Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ



Quote from: Sjaak_Banaan on March 26, 2020, 00:05:10



@hans, zit jij thuis niet in een kermisattractie dan? Ik schrik zo al wel eens van dat ding. [emoji14]
Of ik begrijp je misschien verkeerd...

Haha, je zou het bijna denken. Maar valt reuze mee hoor. Probeer maar eens zo'n LPF in te stellen, dan kun je het verschil proberen;-)

Sjaak_Banaan

Zou je eens een afbeelding willen posten hoe jij dat gedaan hebt hans? Ben het even kwijt geloof ik. :P
Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Martijnst1990

Quote from: Sjaak_Banaan on March 26, 2020, 00:05:10
Linksboven het hoekje van de maskering opgetild, dan zie je best goed hoeveel beter het is mèt masking.  8)



@hans, zit jij thuis niet in een kermisattractie dan? Ik schrik zo al wel eens van dat ding. :P
Of ik begrijp je misschien verkeerd...
Inderdaad een heel verschil! Masking houdt in principe in dat je het deel waar de "zwarte" balken worden geprojecteerd afplakt met iets van zwart vilt toch?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

denoontje

#503
Quote from: Martijn90 on March 27, 2020, 12:26:57
Inderdaad een heel verschil! Masking houdt in principe in dat je het deel waar de "zwarte" balken worden geprojecteerd afplakt met iets van zwart vilt toch?

Yep...
Je krijgt optisch veel meer diepte in je beeld, alsof je dor het kader kan stappen.
Veel toevoegende evt diy tweak!

Reden dat mijn nieuwe scherm ingebouwde manual masking heeft (mijn oude had planken met plak velours die ervoor hing).
Ook ideaal voor die rare netflix afmetingen.

PascalP

wow, flink verschil, nu zie ik het pas, van de week zag ik het op mijn telefoon en geen verschil te zien op mijn scherm.
Dacht al, waar heeft hij het toch over :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

HJ

Quote from: Sjaak_Banaan on March 26, 2020, 23:18:41
Zou je eens een afbeelding willen posten hoe jij dat gedaan hebt hans? Ben het even kwijt geloof ik. [emoji14]
Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Ga ik voor je regelen!
Moet ik de laptop weer ff opsnorren.

Martijnst1990

Zo, ik heb gister en vandaag je topic van begin tot eind even helemaal gelezen :D Super gaaf allemaal zeg en goed nagedacht over alles. Jammer dat de meeste foto's niet meer te zien zijn :P

Eind september/begin oktober wil ik ook een kleine HT gaan bouwen op een slaapkamer die over is van 11,5m2 en wil dit ook akoestisch een beetje aanpakken. O.a. een systeemplafond en dat Aixfoam lijkt me ook interresant!

Ik zie dat je het plafond door Peeters Objecten hebt laten plaatsen, zal ze ook eens vragen om een offerte. Jij hebt de Rockfon Colour All gekozen toch? En heb je die ooit vergeleken met de Rockfon Home Cinema?

En gebruik je nog steeds de Epson beamer die in je handtekening staat? Lees namelijk vanaf het begin al dat je ook een nieuwe beamer wilt, maar volgens mij is dat er nog niet van gekomen?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Sjaak_Banaan

Quote from: hans. on March 27, 2020, 23:17:11
Ga ik voor je regelen!
Moet ik de laptop weer ff opsnorren.

:worship:

Quote from: Martijn90 on April  1, 2020, 16:46:26
Zo, ik heb gister en vandaag je topic van begin tot eind even helemaal gelezen :D Super gaaf allemaal zeg en goed nagedacht over alles. Jammer dat de meeste foto's niet meer te zien zijn :P

Eind september/begin oktober wil ik ook een kleine HT gaan bouwen op een slaapkamer die over is van 11,5m2 en wil dit ook akoestisch een beetje aanpakken. O.a. een systeemplafond en dat Aixfoam lijkt me ook interresant!

Ik zie dat je het plafond door Peeters Objecten hebt laten plaatsen, zal ze ook eens vragen om een offerte. Jij hebt de Rockfon Colour All gekozen toch? En heb je die ooit vergeleken met de Rockfon Home Cinema?

En gebruik je nog steeds de Epson beamer die in je handtekening staat? Lees namelijk vanaf het begin al dat je ook een nieuwe beamer wilt, maar volgens mij is dat er nog niet van gekomen?

Mwah, niet over alles goed nagedacht hoor, ik zou graag nog eens opnieuw beginnen als het budget er was. :P
Dan zouden er goede inbouwspeakers komen in een baffle wall met meerdere (eventueel kleinere) subwoofers, een commercieel AT doek en JVC projector.
I.p.v. een ButtKicker misschien een BOSS riser... hoewel we hier nog niet mee zijn uitgespeeld, het is zeker wel lachen!

Qua akoestiek is het schuim vooral handig om de 'handje-klap-echo' eruit te halen, maar het zal zo goed als niets doen in de lage frequenties.
Zie ook onderaan deze pagina: https://www.aixfoam.nl/absorptieplaten-met-glad-oppervlak-sh001

Als je het nog niet hebt dan zou ik zeker een Umik-1 meetmicrofoon kopen, dat is erg handig om problemen in kaart te brengen en je kunt gaandeweg zien wat de impact is van je aanpassingen.

Wij hebben Colour All inderdaad, achteraf was cinema misschien beter geweest (zwarter begrijp ik), maar ik wist toen niet van het bestaan daarvan.
Je zou via de website van Rockfon eens een monster aan kunnen vragen.

De Epson doet het nog steeds ja, maar ik zou graag een keer een nieuwe willen, de zwartwaardes zijn in vergelijking met JVC om te janken.  :tongue2:
Wellicht dat de nieuwe series al een stuk beter zijn.
Alles op z'n tijd, dit was snel en goedkoop geregeld dus we kunnen ervaring opdoen, niet onbelangrijk.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Martijnst1990

Quote from: Sjaak_Banaan on April  1, 2020, 18:01:49

Mwah, niet over alles goed nagedacht hoor, ik zou graag nog eens opnieuw beginnen als het budget er was. :P
Dan zouden er goede inbouwspeakers komen in een baffle wall met meerdere (eventueel kleinere) subwoofers, een commercieel AT doek en JVC projector.
I.p.v. een ButtKicker misschien een BOSS riser... hoewel we hier nog niet mee zijn uitgespeeld, het is zeker wel lachen!

Qua akoestiek is het schuim vooral handig om de 'handje-klap-echo' eruit te halen, maar het zal zo goed als niets doen in de lage frequenties.
Zie ook onderaan deze pagina: https://www.aixfoam.nl/absorptieplaten-met-glad-oppervlak-sh001

Als je het nog niet hebt dan zou ik zeker een Umik-1 meetmicrofoon kopen, dat is erg handig om problemen in kaart te brengen en je kunt gaandeweg zien wat de impact is van je aanpassingen.

Wij hebben Colour All inderdaad, achteraf was cinema misschien beter geweest (zwarter begrijp ik), maar ik wist toen niet van het bestaan daarvan.
Je zou via de website van Rockfon eens een monster aan kunnen vragen.

De Epson doet het nog steeds ja, maar ik zou graag een keer een nieuwe willen, de zwartwaardes zijn in vergelijking met JVC om te janken.  :tongue2:
Wellicht dat de nieuwe series al een stuk beter zijn.
Alles op z'n tijd, dit was snel en goedkoop geregeld dus we kunnen ervaring opdoen, niet onbelangrijk.
Bedankt voor je reactie!

Mijn HT zal niet super serieus worden, het blijft een slaapkamer op de tussenverdieping van een rijtjeshuis, dus ga het niet te gek maken qua volume. Voor de buren niet leuk, maar mijn vriendin is daar ook zeker niet blij mee. De kamer is helaas te klein om een "kamer in kamer" te maken, dus geluiddicht zal hij niet worden. Met een verlaagd plafond en Aixfoam aan de muur hoop ik een eerste (grote) stap te zetten qua akoestiek om het vooral wat minder schel (handje klap echo) weg te krijgen, als het laag ook wat wordt meegepakt door het plafond is dat alleen maar fijn. Zo'n Umik is wel een goed idee :)

Qua beamer ben ik er ook zeker nog niet over uit, maar mijn gevoel zegt ergens dat ik beter een 1080p Sony VPL-HW45ES kan nemen dan een 4K beamer van ongeveer hetzelfde geld, maar heb geen idee of dat echt zo is :P

Ik heb nog even de tijd om alles te bedenken gelukkig!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Sjaak_Banaan

Misschien wat subtiele bass-shakers aan je bed toevoegen i.p.v. echt subwoofergeweld?
Dat vindt je vriendin misschien ook nog leuk. :laugh: 
Als je het bed zou kunnen ontkoppelen is het misschien ook wel meer buren-vriendelijk.

Heb je al een topic aangemaakt voor je plannen? Dan komen er vanzelf ideeën bij. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Martijnst1990

Quote from: Sjaak_Banaan on April  2, 2020, 10:13:22
Misschien wat subtiele bass-shakers aan je bed toevoegen i.p.v. echt subwoofergeweld?
Dat vindt je vriendin misschien ook nog leuk. :laugh: 
Als je het bed zou kunnen ontkoppelen is het misschien ook wel meer buren-vriendelijk.

Heb je al een topic aangemaakt voor je plannen? Dan komen er vanzelf ideeën bij. :)
Ik moest misschien wat duidelijker zijn :D Het is officieel een slaapkamer, maar hij gaat gebruikt worden als HT. 5.1 set, wat apparatuur en de bank heb ik nu in de huiskamer staan, maar gaat in het nieuwe huis dus naar de HT.

Hier mijn topic:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97501.0

Onderaan pagina 114 heb ik al een snelle schets gemaakt van hoe de ruimte eruit kan komen te zien :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Sjaak_Banaan

Toch eens even updaten hier, er zijn weer leuke veranderingen.

Afgelopen week is de ButtKicker LFE onder de voorste drie zetels geïnstalleerd zodat wij zelf optimaal kunnen genieten. De tweede rij heeft nu 'pech'! Vooraan zit nu een 30 mm multiplex plaat onder de stoelen met 14 kleine BK isolators die samen ruim 400 kg kunnen hebben. In eerste instantie leek de impact daardoor minder, maar na het opkrikken van het volume heb ik aardig zitten zweten in die stoel.... mijn vriendin lag al in bed en ik dacht echt dat ze wel een keer boos naar beneden zou komen. Maar tot mijn verbazing had ze maar weinig meegekregen van al dat geweld.  :thumbs-up:

Ook is er eindelijk een MiniDSP 2x4 HD toegevoegd zodat het signaal van de BK geen EQ van Audyssey krijgt.

Hopelijk kan ik morgen nog wat veel spannenders vertellen hier.... Maar eerst even installeren als er tijd is.   :D :D :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


Sjaak_Banaan

Haha, echt wel, denk dat jij het wel kicken vindt! ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Sjaak_Banaan

Quote from: Martijn90 on May 19, 2020, 07:30:39
Tweede 3x12?  :tounge2:

Jij mag niet meer raden Martijn!

Een poos geleden hadden we onze Klipsch subwoofer 'opgeruimd' en zijn we met een ButtKicker gaan spelen.
Kei leuk is dat, maar ik begon een 2e sub qua geluid wel te missen...

Daarom hebben we gisteren nog eens een bezoek gebracht aan Intosurround in Eindhoven en deze jongen samen met Marc ingeladen:





Nu heeft Monkey D. Luffy een mooi overzicht over onze HT. 8)



Het kostte wel aardig wat moeite dit beest de kelder in te krijgen, maar zoals je ziet is het weer gelukt.

We hebben dit keer een 'glijbaan' gemaakt met lange balken, mijn vriendin liet de sub van boven zakken, ik stond eronder om 'm tegen te houden...
...Dit leek heel eenvoudig te gaan, totdat zij losliet en even omliep om mij te assisteren met tegenhouden.  :crazy:
Ik heb daar toch wel even staan puffen als een zwangere vrouw! Damn, die werd zwaar...  :wacko:
Eenmaal onder hebben we samen een lekkere Gulden Draak Brewmaster losgetrokken en zijn we gaan chillen.  :D

Binnenkort even de juiste plaats zoeken voor deze sub en de boel opnieuw inregelen, nu staat die ver van optimaal, maar ik kon het niet laten om 'm aan te sluiten en toch te proberen.

Nog een applaus voor mijn vriendin voor het tillen van dit beest, incl. de verpakking toch wel 86,4 kg!  :clapping:  :pompom:

Happy de Peppie! :headbanging: :headbanging: :headbanging:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


PascalP

#517
Wow wow wow!

Al ideeën waar je hem gaat plaatsen?
Ik heb mijn beide subs nu op 1/4 en of 3/4 van de breedte van de muur staan voorin en dit werkt verrassend goed (d.m.v. de room mode calculator waar we het laatst al een keer over hadden)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

fluissie


MLCinema

Wauw. Wat een druk moet dat kunnen geven!!! Wat zijn nu de verdere plannen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Martijnst1990

Quote from: Sjaak_Banaan on May 20, 2020, 01:01:48
Jij mag niet meer raden Martijn!

Een poos geleden hadden we onze Klipsch subwoofer 'opgeruimd' en zijn we met een ButtKicker gaan spelen.
Kei leuk is dat, maar ik begon een 2e sub qua geluid wel te missen...

Daarom hebben we gisteren nog eens een bezoek gebracht aan Intosurround in Eindhoven en deze jongen samen met Marc ingeladen:





Nu heeft Monkey D. Luffy een mooi overzicht over onze HT. 8)



Het kostte wel aardig wat moeite dit beest de kelder in te krijgen, maar zoals je ziet is het weer gelukt.

We hebben dit keer een 'glijbaan' gemaakt met lange balken, mijn vriendin liet de sub van boven zakken, ik stond eronder om 'm tegen te houden...
...Dit leek heel eenvoudig te gaan, totdat zij losliet en even omliep om mij te assisteren met tegenhouden.  :crazy:
Ik heb daar toch wel even staan puffen als een zwangere vrouw! Damn, die werd zwaar...  :wacko:
Eenmaal onder hebben we samen een lekkere Gulden Draak Brewmaster losgetrokken en zijn we gaan chillen.  :D

Binnenkort even de juiste plaats zoeken voor deze sub en de boel opnieuw inregelen, nu staat die ver van optimaal, maar ik kon het niet laten om 'm aan te sluiten en toch te proberen.

Nog een applaus voor mijn vriendin voor het tillen van dit beest, incl. de verpakking toch wel 86,4 kg!  :clapping:  :pompom:

Happy de Peppie! :headbanging: :headbanging: :headbanging:
Super vet zeg! Twee van zulke monsters  :clapping:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

clockwork

Impressive! Ik kan me nauwelijks voorstellen wat voor geweld dat moet geven tijdens een leuke film... :ohmy: :ohmy: :ohmy: :ohmy: :ohmy: :ohmy: :ohmy:

Gefeliciteerd ermee.... :clapping:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

jahtari

Waarom 3x12 als je ook 6x12 kunt doen?

:D

Hulde voor deze investering!  :pompom:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

LS2

Beetje behelpen hoor.... doe dan 12x12


:angel:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

skyfox

Héél gaaf dit! Kan dit nog wel subtiel spelen als het moet? De drukopbouw zal in ieder geval dik in orde zijn [emoji3]

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9