Gebruikte Macbook, welke te kiezen?

Started by mikekiwi, February 15, 2015, 17:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Als ik nu een gebruikte Macbook zou willen kopen, welke zijn dan nog acceptabel qua snelheid en gebruiksgemak? Ik ga hem alleen thuis (dus weinig accugebruik) gebruiken voor internet, wat eenvoudig tekstverwerking en excel-achtige dingen en foto's bekijken (en een beetje simpel bewerken, het echte serieuze bewerken doe ik op een andere computer).

Wat ik wel wil is dat alles gewoon vlotjes loopt en ik moet er makkelijk een grotere harde schijf in kunnen zetten (heb ik liggen). Eventueel wil ik de cd/dvd-drive wel opofferen voor een hdd-caddy en dan de reguliere hdd vervangen door een SSD.
Bij voorkeur wel redelijk snelle wifi een scherm van ca 15 inch.

Welke types zijn dan het meest geschikt <400 euro ? Zie wel wat Core2duo macbooks maar kan niet heel goed zien welke aantrekkelijk zijn en waar ik ver weg van moet blijven...

abbcdcg

Ik heb een 15" MacBookPro, Core 2 Duo 2,4 Ghz, uitgebreid naar 4 Gb DDR2 en later de HDD vervangen voor een SSD. Ding doet het als een tierelier, en ik doe er de meest gebruikelijke zaken mee die jij ook vernoemd. Voor zware toepassingen ga ik wel naar mijn iMac (QuadCore / 16Gb).
Ik gebruik veel Excel, Safari, foto's bekijken, en veel andere niet overdreven zware progje's.
Macbookje is uit begin 2008, en zoals aangegeven draait als een tierelier, overigen met de laatste OS X  Yosemite.

Wanneer je nu een MacBook gaat zoeken, dan zou ik de 2008 versie links laten liggen. Hebben in het begin wat problemen gehad, probeer naar een latere versie te kijken....

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

tonv

Ik heb een macbook pro 13 inch van 2011, heb er een SSD ingezet,zit nog standaard 4 gig. werkgeheugen in, dit is denk ik te weinig voor Yosemite, krijg regelmatig een ronddraaiend balletje (even wachten).
Verder perfect ding, wordt elke dag gebruikt.

mikekiwi

Dank voor de input; zijn er fundamentele verschillen tussen macbooks en Macbook pro's buiten hetgeen ik uit de specs kan herleiden? Is bij  een Macbook pro bijv. de HDD makkelijker te vervangen?

Is het makkelijk om in OSX te "regelen" dat ik een optische drive vervang door een hdd (en dan een SSD op de plek van de originele HDD zet) ? Hardwarematig zijn er genoeg filmpjes, maar kan geen duidelijk beeld krijgen of OSX dit automatisch herkent...

RubenV.

Quote from: mikekiwi on February 18, 2015, 13:47:02
Dank voor de input; zijn er fundamentele verschillen tussen macbooks en Macbook pro's buiten hetgeen ik uit de specs kan herleiden? Is bij  een Macbook pro bijv. de HDD makkelijker te vervangen?

Is het makkelijk om in OSX te "regelen" dat ik een optische drive vervang door een hdd (en dan een SSD op de plek van de originele HDD zet) ? Hardwarematig zijn er genoeg filmpjes, maar kan geen duidelijk beeld krijgen of OSX dit automatisch herkent...

Ik vind zelf de Pro wat makkelijker te openen, maar de gewone MacBook is ook zeker niet problematisch. Het eerst dat ik zou vervangen is (zoals al eerder genoemd) de HDD in een SSD. Ik heb bij mijn eigen Pro het geheugen ook verdubbelt, maar dat had niet zo'n grote impact als de SSD.
Daarnaast zou ik ook even bekijken over welke SATA poorten de MacBook of Pro heeft. Als dit nog SATA300 is heeft het kopen van de allernieuwste SSD willicht minder zin, en ben je voor die upgrade ook weer minder kwijt.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

WickedGame

Heb hier een macbook pro mid 2009 met een 8GB aan memory en een 128GB SSD en 1TB schijf als 2e schijf en dat dringt draait als de brandweer! :)

mikekiwi

Quote from: RubenV. on February 18, 2015, 14:06:49
Ik vind zelf de Pro wat makkelijker te openen, maar de gewone MacBook is ook zeker niet problematisch. Het eerst dat ik zou vervangen is (zoals al eerder genoemd) de HDD in een SSD. Ik heb bij mijn eigen Pro het geheugen ook verdubbelt, maar dat had niet zo'n grote impact als de SSD.
Daarnaast zou ik ook even bekijken over welke SATA poorten de MacBook of Pro heeft. Als dit nog SATA300 is heeft het kopen van de allernieuwste SSD willicht minder zin, en ben je voor die upgrade ook weer minder kwijt.
Duidelijk, dank! Ik kreeg elders al de tip voor de app MacTracker, dat is een zeer fijne app om de specs per model te achterhalen...

Quote from: WickedGame on February 18, 2015, 14:09:59
Heb hier een macbook pro mid 2009 met een 8GB aan memory en een 128GB SSD en 1TB schijf als 2e schijf en dat dringt draait als de brandweer! :)
dat klinkt bemoedigend!

RubenV.

Quote from: mikekiwi on February 18, 2015, 14:36:13
Duidelijk, dank! Ik kreeg elders al de tip voor de app MacTracker, dat is een zeer fijne app om de specs per model te achterhalen...


Hier kan je ze ook allemaal terugvinden: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/index-macbook.html
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

mikekiwi

Als alles goed gaat en iedereen zich aan de afspraken houdt dan ben ik aankomende dinsdag eigenaar van een witte MacBook, late 2009 versie, naar zeggen van de huidige eigenaar in nieuwstaat.

Moet nog wel gekieteld worden met extra geheugen (er zit nu 2x1Gb in, maar heb hier al een extra reepje van 4Gb liggen) en een SSD, maar de prijs is redelijk en dus is die ruimte er ook wel.

denoontje

Kan zijn dat er 2 gelijke reepjes in moeten?



WickedGame

#11
Quote from: denoontje on February 20, 2015, 09:23:38
Kan zijn dat er 2 gelijke reepjes in moeten?

Volgens everymac.com kan de white 2009 model als volgt uitgerust worden:

Standard RAM: 2 GB
Maximum RAM: 6 GB*

Details: 2 GB of RAM is installed as two 1 GB modules, no slots free.

*Apple officially supports a maximum of 4 GB of RAM but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM using one 2 GB and one 4 GB memory module.

Persoonlijk was ik niet voor een white gegaan maar voor een UNI-BODY model. Tevens kan die vanaf 2009 uitgerust worden met 8GB ram ipv de white's met 6GB.





mikekiwi


WickedGame

Quote from: mikekiwi on February 20, 2015, 09:42:04
Volgens mijn versie van Everymac gaat het om deze:

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-2-duo-2.26-white-13-polycarbonate-unibody-late-2009-specs.html

En dan is het dus een witte unibody met een max. van 8Gb aan ram  :coffee:

Ahhh, ik snap het was door het woord white en unibody in de war geraakt. Tja 8GB is geen overbodige luxe ;) Maar met 8GB en SSD gaat het top met deze macbookjes.

mikekiwi

yep en voor de duidelijkheid: de 2x1Gb gaan eruit en daar komt in eerste instantie die 4Gb voor in de plaat die ik nog had liggen. Later breid ik dit uit met nog eens 4Gb, maar eerst de SSD actie gaan uitvoeren.

Is er nog voorkeur om SSD op de plek van de HDD te zetten en de HDD door te schuiven naar de optische-drivelocatie (sneller?)  of juist de SSD op de plaats van de optische drive omdat dan de HDD beter gekoeld wordt?

WickedGame

Quote from: mikekiwi on February 20, 2015, 09:58:06
yep en voor de duidelijkheid: de 2x1Gb gaan eruit en daar komt in eerste instantie die 4Gb voor in de plaat die ik nog had liggen. Later breid ik dit uit met nog eens 4Gb, maar eerst de SSD actie gaan uitvoeren.

Is er nog voorkeur om SSD op de plek van de HDD te zetten en de HDD door te schuiven naar de optische-drivelocatie (sneller?)  of juist de SSD op de plaats van de optische drive omdat dan de HDD beter gekoeld wordt?

Volgens mij maakt het weinig uit, zo warm word de HDD nu ook weer niet. Heb zelf de SSD op de plek van de HDD gezet, en de superdrive eruit gehaald.

mikekiwi

Quote from: WickedGame on February 20, 2015, 10:01:00
Volgens mij maakt het weinig uit, zo warm word de HDD nu ook weer niet. Heb zelf de SSD op de plek van de HDD gezet, en de superdrive eruit gehaald.
OK...en dan neem ik aan dat je de HHD in een bracket/caddy op de plek van de superdrive hebt bevestigd?

WickedGame

Quote from: mikekiwi on February 20, 2015, 10:02:19
OK...en dan neem ik aan dat je de HHD in een bracket/caddy op de plek van de superdrive hebt bevestigd?

Klopt helemaal  ;D

mikekiwi

Dank...

maar helaas: ik had al een voorbehoud in gebakken...krijg net een mail, de verkoopster ziet af van de verkoop. Ik begin weer overnieuw dus. Prijs was overigens 250 euro...

Siddartha

Ff in pikken op het topic 😉
Ben er ook over aan het denken om een ssr erbij te zetten en de bestaande hdd voor opslag te gebruiken. De ssr dus voor os.
Hoe werkt dat dan, is het een kwestie van de Back-up terug zetten op de ssd en vanaf daar de content naar de hdd verplaatsen?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

mikekiwi

Inmiddels is het toch gelukt een MacBook aan te schaffen voor een aardige prijs. Wederom een late 2009 witte unibody, in prima staat.
Gisteren gelijk een SSD erin, 4GB geheugen erbij. Geheugen is wel PC3-10660 met CL9 ipv PC3-8500 met CL7, maar het lijkt het goed te doen vooralsnog.

OSX is vers geïnstalleerd (Yosemite) en ben nu bezig om de 1TB HDD uit mijn laptop te backuppen zodat ik die backup straks weer terug kan zetten als de schijf juist geformatteerd in de MacBook is aanbeland, dan de backup weer terugzetten

En dan begint de leuke taak om duizenden mails uit Outlook te migreren. Voorlopig naar Mail denk ik, maar zit te twijfelen of ik wellicht een ander mailprogramma ga kiezen (Postbox wellicht)

@Siddhartha: ik heb voor een schone installatie gekozen, maar je zou idd met SuperDuper een kopie van je HDD naar SSD kunnen maken en dan alles hardwarematig ombouwen. Dan opstarten vanaf SSD en je documenten van SSD wissen en OSX van HDD wissen. Volgens mij