800mk2 staan even geparkeerd.



En de Euphonia MS4 nemen de honneurs waar.


Benieuwd wat de verschillen zijn en hoe de MS4 gaat bevallen!
Corazón

Gawain

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. Lees in reviews vaak dat de Euphonia serie iets minder laag weergeeft dan de Helicon reeks, maar daar tegenover wel gedetailleerder is.. Gebruik je ook bij de Euphonia's de subs?

DofN

Ja ik gebruik twee gesloten subs en een DSP (Lyngdorf RC) en de crossovers staan op 55Hz. :) In het laag mis ik niets. Ik luister nu amper een de tweede dag, en ik moet zeggen dat dit erg erg goede LS zijn. Maar dat zijn de Helicons ook!

Wat ik al wel gehoord heb zonder subs: Zet je de Euphonia MS4 naast de Helicon 800mk2  dan zet die laatste uiteraard een steviger laagfundament neer. Grotere kast, extra woofer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Morpheusk

#31


Ben benieuwd naar de Opticon als opvolger van de Ikon serie. Het schijnt wel dat deze 20% duurder wordt. Al lijkt het me dat je dan wel een groot gat tussen de Zensor en Opticon serie krijgt.

Ik heb de Ikon 6 MK2 nog nieuw in de doos staan, misschien maar verkopen? ::)
NAD T748, DALI Ikon 6 MK2, DALI Ikon 1 MK2, DALI Vokal MK2, Panasonic 50VT30

Maneblusser

Quote from: Morpheusk on July 19, 2015, 16:06:18


Ben benieuwd naar de Opticon als opvolger van de Ikon serie. Het schijnt wel dat deze 20% duurder wordt. Al lijkt het me dat je dan wel een groot gat tussen de Zensor en Opticon serie krijgt.

Ik heb de Ikon 6 MK2 nog nieuw in de doos staan, misschien maar verkopen? ::)
Waarom zou je die verkopen?  Het is niet omdat die Opticon (OPTimized ICON, heeft u 'm ? ) 20% meer kost, dat hij die meerprijs waard is. Eerst luisteren zou ik zeggen.
Wordt het een Ikon 6 MKIII of een Mentor 6 mk II ? Er is nog niets bekend.
Er komt inderdaad een serieus gat tussen de Zensor en de Opticon. Misschien tijd voor de wedergeboorte van de ondergewaarderde Lektor ? En we noemen hem Viktor !
"Victor" staat voor "overwinnaar" en met die K in plaats van een C klinkt het nog Scandinavisch ook.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

De mentor serie is vervangen door de rubicon! Er lijkt me geen mentor mk2 te komen, daarom.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Maneblusser

Dat weet ik. Er bestaat ook geen Ikon MkIII. Ik bedoelde eigenlijk : wordt de Opticon "meer van hetzelfde" , of een daadwerkelijke verbetering tegenover de Ikon 6 MkII ?  Afwachten wat het wordt, dus.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

Ik snap nu wat je bedoelt. Zo vind ik de Epicon 6 geluidsmatig geen verbetering ten opzichte van de Euphonia MS4 (zelfs een beetje integendeel: maar ik zou ze eens naast elkaar moeten horen). En dat is niet omdat ik zelf de Euphonia MS4 heb, want ik vind de Epicon 6 wel mooier om te zien en voor het geld had ik de E6 niet hoeven laten staan.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Ik heb ook een tijdje geleden naar de Epicon 6 luidsprekers op de nieuwe Nad Master stereo set geluisterd en moet eerlijk zeggen dat ik daar totaal niet van onder de indruk was... Heel erg klinisch en kil, alle emotie uit de muziek was naar mijn mening volledig verdwenen.
Vind mijn combi van Helicon 400 mk2's met de oude serie Nad M2 dan ook vele malen mooier klinken.

