Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD

Started by Erik, February 18, 2015, 20:29:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Quote from: Christiaan S on March  4, 2015, 00:05:21
Waar je geheid tegenaan gaat lopen is het feit dat je wanneer je het maximale bereik van de lens gaat gebruiken, je je autofocus kwijt raakt. Door de extender verlies je lichtsterkte (wat al een nadeel is/kan zijn) maar dat zorgt er ook voor dat je max diafragma op zijn maximale stand naar 8.0 zakt. En dat is een diafragma waar je camera niets meer met zijn AF kan.
Dat heb ik al eens eerder gelezen. En net bij afstoppen naar F8 wordt focuspunt ook niet meer rood (hij stelt echter wel scherp).
Wat is dat? Ik snap niet goed waarom je met F8 ineens niet meer zou kunnen scherpstellen. Als er maar genoeg licht op sensor valt zou het toch niet moeten uitmaken?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

QuoteAls er maar genoeg licht op sensor valt
En dat is meen de reden en oorzaak en gevolg en alles :)

Zelf afstoppen van de lens naar F8 heeft niet tot gevolg dat het maximale diafragma terugzakt naar F8. Dat is en blijft 5.6 in dit geval. Dat je zelf kiest om 8 te gebruiken verandert niks aan de eigenschappen van de lens. Ga je echter een extender gebruiken neemt die ook nog eens licht weg. En dan krijg je wel dat de lens maximaal F8 kan pakken.

Met extender doe je dus in feit een verandering aan de eigenschappen van de lens zelf.

Waarom je wel kunt scherpstellen, maar je geen rood lampje krijgt zou ik niet weten overigens.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

Erik, je hebt de Tamron 70-300mm VC nog niet gekocht hè? Geloof je in hypnose?
Als je meer tele wil dan 300mm:

De volgende stap is een lens tot 400mm. Het is wel een kleine stap vooruit qua tele.
Een betere stap is een lens tot 500mm. Meer vooruitgang in tele.

Want doe je vogel- / wildfotografie?
Een 400 tot 600mm is aanbevolen, zeker als je een fullframe camera hebt. Je wilt toch de mooie natuur van dichtbij kunnen nagenieten? De sluwheid in de ogen van die vos wil je terugzien, fantastische capture!

Zijn de primes telelenzen nog te duur voor je?
En wil je nog een goede snelle betrouwbare autofocus werking hebben bij je volgende telelens en minimaal dezelfde optische kwaliteit en minimaal dezelfde lichtsterkte meemaken zoals met je huidige consumenten lenzen nu?

Als je nu ook geen lichtsterke telelenzen hebt, dan moet je nu niet eens beginnen aan een combi van 70-200mm F4 + teleconverter 2x. Deze combi zou dan een 140-400mm F8 worden volgens mij.
Maar een combi van 70-200mm F2.8 + TC2x zou wel beter uitpakken (wordt aan het eind een 400 F5.6). Maar je hebt nog geen 70-200 F2.8 lens...... Ik weet ook niet hoe diep in je portemonnee wil kijken.

Ik denk dat een telezoom bijvoorbeeld de Sigma 150-600mm met beeldstabilisatie en HSM (snelle AF motor) en volgens mij F6.3 op de 600mm! een goede prijs-kwaliteit optie voor je is [emoji6]  Veel tele, met snelle AF en met beeldstabilisatie!
En omdat je naar het gewicht kijkt, is het ook zeer verstandig om bij zo'n lens een monopod te gebruiken. Ter ondersteuning en stabiliteit [emoji6]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VlisChris

#28
Leuk bereik 8)

Hou er rekening mee dat die met bijna 1300 euro (of duidelijk hoger bij sommige aanbieders) niet tot de budget lenzen hoort. Misschien wel in zijn segment(?) maar qua leegtrekken van je zak centen wat minder ;)

edit; even link toevoegen
klikkerdeklik
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.