Bouw HT in kelder

Started by Sjaak_Banaan, February 14, 2015, 22:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Nee, niet echt veel spannends meer gedaan, druk druk druk. :P
Wel had ik Audessey nog een keer gedraaid en opnieuw gemeten:



Wat ik eigenlijk hoopte te bereiken was een kortere nagalmtijd onder de 80 Hz, helaas is dat nog niet heel veel veranderd.
Ik mis nog wel 1 pak Rockwool rechtsvoor in de bovenhoek, dat doet misschien nog iets t.o.v. de andere metingen....


De fronts en center heb ik ook teruggeplaatst zodat ze dadelijk weer achter het doek komen, dat oogt toch rustiger, alleen begint het liedje van plaatsing nu ook weer opnieuw, dus schuiven en proberen. :P




Ik speel nog met het idee om i.p.v. 2 RPG's achterin het 'keukenblok' eens af te sluiten met bijvoorbeeld underlaymentplaten (?), kijken of mijn dips dan ook weg zijn en kijken wat dat met de galm doet.
Het zou wel vet zijn als dat overeenkomt, dan kan ik namelijk 2 RPG's verpatsen en heb ik weer geld voor andere dingen. :D


Voor het idee, zo is het nu opgesteld achter:




Zo zou het dan worden:



Hetzelfde principe aan de voorzijde zou ook nog wel leuk zijn om te proberen, daarvoor had ik dan mijn systeemplafondplaten willen gebruiken die ik nog heb liggen.
Als ik eerdere theorieën goed heb begrepen zou dit enorm goed moeten absorberen, ook in het laag, want ik heb dan achter die platen een flinke ruimte (~75 cm) die ik nog kan vullen met minerale wol.

Thoughts?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

IndianaJ

Heb je topic weer eens bekeken en ziet er allemaal erg vet uit.
Vooral die versterker is om te smullen.
Genieten zeker.

Maar ik denk dat je al aardig ver in het totaal plaatje bent.
Ik moet nog wel paar maandjes doorbuffelen maar komt goed.
Jammer dat een aantal foto's zijn weg gevallen maar het eindresultaat is belangrijkste.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

Sjaak_Banaan

Al een poosje ben ik aan het twijfelen om een extra subwoofer te kopen om het laag op de overige zitplaatsen te verbeteren.
Onze sweetspot is eigenlijk al best wel sweet, daarna rechts- en linksvoor en achterin is het eigenlijk niet zo geweldig.

Huidige situatie:


Nu staat er een sub achter het scherm, precies in het midden met de centerspeakers daarboven en eentje tegen de achterwand, ook precies in het midden.
Dus direct tegenover elkaar met de achterste op 180 graden fase ingesteld.





Mijn vraag is of het iets zou uithalen om voorin een extra subwoofer toe te voegen, daar is namelijk nog plaats.

Of beïnvloed dit alleen de voorste rij, ik kan mij voorstellen dat de sub dan misschien meer de ruimte in moet...

Het idee is om er twee voorin de zetten, maar dan in de hoeken en deze d.m.v. een minidsp verder in te regelen.

Het idee:



Of zou het beter zijn de fronts en subs te wisselen?



Is het te voorspellen/berekenen of dit zou werken of blijft het toch proberen?

Dank voor het meedenken.  :colgate:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Dirk

Quote from: Sjaak_Banaan on December 27, 2019, 12:23:45

Is het te voorspellen/berekenen of dit zou werken of blijft het toch proberen?[/b]


Ik heb qua voorspellen/simuleren zeer goede ervaringen met het "room simulator" gedeelte binnen REW, telkens ik hier vooraf eea mee bereken/sim blijkt het achteraf echt voor 99% correct te zijn, en dat allemaal 100% gratis  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjaak_Banaan

Die heb ik wel geprobeerd inderdaad, maar vind het lastig met alle akoestische aanpassingen die al in onze ruimte zijn gedaan... moeilijk in te schatten welke absorptiewaarden je waar moet invullen en onze convectorput achterin maak het ook niet makkelijker.

....of het is gewoon niet goed te krijgen met de opstelling die ik in gedachte heb, dat kan natuurlijk ook.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Boeiend die andere plekken, het gros wat komt kijken vindt t toch al vlug goed.
Als de hoofdbewoner maar goed zit en er geen giga pieken op de andere plekken zitten.

My 2 cents.