Maneblusser

Quote from: doorofnight on July 23, 2015, 14:39:50
Ik snap nu wat je bedoelt. Zo vind ik de Epicon 6 geluidsmatig geen verbetering ten opzichte van de Euphonia MS4 (zelfs een beetje integendeel: maar ik zou ze eens naast elkaar moeten horen). En dat is niet omdat ik zelf de Euphonia MS4 heb, want ik vind de Epicon 6 wel mooier om te zien en voor het geld had ik de E6 niet hoeven laten staan.
Ook ik heb zowel de Epicon 6 als de Euphonia MS4 beluisterd. Hoewel niet voor mijn beurs bedoeld, is de Euphonia MS4 volgens mij de beste luidspreker die ik van DALI ooit gehoord heb.  Een maat van mij heeft de MS4 in combinatie met een Lyndorf DPA-1 voorversteker. En dat klinkt  :worship:  .
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Maneblusser

Quote from: Gawain on July 24, 2015, 00:06:33
Ik heb ook een tijdje geleden naar de Epicon 6 luidsprekers op de nieuwe Nad Master stereo set geluisterd en moet eerlijk zeggen dat ik daar totaal niet van onder de indruk was... Heel erg klinisch en kil, alle emotie uit de muziek was naar mijn mening volledig verdwenen.
Vind mijn combi van Helicon 400 mk2's met de oude serie Nad M2 dan ook vele malen mooier klinken.
Ik heb de Epicon 6 beluisterd met een Lyngdorf TDAI-2170 (bij Hificorner in Antwerpen zweren ze bij DALI + Lyngdorf)  en dat kon ik toch  moeilijk als klinisch en kil omschrijven. Zou het niet eerder aan de NAD electonica liggen ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

De NAD M2 is dan ook een prachtig ding! En de Helicon serie is weinig bekend (op dit forum). Topserie. Heb een paar jaar de H800mk2 gehad en die was super. Mis die nog wel..
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Maneblusser on July 24, 2015, 09:27:03
Ook ik heb zowel de Epicon 6 als de Euphonia MS4 beluisterd. Hoewel niet voor mijn beurs bedoeld, is de Euphonia MS4 volgens mij de beste luidspreker die ik van DALI ooit gehoord heb.  Een maat van mij heeft de MS4 in combinatie met een Lyndorf DPA-1 voorversteker. En dat klinkt  :worship:  .
;D
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

#41
De Epicons op Lyngdorf versterking zou ik nog wel eens willen horen dan. Heb namelijk zelf toen zitten twijfelen tussen Lyngdorf en de Nad M2 toen ik mijn Rotel rsp1068/rmb1075 versterking ging vervangen.

Wellicht is inderdaad een groot deel van de kilheid aan de nieuwe Master serie te wijten.. Dan zou ik ze eens op de M2 moeten horen.

Je leest hier inderdaad weinig over Helicon's, Dali is in Nederland überhaupt niet zo heel begeert heb ik het idee.. Als je ook marktplaats afzoekt stikt het van de b&w high end luidsprekers, maar high end Dali's zie je zelden voorbij komen.. Of niemand wil ze kwijt, dat kan natuurlijk ook.... :D

Maneblusser

Quote from: Gawain on July 24, 2015, 11:02:10
De Epicons op Lyngdorf versterking zou ik nog wel eens willen horen dan. Heb namelijk zelf toen zitten twijfelen tussen Lyngdorf en de Nad M2 toen ik mijn Rotel rsp1068/rmb1075 versterking ging vervangen.

Wellicht is inderdaad een groot deel van de kilheid aan de nieuwe Master serie te wijten.. Dan zou ik ze eens op de M2 moeten horen.

