Het grote DALI Topic

Started by Maneblusser, February 20, 2015, 10:00:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Oja, Zensor. :) Nog niet gehoord.. Moet nog eens. Toch zou ik een mooie tweedehands set LS kopen, desnoods een ouder model, gewoon op Marktplaats of via hier. Krijg je meer waar voor je centen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Goede tips, is ook zeker wel een optie, maar zal ergens moeten beginnen met luisteren natuurlijk [emoji4]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

Hoe is de Lektor serie (met name de 6)? Qua specs als frequentierange lijkt ie 'onterfde sensor te vallen, maar volgens mij is het net er boven gepositioneerd? Hebben ook iets kleinere woofers (16,5) tot van de sensor (18)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

En hoe is dat te vergelijken met de oude Suite serie?

http://link.marktplaats.nl/m1016331019
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Dura

Vorige week in mijn monitorzoektocht eens geluisterd naar de Rubicon 2.
Zeer gedetailleerde ruimtelijke speaker, echt kwaliteit.
Dit was mijn eerste kennismaking met Dali, maar niet helemaal mijn smaak, zwaartepunt lag voor mijn gevoel echt op het midhoog en daar houdt ik niet van. Waarschijnlijk zullen de vloerstaanders dit beter doen, maar ik wil echt een monitor.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

DofN

Ik kan er niets over zeggen :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

Ook niet, nooit beluisterd :(
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Zo, nu hoor ik ook officieel tot de DALI familie! Na twee luistersessies bij Ron (xlr8) in Meerssen bleven er eigenlijk twee keuzes over: of voor de mooie, diepe en vriendelijke sound van de Zensor 7 óf iets meer uitgeven en voor de gebalanceerde, meer volwassen open sound van de Ikon 6 MKII...

Bij de tweede luistersessie heb ik mijn vriendin meenomen die eigenlijk alleen voor de kleur meekwam :D, maaarrrrrr ze wist zowaar klankverschillen te onderscheiden tussen beide speakers. Termen als 'een folie voor het geluid' en 'meer open klank' en 'klinkt als een brei' en die ander klinkt 'meer helder' passeerden de revue. Ron en ik hadden de grootste lol hierin!
Uiteindelijk bleek de kleur minder van belang en was het voor zowel haar als mij duidelijk dat de Ikon toch echt de betere speaker was. Voor de heldere klank, met toch de warme en volle sound in het mid-laag sprak erg aan. Daarnaast veel detail, gecontroleerd laag en een uitgebalanceerd geluid deden het em.

Ron had het laatste paar (in light walnut) van de distributeur op de kop weten te tikken en wist voor mij een zeer aantrekkelijke prijs te maken (an offer I couldn't refuse :D)

Dus, inpakken maar en naar huis.
Thuis de boel uitgepakt, neer gezet en aangesloten en spelen maar met die handel. Gewoon geweldig hoe de speakers matchen met mijn Marantz versterker. Die voegt net wat meer warmte toe en zorgt dat het niet te schel en hard wordt. Precies goed.
speakers moeten nog een aantal uur in spelen, maar het potentieel is er zeker al, dus wordt alleen maar mooier.

Een andere klank dan mijn BA VS260, maar op een manier waardoor ik meer bij de muziek word betrokken. De BA's lieten me soms wat onverschillig.

Al met al heel te vreden dus! Foto's volgen nog snel ;)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

Gefeliciteerd met je Dali's!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

xlr8

Leuk reviewtje !   :worship:   ....en wederom proficiat met de aanschaf ofwel goede keuze  :pompom:

Het was idd grappig, of beter gezegd een verademing om een w.a.f. uh, sorry... dame mee te mogen maken die hi-fi superlatieven omschrijft in normale mensentaal en met gefundeerde nuchterheid begrijpelijk maakt. Waar de audionisten goochelen over 'minder cohorente overgang van het bovenste middengebied naar hoog spectrum' en plastische focusering welke ietwat vlak wordt uitgebeeld' is 'folie voor de speaker' alles omvattend, chapeau !  :clapping:

Toegegeven, de Zensor is en blijft een geweldig goede instap speaker met een relatief lage prijs maar een Ikon mk2 is gewoon een ander niveau. Het laag rolt niet alleen makkelijk, dieper en schoner de kelder in maar voornamelijk de micro-detailering in het hoog aanhangend de rust en gemak waarbij dit vloeit binnen het zogehete aanbeden imagenarium is complete earwellness, zeker als het beeld zich tot ver buiten de speakers trekt alszijnde 3D-bubble. Dat laatste aspect is vrijwel onhoorbaar/merkbaar indien het zaakje koud uit de doos komt en toch etaleerde de Ikon dat al voorzichtig bij het 1e gebruiksuur.
Ik heb de Ikon zelf ook een tijdje thuis gehad en weet het kunnen én de grenzen, de grenzen liggen best ver weg.

Op moment staat al een tijdje Opticon 6 in te spelen, mooie verschijning in witte afwerking met high gloss front. Helaas heb ik er klankmatig nog geen 'ikon-gevoel' bij  :nopompom: Vermoedelijk (lees ijdele hoop) moeten deze nog goed los komen. Afbeelding is prima hoewel nog redelijk verankert tussen de speakers en zonder hoogte image, maar het laag lijkt 'vast' te zitten en komt er niet gedefinieerd uit. Gevoelsmatig een sterke roll-off to zero bij 60 (!) Hz. Hopenlijk (echt ijdele hoop) komt het heerlijke kenmerkend drukvolle Dali laag wat later op visite en zo niet dan maar de opticon 8  8)


Siddartha

Quote from: xlr8 on February 19, 2016, 22:32:57
Leuk reviewtje !   :worship:   ....en wederom proficiat met de aanschaf ofwel goede keuze  :pompom:

Het was idd grappig, of beter gezegd een verademing om een w.a.f. uh, sorry... dame mee te mogen maken die hi-fi superlatieven omschrijft in normale mensentaal en met gefundeerde nuchterheid begrijpelijk maakt. Waar de audionisten goochelen over 'minder cohorente overgang van het bovenste middengebied naar hoog spectrum' en plastische focusering welke ietwat vlak wordt uitgebeeld' is 'folie voor de speaker' alles omvattend, chapeau !  :clapping:

Toegegeven, de Zensor is en blijft een geweldig goede instap speaker met een relatief lage prijs maar een Ikon mk2 is gewoon een ander niveau. Het laag rolt niet alleen makkelijk, dieper en schoner de kelder in maar voornamelijk de micro-detailering in het hoog aanhangend de rust en gemak waarbij dit vloeit binnen het zogehete aanbeden imagenarium is complete earwellness, zeker als het beeld zich tot ver buiten de speakers trekt alszijnde 3D-bubble. Dat laatste aspect is vrijwel onhoorbaar/merkbaar indien het zaakje koud uit de doos komt en toch etaleerde de Ikon dat al voorzichtig bij het 1e gebruiksuur.
Ik heb de Ikon zelf ook een tijdje thuis gehad en weet het kunnen én de grenzen, de grenzen liggen best ver weg.

Op moment staat al een tijdje Opticon 6 in te spelen, mooie verschijning in witte afwerking met high gloss front. Helaas heb ik er klankmatig nog geen 'ikon-gevoel' bij  :nopompom: Vermoedelijk (lees ijdele hoop) moeten deze nog goed los komen. Afbeelding is prima hoewel nog redelijk verankert tussen de speakers en zonder hoogte image, maar het laag lijkt 'vast' te zitten en komt er niet gedefinieerd uit. Gevoelsmatig een sterke roll-off to zero bij 60 (!) Hz. Hopenlijk (echt ijdele hoop) komt het heerlijke kenmerkend drukvolle Dali laag wat later op visite en zo niet dan maar de opticon 8  8)



haha, ze was er zelf ook erg -positief- verbaasd over dat ze het überhaupt zou horen... Maar dat maakt het dan weer gemakkelijker en leuker om zoiets aan te schaffen, als het door de partner ook wordt gewaardeerd. Dat kun je wel proberen uit te legen, maar moet je gewoon horen.

Wat mij overigens ook zo verbaasde, was het enorme verschil t.o.v. de B&W's. Dat had ik persoonlijk niet verwacht. Goed, je moet er misschien van houden, dat is met zo veel spullen zo, maar dit viel mij echt tegen.

Ze staan nog steeds lekker in te spelen en het wordt er ook alleen maar mooier op! Als je wilt ben je altijd welkom om eens te komen luisteren hoe het bij mij klinkt!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

xlr8

Zal ik zeker doen want zoiets is altijd tof, ben niet zo vaak in de buurt maar zal je iig wel ff vtv berichten!

spike2100

Na weken opzoekwerk woensdag gaan kijken voor de B&W 683 S2 ....om buiten te komen met de bon voor de Dali Opticon 6  ;). Had een weekje geleden nog niet van het merk gehoord. Maar met wat mijn oren konden horen ging de Opticon 5 op vele vlakken er al over, was net wat minder met de Bass. Tot ik de 6 te horen kreeg, op alle vlakken waaaaw. O0

Nu nog wachten tot mijn setje binnen is  :omg: :crazy:

Dolby

Het voordeel van het merk niet kennen is dat je met een "open mind" luistert, denk ik dan. veel plezier van je nieuwe speakers.

Mvrgr, Peter


DofN

Gefeliciteerd met je Dali's en veel luisterplezier. Ik ben al ruim 10 jaar gelukkig getrouwd met het merk, al is vreemdgaan soms wel verleidelijk.

Fotootje van de luistersituatie zou leuk zijn :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

B&w tov dali viel voor mij ook erg door de mand... Was ook direct verkocht door de dali's! Veel luisterplezier. Moet ook ng es een fotootje maken van mijn nieuwe aanwinsten.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

spike2100

Nog wachten tot dinsdag waarschijnlijk, aaaaargh :blink:
Zal zeker nog een picje maken dan, grtz

xlr8

Quote from: spike2100 on April  8, 2016, 19:21:48
Na weken opzoekwerk woensdag gaan kijken voor de B&W 683 S2 ....om buiten te komen met de bon voor de Dali Opticon 6  ;). Had een weekje geleden nog niet van het merk gehoord. Maar met wat mijn oren konden horen ging de Opticon 5 op vele vlakken er al over, was net wat minder met de Bass. Tot ik de 6 te horen kreeg, op alle vlakken waaaaw. O0

Nu nog wachten tot mijn setje binnen is  :omg: :crazy:

Mooi ! Proficiat met de aanschaf.  Ik had een beetje hetzelfde met de Opticon 6 naar de 8.... miste het diepe en drukvolle laaggedeelte en toen ik de 8  hoorde was het ook waaaaw  :)  Helaas was de speaker fysiek te groot in de woonkamer.
B&W is idd een volstrekt andere weergever dan een Dali welke veel opener speelt, karakterverschil imo.

Owja, @  Siddartha;

Quote from: Siddartha on February 19, 2016, 16:34:14
Foto's volgen nog snel ;)

Quote from: Siddartha on April  8, 2016, 23:11:13
Moet ook ng es een fotootje maken van mijn nieuwe aanwinsten.

Uhu....  :yawnee:    :D

xlr8

Quote from: doorofnight on April  8, 2016, 21:34:55
Ik ben al ruim 10 jaar gelukkig getrouwd met het merk, al is vreemdgaan soms wel verleidelijk.

Same here, bijna 13 jaar Dali Diva gehad en daarna Ikon 6 en 7 mkII. Omdat nergens meer de Helicon 400 uit viel te halen en geen zin/tijd had om af te wachten of er 2e hands wat langs zou komen ben ik vreemd gegaan na 2 omzwervingen binnen de Opticon series... kan best zeggen dat het vreemdgaan niet verkeerd is !   ;D
In principe hoor ik niet meer in het Dali topic maar vind het nog altijd een sympathiek merk met een goede filosofie. Dat de nieuwe ontwikkelingen binnen Dali resulteert in een andere afstemming doet er niets aan af maar is simpelweg niet meer mijn kopje thee (of koffie).

DofN

Ik ben benieuwd hoe je die nieuwe afstemming uitgebreider zou beschrijven?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pvd_66

Leuke verhalen hier over Dali, was eigenlijk nooit zo bezig met het merk totdat ...

Ik toevallig laatst in een winkel was waar ze Dali verkochten en even kon luisteren naar de Rubicon 6 (of 8) op een NAD set. Ik moet zeggen dat dit erg goed klonk. Een mooi transparant beeld met een goed stevig laag waar je ook nog iets hoort. Het heeft voldoende punch en klinkt eigenlijk nergens schel of scherp. Gewoon lekker dus  ;) Ook grotere Opticons die daar stonden speelden al erg goed. 
Daarna nog even de Epicon 8 naast een setje grote B&W 802 gehoord op Classe mono blokken. Daar zat nog wel een verschil in ten gunste van de B&W, maar ik zou al zeer tevreden zijn met een mooie set Epicon 6 (denk ik  ;)).
Te zijner tijd toch maar ergens serieus gaan luisteren naar Dali's, de Epicons zijn echt best groot, dus zou het een 6 moeten worden.
En ze zien er echt fantastisch uit  ;D
Of gewoon een Rubicon serie.

@Doorofnight, hoe groot is jouw luisterruimte, jouw Dali's zijn ook best groot volgens mij.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

xlr8

Quote from: doorofnight on April  9, 2016, 07:27:17
Ik ben benieuwd hoe je die nieuwe afstemming uitgebreider zou beschrijven?

Als ik het grof mag/moet omschrijven:
Met name het sublaag icm druk wat er niet (meer) uitkwam, dit in direct vergelijk met o.a. een Ikon 6 en 7 mkII.
Prominente midbass zonder het lekkere rollende fundament dus. Ik vond dat altijd een prachtig kenmerk van de betere Dali's. Zoals begrepen heeft Dali hier dan ook bewust voor gekozen bij de ontwikkeling van de Opticon en 'mocht' je absoluut niet vergelijken met de Ikon series.

Ik draai voornamelijk Ambient & Elektronics en miste in de laagpartijen de normaal altijd zo mooi volgbare bassloops, er ontbrak een octaaf in laagextensie en gevoelsmatig doofde de ene woofer de andere uit. Schuiven, toe-in en out, andere kabels & amps, ingestraalde marmeren tegels etc...
niets hielp.     
De Q-sound effecten alszijnde uitfase collages (lees: 3d sound) bleven ook wat terughoudend binnen de afbeelding maar dat schrijf ik wel toe aan de mogelijke 'versheid' van de speaker, ze waren nog niet volledig ingespeeld.

Voor singer/songwriter en reguliere popmuziek was de presentatie wel zeer direct en mooi en met name akoestisch gitaarspel klonk brandschoon en expressief, hulde!

Concreet is het dus smaak  ;)     

DofN

Helder verhaal, thx. Ik kon er nooit zo de vinger opleggen waarom ik de Epicon 6 net even minder fijn vindt dan de Euphonia MS4. Ik neem aan dat de nieuwe filosofie geldt voor de hele range. In het hoog vond ik ze min of meer gelijkwaardig al dacht ik dat het door de luisterruimte kwam waardoor de 3D effecten van de Epicon 6 minder tot hun recht kwamen dan bij de Helicon, Euphonia en zelfs de Mentor.  Jij hoort echter hetzelfde!

Het midden, qua helderheid en natuurlijkheid vond ik de Epicon onovertroffen. Inderdaad, goed te horen met stemmen of instrumenten. Had dat een jaar of wat ook al ergens voorzichtig genoteerd. Maar het soepeler midden van de Euphonia en de Helicon hebben dan toch mijn voorkeur. Misschien omdat ze mooier aansluiten op het laag, zoals je al schrijft. Zeer interessant.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software