Harddisk iMac vervangen

Started by CineSmurf, February 16, 2015, 17:45:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van een iMac harddisk (model zomer 2011)?
Ik had drie jaar garantie gekocht, maar je raad het al - net daarna harddisk kaduuk. Volgens Apple is de levensduur van een iMac 3 jaar en valt een harddisk sowieso buiten coulanceregeling, dus lekker dan.

Ik krijg een "SMART foutmelding", met de melding dat de hardware defect is en ik de harddisk moet vervangen. Apple center wacht ik nog op offerte, maar ik vrees het ergste.

Nu begrijp ik dat een harddisk van een iMac vervangen niet heel makkelijk is. Aan de andere kant heb ik wel vaker macs gerepareerd (mini meestal). Enig idee hoe moeilijk dit is?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosferatu

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel
Het is even een karweitje maar als je een beetje handig bent best wel te doen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

CineSmurf

#2
Thanks! Heb de tools besteld. Volgens mij kan er een "gewone" harddisk in, nog even uitzoeken...

Iemand een tip wat ik hier in kan zetten? 4TB bijvoorbeeld?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mijkie

Quote from: CineSmurf on February 16, 2015, 18:33:49
Thanks! Heb de tools besteld. Volgens mij kan er een "gewone" harddisk in, nog even uitzoeken...

Iemand een tip wat ik hier in kan zetten? 4TB bijvoorbeeld?

en een SSD, wordt ie echt een stuk vlotter van !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CineSmurf

Dat zou heel mooi zijn, maar die hebben altijd zo'n kleine capaciteit. En die fusion drives van Apple zijn er eigenlijk twee volgens mij (en ik heb maar plek voor een) of niet?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mijkie

nee hoor, volgens mij kunnen er 2 in, dan wel ipv je optische drive of geplakt, achter je huidige HDD, dmv dubbelzijdig tape

ik zou gaan voor beide
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CineSmurf

Dat klinkt wel goed. Dan is er nog een extra sata aansluiting kennelijk.

Past elke SSD? Ik heb nog een 120GB intel SSD, zou dat gaan werken? Deze in elk geval besteld: http://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/iMac-Intel-27-Mid-2011-Dual-Hard-Drive-Kit.html Goede tip!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mijkie

ff het typenummer intoetsen op google icm met type iMac, dan kom je er wel uit !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Nosferatu

Quote from: CineSmurf on February 16, 2015, 19:52:02
Dat klinkt wel goed. Dan is er nog een extra sata aansluiting kennelijk.

Past elke SSD? Ik heb nog een 120GB intel SSD, zou dat gaan werken? Deze in elk geval besteld: http://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/iMac-Intel-27-Mid-2011-Dual-Hard-Drive-Kit.html Goede tip!
Bedankt voor de link naar de EU store, wist niet eens dat die er was.  ;D

Als je de DVD speler weinig gebruikt zou je kunnen verwijderen en daar een harddisk in plaatsen. Voor de rest even rekening houden met 3,5"->2,5" harddiskjes, SSD's zijn kleiner.  ;)

Een Intel werkt prima alleen zijn de laatste generatie diskjes wel sneller. Verder moet je nog wat aanpassingen aan je OS doen, google is daarin je vriend. Wat je precies nodig hebt kan je ook bij iFixit vinden, kwestie van jou model iMac uitzoeken en daar naar de benodigde onderdelen kijken. appletje-eitje.  :angel:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

CineSmurf

Dank voor jullie hulp. Ik durf het in elk geval aan. Kitje besteld. Nu nog een mooie SSD en HDD zoeken. Inderdaad goed idee: nieuw en lekker snel. Ik zit aan een 128 - 250 GB SSD te denken en 2TB HDD.
Ik zag inderdaad dat je de twee drives moet laten samenwerken als een fusion-drive. Wordt een mooie klus. Ik houd jullie op de hoogte!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Vandaag via het iFixit schema harddisk vervangen en SSD toegevoegd. Alles leek prima te gaan, maar de mac start niet meer op. Ik lijk een klein vonkje te zien als ik de stekker in het contact doe....
Nogal balen dus. Geen idee wat nu te doen.  >:(
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mijkie

alles gecontroleerd wat je gedaan hebt, dat niet een stekkertje ergens tussen zit oid ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CineSmurf

Ja, alles gecheckt. Volgende week maar naar de mac repair brengen. Ben wel een beetje (heel erg) klaar met Apple op deze manier.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Quote from: CineSmurf on February 27, 2015, 20:19:00
Ja, alles gecheckt. Volgende week maar naar de mac repair brengen. Ben wel een beetje (heel erg) klaar met Apple op deze manier.

Sorry, maar dat snap ik niet. Je gaat zelf aan je Mac sleutelen en als hij daarna niet meer opstart ligt het aan Apple...? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mijkie

hij doet niets meer ?

hd er al uit gehaald ?

ssd er al uit gehaald ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CineSmurf

Niets. Misschien morgen nog even een keer opnieuw proberen. Eerste idee was dat de schakelaar niet goed was aangesloten, maar die zat goed. Gekke is dat ie echt niets meer doet. Geen fan die aanslaat.

@audiofiel: ja. watmij betreft wel ja. Ik heb die apple 3,5 jaar. Omdat ie kritisch is maximale garantie van 3 jaar erbij gekocht. Toen ik apple belde verwachte ik wel enige coulance, maar er werd mij vooral verteld dat ik eigenlijk 30 euro moest betalen om uberhaupt te mogen bellen buiten de garantie om. Apple gaf aan dat de levensduur van deze (3500 euro kostende!) computer 3 jaar is en dat het jammer is voor me en ik maar een nieuwe moest kopen. Gaven ook aan dat repareren heel duur zal gaan worden en dat ik het net zo goed zelf zou kunnen proberen. Dat laatste heb ik dus gedaan. En voordat je begint dat je dan niet moet doen als je dat niet kan: ik heb flink wat ervaring met computers in en uit elkaar halen. Die mac had echt wel wat gebruiksvriendelijker in elkaar gezet kunnen worden - zodat je een gecrashte HD kan vervangen bijvoorbeeld...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mijkie

hij is zo in elkaar gezet omdat in principe er niet zelf aan hoeft te sleutelen, behalve je RAM, die is goed bereikbaar !!

hopen dat je de storing kunt vinden .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CineSmurf

Ja, ik ben te weinig een echte mac gebruiker kennelijk en teveel PCs gewend. Ik kan dat moeilijk accepteen dat je na 3,5 jaar een dure compu bij het grofvuil moet zetten en een nieuwe moet kopen (maar om apple te quoten: dan kan u wel makkelijk opnieuw installeren vanaf de backup...).

Als iemand een tip heeft van iemand die een mac eenbeetje kan doormeten; graag...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

vik

Heb je een Anti statisch polsbandje gebruikt?

Quote from: CineSmurf on February 27, 2015, 20:19:00
Ja, alles gecheckt. Volgende week maar naar de mac repair brengen. Ben wel een beetje (heel erg) klaar met Apple op deze manier.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

CineSmurf

Quote from: vik on February 28, 2015, 00:00:29
Heb je een Anti statisch polsbandje gebruikt?

Ik denk dat dit het probleem is inderdaad. Zelf goed op gelet, maar even hulp gehad met vasthouden/tillen etc. en die had de schoenen nog aan... Zou dus zomaar statische electriciteit kunnen zijn geweest...

Ik kan verder ook niets vinden. Ga 'm maandag maar naar Mac repair brengen. Zal wel een dure grap worden.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Sjaak_Banaan

waarom niet nog eens openmaken en de stappen 1 voor 1 nalopen? Vorige week heb ik het ook succesvol bij een oudere 24" iMac gedaan. Ik kan me voorstellen dat je misschien ergens iets bent vergeten of dat het net geen goed contact maakt. Zou ik eerst doen voordat ik deze weg zou brengen.

Ben het wel met je eens dat Apple het je bewust niet makkelijk maakt. Waar ze bij mijn oude iMac het glas nog met magneetjes vastzetten, doen ze het tegenwoordig met tweezijdige tape  :-\  Niet dat dat ons weerhoudt komende maand de 27" iMac van mijn collega te modificeren  :devil:

Succes!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

CineSmurf

Thanks. Klopt. Is deels frustratie. Tot nu toe heb ik die macs altijd redelijk goed kunnen openhalen en upgraden, maar helaas ging 't nu mis.
Het wordt je bewust moeilijk gemaakt, wat ik wel erg jammer vindt. Ook vanuit duurzaamheid zouden we toch niet moeten willen dat dit soort apparaten na 3,5 jaar onbruikbaar zijn...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

vik

#22
Haal de geheugen modules er eens uit plus hard disc. Stroom er een nachtje vanaf en probeer hem morgen eens op te starten (zonder geheugen of hard disc). Kijken of hij meldingen geeft.


Quote from: CineSmurf on February 28, 2015, 11:55:41
Ik denk dat dit het probleem is inderdaad. Zelf goed op gelet, maar even hulp gehad met vasthouden/tillen etc. en die had de schoenen nog aan... Zou dus zomaar statische electriciteit kunnen zijn geweest...

Ik kan verder ook niets vinden. Ga 'm maandag maar naar Mac repair brengen. Zal wel een dure grap worden.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

dennism

Quote from: mijkie on February 27, 2015, 20:55:51
hij is zo in elkaar gezet omdat in principe er niet zelf aan hoeft te sleutelen, behalve je RAM, die is goed bereikbaar !!

hopen dat je de storing kunt vinden .....

Nee, hij is zo in elkaar gezet omdat design voor functie gaat (een wens van een deel van de consumenten waar Apple en diverse andere PC fabrikanten slim op in springen met All in Ones), de computer moet tegenwoordig mooi zijn, en daar zitten ook nadelen aan. Een andere reden is simpelweg geld verdienen, door zoveel mogelijk zaken niet meer user serviceable te maken kan er een stuk meer verdient worden op extra garanties dan wel reparaties, ook upgraden is lastig waardoor veel gebruikers wanneer 1 component niet meer voldoet een nieuwe machine moeten kopen wanneer dat component niet meer vervangbaar is. Ook hier zie je dat een aantal fabrikanten, o.a Apple, maar ook bijv. Dell tegenwoordig in nieuwe modellen het RAM solderen op het moederbord, laptop grafische kaarten in desktop modellen gebruiken e.d.   

CineSmurf

Lijkt er op dat ik bij het de/her monteren de monitorkabel beschadigd heb.
Was ook een lastig kabeltje... Een nieuwe is besteld. Kan wellicht toch nog met een sisser aflopen.  :pompom:

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.