En anders schuiven met de sub. Heel de kamer door.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Hehe, jeah eigenlijk wel hè, het is dat er een 2e sub op de markt staat die wel leuk is en het upgradevirus hier heerst...  :alien:
Uch uch!

Ik zal nog eens meten hoe erg het achter daadwerkelijk is, de oude metingen zijn helaas beschadigd op m'n usb-stikkie.... niet dat men achterin dadelijk doof wordt als het volume omhoog gaat omdat ze in een piek zitten.
Momenteel speel ik zonder dsp, dat klinkt voorin i.i.g. best wel lekker. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Ja dat virus is ook super lekker ;D ;D

En die RPG's hebben een hoop goed gedaan daar, erg nice. Lekker dat het zonder dsp al zo goed is.
Hoop hier ook nog ooit zoiets neer te kunnen zetten, maar nieuw vind ik ze aan de prijs en 2e hands kom je ze nagenoeg niet tegen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Een poosje terug al een ButtKicker LFE overgenomen hier op het forum, maar het ontbrak nog even aan extra vermogen om deze aan te sturen.
Daarvoor heb ik nu een Behringer NX3000D aangeschaft en een dikke luidsprekerkabel met SpeakON connector.
Dit laatste was nieuw voor mij, dus leuk om ook eens gezien te hebben.

Volgens mij heb ik trouwens wel de verkeerde connector besteld voor als ik de versterker in bridge mode wil gaan gebruiken, dit is de Speaker Twist 2-pol, volgens mij had ik 4-pol moeten hebben of lukt het hier ook mee....?
Maar goed, het werkt.


Gisteren nog vlug de nieuwe aanwinst getest, weliswaar niet op de sweetspot, maar op de tweede rij, daar kon ik tenminste al schroeven.  :tongue2:
De drie zetels voorin zullen toch op een plaat o.i.d. moeten komen staan, dus die moeten nog even wachten.

Een paar plaatjes:



De Behringer op half vermogen, niet eens in Bridge Mode, laat de boel al heerlijk shaken.




Aangesloten op de tweede subwooferuitgang van de Marantz met een RCA naar 6,3 mm Jack kabel met links de SpeakON connector...
Het werd wel direct duidelijk dat hier dadelijk een stille Noctua fan in moet, wat een herrie maar die standaard fan!





En de BK LFE lekker amateuristisch gemonteerd voor de eerste test...  :D



De eerste indruk is dat het een leuke toevoeging is, mits die goed ingeregeld is.
In het begin werkte deze op alle frequenties onder de 120 Hz, maar nu staat die op 55 Hz en lager, dat bevalt al een stuk beter, dan heb je iets meer rust.

Tijdens het afstellen kwam mijn vriendin even proef zitten en daarbij moest ik het volume steeds een tandje omhoog gooien.
Dit tijdens een stuitermuziekje van Defqon 1.

Toen ik het volume op 3/4 had staan zag ik opeens een big smile achterin de ruimte en een ietwat paniekerige "WTF, dit is niet normaal!"  :bigsmile:
Dus maar even erbij komen zitten en bevestigd dat dit inderdaad niet normaal was en vlug het volume teruggedraaid.  :tongue2:

Het was flink aan het rammelen en het werd duidelijk dat de schroeven niet vast genoeg zaten, de boel zat duidelijk een stuk losser door al dat gebeuk.
Eenmaal aangedraaid zijn we filmfragmenten gaan ervaren, o.a. de intro van Ready Player One (race), World War Z (granaat in tunnel), Alita Battle Angel (de centurions), Bohemian Rhapsody (o.a. We Will Rock You).
Met twee subs hier in de kelder kon je de LFE al regelmatig voelen, maar met een BK komt hier een aardige schep bovenop.

Komende week nog maar flink film kijken en testen en wanneer het echt duidelijk is dat die moet blijven vlug aan een constructie beginnen voor de sweetspot... al vermoed ik nu dat dat zeker wel gaat gebeuren.  :headbanging:

Wordt vervolgd.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Space

Ik heb ook net een Buttkicker LFE aangeschaft. Hij heeft een 2-polige aansluiting, dus hoe zou je dan een 4-polige Neutrik connector aan willen sluiten? :D
Het helpt heel erg om je stoelen op een plateau te plaatsen waaronder je flexibele rubbers plaatst. Ik heb hem ook rechtstreeks op het stoelframe gehad, maar dat was toch minder. Qua rubber heb ik een rubberen speeltegel gekocht en deze kun je met een mes in blokjes zagen. Het is goedkoop, redelijk zacht rubber en ontkoppelt heel goed. Wat ook een aanrader is, is om het plateau zodanig groot te maken dat ook je voeten er op staan. Dat maakt de ervaring nog veel realistischer dan dat het slechts de stoel is die trilt. Je hersenen 'geloven' het anders niet.