Je leest hier inderdaad weinig over Helicon's, Dali is in Nederland überhaupt niet zo heel begeert heb ik het idee.. Als je ook marktplaats afzoekt stikt het van de b&w high end luidsprekers, maar high end Dali's zie je zelden voorbij komen.. Of niemand wil ze kwijt, dat kan natuurlijk ook.... :D
Als ik het verkoopsnetwerk van DALI in Nederland zo bekijk, moeten er toch aardig wat DALI's verkocht worden. En de invoerder voor de Benelux - AND Benelux- bevindt zich in Tilburg . In Vlaanderen is DALI ook populair , voor de rest van het land ken ik de situatie niet. DALI's zijn gemakkelijk aan te sturen en zelfs op een bescheiden versterker al aardig muzikaal uit hoek komen. Tot grote tevredenheid van de eigenaars.   Veel mensen kopen B&W "omdat ze dat kennen", maar zijn achteraf ontgoocheld omdat alles nogal vlakjes klinkt. Maar als er nu één merk is dat baat heeft bij een stabiele versterker , is het B&W wel. Test eens een CM9 met een Marantz PM6005 en daarna met een PM15S2 : je zal snappen wat ik bedoel. Een merk dat nog erger is ,op dat gebied , is Dynaudio. Daar kan ik van mee spreken  :unhappy:
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Morpheusk

NAD T748, DALI Ikon 6 MK2, DALI Ikon 1 MK2, DALI Vokal MK2, Panasonic 50VT30

Laurens_B


Morpheusk

#45
Quote from: Laurens_B on August  4, 2015, 10:10:37
Mooi! Ben benieuwd naar de prijs, en hoe ze klinken, zeker die Opticon 8.



Stuks prijzen
Vokal $800
Opticon 1 $500
Opticon 2 $650
Opticon 5 $1000
Opticon 6 $1250
Opticon 8 $1900
Opticon LCR $1000

Maar kan me zo voorstellen dat ze in de VS een stukje duurder zijn i.v.m. transport.
Nog even afwachten tot de 6e voor Europese prijzen.

https://presentations.yesware.com/f8261de7b9220c079501b97fbde7de5a3bac84b7/cc7f0917378c7b9ed45af5715f059dae/d11d560ea3110f07ac2ea14f7b382063
nog meer info.
NAD T748, DALI Ikon 6 MK2, DALI Ikon 1 MK2, DALI Vokal MK2, Panasonic 50VT30

Maneblusser

Als dat de prijzen per stuk zijn, zijn ze aardig duurder geworden tegenover de Ikon Mk2.  Een Ikon 6 mk 2 kost €700/stuk bij Hifi-Klubben. Een paartje Opticon 6 komt dus op dik €1000 duurder dan zijn voorganger.  Dat zijn bijna prijzen van de oude Mentor-reeks. Er komt dus wel degelijk een "gat" tussen de Zensor en de Opticon. Tenzij ze de Zensor ook zo gaan "opwaarderen" natuurlijk. En er een nieuwe basisreeks komt.
Opvallend : de baspoort staat nu ook achteraan , zoals in de hogere reeksen. Enfin, eens benieuwd hoe ze klinken.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Laurens_B

#47
Whathifi heeft nu ook een nieuwsitem over de Opticon, inderdaad een flink stuk duurder:

http://www.whathifi.com/news/dali-unveils-new-opticon-speaker-range-prices-start-ps499

Of zouden de prijzen per paar zijn?

Morpheusk

#48
@Laurens_b het zijn stuks prijzen.

Dali Opticon euro prijzen zijn inmiddels ook bekend.

Opticon 1: 349 Euro
Opticon 2: 449 Euro
Opticon 5: 699 Euro
Opticon 6: 849 Euro
Opticon 8: 1299 Euro
Opticon LCR: 549 Euro
Center Opticon Vokal: 649 Euro
NAD T748, DALI Ikon 6 MK2, DALI Ikon 1 MK2, DALI Vokal MK2, Panasonic 50VT30

Maneblusser

Waaruit blijkt dat de Europese prijzen inderdaad een stuk lager liggen dan de Amerikaanse. Ik vind de meerprijs dus toch best meevallen. Bovendien zien de Opticons er een stuk fraaier uit dan hun voorgangers. Wat écht telt , is de klank natuurlijk. Ik veronderstel dat we binnenkort de Ikons in de aanbieding zullen vinden ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC