Het grote DALI Topic

Started by Maneblusser, February 20, 2015, 10:00:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maneblusser

Tenzij ik slecht gezocht heb op het forum, kan ik tot mijn opperste verbazing geen apart topic vinden voor DALI-liefhebbers.
Mocht ik mij vergist hebben, aarzel dan niet mij te melden waar dat topic staat. Dan zal ik dit topic sluiten.

Het leuke aan de meeste DALI's is dat elke luidsprekerpaar door één persoon wordt gemaakt en dat die persoon er nadien haar handtekening op zet. In de meeste gevallen zijn dat initialen.  Daarom zou het ook leuk zijn dat iedereen met een "handgetekende" DALI er ook die initialen bij meldt. Zo kan er na verloop van tijd misschien een correlatie gevonden worden tussen het type luidspreker en de makers.

Bij deze geef ik de aftrap.
Ik ben in het bezit van een paar Mentor 5 Floorstanders in Cherry Veneer.
Ze zijn in makaar gestoken door iemand met de initialen JN.


Ik ben er zeer tevreden over.
Ik hou dan ook van die heldere klank die zo typisch is aan DALI.
Gedetailleerd tot en met en de lage tonen zijn verassend accuraat.
Het zijn echter geen basmonsters met hun 15 cm breed en 88 cm hoog.
Maar liever een juiste bas dan een lompe.
Ze worden aangestuurd door een Lyngdorf SDAI2175.


Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

CineSmurf

Leuk!

Hier ook een groot dali fan. Ooit ben ik bij toeval terecht gekomen op DALI. Dat was nog bij Stafhorst (later RAF) in Utrecht in de luisterruimte. Een van de tests waar veel luidsprekers faalden was als de muziek zacht stond. Het viel me op dat de DALIs nog geweldig klonken als ze zacht stonden.

Toen dus mijn eerste setje Dali Suite 1.7 gekocht. Later, toen ik mijn HT inrichte, heb ik die achter gezet. en een 2 x een 2.8 en een center uit die serie voor. Voor de huiskamer heb ik een setje 1.7's op een rotel staan (06 serie) en inmiddels op kantoor een oude Suite serie (3.5) op een buizenversterker en platenspeler.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kazan Coll

Na een lange luisterronde zou ik een paar jaar terug een paar mentor 5 speakers kopen. Helaas door financieele tegenslag lukte dat op het laatste moment niet. Nu ben ik weer aan het rondkijken en viel mij de Rubicon 2 op. Twee maanden terug geluisterd in Engeland. Ga hem volgende week vergelijken met de dynaudio focal 160 en de B&W CM6 S2. De mentor serie zie je niet zoveel meer en ik ga liever voor standmounts vanwege de grootte van de woonkamer en ook omdat ik al een subwoofer heb. In ieder geval leuk om even over de mentor 5 te lezen. Was echt verliefd op ze.
Primare I25 (stereo versterker), Cambridge CXN v2 (dac/streamer), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer), Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

Maneblusser

Quote from: Kazan Coll on February 20, 2015, 12:42:12
Na een lange luisterronde zou ik een paar jaar terug een paar mentor 5 speakers kopen. Helaas door financieele tegenslag lukte dat op het laatste moment niet. Nu ben ik weer aan het rondkijken en viel mij de Rubicon 2 op. Twee maanden terug geluisterd in Engeland. Ga hem volgende week vergelijken met de dynaudio focal 160 en de B&W CM6 S2. De mentor serie zie je niet zoveel meer en ik ga liever voor standmounts vanwege de grootte van de woonkamer en ook omdat ik al een subwoofer heb. In ieder geval leuk om even over de mentor 5 te lezen. Was echt verliefd op ze.
Je bedoelt "Focus 160" veronderstel ik  ;)
Ik had daarvoor een paar Dynaudio Focus 140, de voorganger van de 160. Ook prima luidsprekers. Alleen had ik de indruk dat het geluid wat "tegen het luidsprekerdoek plakte" : alsof hij niet voluit durfde gaan. Moelijk om dat gevoel neer te schrijven. Let op : zowel de Dynaudio als de B&W zijn speakers die pas tot hun recht komen met een zware, stabiele versterker. Dali is minder veeleisend. De Rubicon heeft de Mentor opgevolgd, ik denk dat enkel de Mentor Menuet nog te koop is in de handel. Er zijn nog wel "winkeldochters" te krijgen in de Mentor reeks. De Mentor was merkelijk duurder dan de Ikon en veel klanten gaan als ze dan toch zo veel geld uitgeven onmiddellijk over naar de Helicon. Mijn paar is zo eentje. Het ex-demo paar heeft bovendien een kleine beschadiging aan het vernis . Ik heb ze dan ook aan €1600 kunnen kopen. Misschien vind je nog een Mentor 2 aan een dumpingsprijs. En hoe klonk de Rubicon 2 ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

Xander32

... misschien moet ik ook maar een keer het initiatief nemen in Het grote Tannoy Topic of zelfs het Grootte Tannoy Topic 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HermanW.

Ik heb een setje Dali Ikon 6 gehad aan een Yamaha a-s 1000 stereoversterker. Bij echt goed opgenomen CD' s prima. Maar ik vond ze voor gemiddeld of slecht opgenomen CDs veel te analytisch. Daarna een paar Mission speakers aangeschaft en het vermoeiende van CD' luisteren was helemaal weg.
Het heldere karakter van de Dali's was niet my cup of tea.

citac

#6
Sinds het horen van de Epicon 2, ben ik ook een fan van Dali geworden.
Wat een gave monitor is dat, met een erg goede laagweergave! En de afwerking is subliem.
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

daanvanduif

Heb zelf de Dali Epicon's, er staan volgens mij de initialen BJ achterop (het is een nogal onduidelijke handtekening  ;D).
Corazón

Kantuit

Ik speel al een jaar of vier tot volle tevredenheid met Dali Ikon 7 mk2.
Ik heb ze destijds gekocht omdat ik zo onder de indruk was van de rust die uitstraalden; je kan er echt uren naar luisteren. De bas gaat misschien wel niet heel erg diep maar klinkt wel heel erg natuurlijk.
Nu kriebelt het geld al maanden in de zak en voel ik de neiging tot upgraden.
Ik durf niet gaan luisteren naar de Epicon 8. 14.000€ is wel een hele smak geld.
Ondertussen is de Rubicon 8 uitgekomen, een speaker met een iets aantrekkelijker  prijskaartje van 4800€. Maar dan blijft dat upgrade-virus wellicht toch knagen...

Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

Marco66

#9
Ik draai met een wat ouder paartje Dali Blue 8008, het toenmalige grootste model uit die serie.
Deze week komt de Dali C1000 center binnen en ben bezig met een set 3003 zuiltjes voor surround.
Al jaren erg fan van Dali, strak laag en zacht hoog.

Marco

In de foto ben ik bezig met het wrappen van de 8008, kersen past niet bij ons interieur en ze zijn nu wit met houtnerf.


Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Angus

Ik zit ook te twijfelen over aanschaf van de Dali Epicon 6, ik heb nu Xanadu AW-25 speakers...

Wadia di322 dac | 2xWadia a340 mono | Furutech bekabeling | LG Oled C7 | McIntosh C47 pre-amp | Piega Classic 40.2 speakers | Sennheiser HD660S

Wim76

Xanadu's klinken toch ook erg goed meen ik me herinneren.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

Marco66

Inmiddels de set Dali's compleet, center en 3003 zijn binnen.
Nu nog even wrappen in de zelfde folie als de 8008's.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

fluissie

#13
Quote from: HermanW. on February 20, 2015, 14:29:50
Ik heb een setje Dali Ikon 6 gehad aan een Yamaha a-s 1000 stereoversterker. Bij echt goed opgenomen CD' s prima. Maar ik vond ze voor gemiddeld of slecht opgenomen CDs veel te analytisch. Daarna een paar Mission speakers aangeschaft en het vermoeiende van CD' luisteren was helemaal weg.
Het heldere karakter van de Dali's was niet my cup of tea.

Precies ook mijn ervaring na het gehad te hebben van de ikon6 mk2.....

Bij kwalitatieve muziek vond ik ze al aardig helder ( beetje schreeuwerig zelfs, en nee ze stonden niet ingedraaid) maar zodra de kwaliteit vd opname ook maar iets minder was dan werden ze me veeeeel te schreeuwerig

misschien ook niet mijn ding maar t viel me wel op, verder kwalitatief erg fraaie speakers!

Xander32

Een tijdje terug Dali Helicons mkI op MF versterking gehoord. Was fraai :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Maneblusser

Quote from: Marco66 on February 26, 2015, 12:21:52
Inmiddels de set Dali's compleet, center en 3003 zijn binnen.
Nu nog even wrappen in de zelfde folie als de 8008's.

Marco
Gaat dat wrappen niet ten koste van de klankkwaliteit ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

Leuk een DALI draadje. Werd tijd.

Hier ook een (kritische) liefhebber van DALI - al jaren. Na het horen van de Suite 2.8 SE wist ik dat DALI goede LS maakt voor het geld. Na een jaar of vier ben ik overgestapt naar de Mentor 8 (voor het eerst echte hifi  8)) en dat smaakte naar meer. In die periode heb ik wel een bijna ontelbaar aantal andere LS beluisterd in winkels en via dit forum en het groene forum, en ook bij vrienden/kennissen/collega's en heel bewust opnieuw gekozen voor DALI.

Overgestapt naar de Helicon 800mk2, na de H300mk2 nog thuis geprobeerd te hebben, maar monitoren doen het toch niet bij mij. De Epicon 6 heb ik uitvoerig beluisterd maar die zetten me een stap terug ten opzichte van de Helicons + Lyngdorf met RP. Zonder die RP kan ik me voorstellen dat de Epicon 6 in veel gevallen beter klinkt omdat de Helicon 800's hogere eisen aan de kamer stellen.

De Epicon 8 ook beluisterd, maar ik had niet het idee dat die de Helicons wegspelen en ik denk dat ze een maatje te groot voor mijn ruimte zijn. De technische voordelen die de Epicon serie biedt neem ik ook met een korreltje zout. Dit technische en theoretische voordeel heb je pas wanneer je op hogere volumes draait en vervorming door de kamer speelt dan een grotere rol dan de niet vervormende woofertechnologie van Dali. Voor zover het waar is. In die zin ben ik kritisch op de Epicon serie.

Mijn "missie" is nu om betere LS te vinden dan de H800mk2 (in het afstraalgedrag) waarbij budget niet het grootste probleem is. Wel het vinden van betere LS :) bij de akoestiek van dit huis. Verbetering zoeken in conventionele/standaard LS is m.i. zinloos.

Ik kijk daarom met een schuin oog naar LS die door hun afstraalgedrag makkelijker te plaatsen zijn - dus minder last hebben van de ruimte - zoals de LS die door Martijn *Synergy* en Koen (Dutch and Dutch)  ontwikkeld worden, hoorns en andere puntbronnen (geen Tannoys, maar wel Avantgarde Acoustics (ik moet nog horen of die qua klank en middengebied enigszins mee kunnen komen met de Helicons) of misschien nog een keer de DALI Megaline) staan op het lijstje. Paneelluidsprekers (electro- en magnetostaten)  doen het niet bij me.

Maar.. Ik ben heel erg tevreden zoals het nu klinkt: 2 x Helicon 800mk2, 2 x gesloten SVS sub, slim geplaatst en afgestemd met DSP door Martijn - en ik voorzie in de nabije toekomst geen grote wisselingen.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kazan Coll

Hoi Maneblusser,

Inmiddels naar de Dali Rubicon 2 geluisterd, ze werden nummer twee, ik vond de dynaudio focus 160 beter klinken (maar pas nadat er een andere versterker aan hing: cyrus). Het luisteren is een onderdeel van mijn zoektocht naar luidsprekers die een zacht laag hebben vandaar dat mijn uitgebreide luister verslag in de thread "welke merken hebben een zacht hoog ...... " komt. Hopelijk vandaag nog.
Primare I25 (stereo versterker), Cambridge CXN v2 (dac/streamer), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer), Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650

Maneblusser

Quote from: doorofnight on March  2, 2015, 17:09:14
Leuk een DALI draadje. Werd tijd.

Hier ook een (kritische) liefhebber van DALI - al jaren. Na het horen van de Suite 2.8 SE wist ik dat DALI goede LS maakt voor het geld. Na een jaar of vier ben ik overgestapt naar de Mentor 8 (voor het eerst echte hifi  8)) en dat smaakte naar meer. In die periode heb ik wel een bijna ontelbaar aantal andere LS beluisterd in winkels en via dit forum en het groene forum, en ook bij vrienden/kennissen/collega's en heel bewust opnieuw gekozen voor DALI.

Overgestapt naar de Helicon 800mk2, na de H300mk2 nog thuis geprobeerd te hebben, maar monitoren doen het toch niet bij mij. De Epicon 6 heb ik uitvoerig beluisterd maar die zetten me een stap terug ten opzichte van de Helicons + Lyngdorf met RP. Zonder die RP kan ik me voorstellen dat de Epicon 6 in veel gevallen beter klinkt omdat de Helicon 800's hogere eisen aan de kamer stellen.

De Epicon 8 ook beluisterd, maar ik had niet het idee dat die de Helicons wegspelen en ik denk dat ze een maatje te groot voor mijn ruimte zijn. De technische voordelen die de Epicon serie biedt neem ik ook met een korreltje zout. Dit technische en theoretische voordeel heb je pas wanneer je op hogere volumes draait en vervorming door de kamer speelt dan een grotere rol dan de niet vervormende woofertechnologie van Dali. Voor zover het waar is. In die zin ben ik kritisch op de Epicon serie.

Mijn "missie" is nu om betere LS te vinden dan de H800mk2 (in het afstraalgedrag) waarbij budget niet het grootste probleem is. Wel het vinden van betere LS :) bij de akoestiek van dit huis. Verbetering zoeken in conventionele/standaard LS is m.i. zinloos.

Ik kijk daarom met een schuin oog naar LS die door hun afstraalgedrag makkelijker te plaatsen zijn - dus minder last hebben van de ruimte - zoals de LS die door Martijn *Synergy* en Koen (Dutch and Dutch)  ontwikkeld worden, hoorns en andere puntbronnen (geen Tannoys, maar wel Avantgarde Acoustics (ik moet nog horen of die qua klank en middengebied enigszins mee kunnen komen met de Helicons) of misschien nog een keer de DALI Megaline) staan op het lijstje. Paneelluidsprekers (electro- en magnetostaten)  doen het niet bij me.

Maar.. Ik ben heel erg tevreden zoals het nu klinkt: 2 x Helicon 800mk2, 2 x gesloten SVS sub, slim geplaatst en afgestemd met DSP door Martijn - en ik voorzie in de nabije toekomst geen grote wisselingen.
Als je bij DALI wil blijven, probeer dan eens een Euphonia MS4 te beluisteren. Een maat van mij heeft ze, en ze klinken al fantastisch op een bescheiden Rotel. Volgens Roger van HifiCorner Antwerpen en Jan van HifiCorner Schoten is dit de beste luidspreker die DALI ooit gemaakt heeft, beter dan een Dali Epicon 6 . Probleem is dat ze niet meer gemaakt worden. Ook een Euphonia MS5 is niet te versmaden, maar de MS4 wordt beschouwd als de beste van de twee. Er staat nu een paar te koop als je "Euphonia ms4 te koop" googelt. Maar ik vrees dat je moet snel zijn.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

#19
Het verschil tussen de Euphonia en de Helicon mk2 schijnt heel erg klein te zijn. Ik heb nog nooit de Euphonia beluisterd. Woont die vriend een beetje in de buurt van het Rotterdamse? Ik zou graag eens op bezoek gaan!

Op audiomarkt.de staan nog weleens Euphonia's te koop. Gezien de prijs en kwaliteit verwacht ik dat dit geen LS zijn die gaan verdwijnen van de tweedehands markt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Maneblusser

Quote from: doorofnight on March  3, 2015, 16:51:59
Het verschil tussen de Euphonia en de Helicon mk2 schijnt heel erg klein te zijn. Ik heb nog nooit de Euphonia beluisterd. Woont die vriend een beetje in de buurt van het Rotterdamse? Ik zou graag eens op bezoek gaan!

Op audiomarkt.de staan nog weleens Euphonia's te koop. Gezien de prijs en kwaliteit verwacht ik dat dit geen LS zijn die gaan verdwijnen van de tweedehands markt.
Hij woont tussen Mechelen en Lier. Een eind van Rotterdam dus. Maar als je ooit in de buurt bent...
In alle geval zijn zijn Euphonia MS4 prachtige speakers. Ik denk dat er nu relatief veel Euphonia's op de tweedehandsmarkt te krijgen zijn omdat er nogal wat ingeruild worden voor Epicons. Denk ik...
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

Dat is idd wel erg ver weg. Jammer. Maar wie weet een keer meer in de buurt.. Heb je de MS5 weleens kunnen vergelijken met de H800mk2, of de MS4 met de Helicon 400mk2? Ik lees op een Amerikaans forum dat de verschillen tussen de MS5 en de H800mk2 minimaal zijn - en iets dergelijks las ik ook in een best goede Duitse recensie. De 400mk2 ben ik iets minder over te spreken, toch.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Maneblusser

Quote from: doorofnight on March  4, 2015, 15:39:24
Dat is idd wel erg ver weg. Jammer. Maar wie weet een keer meer in de buurt.. Heb je de MS5 weleens kunnen vergelijken met de H800mk2, of de MS4 met de Helicon 400mk2? Ik lees op een Amerikaans forum dat de verschillen tussen de MS5 en de H800mk2 minimaal zijn - en iets dergelijks las ik ook in een best goede Duitse recensie. De 400mk2 ben ik iets minder over te spreken, toch.
Ik heb geen van de speakers ooit kunnen vergelijken. Maar ik wil je best geloven, omdat de Helicon mk2 veel technologie gebruikt heeft van de Euphonia. Feit is wel dat een Helicon MK2 nieuw of tweedehands meer kost dan een Euphonia , omdat het veel nieuwere (en nog steeds in de catalogus aanwezige) luidsprekers zijn. Nu ik heb de MS4 gehoord en ik was onder de indruk. En de Helicon 400 (niet MK2, MK1 dus) ook. Maar daar zit veel tijd tussen die beluisteringen. Ik vrees dat ik dus geen oordeel kan vellen.
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

DofN

Maakt niet uit, uiteindelijk moet je het zelf horen :)

Ik schreef dat de Epicon 6 een stap terug is t.o.v. de H800mk2, dit is alleen in het laag.. Met een stel goed afgestemde subs zou de Epicon 6 weleens beter kunnen klinken :) Ik had het idee dat de timing iets beter was. Ook vond ik stemmen erg fraai klinken op de E6, miste alleen een goed laagfundament.

Is misschien een leuk idee voor de DALI liefhebbers om wat foto's te posten van wat er daadwerkelijk zoal thuis staat? :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Zie dit topic vandaag voor het eerst. Ook hier een Dali fan [emoji3]

Een paar jaar geleden toen ik langzaam de hifi wereld begon te verkennen heb ik naar een aantal verschillende luidsprekers/surround-versterker combi's geluisterd. Waarna mijn voorkeur uitging naar een Dali/Nad combi.
Ik heb daarna een Dali surround set over kunnen nemen bestaande uit:
- Ikon 7 MK1 fronts
- Ikon 2 MK1 rears
- Ikon Vokal 2 MK1 center
Ik ben toen op zoek gegaan naar bijpassende versterking. Na veel speurwerk online las ik toen bij toeval een hoop goeds over Rotel en vooral over de rmb1075 eindversterker. Ik heb toen eigenlijk op de gok zonder deze gehoord te hebben een Rotel rsp1068 met rmb1075 gekocht en op de Dali's aangesloten. Dat pakte heel mooi uit [emoji3] En als ik er nu weer aan terug denk was dat heel veel voor relatief weinig geld.

Maar goed ik ging verhuizen en daar was surround niet praktisch in de huiskamer helaas. Dus dat betekende terug naar stereo..., maar dan moest het wel een upgrade worden om de pijn te verzachten... En dat werd het [emoji41]

De Ikon set de deur uit en heb toen een setje Dali Helicon 400 MK2's in piano black gekocht. Welke kort op de Rotel versterking hebben gespeeld. Maar ook daar kriebelde het om dit te vervangen.. Heb toen zitten twijfelen tussen Lyngdorf met RP of een Nad M2/M3, maar uiteindelijk voor de Nad M2 gekozen. Heb nu het idee dat de Helicon's inderdaad volledig tot hun recht komen.

Ben ondertussen wel al voorzichtig aan het kijken naar een Helicon C200 MK2 center en 2 rears voor een volgend huis wellicht [emoji56] Dan heb ik ze maar vast.

Over de rears twijfel ik alleen nog wel, namelijk welke luidsprekers ik daarvoor wil gebruiken? De Helicon 300 MK2's met bijpassende stands, welke dan gespoten of gewrapt moeten worden in piano black of nog een set Helicon 400 Mk2's welke dan niet gespoten hoeven worden? Vier dezelfde luidsprekers voor surround lijkt me stiekem wel erg mooi, maar of dit ook echt nut heeft geen idee? Iemand hier ervaring mee?