Ik heb het filter ergens rond de 30-35Hz, want anders is het inderdaad veel te onrustig. Op de juiste kantelfrequentie rammel je alleen maar op de echt heftige explosies en niet op b.v. muziek of stemmen. Alleen wanneer het nodig is, anders wordt het een kermis attractie en draait het niet meer om de film :D . Ik heb ook een subsonisch filter ingesteld wat begint bij 12Hz, omdat de Buttkicker dan toch vrij snel de neiging krijgt om tegen de maximale uitslag aan te slaan en dat klinkt niet aangenaam. Van mij mag hij nog wel wat harder rammen, dus een 2e is geen overbodige luxe wat mij betreft.

Sjaak_Banaan

Ik meende dat je de twee aderige kabel dan op 2 andere punten in die 4-polige connector moet schroeven voor Bridge Mode... , daarna de amp ook instellen als Bridged.
Zoals gezegd, het is nieuw voor mij, dus kan er volledige naast zitten. Dit had ik gezien ergens op YouTube... zal later eens kijken of ik het terug kan vinden.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

sprins

Quote from: Sjaak_Banaan on February 18, 2020, 13:14:54
Ik meende dat je de twee aderige kabel dan op 2 andere punten in die 4-polige connector moet schroeven voor Bridge Mode... , daarna de amp ook instellen als Bridged.
Zoals gezegd, het is nieuw voor mij, dus kan er volledige naast zitten. Dit had ik gezien ergens op YouTube... zal later eens kijken of ik het terug kan vinden.

Het staat achterop je versterker (zie attachment). Voor bridge-mode met een Neutrik connector heb je inderdaad een 4 polige nodig (de plus-polen van beide kanalen).
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

FireStarter

@Sjaak_Banaan, Is een buttkicker een must?
Ik ben nu bezig met mijn podium, dus het kan nog. Of in ieder geval de voorbereiding.
Al moet de signaal kabels best een eindje afleggen. Is dat een probleem kan je het ook splitten etc?
Kan je ze ook op normale stoelen monteren? Of zijn ze alleen geschikt voor een traditionele biosstoel?

Sjaak_Banaan

Nee, een BK is geen must, maar ik heb er nu een filmpje of vijf mee gekeken en ik moet wel zeggen dat het erg leuk is.
Zoals ik van Werner begreep zou je misschien wel beter voor meerdere BK mini's kunnen gaan. Hij schroeft ze gewoon op iedere stoel.
Volgens mij kun je die gewoon doorlussen per BK, hier zit 15 m kabel tussen en dat werkt prima.

Je moet wel iets van rubbers onder je zetels plaatsen wat al het geweld opvangt.
Lees anders eens dit topic door, die jongens hebben er veel meer verstand van dan mij, ik heb het net een week of zo dus heb er weinig ervaring mee:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174196.0

Ik zag jouw pm net al, dus misschien maar gewoon even komen zitten, dan weet je wel wat het doet. ;)
Helaas is de opstelling nu niet optimaal, maar goed genoeg om even een BK te ervaren.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

Gisteren een hele goedkope, maar vette upgrade gedaan, namelijk de masking aan de bovenzijde:



Met de lamp aan ziet het er niet uit, maar met het licht uit scheelt het echt enorm veel.
Volgende keer zal ik even een foto maken met een filmpje aan, dan zal ik de maskering ook eens optillen zodat je het verschil kan zien, dan schrik je gewoon hoe slecht het was...

Destijds op aanraden van Werner wat scuba-stof bij de Kwantum gehaald voor een paar euro.
Daar heb ik een  latje aan geniet zodat die onder recht hangt, de rest gewoon boven aan het scherm geniet.  :D
Dat is wel het voordeel van goedkoop DIY, dan doet dat niet zo'n pijn, dit had ik bij een commercieel scherm nooit zo durven doen.  :tongue2:

Voorlopig weer even happy.  :D






Oja, voor hen die het gemist hebben, de luidruchtige fan van de Behringer is ook vervangen:

Met een tangetje voorzichtig het witte blokje verwijderd, ik zag iemand op YouTube dat ook doen, dan blijven er inderdaad alleen 2 pinnetjes staan.



Daarna voorzichtig de gekleurde kabeltjes uit de connector getrokken en rood en zwart omgedraaid en geel afgeknipt.
Dit moet wel voorzichtig, die dingen breken zo af! Voor de zekerheid even geoefend op een extender kabeltje dat mee was geleverd.



Voor de zekerheid maar een druppel lijm erop gedaan zodat het goed blijft zitten.



En draaien maar. :D



Waarschijnlijk niet zo profi gefixt, maar het werkt en de nieuwe fan is onhoorbaar op de luisterplek.  :clapping:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

PascalP

leuke updates weer, maar die fan is wel een beetje hobby werk :P
Ik had persoonlijk de juiste connector gezocht en aan je nieuwe fan gemonteerd, en anders had je ook nog de oude kabels + stekker van de originele fan af kunnen halen en op je nieuwe zetten, blijft de unit mooi origineel ;)
Hoe gaat het nu met je buttkickers? nog wat aan afgesteld?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on March 23, 2020, 14:19:12
Gisteren een hele goedkope, maar vette upgrade gedaan, namelijk de masking aan de bovenzijde:



Met de lamp aan ziet het er niet uit, maar met het licht uit scheelt het echt enorm veel.
Volgende keer zal ik even een foto maken met een filmpje aan, dan zal ik de maskering ook eens optillen zodat je het verschil kan zien, dan schrik je gewoon hoe slecht het was...

Destijds op aanraden van Werner wat scuba-stof bij de Kwantum gehaald voor een paar euro.
Daar heb ik een  latje aan geniet zodat die onder recht hangt, de rest gewoon boven aan het scherm geniet.  :D
Dat is wel het voordeel van goedkoop DIY, dan doet dat niet zo'n pijn, dit had ik bij een commercieel scherm nooit zo durven doen.  :tongue2:

Voorlopig weer even happy.  :D






Oja, voor hen die het gemist hebben, de luidruchtige fan van de Behringer is ook vervangen:

Met een tangetje voorzichtig het witte blokje verwijderd, ik zag iemand op YouTube dat ook doen, dan blijven er inderdaad alleen 2 pinnetjes staan.



Daarna voorzichtig de gekleurde kabeltjes uit de connector getrokken en rood en zwart omgedraaid en geel afgeknipt.
Dit moet wel voorzichtig, die dingen breken zo af! Voor de zekerheid even geoefend op een extender kabeltje dat mee was geleverd.



Voor de zekerheid maar een druppel lijm erop gedaan zodat het goed blijft zitten.



En draaien maar. :D



Waarschijnlijk niet zo profi gefixt, maar het werkt en de nieuwe fan is onhoorbaar op de luisterplek.  :clapping:
Prachtige ruimte en set Sjaak,staat voor uren genieten in deze tijd  ;D :thumbs-up:

denoontje

Altijd goed masking...doet heel veel met de beleving!

Sjaak_Banaan

Quote from: PascalP on March 23, 2020, 14:42:27
leuke updates weer, maar die fan is wel een beetje hobby werk :P
Ik had persoonlijk de juiste connector gezocht en aan je nieuwe fan gemonteerd, en anders had je ook nog de oude kabels + stekker van de originele fan af kunnen halen en op je nieuwe zetten, blijft de unit mooi origineel ;)
Hoe gaat het nu met je buttkickers? nog wat aan afgesteld?

Haha, zeker hobbywerk, ik ben niet zo handig, maarja, je moet wat hè. Ach, dat blokje terugschuiven en de unit is weer origineel. Misschien kan ik 'm wel een keer meenemen samen met mijn vintage speakers, mocht nog een keer zin en tijd hebben om te solderen.

Eigenlijk heb ik niets meer aan de buttkicker gedaan, het voelt best goed zo, hopelijk krijg ik komende week een plaat voor mijn drie zetels, dan komt de buttkicker op de voorste rij. Het is even afwachten in deze tijd of het ook echt komt. Er is trouwens nog wel een MiniDSP 2x4 HD bijgekomen, dus die van jou kan een keer retour.

Quote from: morca on March 23, 2020, 15:00:49
Prachtige ruimte en set Sjaak,staat voor uren genieten in deze tijd  ;D :thumbs-up:

Thanks, ga er komende maanden wel wat meer zitten verwacht ik. Wellicht straks nog een keer zelf een subwoofer bouwen, maar daar moet ik nog veel over lezen. Momenteel speelt alleen de XTZ nog, dus een of twee exrta subs zijn wel welkom.

Quote from: denoontje on March 23, 2020, 16:51:07
Altijd goed masking...doet heel veel met de beleving!

Echt wel, zeker bij die oude Epson...
..laatst bij PascalP de JVC mogen zien, man man, zoveel beter, dat moet hier ook nog een keer gaan komen. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ

Quote from: FireStarter on February 22, 2020, 21:50:49
@Sjaak_Banaan, Is een buttkicker een must?
Ik ben nu bezig met mijn podium, dus het kan nog. Of in ieder geval de voorbereiding.
Al moet de signaal kabels best een eindje afleggen. Is dat een probleem kan je het ook splitten etc?
Kan je ze ook op normale stoelen monteren? Of zijn ze alleen geschikt voor een traditionele biosstoel?
Ik zeg van wel! Ik gebruik er 2 in mij n bank :-))
Indien ze goed zíjn afgesteld en ingeregeld kan het echt geweldig zíjn, een sub kan dit onder de 20hz niet evenaren, zeker niet voor dit geld.

Sjaak, je hebt nu een 2x4hd toch?
Heb je die al gebruikt om je BK af te regelen?

Sjaak_Banaan

Quote from: hans. on March 23, 2020, 22:33:44
Ik zeg van wel! Ik gebruik er 2 in mij n bank :-))
Indien ze goed zíjn afgesteld en ingeregeld kan het echt geweldig zíjn, een sub kan dit onder de 20hz niet evenaren, zeker niet voor dit geld.

Sjaak, je hebt nu een 2x4hd toch?
Heb je die al gebruikt om je BK af te regelen?

Jup. Nog niet, maar dat ik wel het plan, hoewel ik niet verwacht dat ik een aparte curve ga maken voor de BK, enkel voor de XTZ. Met Dynamic EQ aan krijg de BK dan ook een boost bij laag volume, dan verwacht ik dat het een heel eind goed is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ

Quote from: Sjaak_Banaan on March 23, 2020, 22:50:34
Jup. Nog niet, maar dat ik wel het plan, hoewel ik niet verwacht dat ik een aparte curve ga maken voor de BK, enkel voor de XTZ. Met Dynamic EQ aan krijg de BK dan ook een boost bij laag volume, dan verwacht ik dat het een heel eind goed is.
Boosten op lage Hz, of bedoel je echt volume?
ik gebruik alleen een LPF op 15hz, werkt uitmuntend.
Die 2x4 is echt goed in te stellen.
Btw, je kan er je sub en een BK apart mee afregelen.

Sjaak_Banaan

Dynamic EQ is een soort housecurve die zich aanpast aan het volume waarop je speelt, dus speel je zacht, dan worden de lage frequenties meer geboost om toch voldoende impact te hebben. Speel je op referentieniveau, dan zal het signaal niet of nauwelijks meer worden geboost, dat is dan ook niet nodig.

De BK krijgt van mij een ongecorrigeerd signaal, ik verwacht dat dat ook het meest realistische gevoel geeft.
Op de subwoofer ga ik wel EQ toepassen d.m.v. een door de door REW gegenereerde filter op basis van mijn meting.

Helaas nog niet de tijd gevonden om dit daadwerkelijk te doen, hopelijk zeer binnenkort. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ



Quote from: Sjaak_Banaan on March 24, 2020, 23:43:13

De BK krijgt van mij een ongecorrigeerd signaal, ik verwacht dat dat ook het meest realistische gevoel geeft.
Op de subwoofer ga ik wel EQ toepassen d.m.v. een door de door REW gegenereerde filter op basis van mijn meting.

Helaas nog niet de tijd gevonden om dit daadwerkelijk te doen, hopelijk zeer binnenkort. :)

Zo zou het wel moeten zíjn maar de films worden geknepen onder de +-20hz
En dat is precies waar de BK op zn best is.
Daarom de LPF op 10 of 20hz, daardoor kan het volume omhoog en slaat hij toch niet door.



Sjaak_Banaan

Linksboven het hoekje van de maskering opgetild, dan zie je best goed hoeveel beter het is mèt masking.  8)



@hans, zit jij thuis niet in een kermisattractie dan? Ik schrik zo al wel eens van dat ding. :P
Of ik begrijp je misschien verkeerd...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder