Het grote DALI Topic

Started by Maneblusser, February 20, 2015, 10:00:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xlr8

Ja, daar noem je ook wat... de Euphonia, pfew!   :worship:  misschien wel het mooiste (en nog betaalbare) ontwerp van Dali. Ik denk dat je wel heel erg diep in de buidel moet graven om dat te overtreffen.

Hoe vaak is het niet dat een typische luidspreker met de opgeplakte sticker "high end" van de bekende fabrikanten vertraagd en volledig gekleurd uit balans staat te blazen middels 1 of 2  reflexpoorten die de bult bij 80 tot 100 Hz. nog eens onderstrepen i.c.m. hard 'in your face' midden en glazig hoog ?
Wellicht zeer populair bij de mainstream luisteraars die niet weten hoe een echte Stradivarius cello klinkt of Steinway vleugel maar dat zijn doorgaans geen avantgarde / neo classical ambient luisteraars.
Binnen het pad van 'vreemdgaan'  kom je dit soort speakers echt wel tegen maar de kans is groot dat je in het verdwaalde bos ook wat tegen komt wat tonaal full- range, cohorent muzikaal en boeiend is. Of dat dan verder gaat dan je Euphonia's is maar de vraag 😉

V.w.b. de Epicon kan ik geen oordeel over geven daar ik ze (nog) niet heb gehoord maar ben bang zoals je al schrijft dat de filosofie min of meer geldend is voor de hele range.

Siddartha

vind je dan zo'n verschil tussen de Ikon en Opticon?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

xlr8

Best wel, in het voordeel van de Ikon.
Smaken verschillen overigens, wat ik 'vind' is niet bepalend voor een ander...  maar weet ook maar al te goed dat ik niet alleen op het eiland zit  :tounge2:

m.a.w. je hebt de beste keuze gemaakt   8)




Siddartha

Omdat je toen zei dat het in principe dezelfde speaker was... Maar goed, zal het bij frank wel horen [emoji6]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

Quote from: xlr8 on April 11, 2016, 11:13:43
Ja, daar noem je ook wat... de Euphonia, pfew!   :worship:  misschien wel het mooiste (en nog betaalbare) ontwerp van Dali. Ik denk dat je wel heel erg diep in de buidel moet graven om dat te overtreffen.

(..)

Ik heb één keer een bescheiden vloerstaander gehoord die ik misschien net zo goed vond en dat was een afstudeerproject. Ik ben wel erg fan van de dipolen van Martijn maar die hebben niet zo'n mooi mid. Verder heb ik nog geen bescheiden (qua formaat) vloerstaander gehoord die beter klinkt. In welke prijsklasse dan ook. Ook geen 2 keer zo dure Kharma's of B&W's, om maar iets te noemen. Maar ik sta open voor suggesties.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

xlr8

Duurder is per definitie niet altijd beter, vaker ook het tegendeel mogen meemaken.
ik ken de ontwerpen van Martijn niet maar ga er van uit dat dit een serieus systeem is... suggesties boven een Euphonia kan ik je niet geven daar het altijd aankomt op ruimte, hardware en de eigen oren en/of wat deze verwachten te horen. 

Quote from: Siddartha on April 11, 2016, 22:54:46
Omdat je toen zei dat het in principe dezelfde speaker was... Maar goed, zal het bij frank wel horen [emoji6]

Klopt, fysiek idd. Niet alleen (bijna) dezelfde afmetingen maar ook de hybride tweeters, 28mm. dome en 45mm. ribbon alsmede 2x 6,5 inch woofers. Maar zet ze maar eens naast elkaar... zo ook destijds toen de 6 MK1 op de markt was en de Hobo SE versie om de hoek kwam kijken, wat er met wat aanpassingen in het filter e.d. al niet gedaan kon worden, fysiek dezelfde speakers maar zo verschillend in weergave!
Tevens heb ik aangegeven dat de Ikon verder doorloopt in het laag, poortafstemming correct was en een aangenamer midden, wederom matter of taste.

Frank heeft er een 12 inch sub bij, gaf zelf aan nogal een bass-fetisjist te zijn en filtert dan ook af bij 60 of 80 Hz. om alles wat zich daaronder afspeeld door de sub te laten doen. Vermoedelijk heb je met een 12 inch vel best wel wat druk  :D

wim bruins

Wil graag een upgrade doen naar een wat betere luidspreker.

Momenteel de boston M25 met als versterker een nad 356.
Wil maximaal 2000 euro uitgeven en de voorkeur gaat uit naar een paar monitors.
De luisterruimte is 25 vierkante meter en de luidspreker kunnen max 40 cm van de achterwand staan.   

Ben benieuwd naar de klank eigenschappen van de rubicon 2 en de opticon 5
De opticon is een vloerstaander en heeft deze bv veel ruimte nodig aan de achterkant.

Zoek wel een luidspreker die rustig in het hoog klinkt.   

De dynaudio X18 en de Elac BS 244,3  staan ook op mijn lijst.
Ben benieuwd of iemand hier nog een mening over heeft.


wim       

DofN

Ik zou eigenlijk misschien wel eerder gewoon voor de oude Helicons kiezen, of ze iig een kans geven als je Dali wil:

http://link.marktplaats.nl/m1040181983

http://link.marktplaats.nl/m1040181983



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

xlr8

#133
 ^^

....of Elac BS. De JET5 tweeter is wel heel bijzonder! Tevens zal je versteld raken van de enorme diepgang en brede stage, de speakers verdwijnen.
met de plaatsing en juiste hardware kom je een heel eind wat bepalend kan zijn voor de balans tussen ruimtelijkheid en focus.


Quote from: wim bruins on April 12, 2016, 18:22:34

Ben benieuwd naar de klank eigenschappen van de rubicon 2 en de opticon 5
De opticon is een vloerstaander en heeft deze bv veel ruimte nodig aan de achterkant.

Zoek wel een luidspreker die rustig in het hoog klinkt.   


Vwb bovenstaande is de Opticon 5 geen moeilijke speaker qua plaatsing, Dali beveelt een rechte plaatsing aan (dus niet naar binnen gedraaid) en kunnen gerust een stuk meer richting de muur, hebben ze imo ook wel nodig. De Opticon is niet rustig in het hoog maar transparant zonder scherpte, het midden kan een beetje upfront zijn maar wel eerlijk. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte, aangesloten versterking en bron (materiaal).
Rubicon 2 heb ik nog niet gehoord dus kan daar niets over zeggen... de afwerking is iig van hoog niveau ☺

DofN

XL, speel je nu met ELAC? Ik heb niet lang geleden vloerstaande Elacs geluisterd bij een deleted_member (weet bijna zeker dat het Elacs waren) en vond dat uitstekende luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Mijn dali's klinken overigens beter met een kleine toe-in...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

wim bruins

#136
Ben wel benieuwd geworden naar de Opticon 5 na het lezen van wat testen op het internet.
Wat mij opvalt is dat hij beter scoort dan de duurdere rubicon 2 in het audio blad stereoplay.

Vind persoonlijk de stemweergave van een monitor meestal wat mooier dan een vloerstaander.




xlr8

Doorgaans wel, is wellicht toe te wijzen aan geringere kastkleuring aanhangend afstraalgedrag.
Verwacht geen full range vloerstaander van de 5, denk eerder aan een vrij directe monitor qua weergave. Zelf luisteren bepaald of het je speaker is of niet, recensies zijn daarbij geen absolute referentie  maar kunnen vaak wel een aardig beeld geven.

Quote from: Siddartha on April 12, 2016, 23:03:37
Mijn dali's klinken overigens beter met een kleine toe-in...

Zal nét iets meer aan focusering doen in ruil voor panorama,. Ik had de Ikon 6 MK2 idd ook iets ingedraaid, een paar cm. maar, de balans was snel gevonden.


Quote from: doorofnight on April 12, 2016, 22:48:02
XL, speel je nu met ELAC? Ik heb niet lang geleden vloerstaande Elacs geluisterd bij een deleted_member (weet bijna zeker dat het Elacs waren) en vond dat uitstekende luidsprekers.

Yep, FS409 CE ...verslavende weergave, het is bijna iedere avond laat ☺
Waren het recentere of oudere Elacs ?

DofN

#138
Het waren recente Elacs, iig niet oud.

Machtige LS te koop:

http://link.marktplaats.nl/m1044765246
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

Erg, erg verleidelijk want de MS5 zie je vrijwel nooit in Nederland te koop en nog puntgaaf ook. En het zou best eens kunnen zijn dat ze in het geheel niet onderdoen voor de Epicon 8, of misschien wel integendeel..

Maar: ik ben erg tevreden met hoe het nu is en als ik weer eens verander, dan iets heel anders, zoals de Jamo R909... (zelfbouw) Dipolen intrigeren me mateloos en een maatje groter dan de MS4 heb ik thuis gehad en ik ben niet voor niets naar kleiner overgestapt. Alhoewel ik twijfel over de redenen. Ik vind de MS4 beter afstralen / imagen en een mooiere klank hebben dan de Helicon 800mk2, maar misschien is de MS5 hierin wel net zo goed als de MS4.. :) Pff..

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

lastig he, al die keuzes! :D
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

Lastig maar ook leuk en interessant. :) Niet iets voor jou?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

nou, ziet er wel mooi uit, maarree...net ietjes boven budget :D
Ben ook heel blij met mijn Ikons hoor! En daarnaast ligt de focus nu even op een blu-ray speler die mijn SACD vervangt en die ook redelijk kan streamen zodat de Mac Mini ook de deur uit kan.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

pvd_66

Quote from: doorofnight on April 25, 2016, 20:35:54
Het waren recente Elacs, iig niet oud.

Machtige LS te koop:

http://link.marktplaats.nl/m1044765246

Zeer nice maar net maatje te groot. Wie weet wat een Helicon 400MKII ongeveer mag kosten?

Alvast bedankt,

Philip
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Gawain

Quote from: doorofnight on April 25, 2016, 20:35:54
Het waren recente Elacs, iig niet oud.

Machtige LS te koop:

http://link.marktplaats.nl/m1044765246

Zag ze ook al voorbij komen, heel erg mooi en zou deze heel graag eens willen horen naast mijn Helicon 400 mk2's of dit een upgrade waard is ooit in de toekomst. Denk alleen dat ze meer verdienen dan een Nad M2 om ze aan te sturen... Niets voor jou Abel, kriebelt het al? [emoji14]

Ik vind ze alleen wel een tikkie overpriced als ik het vergelijk met wat er op hifishark voorbij komt..

Gawain

Quote from: pvd_66 on April 26, 2016, 12:22:55
Zeer nice maar net maatje te groot. Wie weet wat een Helicon 400MKII ongeveer mag kosten?

Alvast bedankt,

Philip

Ik heb mijn 2de set Helicon 400 mk2's in piano black een tijdje geleden voor €3.000,- verkocht.

pvd_66

Dank je voor de info, betere prijs 😄
Zag een setje op de website van een winkelier, bleek bij navraag verouderde website te zijn ...
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Gawain

Ja wellicht met hard inzetten tijdens de onderhandelingen nog wel voor iets minder te krijgen. Alleen ook deze luidspreker wordt erg weinig aangeboden.

Ik ben in ieder geval nog steeds meer dan tevreden met mijn overgebleven set 400 mk2's hier :D Maar nou moet ik erbij zeggen dat ik de Euphonia ms4's en de ms5's nog nooit gehoord heb, misschien maar goed ook... :p

pvd_66

Hm ja dan moet ik ze eerst zien te vinden, dan nog liefst in de juiste kleur.
Denk dat ik dan niet zo hard onderhandel en dat een mooie prijs vind 😉
Maar ik heb gelukkig geen haast 😄
Ik vind Dali gewoon een mooie klank hebben.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest